Gå til innhold

Redd for å bli ung bestemor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann ble foreldre i ung alder. Vi er nå i begynnelsen av 40-årene og barna har flyttet ut (tvillinger). Jeg kjenner på både en sorg over at de har flyttet, men også en glede over at vi nå har mer overskudd, tid og penger. Endelig kan vi fokusere på oss to og gjøre det vi ønsker å gjøre, og samtidig he besøk av barna våre i ferier og besøke de på studiestedet når de ønsker det.

Det som er litt sårt er at jeg kjenner litt på en frykt at mine barn også skal bli foreldre i ung alder. Vi har selvfølgelig snakker mye om temaet, men uhell kan skje (som det gjorde med oss) og mine barn har gitt uttrykk for at de da ønsker å beholde barnet. Jeg vet hvor tøft det er å få barn, så jeg hadde ikke greid å stå på sidelinjen å se på uten å hjelpe til og sette mitt liv på vent. Vi hadde selv mye hjelp av både mine og hans foreldre. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men er det flere som føler det på samme måte eller selv har blitt ung bestemor?

 

Anonymkode: 9db4e...8c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre barna dine ønsker å bli unge foreldre selv så er det fullt mulig å unngå graviditet med prevensjon. Tipper det ordner seg. Men at du blir bestemor i 50 års alderen må du nok regne med. Svært mange får første barn i slutten av 20 årene / begynnelsen av 30 årene

Anonymkode: d01a9...e18

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min mann ble foreldre i ung alder. Vi er nå i begynnelsen av 40-årene og barna har flyttet ut (tvillinger). Jeg kjenner på både en sorg over at de har flyttet, men også en glede over at vi nå har mer overskudd, tid og penger. Endelig kan vi fokusere på oss to og gjøre det vi ønsker å gjøre, og samtidig he besøk av barna våre i ferier og besøke de på studiestedet når de ønsker det.

Det som er litt sårt er at jeg kjenner litt på en frykt at mine barn også skal bli foreldre i ung alder. Vi har selvfølgelig snakker mye om temaet, men uhell kan skje (som det gjorde med oss) og mine barn har gitt uttrykk for at de da ønsker å beholde barnet. Jeg vet hvor tøft det er å få barn, så jeg hadde ikke greid å stå på sidelinjen å se på uten å hjelpe til og sette mitt liv på vent. Vi hadde selv mye hjelp av både mine og hans foreldre. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men er det flere som føler det på samme måte eller selv har blitt ung bestemor?

 

Anonymkode: 9db4e...8c2

Bare nei.

Anonymkode: 0b7fd...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare nei.

Anonymkode: 0b7fd...bae

Jo, selvfølgelig. 
Selvfølgelig hjelper man barna sine!

Anonymkode: 3aecc...d7d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre barna dine ønsker å bli unge foreldre selv så er det fullt mulig å unngå graviditet med prevensjon. Tipper det ordner seg. Men at du blir bestemor i 50 års alderen må du nok regne med. Svært mange får første barn i slutten av 20 årene / begynnelsen av 30 årene

Anonymkode: d01a9...e18

Nei, prevensjon er bare 98/99 % sikkert, som vil si ca 2 av hundre blir gravide på prevensjon. 10 av 1000, og 100 av 10 000. Er ganske mange som blir gravide på prevensjon selv om de bruker det rett. Jeg har blitt gravid på pstav og spiral, så "fullt mulig" å unngå det er det absolutt ikke.

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, selvfølgelig. 
Selvfølgelig hjelper man barna sine!

Anonymkode: 3aecc...d7d

Nei. Er da ikke ditt ansvar at folk vil presse barn ut av underlivet sitt. Har du oppdratt de rett så tar de ansvar for egne handlinger, og beholder kun om de er klar for det selv og har kapasitet til å forsørge.

Anonymkode: 570ba...605

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det som dine barn har passert 20, på samme måte som du og din mann hadde, når disse barna kom til verden. Satte dine foreldre og svigerforeldre sitt liv på vent for dere?  Dere fikk tvillinger i ung alder?  Sannsynligvis ble det forventet at dere klarte å stå i det.

Jeg ble mamma når jeg var 21 og det var planlagt. Heldigvis har ikke mine barn fulgt sine foreldre der, enda, men om det hadde skjedd så ville det gått helt fint, det er jeg ikke i tvil om.  Da hadde det vært et valg barna tok. Jeg ville ikke satt mitt liv på vent, men jeg ville selvfølgelig stilt opp som bestemor om det hadde skjedd.  Men som sagt, så langt har jeg sluppet det og jeg satser på noen år til før bestemortittelen er på vei. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sagt som så at velger de å få barn tidlig så hjelper vi til men det blir ganske begrenset. Stort alderspenn på våre barn så de største er voksne og de minste er fremdeles i barneskolealder og en er kronisk syk. Vi har rett og slett ikke mye mer kapasitet. Fordelen er at de eldste vet utmerket godt hvor mye barn krever, og at det ikke er en selvfølge å føde et friskt og enkelt barn. Noe lærdom er det i å ha søsken. Hadde uhellet vært ute kunne vi vært besteforeldre for flere år siden, og vi er ikke engang 40. Om 6-7 år så kan vi bidra mye mer enn om det hadde skjedd nå. 

