Gå til innhold

Valg av gulv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Vi driver og velger gulv ifm. oppussing av leiligheten. Samboeren vil ha parkett, jeg foretrekker laminat (slitestyrke, at det tåler mer vann osv.). I så fall må vi legge noe annet i gangen tenker jeg, mtp. slitestyrke? Da må vi kanskje legge flis? 

Har noen relevante erfaringer?

I tillegg synes jeg det er vanskelig å velge fliser til en gang. Hva synes dere er pent?

Anonymkode: 2070f...5b1

Skrevet

Vil du ha laminat i hele leiligheten? Du kan jo ha parkett og laminat i yttergangen? 

Anonymkode: c282c...189

Skrevet

Vi hadde laminat der vi bodde før og nå har vi parkett. Jeg ville valgt laminat 100 ganger over parkett, det blir så lett riper og ser ikke bra ut! Laminaten så helt perfekt ut. 

I gangen vår har vi også parkett og jeg drømmer om en av de nydelige linoleumsgulvene som har kommet. Det er slitesterkt det, også ser de moderne typene innmari kule ut. 😍

Anonymkode: 45481...4e1

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du ha laminat i hele leiligheten? Du kan jo ha parkett og laminat i yttergangen? 

Anonymkode: c282c...189

Er redd det blir ganske stor forskjell mellom stue og gang om vi har noe som ligner tregulv begge steder. Det er åpen løsning mellom stua og gangen, så det blir bare en liten list på gulvet. Da tenker jeg det er penest å ha fliser i hele gangen? Alternativt kan man jo flislegge en kvadratmeter innenfor døra bare, men det synes jeg ser ganske idiotisk ut... Gangen er også ganske stor, vi har blant annet et stort garderobeskap der. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde laminat der vi bodde før og nå har vi parkett. Jeg ville valgt laminat 100 ganger over parkett, det blir så lett riper og ser ikke bra ut! Laminaten så helt perfekt ut. 

I gangen vår har vi også parkett og jeg drømmer om en av de nydelige linoleumsgulvene som har kommet. Det er slitesterkt det, også ser de moderne typene innmari kule ut. 😍

Ikke sant?? Laminat ser bedre ut og er i perfekt stand år etter år ❤️ Jeg vil definitivt ha det, men samboeren mener det er kaldt og ikke like pent. Han er også opptatt av verdi når vi skal selge, tror jeg. Jeg synes parkett er et dyrere og dårligere alternativ.

Hva slags linoleum mener du? Sånn belegg, eller mer fliser? 

Skrevet

Har ikke erfaring med noen av dem siden jeg kjøpte gammelt hus med tregulv. Slipte tregulvet og lakket på nytt. I gangen din ville jeg gått for fliser. Ikke bare med tanke på slitestyrke, men med tanke på fukt. Det kan bli veldig vått. Spør i butikken og pass på at du velger noen som passer til gang. Med tanke på glatthet osv. Og så er det lurt å ha varme i gulvet der du setter fra deg våte sko og henger fra deg jakker som kan dryppe, paraplyer. Jeg hiver også våte jakker, luer, hansker, skjerf osv på gulvet for å tørke i gangen.

Anonymkode: 64c31...422

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe fint med forskjellige gulv i boligen. Så jeg ville ha prioritert hva som er viktigst. Vakker parkett i stua, eller praktisk laminat i gangen. Også valgt dette gjennom hele boligen.

Anonymkode: dafd6...897

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er noe fint med forskjellige gulv i boligen. Så jeg ville ha prioritert hva som er viktigst. Vakker parkett i stua, eller praktisk laminat i gangen. Også valgt dette gjennom hele boligen.

Tenker det er uaktuelt med parkett i gangen. Det blir fort helt kaos når bikkja skal inn og ut på vinterstid, man har en fest der folk gir blanke i å sette skoene på matter osv. Så om vi skal ha helt likt gulv i hele boligen må det nok bli laminat, tenker jeg. Det vil uansett bli likt gulv i stua/kjøkken og på begge soverommene. Gangen ligger i midten av alle disse rommene, så om vi legger flis i gangen vil ingen av disse gulvene møtes, hehe. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gamle tregulv i hele leiligheten bortsett fra gangen (ganske liten entrè), der har jeg lekre fliser med gammelt mønster. Jeg synes ikke man må ha samme gulv overalt da, men i en liten leilighet ser det kanskje mest ryddig ut 😊

Anonymkode: 3a44e...fa8

Skrevet (endret)

Samboeren din har jo helt rett i at parkett er finere.

Laminatene har blitt bedre med årene, men ser fortsatt veldig fake ut for oss som er opptatt av at ting skal være ekte. Jeg har faktisk aldri sett er vakkert laminatgulv. Men det finnes uendelig mange vakre parkettgulv.

