Gå til innhold

Kjøpe egen bil til øvelseskjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,jeg har nå bestemt meg for å begynne med lappen i voksen alder. Men personen jeg da skal begynne å kjøre med har kun manuelt gir.Og jeg ønsker å begynne å øvelseskjøre privat før jeg begynner med kjøretimer.Jeg vet hvordan man skal sitte i en bil,samt hvordan man justerer ditt og datt.Automat er det som passer best for meg og min situasjon,og jeg har letet i en uke nå etter en bil som jeg kan begynne å øvelseskjøre med. Jeg tenker at det blir lettere for meg,da det er min egen bil og mitt ansvar om noe går i stykker,samt at jeg vil føle meg mer trygg og komfortabel bak rattet. Jeg vet at bil koster penger,men jeg er flink til å spare. Jeg har nå funnet en bil jeg kanskje kunne tenkt meg,men vil gjerne høre om hva andre mener om det. 

Audi A4 2,0 . Den har gått litt over 180k km siden 2007 og har nettopp vært på service og byttet registerreim. EU godkjent til midten av 2022. 

Hva tenker dere om å kjøpe egen bil til øvelseskjøring, og for å ha til å kjøre med etter lappen er i boks?

Nå som vinteren nærmer seg er jo det også ganske positivt med tanke på at jeg får øvd på glatten (skal selvfølgelig begynne å kjøre på en stor og tom parkeringsplass). 

 

Anonymkode: 89fea...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke kjøpt egen bil når du har en du kan låne. Du bør også kjøre opp på manuell, og heller kjøpe deg en bil med automat når du har fått lappen.

Anonymkode: 8f980...494

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke kjøpt egen bil når du har en du kan låne. Du bør også kjøre opp på manuell, og heller kjøpe deg en bil med automat når du har fått lappen.

Anonymkode: 8f980...494

Jeg kan ikke kjøre opp med manuelt da jeg har skade i armen. Derfor trenger jeg automat. Jeg kan heller ikke låne bilen til denne personen når det selv passer meg. 

Anonymkode: 89fea...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke kjøre opp med manuelt da jeg har skade i armen. Derfor trenger jeg automat. Jeg kan heller ikke låne bilen til denne personen når det selv passer meg. 

Anonymkode: 89fea...ca2

Men du er jo avhengig av at noen øvelseskjører med deg, så det spiller vel ingen rolle før du får lappen selv?

Kjøp deg en bil, men bilen du tenkte på hørtes litt langt kjørt ut... hva er budsjettet ditt? Får mange gode bilder til rundt 100.000.

Anonymkode: 278b2...a2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er lurt. Da blir man også mer motivert til å bli ferdig med lappen.

En kompis av meg gjorde det, men han solgte den igjen etter to år da han fortsatt ikke hadde klart å ta teorien. Det er fem år siden nå. Fortsatt ikke førerkort.

Anonymkode: d8ad9...7b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går helt fint å kjøpe egen bil som brukes til øvelseskjøring, men forsikringen blir jo deretter.

Anonymkode: 834f6...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er en god ide å kjøpe egen bil til øvelseskjøring, mye lettere å få med noen til å kjøre og du slipper å være nervøs for å ødelegge en annens bil.

Jeg kjøpte selv min første bil da jeg var 15 år gammel og det var aldri problem med å få med noen, det resulterte i at jeg kjørte bil nesten hver dag fra jeg var 16 til jeg tok lappen som 18 åring som igjen ga meg mye erfaring og jeg slapp unna med minimumskravet til kjøretimer.

Det er også en god ide å kjøre opp til automat, da slipper du å konsentrere deg om giringen og kan heller fokusere på kjøringen og trafikken. Du kan alltids kjøre opp til manuell senere hvis du har behov. 

Anonymkode: 76a82...894

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du er jo avhengig av at noen øvelseskjører med deg, så det spiller vel ingen rolle før du får lappen selv?

Kjøp deg en bil, men bilen du tenkte på hørtes litt langt kjørt ut... hva er budsjettet ditt? Får mange gode bilder til rundt 100.000.

