Gå til innhold

Trumps forsøk på statskupp


Dankert

Anbefalte innlegg

Kathinka-bonde skrev (3 minutter siden):

Hvis valget hadde vært legitimt så ville de vel ikke hatt behov for så mange soldater.

 

Valget var legitimt. Påstander om omfattende valgfusk er aldri blitt bevist. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HarryDotter
Valar Morghulis skrev (8 timer siden):

På en liten plattform i Norge påstår du dette på bakgrunn av at Alexandra Ocasio-Cortez spør i en tweet om "slettbare uttalelser" som f.eks tweets, blir tatt vare på for å unngå ansvarsunndragelse i ettertid.
Sikre at det ikke foretaes en "cancel-culture", if you will,  av mennesker som uten skrupler har løyet om ett "stjålet valg" til egen fordel og brukt retorikk som ikke vil ta dem godt fremover i hverken Impeachment eller historien. 
 Trumps medarbeidere, de antar jeg er registrert, først og fremst i noe så simpelt som en arbeidskontrakt for å være litt enkel. Secret Service har nok også registre over alle Trumps medarbeidere, også de uten arbeidskontrakt.
Når du skrev det der, hva tenkte du da?

 

OcasioCortez.JPG

Du bommer helt. Jeg snakker ikke om hennes spørsmål om slettede tweets. Les posten min hvor jeg la til lenker på uttalsene hennes. Det er en grunn til at det ble slått opp stort i utenlandsk media også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
NordicViking skrev (23 minutter siden):

Valget var legitimt. Påstander om omfattende valgfusk er aldri blitt bevist. 

At det aldri ble bevist, betyr ikke at det aldri skjedde. Just saying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kathinka-bonde skrev (25 minutter siden):

Hvis valget hadde vært legitimt så ville de vel ikke hatt behov for så mange soldater. Noen av soldatene, politiet, brannmenn, kongress medlemmer støtter Qanon.

Jeg skjønner ihvertfall ingenting av hva som foregår

Ja, fått med meg at du ikke skjønner.

Du spør om hvorfor de setter inn soldater etter det som skjedde i Kongressen osv? Ærlig talt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Vera skrev (6 timer siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/oAk5b0/massepsykologien-i-det-vi-har-sett-er-en-tro-kopi-av-hitlers-massemoen
 

Endelig er det noen som tør å sette ord på dette! De brukerne her inne som har linket til Hitler og Hitlers metoder (meg selv inkludert) har blitt hudflettet herfra til månen. Den mannen er farlig! Og han vet nøyaktig hva han driver med. Supporterne er brikker i et spill, og det er de som stilles til ansvar for hans skitne spill. Massesuggesjon er livsfarlig, og vi burde etterhvert ha lært at alle kan bli offer for dette, spesielt om forholdene ligger til rette (fattigdom og nød feks). Det jeg ikke klarer å fatte og begripe, er Trump-supporterne her hjemme - feks visse politikere som nominerer han til Nobels fredspris, eller visse kristne politiske kretser som har latt seg forføre av alle teknikkene hans..fy faen!!

Hadde vært interessant å se spesifikt hvorfor du mener han er Hitler og hvorfor han er så farlig. Sjeldent jeg ser forklaringer som underbygger frykten. Jeg ser dog mange som leser mye media og lar seg rive med.

Visste du at Obama bombet en rekke land og fikk fredspris, mens Trump desarmerte en potensiell atomkonflikt med Nord Korea og for ordens skyld, aldri startet en eneste væpnet konflikt i et land? Tror du det gies fredspris på bakgrunn av retorikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Callisto83 skrev (42 minutter siden):

Identitetspolitikken til Biden er til å ta og føle på allerede. Her fra VG, Dette er Bidens utvalgte.

"Mange av dem er kvinner. Mange av dem er ikke hvite. Mange av dem er første «ett eller annet»."

Tenk så spennende å få være første "ett eller annet"... Merkelige ordvalg av VG. Det virker nesten litt kunstig.

Men fortvil ikke:

"Mens Donald Trump gikk inn i Det hvite hus i stor grad omringet av hvite menn med lite myndighetserfaring, fremstår Joe Bidens administrasjon som en gjenforeningsfest med vekt på mangfold. Og med flere «norske» innslag."

 

Er jo helt hinsides tragisk hele greia. Kumbaya my lord! Kumbayaaaaa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HarryDotter skrev (5 minutter siden):

Hadde vært interessant å se spesifikt hvorfor du mener han er Hitler og hvorfor han er så farlig. Sjeldent jeg ser forklaringer som underbygger frykten. Jeg ser dog mange som leser mye media og lar seg rive med.

