Gå til innhold

Dere som vasker håret hver dag pga fett hår..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir det raskere fett etter dere begynte å vaske det daglig? 

Her vasker jeg det med 48 timers mellomrom, men vurderer å begynne å vaske det hver dag siden det blir veldig fett etter ca 20 timer..  

Prøvd å vaske det sjeldnere over en lang periode men det hjalp ingenting. Hodebunnen glinser, begynner å klø å flasse etter 24 timer, men er null problem frem til det. 

Men redd det blir enda raskere fett og ekkelt ved å vaske der oftere. Noen erfaringer på dette området?

Anonymkode: 6d6aa...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vasker det hver dag. Har gitt opp 🙈 men har merket at jeg får fett hår med engang jeg bruker rettetang 🤬

Anonymkode: 5f84d...1b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd strategien om å ikke vaske håret ofte. Prøvde i over et år å bare vaske håret ukentlig... det året ble av vennene mine kalt «altflyters hatteår».
 

Prøvde å bruke tørrsjampo, prøvde å bytte hårprodukter, prøvde å vaske håret med balsam, prøvde uten produkter i det hele tatt. +++

Etter flere år med følging av alle tips jeg kunne finne har jeg konkludert med at håret mitt blir fort fett derfor vasker jeg det daglig. I mitt tilfelle har hvor ofte eller sjelden jeg vasker håret ingen effekt på hvor fort det blir fett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne rett shampoo, og å bruke shampoo to ganger hjelper på kløe etc, men noen har bare fet hodebunn. Jeg klarer å gå to dager, men dag 2 ser det dritt ut, så jeg fletter det bare og prøver å glemme det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket håret daglig før pga av fett år. Så fikk jeg barn og mindre tid til meg selv. Kuttet derfor ned på hårvasken de dagene jeg ikke skulle noe spesielt. Har gått gradvis og med litt tilbakesteg innimellom, men nå etter 2 fødselspermisjoner vasker jeg håret hver 3. til 4. dag. 

Anonymkode: 46fea...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det raskere fett etter dere begynte å vaske det daglig? 

Her vasker jeg det med 48 timers mellomrom, men vurderer å begynne å vaske det hver dag siden det blir veldig fett etter ca 20 timer..  

Prøvd å vaske det sjeldnere over en lang periode men det hjalp ingenting. Hodebunnen glinser, begynner å klø å flasse etter 24 timer, men er null problem frem til det. 

Men redd det blir enda raskere fett og ekkelt ved å vaske der oftere. Noen erfaringer på dette området?

Anonymkode: 6d6aa...8d4

Håret mitt blir like raskt fett uansett hva jeg gjør med det. Ingen sjampoer har effekt, intet kosthold, klima har ingenting å si og lignende. Tro meg, jeg har prøvd alt, jeg har trossalt hatt fett hår i en årrekke. Helt siden jeg var liten jente, og nå er jeg voksen. 

Greia er at jeg har også fet hud i ansiktet, og jeg tror ikke ansiktshuden "slutter" ved hårfestet. Jeg har nok bare fet hud i hodebunnen også. Jeg vasker håret daglig, jeg kan driste meg til annenhver dag, men da trenger jeg mye tørrsjampo - og det er ikke bra for hodebunnen eller håret, da er det bedre at jeg vasker håret hver dag. 

Vi er rett og slett forbannet med fet hodebunn. Dessverre. Hadde ting fungert så hadde åpenbart håret ditt ikke blitt så fort fett, for noen fungerer det å ikke vaske det på noen dager i en periode og for noen fungerer det å bruke riktig sjampo og balsam. Her i gården er ingenting riktig, så.... Håret mitt er sunt og ikke ekkelt selv om jeg vasker det ofte. Men som sagt så blir jo håret fort fett - men det blir det uansett hva! 

Anonymkode: 0a5a7...6bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, altflyter said:

Jeg har prøvd strategien om å ikke vaske håret ofte. Prøvde i over et år å bare vaske håret ukentlig... det året ble av vennene mine kalt «altflyters hatteår».
 

Prøvde å bruke tørrsjampo, prøvde å bytte hårprodukter, prøvde å vaske håret med balsam, prøvde uten produkter i det hele tatt. +++

Etter flere år med følging av alle tips jeg kunne finne har jeg konkludert med at håret mitt blir fort fett derfor vasker jeg det daglig. I mitt tilfelle har hvor ofte eller sjelden jeg vasker håret ingen effekt på hvor fort det blir fett. 

Jeg og. Etter 1 år med hår klistret til hodet ga jeg opp å begynte å vaske hver dag. Har fet hudtype også. Er noe dritt, men sånn er det. Noen har bare sånt hår og kan ikke løse det med den «kuren» som liksom skal funke for alle. 

Anonymkode: fb0bf...7bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd alt mellom himmel og jord og kastet bort mye penger på dyre sjampoer, balsam og tørrsjampo. Ingenting hjelper. Prøvde lenge å vaske håret sjeldnere, men kløen det fete håret ga, var ikke holdbart i lengden.

