Gå til innhold

Det var mye diskusjon rundt munnbind og kostnader før dette ble innført, men den har stilnet?


Blekkulfina

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, skruttveig said:

Jeg er på ingen måte redd for det nei. Jeg synes bare det er rart denne personen som holder pusten når vi passerer i gangen og spriter seg hvert 10 min, legger munnbindet sitt igjen på denne måten. Trodde det skulle forsegles og pakkes vekk jeg.

Nei, det skal ikke det. Du kan nok trygt gå ut fra at den personen har bedre kunnskap om smittevern enn du har.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/munnbind-i-befolkningen/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fallabella
56 minutter siden, jabx skrev:

Nei, det er ikke dumt å bruke munnbind. Det beskytter deg mot virus, men enda bedre, de som bærer viruset vil smitte andre i mye mindre grad.

De som går uten munnbind anses helt riktig som noe "enkle" og kanskje ikke helt i vater.

Det siste har du helt rett i. Jeg merker godt hatet mot meg og mine barn. Kanskje vi på sikt blir satt bort på et hjem for evneveike. Vi har jo allerede blitt annenrangs borgere. 

Endret av Fallabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, skruttveig skrev:

Må bare spørre, siden det snakkes om munnbind her. Det er ei kollega på jobb (butikk) som bruker munnbind, og kaster det i åpen søppelbøtte på kontoret der vi sitter og tar oppgjøret. Er dette innafor når det kommer til smittevern? Synes det ser så rart ut der det ligger en halvmeter fra meg, med innsiden opp.

Kan du ikke bare flytte bossbøtten litt vekk fra deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MorTil2 skrev:

Da føyer du deg kanskje inn i rekken av mennesker som nå stimler sammen på kjøpesentre og ikke tar hensyn, men bare går på uten å ha øyne for noe annet enn dit de skal? 

Jeg synes munnbindpåbudet er en alvorlig uting, og jeg tror faktisk at det vil øke smitten i samfunnet fordi folk helt tydelig benytter det som en mulighet til å gå og handle når det er mest mulig folk i butikkene. Skulle en tur på Ikea i går, og nå har de begynt med vakter igjen for å sluse folk inn. Det samme i flere andre butikker. Jeg dro hjem, og gikk ut igjen en time før stengetid. Da hadde det roet seg.

Men er det ikke et paradoks, at med munnbindpåbudet, så kom behovet for ansatte som teller kunder og holder orden på køen utenfor butikken?

Munnbindpåbudet kom samtidig som andre tiltak, som følge av mye smitte i mange områder. Kan det tenkes at vakter er et smitteverntiltak basert på smittetallene, altså kommer tiltaket av samme grunn som munnbindpåbudet? Da dukker begge tiltakene opp på samme tid, men ikke som en konsekvens av det ene tiltaket...? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sokkar skrev:

Munnbindpåbudet kom samtidig som andre tiltak, som følge av mye smitte i mange områder. Kan det tenkes at vakter er et smitteverntiltak basert på smittetallene, altså kommer tiltaket av samme grunn som munnbindpåbudet? Da dukker begge tiltakene opp på samme tid, men ikke som en konsekvens av det ene tiltaket...? 

Min opplevelse,utifra det jeg ser,er at munnbindpåbudet kom først. Dette medførte ganske raskt en økt mengde folk ute i butikkene,samt at folk ikke lengre stoppet opp for å slippe frem andre og skape avstand. Deretter kom vaktene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Fallabella said:

Men fhi sa jo det motsatte i vinter? Hva skjedde? Ikke bruk munnbind sa de.. ???

Det kom mer forskning om effekten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
Akkurat nå, Fakta? skrev:

Det kom mer forskning om effekten.

Effekten det har når det ligger strødd munnbind rett utenfor og innenfor inngangen til Kiwi tenker du på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, MorTil2 skrev:

Min opplevelse,utifra det jeg ser,er at munnbindpåbudet kom først. Dette medførte ganske raskt en økt mengde folk ute i butikkene,samt at folk ikke lengre stoppet opp for å slippe frem andre og skape avstand. Deretter kom vaktene.

Har vært i butikker hvor vekter passer på at det er avstand, men ikke munnbind. Vekterne kom etter at folk begynte med munnbind og sluttet med avstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Jeg bruker munnbind (riktig) fordi det er påbudt. 

Det jeg reagerer mest på er ikke de som ikke bruker munnbind men de som 

  • verken vasker eller spriter hender på vei inn i butikk
  • foretar familieshopping - altså at 3-5 personer fra samme familie er i butikken samtidig
  • de som ikke holder avstand - og nå er det munnbindbrukere som er flertallet blant disse.

Enig! Sett mange ganger folk bare går inn i butikkene. Tror jeg har glemt meg èn gang, men da hadde jeg akkurat vært i en annen matbutikk og det siste jeg gjorde var å sprite meg før jeg gikk inn i en annen.Men, generelt flink til å huske å sprite meg selv.