Visste du at Obama bombet en rekke land og fikk fredspris, mens Trump desarmerte en potensiell atomkonflikt med Nord Korea og for ordens skyld, aldri startet en eneste væpnet konflikt i et land? Tror du det gies fredspris på bakgrunn av retorikk?

Trump er ikke Hitler, men han har samme personlighetsforstyrrelse. Og den er veldig farlig blandet med makt. Den gjør han blant annet til en patologisk løgner som mangler samvittighet, noe som har ført til blant annet en elendig Covidrespons, løgn om tiltak og snart 400 000 døde amerikanere. Den har ført til at han har en base som tror på valgløgnene hans og er radikaliserte nok til å gå til angrep på kongressen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HarryDotter skrev (51 minutter siden):

Er jo helt hinsides tragisk hele greia. Kumbaya my lord! Kumbayaaaaa!

Biden har som mål å fokusere på samling. I det bildet vil man se et fokus som tydeligvis fortsatt er litt fremmed for VG journalister.

Men du kan ta deg faen på at den gjengen av politikere som inntar korridorene nå , består av dyktige og effektive politikere. 

Fyren får ingen lett jobb, men han har i alle fall forberedt seg.

Jeg er mest spent på om han faktisk fant en plass til en republikaner, og hvem det ble.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kathinka-bonde skrev (2 timer siden):

Den amerikanske presidenten, Qanon sier det var juks og at retten nektet å se på bevisene. Jeg leste på nettet at det skulle bli revolusjon i USA den 20 januar.

Hvorfor er det ingen republikanere som har sagt at det er tull når Trump har sagt at valget ble stjålet?

Støtter de en person de vet lyver?

Retten har aldri nektet å se på "bevisene" som ble framlagt, men har avvist alt som ikke kunne dokumenteres. De ville ikke høre på ubegrunnede rykter og konspirasjonsteorier.

Det er mange republikanere som har sagt at Biden vant, og at Trump må akseptere resultatet. Så har du noen som sannsynligvis ser seg best tjent med å støtte Trump, til tross for at de vet at han lyver.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 15.1.2021 den 20.52):

Jeg skal ikke ta deg i uredeligheten i det sitatet, jeg vil at folk selv skal lese det.

Man finner Transkript på de fleste MSM.

Men etter at han hadde gått igjennom mesteparten av talen, der han demoniserte Demokratene, og kritiserte og brukte navn på alle republikanere som ikke var enig med han, gjentok løgnene om at han hadde vunnet valget, gitt inntrykk av at prosessen fra det perspektivet, hadde han også følgende sitat:

Fra det ståstedet Donald Trump hadde der, var dette en oppfordring til statskupp. 
Uansett hva som hadde skjedd etterpå, om alle hadde gått hjem, eller de hadde stått utenfor og sunget kombaja, ville ikke forandre at Trump holdt den talen.

Trump er skyldig i å spre påstander om valgfusk og han bruker aggressivt språk mot navngitte folk som han alltid har gjort. Det er jeg enig i, men der er ikke det samme som å be folk om å bryte seg inn i kongressen. 

Det er ganske frekt av deg å anklage meg for uredelig sitatbruk. Hvis noen er uredelig her så er det deg. Her er din påstand som jeg uthevet svarte på:

Druid skrev (På 14.1.2021 den 9.55):

Det var tusen av ord han kunne ha brukt som ville opprettholdt stemningen men hindret vold, han brukte ingen av dem, han hadde ord som han aktivt har militarisert, han brukte dem.

Jeg trakk da frem et sitat hvor Trump eksplisitt ber folkemengden være fredelig. Hva er uredelig med det?

Les den siste setningen i det du selv valgte å sitere.

Druid skrev (På 15.1.2021 den 20.52):

But we’re going to try and give our Republicans, the weak ones because the strong ones don’t need any of our help. We’re going to try and give them the kind of pride and boldness that they need to take back our country.

Å gi noen "boldness and pride" er ikke det samme som å lynsje dem. Trump snakker om å gi psykisk støtte ved å møte opp i stort antall. Ditt sitat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lawyam skrev (7 minutter siden):

Nifst.

At han fikk komme inn i det hele tatt viser vel litt desperasjonen til Trump, men han har jo også hatt audiens med Qanon-galninger før stormingen av Capitol. Det er både komisk og nifst. At han har vært ivrig etter å henrette så mange som mulig på føderal dødsstraff er direkte ekkelt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkensina skrev (8 minutter siden):

At han fikk komme inn i det hele tatt viser vel litt desperasjonen til Trump, men han har jo også hatt audiens med Qanon-galninger før stormingen av Capitol. Det er både komisk og nifst. At han har vært ivrig etter å henrette så mange som mulig på føderal dødsstraff er direkte ekkelt. 

