Gå til innhold

Er det frekt å korrigere fremmede tilfeldige forbipasserende om de sier noe som er feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Si at du sitter på en benk i parken og ved siden av deg sitter et vennepar og samtalen forløper seg omtrent slik:

Venn til venn: "hørte du at Lise hadde blitt syk? Hun har fått en kronisk lidelse i tarmen, XX heter den og hun må visst gå på kontroll hver måned. Men heldigvis lever de aller fleste gode og lange liv med medisiner" 

Den andre vennen: "Nei det visste jeg ikke! Så trist å høre, har du snakket med henne nylig? Kanskje vi skulle bedt henne på middag en dag" 

Fremmed på benk ved siden av: "Det er feil, XX er en lidelse som oppstår i nyrene og som kan angripe vevet rundt og gir veldig lett infeksjoner. Du tenker nok på YY som er en lidelse som angriper tarmene og som har litt dårligere prognoser. XX kan både behandles kirurgisk og medisinsk."

 

Er det frekt å korrigere en feil opplysning for fremmede når sjansen for at det uansett blir oppklart via den syke venninnen rimelig fort er stor? 

Anonymkode: ca263...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke du skal blande deg inn i private samtaler mellom andre. Uansett om de sier noe 'feil'. 

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du avslører at du sitter og tyvlytter til andres samtale. Synes det er mer creepy enn frekt.

Anonymkode: fa657...9ed

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg satt pris på ny kunnskap, men jeg hadde syntes det var ubehagelig at den fremmede lyttet til hele samtalen.

Anonymkode: 6db02...7d0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei ikke finn på å si noe 😂 Jeg forstår fristelsen, men bare tenk om situasjonen var snudd. Du satt å pratet med ei venninne på en benk, og HELT UT AV INGENTING kommer det en mann og kommenterer det du sa 😂 Jeg hadde blitt redd 😂😂😂

Anonymkode: cd3e6...da7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Synes ikke du skal blande deg inn i private samtaler mellom andre. Uansett om de sier noe 'feil'. 

Hvor har jeg skrevet at jeg har blandet meg inn? 🤷🏽‍♀️ Jeg presenterer en tenkt problemstilling.

Anonymkode: ca263...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har jeg skrevet at jeg har blandet meg inn? 🤷🏽‍♀️ Jeg presenterer en tenkt problemstilling.

Anonymkode: ca263...8b0

Du spør om det er frekt. Jeg svarer at du ikke bør gjøre det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke normalt eller greit å legge seg opp i private samtaler. Så nei, slikt gjør man ikke.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri

Ja, som hovedregel. Men kanskje unntak hvis feilen går ut over noen dem - f.eks at den ene sier feil tid på togavgang og det er det siste toget til xx den kvelden

I ditt eksempel har det overhode ingenting å si for dem om sykdommen heter det eller det andre. Da virker du bare som en "besserwisser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Du spør om det er frekt. Jeg svarer at du ikke bør gjøre det. 

Det kunne hende at ts var ei av venninnene som opplevde dette og lurte på om andre var enige i at den fremmede var frekk.

Anonymkode: 6db02...7d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er litt frekt hvis man ikke har noe med samtalen å gjøre føler jeg. På den andre siden, mister jo en engel vingene sine hver gang noen sier skjøkken, så det er jo litt trist.

Anonymkode: a31c4...dc0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Føsleguri skrev:

Ja, som hovedregel. Men kanskje unntak hvis feilen går ut over noen dem - f.eks at den ene sier feil tid på togavgang og det er det siste toget til xx den kvelden

I ditt eksempel har det overhode ingenting å si for dem om sykdommen heter det eller det andre. Da virker du bare som en "besserwisser".

Det er noe annet. Jeg har selv 'blandet meg inn' når jeg skjønner at noen går i feil retning f eks. Det blir de selvsagt glad for at man sier. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at jeg kunne gjort noe sånt hvis "feilen" var av en viss betydning og jeg hadde svært god kompetanse på området og visste helt sikkert at det var feil. I scenarioet over vil jeg regne svært god kompetanse som minimum lege, helst med fordypnning i akkurat det emnet det gjelder. Jeg tenker det er nyttig og hjelpsomt å få 

 

4 minutter siden, Svigermor skrev:

Frisk, normale mennesker gjør ikke sånt.

Er jeg ufrisk og unormal? 

Jeg er egentlig ganske sjenert og syns det er litt skummelt men har eksempler på at jeg har gjort lignende ting. 

Anonymkode: cb81e...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kunne hende at ts var ei av venninnene som opplevde dette og lurte på om andre var enige i at den fremmede var frekk.

Anonymkode: 6db02...7d0

Fikk ikke inntrykk av at alle disse kjente hverandre, men at det var en utenforstående som hørte på en privat samtale mellom to andre 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt er det frekt! 😳

Man blander seg da ikke inn i samtalene til tilfeldige fremmede. Da mangler man noen sosiale antenner. 

Anonymkode: eafe0...0e4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Fikk ikke inntrykk av at alle disse kjente hverandre, men at det var en utenforstående som hørte på en privat samtale mellom to andre 

Som jeg skrev over: tenkt situasjon. 

Anonymkode: ca263...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser for meg at jeg kunne gjort noe sånt hvis "feilen" var av en viss betydning og jeg hadde svært god kompetanse på området og visste helt sikkert at det var feil. I scenarioet over vil jeg regne svært god kompetanse som minimum lege, helst med fordypnning i akkurat det emnet det gjelder. Jeg tenker det er nyttig og hjelpsomt å få 

 

Er jeg ufrisk og unormal? 

Jeg er egentlig ganske sjenert og syns det er litt skummelt men har eksempler på at jeg har gjort lignende ting. 

Anonymkode: cb81e...49a

Vil du dele eksempler? ☺️

Anonymkode: ca263...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det er litt frekt hvis man ikke har noe med samtalen å gjøre føler jeg. På den andre siden, mister jo en engel vingene sine hver gang noen sier skjøkken, så det er jo litt trist.

Anonymkode: a31c4...dc0

En dag var jeg inne på en Kiwi-butikk der det også er disk for varme småretter, grillet kylling og sånt. En ung dame står der og sier "Jeg skal ha en skylling". Jeg var fristet til å si "Da må du i så fall gå opp til frisøren i andre etasje" men holdt selvfølgelig kjeft. Noe annet hadde vært utidig og slemt.

Poenget mitt er at man kan høre så mangt og få lyst til å kommentere; det betyr ikke at man skal kommentere. Unntaket hvis det faktisk kan være til hjelp, som den gangen jeg stoppet en dame fra å kjøpe det hun trodde var paprika. Hun skulle lage paprikasalat til et middagsselskap, men var i ferd med å kjøpe en haug habanero. Jeg henvendte meg høflig og fortalte hva habanero er, og hun ble kjempeglad for at jeg gjorde det.

Så det gjelder vel å se an situasjonen.

Anonymkode: aa811...ef3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...