Gå til innhold

Er det frekt å korrigere fremmede tilfeldige forbipasserende om de sier noe som er feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser for meg at jeg kunne gjort noe sånt hvis "feilen" var av en viss betydning og jeg hadde svært god kompetanse på området og visste helt sikkert at det var feil. I scenarioet over vil jeg regne svært god kompetanse som minimum lege, helst med fordypnning i akkurat det emnet det gjelder. Jeg tenker det er nyttig og hjelpsomt å få 

 

Er jeg ufrisk og unormal? 

Jeg er egentlig ganske sjenert og syns det er litt skummelt men har eksempler på at jeg har gjort lignende ting. 

Anonymkode: cb81e...49a

Var det fare for liv eller helse? Eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du dele eksempler? ☺️

Anonymkode: ca263...8b0

Ja, dette er ikke helt det samme men: 

Jeg jobbet med smittevern og var nødt til å fly på grunn av jobben i starten av pandemien. Det var ikke påbudt med munnbind på flyplassen eller på flyet enda, men det var restriksjoner og få som reiste. En eldre dame satt seg ned ved siden av meg på flyplassen. Hun satt og så utover og la fingrene på munnen mens hun tenkte, hun hadde tatt på både setet og mobilen før hun la fingrene på munnen og hun holdt dem der lenge. Da tenkte jeg bare at hun kanskje ikke var så redd for smitte og ville gjøre som vanlig, men etter en stund fant hun frem munnbind og tok det på. De færreste der hadde på munnbind siden det ikke var anbefalt enda og jeg satt selv uten. Jeg tolket det som at hun da var ekstra redd for å bli smittet, men at måten hun brukte det på gav henne en falsk trygghet. 

Jeg forklarte henne at det ikke var meningen å være frekk eller invaderende, men at jeg hadde sett hvordan hun brukte det og forklarte hvordan hun heller burde bruke det. 

Anonymkode: cb81e...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser for meg at jeg kunne gjort noe sånt hvis "feilen" var av en viss betydning og jeg hadde svært god kompetanse på området og visste helt sikkert at det var feil. I scenarioet over vil jeg regne svært god kompetanse som minimum lege, helst med fordypnning i akkurat det emnet det gjelder. Jeg tenker det er nyttig og hjelpsomt å få 

 

Er jeg ufrisk og unormal? 

Jeg er egentlig ganske sjenert og syns det er litt skummelt men har eksempler på at jeg har gjort lignende ting. 

Anonymkode: cb81e...49a

Alle besserwissere tror at alle feil er av stor betydning ..

Anonymkode: fa657...9ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle besserwissere tror at alle feil er av stor betydning ..

Anonymkode: fa657...9ed

Men tenker du at alle som kan finne på å gjøre noe lignende er besserwissere uansett, så lenge det ikke er akutt fare for liv og helse?

Anonymkode: cb81e...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle besserwissere tror at alle feil er av stor betydning ..

Anonymkode: fa657...9ed

Jeg har selv overhørt personer diskutere hvor de skal gå for å komme der og der f eks. Når det er helt feil så har jeg sagt ifra og det blir de bare glad for. Er ikke snakk om liv og død men et praktisk problem som hadde vært irriterende for dem om de gjorde feil. Det kan likevel ikke sammenlignes med problemstillingen til ts. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At noen overhodet tillater seg selv å gjøre det, er for meg helt bak mål. 
Snakk om å være  sosialt utviklingshemmet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store problemer med å holde meg hvis jeg tilfeldigvis lytter til en samtale der viktig informasjon er helt på trynet. 

Feks: Jeg satt på et venterom i Bergen og på setene rett ovenfor meg, satt det to damer som ikke bodde i byen.

De snakket om hvor Fløibanen gikk fra og endte, og den ene damen sa at Fløibanen gikk fra Fløyen og over til Ulriken. 

For meg som har bodd i Bergen i 30 år er jo dette helt på trynet å høre på, så jeg måtte bare blande meg inn i samtalen og fortelle turistene at Fløibanen går fra byen og opp til Fløyen og har ingenting med Ulriksbanen å gjøre.

Ulriksbanen er en egen bane man tar opp på fjellet Ulriken. 