Ja, er nervøs, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (1 minutt siden):

Ja, er nervøs, jeg.

Jeg tror ikke Trump eller supporterne kommer til å få til noe større voldelig angrep nå. Washington DC og delstatshovedstedene er jo beleiret med militæret og sikkerhet. For sin egen del så vil han nok ikke det siden han da garantert blir felt i riksretten. Tror det er mer fare for generell høyreekstrem terror i tiden etter, og en veldig stor politisk fare for landet i framtiden om Trump ikke blir felt i riksretten.

Hvordan skal de få avradikalisert folk? Det trengs uansett hvordan det går.

Jeg var mer redd for hva Trump kunne gjøre direkte før Pelosi snakket med militærsjefene. Selv om de hindret han i å gjøre noe mer mot Iran for en liten stund siden så synes jeg det var skikkelig skummelt. 

Hva Trump kan gjøre for å hevne seg nå aner jeg ikke, men mulighetene hans er kraftig begrenset i forhold til før 6. januar. Han kommer til å bli opptatt med både riksretten, rettssakene i New York og den enorme gjelden sin etter 20.01. 

Noen av de radikaliserte har vendt seg mot Trump etter at han «forrådte» de  (den siste videoen) men sier de likevel vil fortsette saken sin og væpnet opprør uansett, men i praksis så tror jeg de er altfor få og som sagt er militærsikkerheten enormt høy nå. https://www.huffpost.com/entry/trump-supporters-betrayed_n_60016777c5b62c0057bc11ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HarryDotter
Druid skrev (4 timer siden):

Men du kan ta deg faen på at den gjengen av politikere som inntar korridorene nå , består av dyktige og effektive politikere. 

Fyren får ingen lett jobb, men han har i alle fall forberedt seg.

Jeg er mest spent på om han faktisk fant en plass til en republikaner, og hvem det ble.

Ja kan vi ta oss faen i det? 

Biden har vitterlig vært i toppolitikken i USA i en mannsalder nå og aldri fått til noe som verden helst. Nå skal han plutselig ha løsningen og fixe tidenes mest splittede nasjon?? Mannen som har solt seg side om side med politiker/elite fiffen i en årrekke, som nå er årsaken til at splittelsen i USA har bygget seg opp (Trump skal ha skyld i at den har forsterket seg siden hans inntog i politikken) Mannen som nesten er et symbol på hvorfor nesten annenhver amerikaner hater politikere. Biden er halvt senil. Det er sjokkerende å se intervjuene! Ord, setninger og temaer blandes sammen helt usammenhengende. Stotring, røring, faktafeil på feil! Og etter 4 år med regelrett forfølgelse, mobbing, trakassering, løgn og sensur av Trump og velgerne hans, ja nå ønsker demokratene å strekke ut en forsonende hånd til disse "taperne" de hatet så fælt for bare få dager siden. Forsoning?? Glem det!

Hykleriet er til å ta og føle på! Jeg kan garantere deg med 200% sikkerhet at tilstandene der borte vil bli 3x værre de neste årene med den gjengen som overtar nå. White trash americans som har blitt ignorert i flere tiår av politikerne, som nå følte fremgang under Trump, vil nå smertelig erfare at håpet for et bedre liv i Amerika, er helt ute. Bare å glede seg til den trykkokeren eksploderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, det er samme hvem som hadde slilt til valg mor trump, det hadde blitt spetakkel uansett. Mannen kan ikke tape. Dette er ikke første gangen han brauter seg etter ett tap som var falskt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (10 timer siden):

Nå dukket også denne finurlige mannen opp...putemannen, dere må nesten lese hele saken

https://www.nrk.no/urix/putegrunder-besokte-trump-med-notater-om-_militaer-unntakstilstand_-1.15330795

Synes ikke dere det «virker litt rart» at en mann går til møte med Trump med dette arket åpent til å fotograferes? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (8 timer siden):

Jeg trakk da frem et sitat hvor Trump eksplisitt ber folkemengden være fredelig. Hva er uredelig med det?

Les den siste setningen i det du selv valgte å sitere.

Jeg valgte å ta med denne siste setningen, for at det jeg siterte skulle inneholde den fulle konteksten, «avsnittet» den kom i.

Du valgte å kutte første setning i ditt sitat, noe som fikk det til å se mer ufarlig ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...