AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Kan noen fortelle litt om hva Avklaring hos NAV går ut på? Hvordan er opplegget? Hvor stor påvirkningsmulighet har man selv? Anonymkode: e0bb1...07a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 Tenker du på avklaringstiltaket, som er gjennom NAV? Eller tenker du på å bli avklart i forbindelse med AAP? Altså en langvarig prosess. Anonymkode: 9eb78...cc6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 Tenker du på arbeidsavklaringspenger? Er selv på det. Det spørs nok veldig hvilken saksbehandler man har, og evt lege. Jeg ha fått styrt prosessen mye selv, ikke press om arbeidsutprøving før jeg selv sa jeg var klar. Men det var nok på grunn av at lege ga klar beskjed til nav om det, og saksbehandleren respekterte det. Anonymkode: 45491...53e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #4 Skrevet 20. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker du på avklaringstiltaket, som er gjennom NAV? Eller tenker du på å bli avklart i forbindelse med AAP? Altså en langvarig prosess. Anonymkode: 9eb78...cc6 Avklaringstiltaket. Har AAP og er nå søkt inn på avklaring. Anonymkode: e0bb1...07a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #5 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Avklaringstiltaket. Har AAP og er nå søkt inn på avklaring. Anonymkode: e0bb1...07a Det står litt om det på nav's sider. Men det er hovedsak kartlegging og noen ganger også en kort jobbpraksis, de kaller det jobbsmak. Det er et kort tiltak på 4 uker som kan forlenges med nye 4 uker og maks er 12 uker. Det er et fulltidstiltak, men det kan tilrettelegges. Det er du og veileder i tiltaket som sammen skal kartlegge mulighetene dine for jobb, mtp utdanning, jobberfaring, hobbyer og ønsker. Hvis det er tenkt en kort praksis så er det du som velger hvor du ønsker å ha praksisen, i samarbeid med veileder. Din NAV veileder har skrevet en bestilling til tiltaket som blir lest opp for deg, i den står det hva NAV ønsker at de skal gjøre. De kan også finne ut av restarbeidsevne ut i fra kartleggingen og en jobbpraksis. En rapport blir sendt til NAV også tar du og veileder det videre derifra, etter tiltaket. Anonymkode: 9eb78...cc6 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #6 Skrevet 20. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står litt om det på nav's sider. Men det er hovedsak kartlegging og noen ganger også en kort jobbpraksis, de kaller det jobbsmak. Det er et kort tiltak på 4 uker som kan forlenges med nye 4 uker og maks er 12 uker. Det er et fulltidstiltak, men det kan tilrettelegges. Det er du og veileder i tiltaket som sammen skal kartlegge mulighetene dine for jobb, mtp utdanning, jobberfaring, hobbyer og ønsker. Hvis det er tenkt en kort praksis så er det du som velger hvor du ønsker å ha praksisen, i samarbeid med veileder. Din NAV veileder har skrevet en bestilling til tiltaket som blir lest opp for deg, i den står det hva NAV ønsker at de skal gjøre. De kan også finne ut av restarbeidsevne ut i fra kartleggingen og en jobbpraksis. En rapport blir sendt til NAV også tar du og veileder det videre derifra, etter tiltaket. Anonymkode: 9eb78...cc6 Veileder i tiltaket, er det bare en ny kontorperson? Hva menes med tiltak her? Er det 4 uker med 100% oppmøte på (enda) et kontor, med samtaler om videre progresjon? Anonymkode: e0bb1...07a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #7 Skrevet 20. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Veileder i tiltaket, er det bare en ny kontorperson? Hva menes med tiltak her? Er det 4 uker med 100% oppmøte på (enda) et kontor, med samtaler om videre progresjon? Anonymkode: e0bb1...07a NAV leier inn ulike tiltaksarrangører som har forskjellige oppgaver. Eks så skal da avklaringstiltaket avklare personens muligheter for jobb, arbeidsevne ol. Hvem som er tiltaksarrangør er forskjell fra kommune til kommune. Men Fretex brukes mange steder. https://www.fretex.no/arbeid-og-inkludering/nav Hos avklaringstiltaket er det da ansatt flere tiltaksveiledere. Når Nav veilederen søker deg inn til avklaringstiltaket så vil du få en egen tiltaksveileder som sammen med deg vil kartlegge mulighetene dine gjennom samtaler og muligens en arbeidspraksis. Tiltaksveilederen din har ingen annen informasjon enn den NAV veilederen din har gitt når hen har skrevet bestillingen og hva du ev forteller. Når tiltaket er ferdig så sender tiltaksveileder en rapport til NAV om hva som er gjort og hva som anbefales videre. Anonymkode: 9eb78...cc6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #8 Skrevet 20. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: NAV leier inn ulike tiltaksarrangører som har forskjellige oppgaver. Eks så skal da avklaringstiltaket avklare personens muligheter for jobb, arbeidsevne ol. Hvem som er tiltaksarrangør er forskjell fra kommune til kommune. Men Fretex brukes mange steder. https://www.fretex.no/arbeid-og-inkludering/nav Hos avklaringstiltaket er det da ansatt flere tiltaksveiledere. Når Nav veilederen søker deg inn til avklaringstiltaket så vil du få en egen tiltaksveileder som sammen med deg vil kartlegge mulighetene dine gjennom samtaler og muligens en arbeidspraksis. Tiltaksveilederen din har ingen annen informasjon enn den NAV veilederen din har gitt når hen har skrevet bestillingen og hva du ev forteller. Når tiltaket er ferdig så sender tiltaksveileder en rapport til NAV om hva som er gjort og hva som anbefales videre. Anonymkode: 9eb78...cc6 Ok, tusen takk for informative svar. Er det slik at det generelt er veldig lavterskeltilbud? Altså, er det slik at en "rakettforsker" får tilbud om å sortere klær (siden fretex er nevnt)? Eller er det også mulig å få noe ganske avansert? Det er jo svært ulikt hvilken kunnskap og begrensninger folk har. Anonymkode: e0bb1...07a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #9 Skrevet 20. november 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, tusen takk for informative svar. Er det slik at det generelt er veldig lavterskeltilbud? Altså, er det slik at en "rakettforsker" får tilbud om å sortere klær (siden fretex er nevnt)? Eller er det også mulig å få noe ganske avansert? Det er jo svært ulikt hvilken kunnskap og begrensninger folk har. Anonymkode: e0bb1...07a Fretex jobb og avklaring har ingenting med Fretex bruktbutikk å gjøre, bare så det er sagt. Avklaring er gjerne det "alle" er innom og er det tiltaket som ikke krever at man skal være jobbklar. Det er ikke noe krav om at jobb er i andre enden, det er det på de fleste andre tiltak. Først og fremst så er det kartlegging. Ved en jobbpraksis så er det du selv som bestemmer hvor du ønsker å ha praksis, alt er mulig så sant arbeidsgiver er enig så klart. Men NAV har gitt en bestilling på hva de ønsker skal prøves ut eller hva som ikke er nødvendig at prøves ut, om man f.eks allerede vet hva som ikke fungerer. Man prøver gjerne noe ut som du kan jobbe med mtp utdanning og/eller tidligere erfaringer, altså man prøver å være realistisk. Anonymkode: 9eb78...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #10 Skrevet 22. november 2020 På 20.11.2020 den 19.54, AnonymBruker skrev: Fretex jobb og avklaring har ingenting med Fretex bruktbutikk å gjøre, bare så det er sagt. Avklaring er gjerne det "alle" er innom og er det tiltaket som ikke krever at man skal være jobbklar. Det er ikke noe krav om at jobb er i andre enden, det er det på de fleste andre tiltak. Først og fremst så er det kartlegging. Ved en jobbpraksis så er det du selv som bestemmer hvor du ønsker å ha praksis, alt er mulig så sant arbeidsgiver er enig så klart. Men NAV har gitt en bestilling på hva de ønsker skal prøves ut eller hva som ikke er nødvendig at prøves ut, om man f.eks allerede vet hva som ikke fungerer. Man prøver gjerne noe ut som du kan jobbe med mtp utdanning og/eller tidligere erfaringer, altså man prøver å være realistisk. Anonymkode: 9eb78...cc6 Så, i praksis er det samtaler med en veileder på et kontor? Jeg er litt usikker på hva min veileder i nav ønsker å få ut av dette for meg, da jeg allerede har vært hos ARK og også er i jobb 50%. Men jeg får vel bare stille opp... Anonymkode: e0bb1...07a
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #11 Skrevet 22. november 2020 Jeg har vært på avklaring hos Fretex. Det var kun samtaler, var der en gang i uken i 5 uker. Pga. diagnosen min så var ikke arbeidutprøving et tema. Etter 5 uker sendte Fretex en rapport til Nav. Anonymkode: ac924...a30
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #12 Skrevet 22. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så, i praksis er det samtaler med en veileder på et kontor? Jeg er litt usikker på hva min veileder i nav ønsker å få ut av dette for meg, da jeg allerede har vært hos ARK og også er i jobb 50%. Men jeg får vel bare stille opp... Anonymkode: e0bb1...07a Hva anbefalte ARK videre da? Tenker du at du vil klare å jobbe i samme jobb? Ev da i hvilken stillingsprosent? Sånt vil bli kartlagt, men det vil jeg jo tro at ARK allerede har gjort. Det kan være at de ønsker en arbeidspraksis, enten på eksisterende arbeidssted og se hvor høyt du klarer eller på et nytt sted. Anonymkode: 9eb78...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #13 Skrevet 22. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva anbefalte ARK videre da? Tenker du at du vil klare å jobbe i samme jobb? Ev da i hvilken stillingsprosent? Sånt vil bli kartlagt, men det vil jeg jo tro at ARK allerede har gjort. Det kan være at de ønsker en arbeidspraksis, enten på eksisterende arbeidssted og se hvor høyt du klarer eller på et nytt sted. Anonymkode: 9eb78...cc6 ARK skrev en lang og god rapport hvor flere muligheter ble skissert. Jeg er "på vei" i en av de retningene nå og alt har gått veldig fint. Målet er 100%, noe som er realistisk mtp gjennomført behandling og legens bedømming. Det som er nytt er at jeg har fått ny veileder, som ser ut til å betvile alt og alle jeg har vært i kontakt med. Veilederen min betviler planen som er lagt tidligere og har ikke tro på at jeg skal nå målet. Hun har skapt mye uro for meg og er egentlig det største steget tilbake i hele nav-reisen min, som hittil har vært en positiv opplevelse. Kan man be om ny veileder, eller vil det bare gjøre mer skade enn gavn? Hun jeg har fått nå gjør meg stresset, også mtp økonomi, da hun har vektlagt veldig at om jeg ikke "gjør som hun sier" kommer AAP til å falle bort. Jeg er innstilt på å møte opp på det hun setter igang, men det uroer meg litt at hun heller vil prioritere å gå baklengs enn å fortsette i det positive sporet som er planlagt og gjennomført frem til nå. Anonymkode: e0bb1...07a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå