Gå til innhold

FHI vil at alle med sykelig overvekt registrerer seg slik at de eventuelt kan bli prioritert i vaksinekøen.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, er ikke det greit, da? Fedme er en betydelig risikofaktor for alvorlig sykdom, og det er naturlig at de prioriteres i vaksinekøen. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Javel, hva vil du diskutere her egentlig? Eller skulle du bare informere?

Informere.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har utgangspunkt i at samfunnet vil ha vekk viruset raskest mulig så er dette feil. Man bør vaksinere de folkegruppene som sprer viruset mest først. Når man har vaksinert nok av denne gruppen så kan man fokusere på de syke og svake, overvektige og eldre. 

På denne måten får man mest effektivt satt stopp for spredningen. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RunM said:

Hvis man har utgangspunkt i at samfunnet vil ha vekk viruset raskest mulig så er dette feil. Man bør vaksinere de folkegruppene som sprer viruset mest først. Når man har vaksinert nok av denne gruppen så kan man fokusere på de syke og svake, overvektige og eldre. 

På denne måten får man mest effektivt satt stopp for spredningen. 

Partyfolket frekventerer ikke gamlehjemmene. Så nei, dette er feil fremgangsmåte.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle med BMI>26 burde registreres uansett, enten de skal prioriteres for vaksine eller ei. Andre sykdommer registreres jo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Vinterugla skrev:

Hva er FHI sin definisjon på sykelig overvekt da? Hvor på BMI skalaen bør man ikke ligge liksom 🙈

er definert med en BMI på over 35

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, rorodinbåt skrev:

er definert med en BMI på over 35

Overvekt defineres betydelig lavere enn sykelig overvekt. Så vidt jeg vet, regnes alt over BMI 26 som overvekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, RunM skrev:

Hvis man har utgangspunkt i at samfunnet vil ha vekk viruset raskest mulig så er dette feil. Man bør vaksinere de folkegruppene som sprer viruset mest først. Når man har vaksinert nok av denne gruppen så kan man fokusere på de syke og svake, overvektige og eldre. 

På denne måten får man mest effektivt satt stopp for spredningen. 

Jeg revurderer utsagnet mitt:

Først må man vaksinere den folkegruppen som sprer viruset mest. På den måten får man bremset viruset kjappest mulig. 

Deretter må man vaksinere de som er yrkesaktive, slik at de kan få opp produksjonen, gå på jobb og få samfunnet til å fungere igjen. 

Så må man vaksinere pensjonistene, deretter alle på sykehjem. 

Så kan man vaksinere de som ellers er i risikosonen. 

Til slutt barna, de har minst risiko for å bli alvorlig syke. 

På denne måten får vi i gang samfunnet raskest mulig, og får stoppet viruset mest effektivt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, T-Rex skrev:

Partyfolket frekventerer ikke gamlehjemmene. Så nei, dette er feil fremgangsmåte.

Hva med de som blir smittet av partyfolket da? Nei, de som sprer viruset mest MÅ vaksineres først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg bestemt tror jeg de som var i høyest risiko (svært fete er nok den gruppen) samt helsepersonell som jobber opp mot eldre (ansatte på sykehjem og hjemmetjenester) fått vaksinen først. Jeg har ikke tenkt så mye over det, og stoler på at de som skal velge dette har mer kunnskap både faglig men også demografisk enn det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, RunM skrev:

Hva med de som blir smittet av partyfolket da? Nei, de som sprer viruset mest MÅ vaksineres først. 

Nå er det faktisk ikke sikkert at vaksinene vil stoppe smittespredning. Man blir ikke syk selv, men kan fortsatt spre det til andre. 

Hva da? 

https://www.tv2.no/a/11784905/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Guile skrev:

Nå er det faktisk ikke sikkert at vaksinene vil stoppe smittespredning. Man blir ikke syk selv, men kan fortsatt spre det til andre. 

Hva da? 

https://www.tv2.no/a/11784905/

 

Ja, her letes det etter alle muligheter til å holde samfunnet stengt så lenge som mulig ser jeg. Men det artikkelen tar opp er ikke noe nytt, de fleste har fått med seg at vaksinene som er på vei nå hovedsakelig forhindrer sykdomsutvikling, ikke smitte. Men tipper dette vil bli brukt for alt det er verdt for å hevde at "kan ikke lempe på tiltakene ennå" i flere år. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor heldigvis ikke i by så vi slipper alt d styret med munnbind så ikke store forskjellen .. lever heller med d enn å risikere helsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, 13579 skrev:

Overvekt defineres betydelig lavere enn sykelig overvekt. Så vidt jeg vet, regnes alt over BMI 26 som overvekt.

Men her er det snakk om sykelig overvekt, det er over 35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...