Du sier du har hund, det er ganske vesentlig. Da hadde jeg gått for laminat, eller betalt for et slitesterkt parkettgulv. Det har kommet langt, men parkettgulv kan ikke sammenlignes med laminat på slitestyrke.

Dersom dere går for parkett i alle rom så hadde jeg valgt noe helt annet i gangen. Bruker dere en laminat som etterligner treverk i en gang som ligger inntil alle rom med ekte treverk så vil det bli veldig tydelig at det er plastgulv i gangen. Det ønsker du sikkert ikke.

Men da har du mange muligheter. Laminat som ser ut som fliser. Klikkvinyl som ser ut som fliser. Eller belegg som ser ut som fliser og som kommer på rull, kanskje det også heter vinyl men da vinylbelegg og ikke klikkvinyl (som er mindre flater man klikker inn i hverandre). Vinylbelegg ser skikkelig fake ut da, det er virkelig fakefakefake, så det ønsker dere kanskje ikke.

Endret av loveli
Skrevet
1 minutt siden, loveli skrev:

Samboeren din har jo helt rett i at parkett er finere.

Laminatene har blitt bedre med årene, men ser fortsatt veldig fake ut for oss som er opptatt av at ting skal være ekte. Jeg har faktisk aldri sett er vakkert laminatgulv. Men det finnes uendelige vakre parkettgulv.

Du sier du har hund, det er ganske vesentlig. Da hadde jeg gått for laminat, eller betalt for et slitesterkt parkettgulv. Det har kommet langt, men parkettgulv kan ikke sammenlignes med laminat på slitestyrke.

Dersoø dere går for parkett i alle rom så hadde jeg valgt noe helt annet i gangen. Bruker dere en laminat slm etterligner treverk i en gang som ligger inntil alle rom med ekte treverk så vil det bli veldig tydelig at det er platgulv i gangen. Det ønsker du sikkert ikke.

Men da har du mange muligheter. Laminat som ser ut som fliser. Klikkvinyl sol ser ut som fliser. Eller belegg som ser ut som fliser på rull som jeg ikke husker helt nå, kanskje det også heter vinyl men da vinylbelegg og ikke klikkvinyl (som er mindre flater man klikker inn i hverandre). Vinylbelegg ser skikkelig fake ut da, så det ønsker dere kanskje ikke.

Jeg vet at samboeren min har rett i at parkett er "finere", hehe, men jeg ser virkelig ikke så stor forskjell på laminat og praket. Bikkja veier 3kg, og selv om vi planlegger en til på samme størrelse er det ikke så veldig stor slitasje fra hund. Derfor jeg ikke nevnte det innledningsvis, da jeg tenker at hunden neppe er den største slitefaktoren. (Men, det hender vi har besøk av tyngre hunder). Vi er flinke til å miste ting i gulvet og jeg er redd jeg kommer til å bli helt hysterisk rundt uhell både med tunge ting og vann..
Det er en typisk barne-familieleilighet, og jeg tenker en del på det. Om vi skal selge vil nok kjøpergruppen være familier med barn, og da selger kanskje laminat like godt? Har du noen erfaring med bambusgulv? Har hørt det er ganske mye bedre.

Har sett på klikkvinyl som ligner fliser, det er ikke så verst. Sånn belegg synes jeg er skikkelig fælt, så det må enten bli ordentlig fliser eller noe laminat/klikkvinyl. Pr. dags dato har vi laminatfliser, og det er jo helt greit, men synes det ser ut som at fliser egentlig er like rimelig som laminat, og da vil det vel være bedre med ekte vare? (Selv om det er litt kaldere å gå på, da). 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gamle tregulv i hele leiligheten bortsett fra gangen (ganske liten entrè), der har jeg lekre fliser med gammelt mønster. Jeg synes ikke man må ha samme gulv overalt da, men i en liten leilighet ser det kanskje mest ryddig u😊

Anonymkode: 3a44e...fa8

Enig. :)

Men ikke i at man må ha samme gulv i absolutt alle rom som den du siterte. Man bruker et gulv i alle rom som kjøkken/soverom/stue, og så kan man ha annet gulv i gangen. Trenger ikke se rotete ut. -dersom man ikke bruker forskjellige gulv i absolutt alle rom da, det blir veldig rart. 3-stavs hvit furuparkett på soverommene, 2-stavs rød kirsebærparkett på kjøkkenet og laminat i stua... 🤣 Noen gjør jo slikt fordi de vil at hver rom skal ha karakter. Fælt.

Men 2 gulv går bra. Enkelte liker også å ha samme gulv på kjøkken og gang. Men jeg liker ikke å stå på fliser på kjøkkenet og jeg synes sjeldent fliser på kjøkkenet ser bra ut uansett. 