Anonymkode: b4261...e96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, selvfølgelig. 
Selvfølgelig hjelper man barna sine!

Anonymkode: 3aecc...d7d

Selvfølgelig hjelper man barna sine! Men man setter ikke livet sitt på vent. Det hjelper absolutt ingen.

Anonymkode: 0b7fd...bae

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!  Snakk om å frykte noe som kanskje aldri vil bli en noe du trenger å tenke på.

Regner med at du er redd for at de få syke barn, misdannete barn eller barn med tydelige miljøskader? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 22 da vi fikk vårt første barn og ble besteforeldre første gang da vi var 49. Følte overhodet ikke at vi satt noe på vent eller at vi ofret noe selv om vi hjalp mye til med barnebarn. De bygde seg hus på nabotomta og vi syntes det var flott å ha dem så nærme og kunne hjelpe til når de trengte det. Vi fortsatte med livene våre allikevel og dro på hytta og på andre turer i helgene. De hadde klart seg helt fint uten vår hjelp, men vi liker å hjelpe til og være sammen med familien.

Anonymkode: 26115...560

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ungene er barna deres? Hvis dere er i begynnelsen av 40 og dere var unge, er vel barna deres i 20 årene? Min mor fikk meg som planlagt som 21, og selv fikk jeg første planlagt som 23. Mamma var da altså 44 år når hun ble bestemor. Så kanskje en ung bestemor? Hun har i hvertfall aldri måtte bekymre seg for å sette livet på vent. Jeg tar ansvar for mine egne barn og har aldri fått noe hjelp, annet enn det hun selv har ønsket og spurt om selv. Så å få barn i ung alder betyr ikke at besteforeldre må stoppe å leve livet sitt

Anonymkode: 0fcf6...a87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mamma som 20. Kjenner litt på samme frykten ja, men det er heldigvis ni år til ungen er like gammel. Den tid, den sorg. Tror jeg blir en dyktig bestemor da😎 Dette med å bli ung mamma har gått litt i arv i vår slekt, kan man si. 

Anonymkode: 5b5d8...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen ble bestemor da hun var 32.

Vet om flere som ble besteforeldre i 30 årene. Skjønner ikke helt at du må sette livet ditt "på vent" om du blir bestemor tidligere enn ventet?

Hva er det du ikke kan gjøre om du får barnebarn?

Anonymkode: 77f6c...90e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"uhell kan skje"    Tenk om uhellet for Ts ikke hadde skjedd???

Anonymkode: 377c8...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mor ganske tidlig men likevel ikke så tidlig at det var 'uhørt'. Min mor var 30 når hun fikk meg. Mine foreldre satte absolutt ikke livet på vent fordi jeg fikk barn. Og hvorfor skulle de? Vi tok vare på barna selv. Nå kan jeg fort bli bestemor selv om noen få år (eller om ti år), og jeg ser det ikke som noe problem. Har ikke tenkt å endre noe grunnet det. 

Kommer til å stille opp for barn og barnebarn selvsagt, men ikke på bekostning av mitt liv ellers. Kommer til å 'leve livet' mer når barna flytter ut, ikke noe galt med det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å føle det man føler, samtidig er jo dette en naturlig konsekvens av å få barn - de tar sine egne valg og får barn når det passer for dem/plutselig skjer, ikke når det passer for dere besteforeldre. Og får man barn som ung, er også sjansen større for å bli unge besteforeldre. Det er slekters gang, helt naturlig.

Når det er sagt, er det ingen grunn til å sette livet sitt på vent. Det er forventet at man bistår innenfor rimelighetens grenser, sitter barnevakt innimellom, møter opp på juleavslutning og er interesserte besteforeldre som betyr noe i barnebarnas liv. Men stort sett klarer den unge familien seg selv i hverdagen. Med mindre uventede faktorer gjør at de sliter veldig, men sånt er meningsløst å bekymre seg for på forhånd. Man tar ting som de kommer. 

Anonymkode: b31fd...2d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ei jeg gikk i klasse med ble bestemor før jeg ble mor. Jeg ble mor da jeg var 31....

Hun startet på "kull nummer to" etter å ha blitt bestemor, og har egne barn som er yngre enn barnebarna.

Men TS, det er vel ingen av ungene dine som forventer at dere skal sette livet på vent om de får barn? Hjelpe til og alt sånt ja, men det er jo foreldrene til barnet som skal ta ansvaret....

Ville overhodet ikke bekymret meg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner på samme følelsen. Spesielt fordi eldste datteren min har ADHD. Tror ikke hun hadde taklet å bli ung mor. Alt for rastløs og impulsiv og lite tålmodighet å spore. 

Hun ble seksuelt aktiv som 14åring (skrekk og gru) og hun fikk satt inn en pstav da. Så hun blir i alle fall ikke superung mor hvis pstaven funker. 

Håper hun klarer å se at det er lurt å vente med barn til hun er i slutten av 20årene.

Anonymkode: 459d4...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir snart ung mormor. Gruer meg litt, men det går nok fint. Skal stille opp så godt jeg kan. Jeg er 35. 

Anonymkode: 0ccf5...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk barn i midten/slutten av 30-åra. Og jeg håper barna våre er en del tidligere ute enn oss. Har lyst til å bli bestefar som orker å være sammen med barnebarna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...