Men jeg la merke til at jeg tok meg mye i håret. Det føltes alltid i veien, så jeg dro i det hele tiden. I tillegg er jeg glad i å tvinne håret med fingrene. Jeg fant ut at hvis jeg brukte litt hårvoks for å få håret bort fra fjeset, og la fra meg uvanen med hårtvinning, så ble håret mindre fett. For første gang på 10 år kan jeg hå 48 timer uten hårvask og det er helt fantastisk.

Kanskje jeg bare innbiller meg det, men kanskje å konstant dra i håret frigjør fett fra hodebunnen som går ut i håret? Går det an?

Anonymkode: 7dae3...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man får fett hår etter en dag så er feilene ofte en av disse eller flere:

1. Feil type shampoo for ditt hår. Løsning : prøv ulike typer shampoo for å finne løsningen. Noen ganger må du kanskje også variere shampoo etter om det er sommer eller vinter feks. Om du har tynt hår kan volume shampoo hjelpe.

2. Feil bruk av shampoo eller balsam. Shampoo smøres inn i hode bunnen. Gjør dette helst to ganger. Balsam skal kun smøres inn i spissene på håret. Smører du Balsam inn i hode bunnen/på toppen av hodet ser håret fort flatt ut. 

3. Bruker ikke hår kur. Hår trenger også og pleies. En hårkur en gang i uka feks kan gi underverker.

4. Bruker for mange varme produkter i håret for ofte uten å bruke varme beskytter først. Feks hårføner, krølltang, rettetang. 

5..feil type hårfarge. Noen ganger kan det å lysne hårfargen litt gjøre slik at håret ser mindre fett ut. 

Og et tips..

Bruk tørrshampoo mellom hver hårvask..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Noen som vil dele hvilken sjampo dere bruker for daglig vask?

Anonymkode: 6d6aa...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håret mitt blir like raskt fett uansett hva jeg gjør med det. Ingen sjampoer har effekt, intet kosthold, klima har ingenting å si og lignende. Tro meg, jeg har prøvd alt, jeg har trossalt hatt fett hår i en årrekke. Helt siden jeg var liten jente, og nå er jeg voksen. 

Greia er at jeg har også fet hud i ansiktet, og jeg tror ikke ansiktshuden "slutter" ved hårfestet. Jeg har nok bare fet hud i hodebunnen også. Jeg vasker håret daglig, jeg kan driste meg til annenhver dag, men da trenger jeg mye tørrsjampo - og det er ikke bra for hodebunnen eller håret, da er det bedre at jeg vasker håret hver dag. 

Vi er rett og slett forbannet med fet hodebunn. Dessverre. Hadde ting fungert så hadde åpenbart håret ditt ikke blitt så fort fett, for noen fungerer det å ikke vaske det på noen dager i en periode og for noen fungerer det å bruke riktig sjampo og balsam. Her i gården er ingenting riktig, så.... Håret mitt er sunt og ikke ekkelt selv om jeg vasker det ofte. Men som sagt så blir jo håret fort fett - men det blir det uansett hva! 

Anonymkode: 0a5a7...6bb

Kjenner meg godt igjen her. Prøvd alt føler jeg, sjampo for tørr hodebunn, for fet hodebunn, sjampo for flass, volumsjampo. Gel som skal roe ned talgproduksjonen osv. Vasket håret to ganger, aldri balsam i bunnen, føler håret opp ned for å få mest mulig luft til bunnen. Har det ofte oppsatt i strikk så jeg skal slippe å fikle så mye med det. Bruker ingen produkter i det etter vask for å slippe at noe tynger det ned.. osv osv. 

Nå har jeg vasket håret annenhver kveld og rundt 18 tiden dagen etter begynner det å dele seg og bli fett allerede, da kunne jeg tenkt meg å vaske det igjen. Nå har jeg latt være og heller brukt mengder med tørrsjampo før jobb dagen etter, noe som har ført til ekstrem kløe, og ekkelt belegg i hodebunnen som flasser av resten av dagen. Kan umulig være godt for håret med så mye tørrsjampo.. i tillegg varer det kun noen timer før det ser ikke ut igjen...

Anonymkode: 6d6aa...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tussi84 skrev:

Om man får fett hår etter en dag så er feilene ofte en av disse eller flere:

1. Feil type shampoo for ditt hår. Løsning : prøv ulike typer shampoo for å finne løsningen. Noen ganger må du kanskje også variere shampoo etter om det er sommer eller vinter feks. Om du har tynt hår kan volume shampoo hjelpe.

2. Feil bruk av shampoo eller balsam. Shampoo smøres inn i hode bunnen. Gjør dette helst to ganger. Balsam skal kun smøres inn i spissene på håret. Smører du Balsam inn i hode bunnen/på toppen av hodet ser håret fort flatt ut. 

3. Bruker ikke hår kur. Hår trenger også og pleies. En hårkur en gang i uka feks kan gi underverker.

4. Bruker for mange varme produkter i håret for ofte uten å bruke varme beskytter først. Feks hårføner, krølltang, rettetang. 

5..feil type hårfarge. Noen ganger kan det å lysne hårfargen litt gjøre slik at håret ser mindre fett ut. 

