Gå til innhold

Det var mye diskusjon rundt munnbind og kostnader før dette ble innført, men den har stilnet?


Blekkulfina

Anbefalte innlegg

Har egentlig inntrykk av at flesteparten som bor i områder med mye smitte setter pris på munnbindpåbudet, og har ikke hørt så mye klaging på pris og kostnadene knyttet til det? Det har jo også blitt mye billigere nå enn tidligere i høst, men er det eneste årsaken? Selv synes jeg det er helt topp, føler meg tryggere ute i både butikker og kollektiv nå som de fleste bruker munnbind. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Blekkulfina skrev:

Har egentlig inntrykk av at flesteparten som bor i områder med mye smitte setter pris på munnbindpåbudet, og har ikke hørt så mye klaging på pris og kostnadene knyttet til det? Det har jo også blitt mye billigere nå enn tidligere i høst, men er det eneste årsaken? Selv synes jeg det er helt topp, føler meg tryggere ute i både butikker og kollektiv nå som de fleste bruker munnbind. 

Ja, det er prisen som er grunnen til at det har roet seg. Når man kan få 50 munnbind til ca. 130 kroner så skal ikke jeg klage😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes fortsatt det er dyrt. Og veldig ofte utsolgt her, så bare de dyreste alternativene som er igjen. Og jeg bor i en by med MYE smitte. Resultatet blir at folk bruker samme munnbind om og om igjen, for syns skyld, og ikke for å redusere/unngå smitte..

For min del har det resultert i at jeg holder meg mer hjemme, for å spare munnbind. For man bruker ikke bare ett munnbind om dagen, hvis man skal til/fra skole/jobb, en tur i butikken, legen etc. Det må byttes for hver gang man entrer ett nytt sted. Da går det gjerne 5-6 munnbind om dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro en del av grunnen er at folk ikke bruker de riktig. Det blir ikke så dyrt når engangsmunnbind blir brukt om og om igjen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Monikk said:

Synes fortsatt det er dyrt. Og veldig ofte utsolgt her, så bare de dyreste alternativene som er igjen. Og jeg bor i en by med MYE smitte. Resultatet blir at folk bruker samme munnbind om og om igjen, for syns skyld, og ikke for å redusere/unngå smitte..

Hvis du følger denne oppskriften og ikke har brukt munnbindene så lenge at de er skadet kan du bruke dem flere ganger.

https://www.today.com/health/reusing-face-masks-how-remove-clean-store-safely-t180985

De bør ligge i 2-3 uker for å være sikker på at evt. virus er ødelagt. Det tar noen ganger lenger tid enn de først trodde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Blekkulfina skrev:

Har egentlig inntrykk av at flesteparten som bor i områder med mye smitte setter pris på munnbindpåbudet, og har ikke hørt så mye klaging på pris og kostnadene knyttet til det? Det har jo også blitt mye billigere nå enn tidligere i høst, men er det eneste årsaken? Selv synes jeg det er helt topp, føler meg tryggere ute i både butikker og kollektiv nå som de fleste bruker munnbind. 

Da føyer du deg kanskje inn i rekken av mennesker som nå stimler sammen på kjøpesentre og ikke tar hensyn, men bare går på uten å ha øyne for noe annet enn dit de skal? 

Jeg synes munnbindpåbudet er en alvorlig uting, og jeg tror faktisk at det vil øke smitten i samfunnet fordi folk helt tydelig benytter det som en mulighet til å gå og handle når det er mest mulig folk i butikkene. Skulle en tur på Ikea i går, og nå har de begynt med vakter igjen for å sluse folk inn. Det samme i flere andre butikker. Jeg dro hjem, og gikk ut igjen en time før stengetid. Da hadde det roet seg.

Men er det ikke et paradoks, at med munnbindpåbudet, så kom behovet for ansatte som teller kunder og holder orden på køen utenfor butikken?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fallabella

Bruk av munnbind med tidvis påbud er til nå den dummeste forestillingen jeg har sett. 
Det er en personlighetstest, ikke et smittevern.

De som stoler blindt på staten går med munnbind på butikken å har et hatefullt blikk på oss uten, de er anspent og aggressive, snakket ikke med noen å lager dårlig stemning for alle rundt seg. De ser plutselig oss uten munnbind som potensielle mordere. 
 

