Gå til innhold

På tide med strengere tiltak i Oslo etter smitterekord.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, pangolina skrev:

De lyger vel neppe, men det virker som at ydmykhet og vilje til å innrømme feil er utenfor  FHI sitt virke-område. FHI skylder vel egentlig regjeringen en stor unnskyldning for at de svekket tilliten til dem i vår med å si at barnehager og skoler var feil å stenge. Lite som tyder på det nå. Helt legitimt at man ønsker at barna skal leve så normalt som mulig, mens vi voksne ofrer litt ekstra, men kanskje på tide å be de eldste barna dra på munnbind el.

Jeg vil jo kalle det løgn hvis de vet det er mye smitte på skolene men sier det motsatte? Ja det satt langt inne for FHI å anbefale munnbind etter at de satt på sin høye hest og sa at det ikke hadde noe for seg før...  Alle vil jo selvfølgelig at barna skal leve så normalt som mulig.. Men hvem har satt oss i den situasjonen vi er i nå? svaret er ganske enkelt.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.11.2020 den 13.33, NorthernLight skrev:

Jeg blir også provosert av nolduser som driter i smittevern og generelt er det sånne folk som gjør at smittetallene øker på. 

Bare husk at å være kritisk til tiltakene ikke er synonymt med å ikke følge dem. Jeg syntes det var trist å ikke f.eks. kunne invitere søsteren min med familien fra en annen del av landet for å feire bursdagen min med rundt tall nå, men det gjorde vi selvsagt ikke. Jeg bruker munnbind på butikken (til og med uten å berøre det underveis) og spriter og vasker eksemhendene mine. Jeg tar ikke kollektivt og jeg omgås svært få sosialt. Vi er hjemme ved det minste sykdomstegn.

Jeg forbeholder meg likevel retten til å være lynforbannet over at breddeidretten, som er det som i stor grad gir livet mitt mening, nå har vært stengt i 8 måneder. Og å synes det er tragisk med alle småbedrifter som går konkurs mens de store får karantenefritak for å importere smitte (nå skal de liksom i en slags karantene riktignok, men ingen som følger opp at det faktisk skjer), og at studenter nå likevel slipper karantene-hotell fordi deres sosiale behov i romjulen tydeligvis trumfer andres menneskers rett til å beholde arbeidsplassen sin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NorthernLight skrev:

Dessverre så er det endel folk som ikke tror det er noe særlig smitte på skolene...Og i tillegg er det helt krise for elevene om skolen skulle bli stengt i 2-3 uker. Men 8 uker på sommeren er helt greit. 

Hva får deg til å tro at to uker skolestengt vil holde? 

Hvor lenge er du villig til å stenge skolene for å stoppe viruset? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, L'amie skrev:

Hvis det skal innføres flere restriksjoner i Oslo, syns jeg vi bør begynne med stedene det trolig er mye smitte - skolene og evt. barnehagene. Portforbud bør være absolutt siste utvei. Vi har godt av å kunne gå oss en tur eller treffe noen ytterst få venner. Det er nødvendig hvis vi skal holde ut i det lange løp.

Så vi stenger skolene, men skal ha sosial kontakt i tillegg? Mener du vi skal stenge skolene så voksne kan ha sosial kontakt mens vi buret ungene inn på rommene sine? 

Eventuelt skal vi stenge skolene, for å så slippe ungene ut for å være med de normalt går på skole med? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NorthernLight skrev:

Jeg vil jo kalle det løgn hvis de vet det er mye smitte på skolene men sier det motsatte? Ja det satt langt inne for FHI å anbefale munnbind etter at de satt på sin høye hest og sa at det ikke hadde noe for seg før...  Alle vil jo selvfølgelig at barna skal leve så normalt som mulig.. Men hvem har satt oss i den situasjonen vi er i nå? svaret er ganske enkelt.. 

Alle vil ikke det nei. Mange her inne som vil stenge skoler. 

Dere prioriteree bort barna. Enkelt og greit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Example skrev:

Alle vil ikke det nei. Mange her inne som vil stenge skoler. 

Dere prioriteree bort barna. Enkelt og greit. 

Hvorfor tror du de vil stenge skolene i områdene med høye smittetall? Kanskje fordi det er en god del smitte der?Folk vil jo ikke stenge skolene for moro skyld..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Example skrev:

Så vi stenger skolene, men skal ha sosial kontakt i tillegg? Mener du vi skal stenge skolene så voksne kan ha sosial kontakt mens vi buret ungene inn på rommene sine? 

Eventuelt skal vi stenge skolene, for å så slippe ungene ut for å være med de normalt går på skole med? 