Men, noe som provoserer meg er som de punktene du selv nevner spesielt familieshopping som tar hele plassen i entrè/gangen slik at det blir helt umulig å gå forbi og siden jeg ser ut som ungdom så tar de svært lite hensyn. Selv om jeg er ung mann så er jeg forsatt i risikogruppa (har elendig immunforsvar - når jeg var et barn så lå jeg alltid på sykehuset tre mnd. hvert år med lungebetennelse. Blitt bittelitt bedre i de siste årene siden jeg kjenner igjen symptomene til lungebetennelsen, men, forsatt dårlig immunforsvar merker jeg). Det tenker ikke mange på. De fleste tror jo bare at det er gamlinger som er i risikogruppa.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fallabella said:

Effekten det har når det ligger strødd munnbind rett utenfor og innenfor inngangen til Kiwi tenker du på? 

De aller færreste er så barnslige at de protestere ved å kaste det på bakken. Smittevernmessig har det ikke noe å si.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fallabella skrev:

Effekten det har når det ligger strødd munnbind rett utenfor og innenfor inngangen til Kiwi tenker du på? 

Menneskeheten, ihevrtfall i den rike delen av verden, er så løsningsorientert. Er det noe som hindrer vår bevegelsesfrihet og tilværelsen slik vi foretrekker den, finnes alltid en løsning. Først var det engangshansker, nå er det munnbind. Men løsningen gir et nytt problem - hvor skal man gjøre av de, etter at de er blitt brukt? Å ja, da kan vi kaste dem på bakken. Problem solved.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fakta? skrev:

De aller færreste er så barnslige at de protestere ved å kaste det på bakken. Smittevernmessig har det ikke noe å si.

Hvordan klarte du å få dette til å handle om protest mot munnbind? Slik jeg forsto det, handlet kommentaren om den åpenbare forsøplingen bruk av munnbind medfører. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Fallabella skrev:

Men fhi sa jo det motsatte i vinter? Hva skjedde? Ikke bruk munnbind sa de.. ???

Medisinsk forskning utvikler seg hele tiden. Det er ofte slik at det som ble anbefalt tidligere, ikke blir anbefalt lenger. For 100 år siden trodde man at det var sunt å røyke. Nylig har en gått bort fra rådet om at hjertesyke eldre bør ta Omega 3-tilskudd. 
Det er naturlig at helsefaglige råd vil forandre seg når ny kunnskap kommer til, spesielt når det gjelder en helt ny sykdom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
29 minutter siden, Marshmallow skrev:

Medisinsk forskning utvikler seg hele tiden. Det er ofte slik at det som ble anbefalt tidligere, ikke blir anbefalt lenger. For 100 år siden trodde man at det var sunt å røyke. Nylig har en gått bort fra rådet om at hjertesyke eldre bør ta Omega 3-tilskudd. 
Det er naturlig at helsefaglige råd vil forandre seg når ny kunnskap kommer til, spesielt når det gjelder en helt ny sykdom. 

Får jeg se denne nye forskningen som overbeviser og hvem som har stått for siste troverdige utgave? Skal man ta Fhi på alvor kan de ikke endre beskjed flere ganger PR år... 

Endret av Fallabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Marshmallow skrev:

Medisinsk forskning utvikler seg hele tiden. Det er ofte slik at det som ble anbefalt tidligere, ikke blir anbefalt lenger. For 100 år siden trodde man at det var sunt å røyke. Nylig har en gått bort fra rådet om at hjertesyke eldre bør ta Omega 3-tilskudd. 
Det er naturlig at helsefaglige råd vil forandre seg når ny kunnskap kommer til, spesielt når det gjelder en helt ny sykdom. 

Det er en viss forskjell på at anbefalinger selvsagt endrer seg hvert hundreår etter at vitenskapen har kommet vesentlig lenger, til å endre anbefalinger fra halvår til halvår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Største problemet er at folk undetvurderer meteren. Veldig. Anbefalingene burde vært 2m - da hadde man hvertfall sikra seg at folk holdt 1m.

Endret av gjest:)
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, MorTil2 said:

Hvordan klarte du å få dette til å handle om protest mot munnbind? Slik jeg forsto det, handlet kommentaren om den åpenbare forsøplingen bruk av munnbind medfører.

Alle vet hva dere mener om koronatiltak. Dette er nok et eksempel på at ingen halmstrå er for svake til at dere slutter å tviholde i dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fallabella said:

Får jeg se denne nye forskningen som overbeviser og hvem som har stått for siste troverdige utgave? Skal man ta Fhi på alvor kan de ikke endre beskjed flere ganger PR år... 

Det har vært postet referanser til undersøkelser flere ganger før. Bruk Google hvis du mot formodning plutselig har fått en reell interesse, det er en trening du uansett trenger. Jeg gidder ikke bruke tid på å finne den fram enda en gang til noen jeg vet at ikke kommer til å lese den.

FHI har ikke gått fram og tilbake ang. munnbind, de har gradvis gått over til å anbefale det. Dette vet du godt, men hva kan man vente av noen som har stråmenn som varemerke.

Endret av Fakta?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en blanding mellom at munnbind har blitt biligere, mange har kjøpt tøymunnbind (eller lager selv) slik at de kan vaskes, og folk er mindre ute blant folk enn før. Når man aldri er utenfor døra har man sjeldent bruk for munnbind (ihvertfall ikke jeg).

Selv har vi kjøpt tøymunnbind, så vi bruker disse om vi må gå ut. 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...