Gå til innhold

Det var mye diskusjon rundt munnbind og kostnader før dette ble innført, men den har stilnet?


Blekkulfina

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Fakta? skrev:

Hvis du følger denne oppskriften og ikke har brukt munnbindene så lenge at de er skadet kan du bruke dem flere ganger.

https://www.today.com/health/reusing-face-masks-how-remove-clean-store-safely-t180985

De bør ligge i 2-3 uker for å være sikker på at evt. virus er ødelagt. Det tar noen ganger lenger tid enn de først trodde.

Virus lever ikke 3 uker på papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det påbudt med munnbind i butikker i Norge?  Det har ikke jeg fått med meg, hvor står det på FHI sine sider?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Apocalypte skrev:

Er det påbudt med munnbind i butikker i Norge?  Det har ikke jeg fått med meg, hvor står det på FHI sine sider?

Lokale påbud i områder med mye smitte. I Oslo og omegn f.eks, Bergen også tror jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
43 minutter siden, Fakta? skrev:

Det har vært postet referanser til undersøkelser flere ganger før. Bruk Google hvis du mot formodning plutselig har fått en reell interesse, det er en trening du uansett trenger. Jeg gidder ikke bruke tid på å finne den fram enda en gang til noen jeg vet at ikke kommer til å lese den.

FHI har ikke gått fram og tilbake ang. munnbind, de har gradvis gått over til å anbefale det. Dette vet du godt, men hva kan man vente av noen som har stråmenn som varemerke.

Hvilken undersøkelser? Oppdatering på Fhi sin side er en ting, men du snakker om nyere forskning som finnes, men som du ikke gidder å legge ut? 
Gradvis? Hvordan? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fakta? skrev:

Alle vet hva dere mener om koronatiltak. Dette er nok et eksempel på at ingen halmstrå er for svake til at dere slutter å tviholde i dem.

"Dere"? Jeg svarer for meg selv. 

Akkurat i denne konteksten, vil jeg for øvrig påstå at du griper etter halmstrå for å finne noe å kritisere andre for. Det er faktisk fullt mulig å følge påbud, samtidig som en ser både fordeler og ulemper ved selve påbudet/tiltaket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Apocalypte skrev:

Er det påbudt med munnbind i butikker i Norge?  Det har ikke jeg fått med meg, hvor står det på FHI sine sider?

Nei, det er ikke påbudt til enhver tid. Men om man ikke kan holde 1 meters avstand, så er det påbudt med munnbind i området Oslo og Bergen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
7 timer siden, Fakta? skrev:

Nei, det skal ikke det. Du kan nok trygt gå ut fra at den personen har bedre kunnskap om smittevern enn du har.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/munnbind-i-befolkningen/

Garantert. :)  Men jeg synes det er fortsatt litt småekkelt da. Det samme synes jeg om snottpapir i søpla. Kast det i søpla på do iallfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fakta? skrev:

Det kan godt sies å være en personlighetstest, men det den viser er forskjell i empati. De som bruker munnbind og holder avstand har mer empati for andre.

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797620964422

https://www.ba.no/irix/munnbind-hjelper-ikke-mot-smitte/s/1-41-4293584

Artikkel om svineinfluensa i 2009.

så munnbind hjelper altså mot koronavirus men ikke svineinfluensa? Eller? 😄
 
Og, hvorfor testet de ikke hele befolkningen den gang? Svineinfluensaen ble ikke en så stor pandemi, trolig fordi vi ikke hadde testing av alt og alle

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke er for munnbind bruker det vel bare om igjen - ingen kan vite om du har et nytt eller gammelt munnbind. Derfor er det ingen syting om pris. 
Personlig har jeg et par tøymunnbind som jeg hiver i vaskemaskinen. Har alltid et «rent»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Apocalypte skrev:

Er det påbudt med munnbind i butikker i Norge?  Det har ikke jeg fått med meg, hvor står det på FHI sine sider?

Kun i enkelte kommuner og bare dersom du ikke kan holde 1 meters avstand (hurtige forbipasseringer regnes ikke som brudd på avstandsregelen). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen har blitt lavere, det har blitt vanlig, og folk har vel sett at koronaen ikke var så lett å bli kvitt som kanskje noen trodde.

Det er noe med den kollektive dugnadsånden også. De aller fleste oppegående folk bruker det jo og ser poenget med det. Jeg har holdt på å glemme det før jeg har gått inn i butikker osv. og jeg har kjent litt på den følelsen av å ikke ville være den ene gærningen som dropper det bare fordi "ingen skal komme og fortelle meg hva jeg skal gjøre!!!"

Har ikke hørt om noen som har krevet å få dekke omkostningene til privat bruk av munnbind. Det har blitt en naturlig del av det å være ute blant folk.

 En liten digresjon, men jeg husker for noen år siden at enkelte kolleger ville ha dekket at de brukte privat mobil til å ringe jobben for å gi en enkelt beskjed. De fikk det gjennom, i dag vil man jo bare le av det hvis noen kom med de sånt krav. Det kommer som oftest reaksjoner når det innføres nye ting, men man venner seg til det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før sommeren kostet jo en eske med 50 munnbind 600 kr (eller mer) I tillegg var det ikke like stort utvalg av vaskbare munnbind, og det var heller ikke like tilgjengelig som nå. Jeg tviler litt på at selv Zalando hadde en egen kategori for munnbind i mars, f.eks. 

Mannen og jeg har ca. et dusin vaskbare munnbind, samt noen engangs liggende. I alle jakkelommer samt i bilen har vi munnbind liggende, i tilfelle vi må inn et sted. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, MorTil2 skrev:

Nei, det er ikke påbudt til enhver tid. Men om man ikke kan holde 1 meters avstand, så er det påbudt med munnbind i området Oslo og Bergen. 