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er redd det blir ganske stor forskjell mellom stue og gang om vi har noe som ligner tregulv begge steder. Det er åpen løsning mellom stua og gangen, så det blir bare en liten list på gulvet. Da tenker jeg det er penest å ha fliser i hele gangen? Alternativt kan man jo flislegge en kvadratmeter innenfor døra bare, men det synes jeg ser ganske idiotisk ut... Gangen er også ganske stor, vi har blant annet et stort garderobeskap der. 

Ikke sant?? Laminat ser bedre ut og er i perfekt stand år etter år ❤️ Jeg vil definitivt ha det, men samboeren mener det er kaldt og ikke like pent. Han er også opptatt av verdi når vi skal selge, tror jeg. Jeg synes parkett er et dyrere og dårligere alternativ.

Hva slags linoleum mener du? Sånn belegg, eller mer fliser? 

Jeg foretrekker belegg, men det finnes også fliser. Det er laget av naturlige stoffer og kan vare i 30 år. Det reparerer seg selv der det er små riper og tåler en grei mendge fukt.

Mtp salg i fremtiden burde dere definitivt ikke velge parkett dersom dere blir boende en del år, det vil garantert bli riper! Det er heller ikke særlig gøy å løpe runt og be folk ta av seg høyhælene sine på fest og være nervevrak når man flytter runt på møbler. 😬

Legger ved noen bilder av linoleumsbelegg, men det finnes utrolig mange varianter å velge mellom. 

Linoleum til kjøkkengulvet-MarmoleumClick-Foto-ForboFlooring-.jpg

Linoleum til kjøkkengulvet-MarmoleumClick-Foto-ForboFlooring.jpg

unnamed.jpg

DESIGN.7f23b6ff90856e543f00dd6e3625aac8-300x300.jpg

• Liker 3
Skrevet (endret)

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at samboeren min har rett i at parkett er "finere", hehe, men jeg ser virkelig ikke så stor forskjell på laminat og praket. Bikkja veier 3kg, og selv om vi planlegger en til på samme størrelse er det ikke så veldig stor slitasje fra hund. Derfor jeg ikke nevnte det innledningsvis, da jeg tenker at hunden neppe er den største slitefaktoren. (Men, det hender vi har besøk av tyngre hunder). Vi er flinke til å miste ting i gulvet og jeg er redd jeg kommer til å bli helt hysterisk rundt uhell både med tunge ting og vann..
Det er en typisk barne-familieleilighet, og jeg tenker en del på det. Om vi skal selge vil nok kjøpergruppen være familier med barn, og da selger kanskje laminat like godt? Har du noen erfaring med bambusgulv? Har hørt det er ganske mye bedre.

Har sett på klikkvinyl som ligner fliser, det er ikke så verst. Sånn belegg synes jeg er skikkelig fælt, så det må enten bli ordentlig fliser eller noe laminat/klikkvinyl. Pr. dags dato har vi laminatfliser, og det er jo helt greit, men synes det ser ut som at fliser egentlig er like rimelig som laminat, og da vil det vel være bedre med ekte vare? (Selv om det er litt kaldere å gå på, da). 

3kg? Nomin! Skjønner at du ikke nevnte det da ja. 😅

Greia med å miste ting i gulvet.., sånn skjer. Kanskje dere blir flinkere til å ikke miste ting hvis dere må bli flinkere på det? 😛 Er vel ikke så dumt det, er ikke bra for tingene heller at de mistes stort sett. Neida. Men skjønner bekymringen. Kommer helt an på hva dere mister?

Jeg mister dessverre ofte mobilen i gulvet, men det har aldri blitt merker av det. Har kjøpt en slitesterk og rådyr parkett da. Der jeg bodde før hadde jeg billig parkett og det ble merker med én gang. Under møbelbeina har jeg filtknotter og har aldri opplevd å få riper av å trekke ut møbler. Sko inne? Når jeg er på fest eller på middag hos andre så er det ingen som går inn med sko?

Barnefamilier er også veldig forskjellige. Noen har barn som leker rolig og andre har barn som får herje vilt. Men barnefamilier flest ville nok kanskje valgt laminat ja. Ellers er det ofte slik at folk bytter nettopp gulv når de flytter til ny bolig nettopp fordi det har så mye å si for uttrykket til leiligheten og folk har penger til å få det som de vil. Bytte av gulv og maling av vegg og så vipps har du din stil. Så kanskje jeg ikke ville tenkt så mye på det?

Bambus kan jeg ikke så mye om dessverre. Men av det jeg har sett så kommer det i bittesmå staver som er limt sammen til større kvadrater og så satt sammen som parkett? Det blir jo fryktelig rotete og nesten psykedelisk for meg, så av det jeg har sett så liker jeg det overhodet ikke. Har du eklektisk og maximalistisk stil så kanskje, men hvis ikke så tar jo et slikt rotete gulv all oppmerksomhet.