Stort sett bruker nok folk munnbind «for å få fred, ikke vekke oppmerksomhet og slippe å vekke til livet angiverlysten til munnbindfolket.

Det viser så langt at folket er delt, noen klarer å bruke fornuft, holde avstand og ta det med ro mens andre lar frykt og hat akselerere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
28 minutter siden, MorTil2 skrev:

Da føyer du deg kanskje inn i rekken av mennesker som nå stimler sammen på kjøpesentre og ikke tar hensyn, men bare går på uten å ha øyne for noe annet enn dit de skal? 

Jeg synes munnbindpåbudet er en alvorlig uting, og jeg tror faktisk at det vil øke smitten i samfunnet fordi folk helt tydelig benytter det som en mulighet til å gå og handle når det er mest mulig folk i butikkene. Skulle en tur på Ikea i går, og nå har de begynt med vakter igjen for å sluse folk inn. Det samme i flere andre butikker. Jeg dro hjem, og gikk ut igjen en time før stengetid. Da hadde det roet seg.

Men er det ikke et paradoks, at med munnbindpåbudet, så kom behovet for ansatte som teller kunder og holder orden på køen utenfor butikken?

Snart kommer det sikkert melding om at bruk av munnbind var feil og at det forårsaket «mer smitte. Vedlagt en rapport fra en godt betalt nisse.

Slik vil tiltakene og nedstengningen fortsette. 
En dag ble det lagt ut en rapport om at det ikke var smitte på treningssentere, neste dag stenges de ned med beskjed om at de kan få dekket inntil 70% av tapet, men ikke før i januar...??? 
Regjeringen leiker med vanlige folk rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Example said:

Jeg vil tro en del av grunnen er at folk ikke bruker de riktig. Det blir ikke så dyrt når engangsmunnbind blir brukt om og om igjen. 

Helt enig, folk bruker engangsmunnbind i flere dager uten å bytte de ut.

Jeg ser daglig mennesker med engangsmunnbind plassert på haka, folk som tar av munnbindet på utsiden av butikken, bretter det pent og putter det i lomma, folk som legger munnbind fra seg på dashbordet for å bruke det igjen senere og mye annet.

Vil ikke utlevere for mye, men på arbeidsplassen ser jeg mye svært merkelig bruk av munnbind. Det blir bare en symbolsk beskyttelse, som helt klart er smittefarlig. Hvis det skulle være smitte på bindene, så er dette på ingen måte bra, de må bli rene smittebomben ved en slik bruk.

Endret av Jaybird
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MorTil2 skrev:

Da føyer du deg kanskje inn i rekken av mennesker som nå stimler sammen på kjøpesentre og ikke tar hensyn, men bare går på uten å ha øyne for noe annet enn dit de skal? 

Jeg synes munnbindpåbudet er en alvorlig uting, og jeg tror faktisk at det vil øke smitten i samfunnet fordi folk helt tydelig benytter det som en mulighet til å gå og handle når det er mest mulig folk i butikkene. Skulle en tur på Ikea i går, og nå har de begynt med vakter igjen for å sluse folk inn. Det samme i flere andre butikker. Jeg dro hjem, og gikk ut igjen en time før stengetid. Da hadde det roet seg.

Men er det ikke et paradoks, at med munnbindpåbudet, så kom behovet for ansatte som teller kunder og holder orden på køen utenfor butikken?

Jeg får det meste av matvarer levert hjem, og har faktisk ikke vært på kjøpesenter siden sommer en gang. Så nei, jeg er ikke en av dem😅 Må jeg på vanlig matbutikk prøver jeg å time det til tider med lite folk, men nå som mange jobber hjemme er det ikke like lett, virker som det er jevn flyt gjennom dagen.

At det nå står vakter ved butikker for å passe på har ikke noe med munnbind å gjøre, det skyldes de nye retningslinjene fra regjeringen, om at butikkene bare får ha et visst antall i butikken om gangen. I teorien slik at det skal være mulig å holde 2 meters avstand til hverandre, selv om dette dessverre ikke etterleves i praksis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Må bare spørre, siden det snakkes om munnbind her. Det er ei kollega på jobb (butikk) som bruker munnbind, og kaster det i åpen søppelbøtte på kontoret der vi sitter og tar oppgjøret. Er dette innafor når det kommer til smittevern? Synes det ser så rart ut der det ligger en halvmeter fra meg, med innsiden opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fallabella said:

Bruk av munnbind med tidvis påbud er til nå den dummeste forestillingen jeg har sett. 
Det er en personlighetstest, ikke et smittevern.