Ts

Anonymkode: 397f1...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jækla sært om du ikke er en del av samtalen eller det er diskusjon om livreddende førstehjelp med en person som holder på å daue der dere er.

Jeg korrigerte hvilken brus en person med føling og diabetes måtte ha (ikke lettbrus), men så lå han på bakken uten hjelp. 

Anonymkode: fd7a5...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg har selv overhørt personer diskutere hvor de skal gå for å komme der og der f eks. Når det er helt feil så har jeg sagt ifra og det blir de bare glad for. Er ikke snakk om liv og død men et praktisk problem som hadde vært irriterende for dem om de gjorde feil. Det kan likevel ikke sammenlignes med problemstillingen til ts. 

Det er noe annet, da sier oppegående folk «sorry, ikke meningen å blande meg - men riktig vei er til venstre». TS er jo :P 

Anonymkode: fd7a5...802

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe annet, da sier oppegående folk «sorry, ikke meningen å blande meg - men riktig vei er til venstre». TS er jo :P 

Anonymkode: fd7a5...802

Ja nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Jeg kan gjøre det om to venninner står og diskuterer hvor XX er uten å ha snøring OG DET ER HELT TYDELIG AT ALLE RUNDT HØRER, da kan jeg si "jeg la merke til at dere ikke finner veien, der skal ...(peker)..". Ellers, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TheCatLady

Hvis det er til hjelp, som for eksempel de eksemplene over her der hun holdt på å kjøpe noe annet enn paprika eller folk som tydelig leter etter veien og ikke finner den eller går feil/tar feil buss, og man tilfeldigvis hører det så synes jeg det er greit. Folk blir gjerne glade for slik hjelp også. 

Det blir noe annet når man tilfeldigvis overhører en samtale og noen sier noe feil. Da synes jeg det både er frekt og ganske sært å blande seg inn. Jeg anser det da som en privat samtale uansett om de er i det offentlige rom og da blir det merkelig om en fremmed henger seg opp i et eller annet og skal korrigere. 

Endret av TheCatLady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det kommer helt an på situasjonen. 
 

Selv fikk jeg en gang god hjelp av en tilfeldig mann da jeg sto og ventet på en heis og snakket i telefonen. Det var en viktig samtale og vi skulle avtale et møte og diskuterte datoer og jeg sa noe om "torsdag den 17." og skvatt da noen prikket meg på skulderen og sa "Unnskyld men jeg kunne ikke unngå å få med meg samtalen din, men torsdag er den 16., den 17. er på fredag." En sånn liten feil kan sikkert virke ubetydelig, men akkurat i den samtalen jeg hadde var det avgjørende å få datoen korrekt, så den mannen hjalp meg mer enn han sikkert ante.

Anonymkode: 50eb5...37b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har store problemer med å holde meg hvis jeg tilfeldigvis lytter til en samtale der viktig informasjon er helt på trynet. 

Feks: Jeg satt på et venterom i Bergen og på setene rett ovenfor meg, satt det to damer som ikke bodde i byen.

De snakket om hvor Fløibanen gikk fra og endte, og den ene damen sa at Fløibanen gikk fra Fløyen og over til Ulriken. 

For meg som har bodd i Bergen i 30 år er jo dette helt på trynet å høre på, så jeg måtte bare blande meg inn i samtalen og fortelle turistene at Fløibanen går fra byen og opp til Fløyen og har ingenting med Ulriksbanen å gjøre.

Ulriksbanen er en egen bane man tar opp på fjellet Ulriken. 

Ts

Anonymkode: 397f1...26d

Vil anbefale deg å jobbe med det.. Det er utrolig uhøflig å blande seg inn i andres private samtaler, spesielt når det er totalt unyttig slik som i denne situasjonen du beskriver. Jeg hadde ikke satt pris på det i hvert fall.. Hadde nok bare tenkt at du manglet litt sosiale antenner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 12.43):

 Jeg kjenner en som gjør det, hun har asperger

 Anonymkode: ecc7d...1a0

hele Kvinnguiden består tydeligvis av sånne Aspergers-folk...              

Anonymkode: 64bb0...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...