Fliser er like rimelig som laminat, men det er også mye vanskeligere å skifte ut. Vil du ha varme i gulvet? Under laminat kan du enkelt legge varmefolie (det tar en elektriker 30minutter) under gulvet. Med fliser må du legge varmekabler, støpe og så legge flis. Det kan bygge mye mer i høyden og du kan få en uheldig høydeforskjell, at gulvet i gangen liksom ligger høyere enn alle andre rom. Selv små forskjeller merkes godt.

Endret av loveli
Skrevet

Jeg ville valgt parkett. Jeg syns det er finest og mest behagelig å gå barbent på. Jeg har eikeparkett i hele leiligheten bortsett fra bad og bod. Har bodd her i 7 år og kun fått et merke på parketten.

Har bodd i leilighet med laminat, det syns jeg var kaldt å gå på.

Anonymkode: d0ba0...36d

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, loveli skrev:

3kg? Nomin! Skjønner at du ikke nevnte det da ja. 😅

Greia med å miste ting i gulvet.., sånn skjer. Kanskje dere blir flinkere til å ikke miste ting hvis dere må bli flinkere på det? 😛 Er vel ikke så dumt det, er ikke bra for tingene heller at de mistes stort sett. Neida. Men skjønner bekymringen. Kommer helt an på hva dere mister?

Jeg mister dessverre ofte mobilen i gulvet, men det har aldri blitt merker av det. Har kjøpt en slitesterk og rådyr parkett da. Der jeg bodde før hadde jeg billig parkett og det ble merker med én gang. Under møbelbeina har jeg filtknotter og har aldri opplevd å få riper av å trekke ut møbler. Sko inne? Når jeg er på fest eller på middag hos andre så er det ingen som går inn med sko?

Barnefamilier er også veldig forskjellige. Noen har barn som leker rolig og andre har barn som får herje vilt. Men barnefamilier flest ville nok kanskje valgt laminat ja. Ellers er det ofte slik at folk bytter nettopp gulv når de flytter til ny bolig nettopp fordi det har så mye å si for uttrykket til leiligheten og folk har penger til å få det som de vil. Bytte av gulv og maling av vegg og så vipps har du din stil. Så kanskje jeg ikke ville tenkt så mye på det?

Bambus kan jeg ikke så mye om dessverre. Men av det jeg har sett så kommer det i bittesmå staver som er limt sammen til større kvadrater og så satt sammen som parkett? Det blir jo fryktelig rotete og nesten psykedelisk for meg, så av det jeg har sett så liker jeg det overhodet ikke. Har du eklektisk og maximalistisk stil så kanskje, men hvis ikke så tar jo et slikt rotete gulv all oppmerksomhet.

Fliser er like rimelig som laminat, men det er også mye vanskeligere å skifte ut. Vil du ha varme i gulvet? Under laminat kan du enkelt legge varmefolie (det tar en elektriker 30minutter) under gulvet. Med fliser må du legge varmekabler, støpe og så legge flis. Det kan bygge mye mer i høyden og du kan få en uheldig høydeforskjell, at gulvet i gangen liksom ligger høyere enn alle andre rom. Selv små forskjeller merkes godt.

Hva kategoriserer du som rådyr parkett? hehe

Annonse
Skrevet

Personlig synes jeg naturmaterialer er ekstremt mye finere enn kunstige. Ville mye heller hatt en ordentlig parkett med noen riper, enn et plettfritt laminat. Følelsen av å gå på varmt og levende tre er mye bedre enn å gå på kald, livløs plast. Vinyl kan være stilig på kjøkkenet, for eksempel sjakkruter, men ellers foretrekker jeg tre. Eventuelt stein eller mur, om man går for den industrielle stilen (noen bor jo i gamle fabrikkleiligheter).

At parketter blir så fort stygge mener jeg er en myte. Min eikeparkett har holdt seg fin i årevis, uten synlige riper. Velger man en litt rustikk og ru variant, vil noen overfladiske riper uansett gli greit inn i "looken". Det som skaper riper er spisse gjenstander, f.eks. møbler uten filt på beina, stiletthæler og små barn som kaster gjenstander mot gulvet. Det meste er enkelt å forhindre, om man er litt obs. Og angående det å selge i framtiden, så er ekte treparkett regnet som gjevere enn laminat av de fleste på visning, også folk med barn.

Anonymkode: 6df60...047

• Liker 2
Skrevet

Hjelp! Vi hadde bestemt oss for laminat idag (dyreste fra Berry Alloc, så god kvalitet). Nå er vi i tvil igjen. Hva tenker vi om hardvoksoljet vs. mattlakkert mtp. holdbarhet? Mannen i butikk mente det ville være vanvittig mer slitesterkt med hardvoksoljet, men jeg finner mye rart på nett..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...