Men 1 meters avstand kan man jo stort sett alltid holde, det er faktisk ganske nært. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gjest:) skrev:

Største problemet er at folk undetvurderer meteren. Veldig. Anbefalingene burde vært 2m - da hadde man hvertfall sikra seg at folk holdt 1m.

Absolutt! Ser det hele tiden hvor ofte folk undervurderer 1 meteren. Som du selv påpaker så burde det ha vært innført 2 meteren for å ha litt ekstra å gå på, men det ville vel ha blitt fryktelig vanskelig selv for butikkene å opprettholde, men slik som jeg ser det i matbutikkene spesielt så burde det ha vært innført evt. måtte hyllene ha blitt gjort om slik at det ble større plass til kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lasox skrev:

burde det ha vært innført 2 meteren for å ha litt ekstra å gå på,

Slik er det i Bergen og Oslo. Butikkene skal ikke slippe inn flere kunder enn at 2 meter er mulig. Men det blir jo en skrivebordsregel. For om arealet i teorien gjør dette mulig ved å ha vakter som teller kunder inne, så kan man ikke hindre kundene f eks på Rusta å stimle sammen i julepyntavdelingen. Eller i frukt- og grøntavdelingen, brødavdelingen eller  melk- og ostavdelingen i matbutikken.

Detaljregler blir alltid vanskelige å overholde i realiteten. Og jo flere regler, jo mer sannsynlig er det at folk blir forvirret, irritert og føler på "overformynderiet". Og jo mindre sannsynlig er det for at folk ikke følger de, for hverdagen fungerer dårlig med slik detaljstyring. 

For å lette på dette, innføres altså påbud om munnbind. Ja, FHI anbefaler for så vidt dette. Men om man leser dette, så er anbefalingen gitt med mange "men" : https://www.fhi.no/nyheter/2020/videreforer-anbefaling-om-bruk-av-munnbind-i-samfunnet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Lasox skrev:

Absolutt! Ser det hele tiden hvor ofte folk undervurderer 1 meteren. Som du selv påpaker så burde det ha vært innført 2 meteren for å ha litt ekstra å gå på, men det ville vel ha blitt fryktelig vanskelig selv for butikkene å opprettholde, men slik som jeg ser det i matbutikkene spesielt så burde det ha vært innført evt. måtte hyllene ha blitt gjort om slik at det ble større plass til kundene.

Men husk at du kan passere nært folk uten at det regnes som brudd på avstandskravet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ti10 skrev:

Prisen har blitt lavere, det har blitt vanlig, og folk har vel sett at koronaen ikke var så lett å bli kvitt som kanskje noen trodde.

Det er noe med den kollektive dugnadsånden også. De aller fleste oppegående folk bruker det jo og ser poenget med det. Jeg har holdt på å glemme det før jeg har gått inn i butikker osv. og jeg har kjent litt på den følelsen av å ikke ville være den ene gærningen som dropper det bare fordi "ingen skal komme og fortelle meg hva jeg skal gjøre!!!"

Har ikke hørt om noen som har krevet å få dekke omkostningene til privat bruk av munnbind. Det har blitt en naturlig del av det å være ute blant folk.

 En liten digresjon, men jeg husker for noen år siden at enkelte kolleger ville ha dekket at de brukte privat mobil til å ringe jobben for å gi en enkelt beskjed. De fikk det gjennom, i dag vil man jo bare le av det hvis noen kom med de sånt krav. Det kommer som oftest reaksjoner når det innføres nye ting, men man venner seg til det aller meste.

Det er ikke dugnad men tvang😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MorTil2 said:

Slik er det i Bergen og Oslo. Butikkene skal ikke slippe inn flere kunder enn at 2 meter er mulig. Men det blir jo en skrivebordsregel. For om arealet i teorien gjør dette mulig ved å ha vakter som teller kunder inne, så kan man ikke hindre kundene f eks på Rusta å stimle sammen i julepyntavdelingen. Eller i frukt- og grøntavdelingen, brødavdelingen eller  melk- og ostavdelingen i matbutikken.

Detaljregler blir alltid vanskelige å overholde i realiteten. Og jo flere regler, jo mer sannsynlig er det at folk blir forvirret, irritert og føler på "overformynderiet". Og jo mindre sannsynlig er det for at folk ikke følger de, for hverdagen fungerer dårlig med slik detaljstyring. 

For å lette på dette, innføres altså påbud om munnbind. Ja, FHI anbefaler for så vidt dette. Men om man leser dette, så er anbefalingen gitt med mange "men" : https://www.fhi.no/nyheter/2020/videreforer-anbefaling-om-bruk-av-munnbind-i-samfunnet/

Tenker ikke bare på i butikken osv, men også råd om når man treffes privat. Rådet burde minimum vært "minst 1m og gjerne 2"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjest:) skrev (5 timer siden):

Tenker ikke bare på i butikken osv, men også råd om når man treffes privat. Rådet burde minimum vært "minst 1m og gjerne 2"

Men det er det jo? I Bergen er det maks 5 personer i eget hjem, i Oslo maks 10. Forutsatt minst 1 meter mellom hver. Men hvem skal kontrollere det? Dessuten er det jo så mange unntak. Maks regelen inkluderer ikke barn i samme gruppe i barnehage og på skole, ikke barn fra flere husstander, ikke studenter som bor på hybel og som har folkeregistrert adresse hos mor og far. Slik jeg forstår det, kan man altså ha ganske mange unger under samme tak, så lenge man har stort nok hus. Noe jeg synes er veldig rart, for jeg har enda til gode å se et lite barn som hoster i albuen og deretter går og vasker hender på eget initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...