Anonymkode: 278b2...a2a

Etter betalte faste utgifter og mat så sitter jeg med 6000kr igjen på kontoen. Tenker det holder lenge. Den bilen koster 50k. 

Anonymkode: 89fea...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det går helt fint å kjøpe egen bil som brukes til øvelseskjøring, men forsikringen blir jo deretter.

Anonymkode: 834f6...b45

Hvor mye ca ligger forsikring på i måneden? 1500-2000? 

Anonymkode: 89fea...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjettet mitt er slik: 

Inntekt: 18k +

Bolig: 8884kr

Strøm: 890kr

Internett: 409kr

Mobil: 300kr

Innboforsikring: 58kr

Mat: 1600kr (er kun 1 person)

Overs: 6000+ 

Har over 400k på sparekonto. 

Anonymkode: 89fea...ca2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er lurt. Da blir man også mer motivert til å bli ferdig med lappen.

En kompis av meg gjorde det, men han solgte den igjen etter to år da han fortsatt ikke hadde klart å ta teorien. Det er fem år siden nå. Fortsatt ikke førerkort.

Anonymkode: d8ad9...7b2

Hva var grunnen til at han ikke klarte teorien? Jeg har kjøpt alle bøkene, og synes ikke det er så ille. Øver masse på teoriprøver på nettet hver dag. 

- TS

Anonymkode: 89fea...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter betalte faste utgifter og mat så sitter jeg med 6000kr igjen på kontoen. Tenker det holder lenge. Den bilen koster 50k. 

Anonymkode: 89fea...ca2

En så gammel Audi og den har gått hele 180.000?? Den burde virkelig være helt strøkent ellers, er jo blodpris 

Anonymkode: c5e4e...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper en A4 fra '07 som har gått 180k bør du sette av 100k til vedlikehold. Med mindre du skrur selv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.11.2020 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Audi A4 2,0 . Den har gått litt over 180k km siden 2007 og har nettopp vært på service og byttet registerreim. EU godkjent til midten av 2022. 

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2020 den 13.48, AnonymBruker skrev:

det går helt fint å kjøpe egen bil som brukes til øvelseskjøring, men forsikringen blir jo deretter.

Anonymkode: 834f6...b45

Man trenger da ikke si til forsikringsselskapet at man skal øvekjøre med dem?

På 21.11.2020 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Hvor mye ca ligger forsikring på i måneden? 1500-2000? 

Anonymkode: 89fea...ca2

Sjekk på nettet hos et par selskaper. Da får du riktig svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teoritentamen.no er super, beståttgarantien er fin - dette fikser du, jeg sier go for it! kjøp bilen :) lykke til med førerprøven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.11.2020 den 14.27, AnonymBruker skrev:

Hva var grunnen til at han ikke klarte teorien? Jeg har kjøpt alle bøkene, og synes ikke det er så ille. Øver masse på teoriprøver på nettet hver dag. 

- TS

Anonymkode: 89fea...ca2

Teorien er bare å pugge. En jeg kjenner tok den på 14 minutter. Det er kjøringen som er vanskelig siden det er mange timer, mye øvelse og høye krav til presis kjøring. 

Anonymkode: b6afa...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audien er både gammel OG dyr å reparere. Har ikke noe imot gammel bil, men da en som var rimeligere å vedlikeholde. 180 kilometer er langt. Du finner bedre enn det. 

Anonymkode: b6afa...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på egen erfaring med bruktbiler, ville jeg tatt en titt på Toyota om jeg var deg. De har i alle fall i min tid vært kjent som driftssikre bruktbiler. Er jo ikke verdens mest sexy bil sikkert, men kanskje ikke første bil MÅ være så sexy heller?

Med 50.000 i budsjett ville i alle fall jeg valgt en mindre men nyere og kortere kjørt bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt før ikke kjøp en gammel Audi. Det er grusomt elendige bruktbiler. Se etter Honda, Toyota, Kia eller Hyundai istdf. Som første bil er det greit å kjøpe noe som tåler en støyt, og som ikke står på verkstedet hele tiden. For 50k får du flotte biler, du må bare lete litt.

Anonymkode: 2ab5a...692

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...