Og et tips..

Bruk tørrshampoo mellom hver hårvask..

Jeg gjør alt dette, i tillegg til at jeg har bleket hår. Blir like fett selvom jeg kommer nybleket fra frisøren. Tørrsjampo har jeg brukt i flere år, men må er jeg lei av det ekle belegget som jeg får i hodebunnen av det, pga mengden jeg må bruke.. 

Anonymkode: 6d6aa...8d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å plutselig få fett hår? Jeg har aldri hatt fett hår men plutselig merket jeg det for et år siden, skjønner ikke hvordan det er mulig? Noen som vet?

Anonymkode: 91cec...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å plutselig få fett hår? Jeg har aldri hatt fett hår men plutselig merket jeg det for et år siden, skjønner ikke hvordan det er mulig? Noen som vet?

Anonymkode: 91cec...220

Frisøren min fortalte meg nå på fredag at det kan skje at man plutselig forandrer hårtype, neste over natten. At folk med rett hår plutselig begynner å få fall og omvendt, og at folk med fett hår plutselig får tørr hodebunn og kan gå en uke mellom hver vask. Så det er tydeligvis mulig :) 

Anonymkode: 54527...efa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg godt igjen her. Prøvd alt føler jeg, sjampo for tørr hodebunn, for fet hodebunn, sjampo for flass, volumsjampo. Gel som skal roe ned talgproduksjonen osv. Vasket håret to ganger, aldri balsam i bunnen, føler håret opp ned for å få mest mulig luft til bunnen. Har det ofte oppsatt i strikk så jeg skal slippe å fikle så mye med det. Bruker ingen produkter i det etter vask for å slippe at noe tynger det ned.. osv osv. 

Nå har jeg vasket håret annenhver kveld og rundt 18 tiden dagen etter begynner det å dele seg og bli fett allerede, da kunne jeg tenkt meg å vaske det igjen. Nå har jeg latt være og heller brukt mengder med tørrsjampo før jobb dagen etter, noe som har ført til ekstrem kløe, og ekkelt belegg i hodebunnen som flasser av resten av dagen. Kan umulig være godt for håret med så mye tørrsjampo.. i tillegg varer det kun noen timer før det ser ikke ut igjen...

Anonymkode: 6d6aa...8d4

Vask håret om morgenen👌

Anonymkode: 1a8ec...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt fett hår helt siden puberteten og har vasket det nesten daglig. Etter at jeg fikk barn ble håret enda fetere og det er det fortsatt ti år etter.

Det første året etter at jeg fikk sønnen min, ble håret så fort fett at hvis jeg vasket det klokken 18:00 og gikk på fest så hadde håret begynt å bli fett i 01-02 tiden.

En gang på fest husker jeg at jeg vasket luggen i vasken på badet, bare for å se litt mer fresh ut. 😒

Anonymkode: 1a8ec...d5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vasker en gang i måneden. Skyller det ukentlig + balsam. Fått ett sterkere og glansfullt hår.

Startet ut som et pandemi prosjekt, men tar det med videre

Anonymkode: 29a4d...da6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd å ikke vaske det så ofte for å se om det hjelper, men det hjalp ingenting. Med meg er det nok hår- og hudtypen som er problemet. Jeg har flatt hår som ligger helt inntil hodebunnen og sliter med litt uren/fet hud. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vask håret om morgenen👌

Anonymkode: 1a8ec...d5f

Hvis man orker å stå opp tidlig, er dette et godt tips. Nattesvetten gjør mye negativt for fett hår. Det er natt nr.2 etter hårvask som pleier å ta drepen på håret mitt. Vasker man håret på kvelden, må man dermed vaske det hver kveld hvis man skal unngå at det blir fett før neste vask.

Anonymkode: cbeb8...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frisøren min fortalte meg nå på fredag at det kan skje at man plutselig forandrer hårtype, neste over natten. At folk med rett hår plutselig begynner å få fall og omvendt, og at folk med fett hår plutselig får tørr hodebunn og kan gå en uke mellom hver vask. Så det er tydeligvis mulig :) 

Anonymkode: 54527...efa

Takk for svar 🌹Det jeg også har merket er at hårfargen min alltid har vært kommunegrå men for et år siden ble det mørkere. Det er også sikkert helt mulig ned likhet det med fett hår.

Anonymkode: 91cec...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke bruk tørrshampo mellom hver vask. Det legger seg som et belegg over hodebunnen. Jeg bruker min kun om jeg virkelig må, da snakker vi viktig møte dagen før hårvask.

Jeg ville gått motsatt vei ts, la det være fett en dag og vask det hver tredje dag i stedet. Jeg har samme type hår og fet hud, men nå i koronatiden er første gang jeg har klart å venne håret til sjelden vask. Vasker det to ganger i uken nå, og det er kun dagen før vask det ser litt småfett ut. Har det bare å hestehale eller flette.

Vær oppmerksom på hvor mye du tar i det også, merker stor forskjell på når jeg diller med håret og ikke :)

Anonymkode: 679b5...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...