Det kan godt sies å være en personlighetstest, men det den viser er forskjell i empati. De som bruker munnbind og holder avstand har mer empati for andre.

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797620964422

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, skruttveig said:

Må bare spørre, siden det snakkes om munnbind her. Det er ei kollega på jobb (butikk) som bruker munnbind, og kaster det i åpen søppelbøtte på kontoret der vi sitter og tar oppgjøret. Er dette innafor når det kommer til smittevern? Synes det ser så rart ut der det ligger en halvmeter fra meg, med innsiden opp.

Det er ikke noen kanoner på munnbindet som skyter ut virus, og det blir ikke flere virus av munnbindbruk. Lar du det ligge er det helt ufarlig. Det er når virusene blåses ut i lufta fra munnen og nesa at faren å spre dem til andre er stor. Hvis du er redd for spredning fra munnbind i ei søppelbøtte burde du være skrekkslagen over å være i samme rom med noen som ikke bruker munnbind for å stoppe dem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fallabella skrev:

Bruk av munnbind med tidvis påbud er til nå den dummeste forestillingen jeg har sett. 
Det er en personlighetstest, ikke et smittevern.

De som stoler blindt på staten går med munnbind på butikken å har et hatefullt blikk på oss uten, de er anspent og aggressive, snakket ikke med noen å lager dårlig stemning for alle rundt seg. De ser plutselig oss uten munnbind som potensielle mordere. 
 

Stort sett bruker nok folk munnbind «for å få fred, ikke vekke oppmerksomhet og slippe å vekke til livet angiverlysten til munnbindfolket.

Det viser så langt at folket er delt, noen klarer å bruke fornuft, holde avstand og ta det med ro mens andre lar frykt og hat akselerere. 

Nei, det er ikke dumt å bruke munnbind. Det beskytter deg mot virus, men enda bedre, de som bærer viruset vil smitte andre i mye mindre grad.

De som går uten munnbind anses helt riktig som noe "enkle" og kanskje ikke helt i vater.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fallabella said:

Vi har alle våre syn på hva som er fakta. 

Ja, det skal være visst. Det er tragisk at det har blitt populært å tro at oppdiktede "fakta" er like mye verd som de som er grundig kontrollert.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Example skrev:

Jeg vil tro en del av grunnen er at folk ikke bruker de riktig. Det blir ikke så dyrt når engangsmunnbind blir brukt om og om igjen. 

Er vel sånn at munnbind slik vi bruker det i beste fall reduserer virus fra meg til deg. Altså har det lite å si om det gjenbrukens. Ønsker du at munnbindet forhindrer at du tar inn smitte må helt andre tiltak brukes. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, RoH skrev:

Er vel sånn at munnbind slik vi bruker det i beste fall reduserer virus fra meg til deg. Altså har det lite å si om det gjenbrukens. Ønsker du at munnbindet forhindrer at du tar inn smitte må helt andre tiltak brukes. 

 

Greia er at det kan feste seg virus på utsiden over tid, så man risikerer å dra inn smitte hvis man bruker veldig skitne munnbind. Men jeg tviler sterkt på at det er nødvendig å bytte dem etter en gang så lenge man bretter det fint sammen og legger det i en pose for eksempel. Jeg bruker mine et par ganger hvertfall, for å ikke sløse for mye. Det virker litt meningsløst å kaste et munnbind etter kun 10 minutter på bussen en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
16 minutter siden, Fakta? skrev:

Det kan godt sies å være en personlighetstest, men det den viser er forskjell i empati. De som bruker munnbind og holder avstand har mer empati for andre.

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797620964422

Jeg er på ingen måte redd for det nei. Jeg synes bare det er rart denne personen som holder pusten når vi passerer i gangen og spriter seg hvert 10 min, legger munnbindet sitt igjen på denne måten. Trodde det skulle forsegles og pakkes vekk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg bruker munnbind (riktig) fordi det er påbudt. 

Det jeg reagerer mest på er ikke de som ikke bruker munnbind men de som 

  • verken vasker eller spriter hender på vei inn i butikk
  • foretar familieshopping - altså at 3-5 personer fra samme familie er i butikken samtidig
  • de som ikke holder avstand - og nå er det munnbindbrukere som er flertallet blant disse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...