Det handler om å begrense smitte. Jeg syns ikke det virker som dagens ordning i skolene fungerer. Hvorfor skal ungene ha nærkontakt med flere titalls personer i en tid hvor man prøver å begrense sosial kontakt? Det fungerer jo ikke. Jeg syns det virker mye mer fornuftig at alle aldersgrupper kan være sosiale med noen svært få, istedet for at en aldersgruppe har nærkontakt med titalls - og deretter smitter familien sin. Jeg sier ikke at vi skal stenge skolene i en lang periode. Hvis alternativet er portforbud, er det ikke bedre å sette inn et mindre inngripende virkemiddel, i en nokså kort periode, mot institusjonene som ikke klarer å begrense smittespredningen? Ungene må selvsagt få leke med noen få venner, men ikke hele klassen - da er det ikke noe poeng. Jeg har stor medfølelse med de som gjør sitt aller beste for å unngå smittespredning på skolene, og at hjemmeskole er håpløst for mange familier. Sannheten er at skolene er ikke bygd for å holde nok avstand til hverandre, og etterlevelse er vanskelig for barn og unge. Et portforbud vil også ramme barnefamiliene, i tillegg til resten av befolkningen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, NorthernLight skrev:

Hvorfor tror du de vil stenge skolene i områdene med høye smittetall? Kanskje fordi det er en god del smitte der?Folk vil jo ikke stenge skolene for moro skyld..

Det skulle man i grunn tro noen ganger. 

Hvilken effekt er det dere håper på ved å stenge skolene egentlig? Da regner jeg i grunn med at dere tenker full lockdown, med skoler, butikker og portforbud. Eller vil man prioritere å ha andre ting åpent? 

Hvorfor er skolestengning et bedre tiltak i dag enn det var i mars? Guldvåg og Helsedirektoratet som anbefalte stengning den gangen har jo innrømmet i etterkant at stengingen av skolene ikke hadde den effekten man håpet på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, L'amie skrev:

Det handler om å begrense smitte. Jeg syns ikke det virker som dagens ordning i skolene fungerer. Hvorfor skal ungene ha nærkontakt med flere titalls personer i en tid hvor man prøver å begrense sosial kontakt? Det fungerer jo ikke. Jeg syns det virker mye mer fornuftig at alle aldersgrupper kan være sosiale med noen svært få, istedet for at en aldersgruppe har nærkontakt med titalls - og deretter smitter familien sin. Jeg sier ikke at vi skal stenge skolene i en lang periode. Hvis alternativet er portforbud, er det ikke bedre å sette inn et mindre inngripende virkemiddel, i en nokså kort periode, mot institusjonene som ikke klarer å begrense smittespredningen? Ungene må selvsagt få leke med noen få venner, men ikke hele klassen - da er det ikke noe poeng. Jeg har stor medfølelse med de som gjør sitt aller beste for å unngå smittespredning på skolene, og at hjemmeskole er håpløst for mange familier. Sannheten er at skolene er ikke bygd for å holde nok avstand til hverandre, og etterlevelse er vanskelig for barn og unge. Et portforbud vil også ramme barnefamiliene, i tillegg til resten av befolkningen. 

Så det er mange eksempler på hele skoleklasser som blir smittet mener du, og at disse igjen smittet familiene sine? 

Hvor lenge er du villig til å la skolene være stengt hvis effekten uteblir? Hvis smitten bare flater ut eller ikke synker? Frem til sommeren? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Example skrev:

Det skulle man i grunn tro noen ganger. 

Hvilken effekt er det dere håper på ved å stenge skolene egentlig? Da regner jeg i grunn med at dere tenker full lockdown, med skoler, butikker og portforbud. Eller vil man prioritere å ha andre ting åpent? 

Hvorfor er skolestengning et bedre tiltak i dag enn det var i mars? Guldvåg og Helsedirektoratet som anbefalte stengning den gangen har jo innrømmet i etterkant at stengingen av skolene ikke hadde den effekten man håpet på. 

Samtidig, den eneste forskjellen mellom nå og mars er vel at skoler og barnehager fortsatt er åpent. 

I våres fikk vi ned smitten. Det gjør vi ikke nå (i byene). 

You do the math. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guile skrev:

Samtidig, den eneste forskjellen mellom nå og mars er vel at skoler og barnehager fortsatt er åpent. 

I våres fikk vi ned smitten. Det gjør vi ikke nå (i byene). 

You do the math. 

Det tok tid i mars også, og vi var i en annen årstid. Smittetallene var omtrent de samme nesten en måned etter man stengte skolene. 

Og nei, det var også langt mer som var stengt i mars enn det er nå. Frisører, treningssentre, biblioteker osv. Samt at folk var mer sjokkerte og redde. Nå vet man at livet må gå videre, og man har brukt opp mye av dugnadsånden. 

Man kan absolutt diskutere om det ble tatt i for hardt i vår, og at retorikken rundt kortvarigheten ble feil. Det er ingen som tror på myndighetene når de sier tiltak i første omgang skal vare i to uker. Alle vet de blir langvarige. 

Stenger man skolene nå så gir man opp. Enten blir skolene stengt frem til man får en eventuell markant nedgang i smittetall, noe som er ganske usannsynlig, eller så gir man opp å slå ned viruset og satser på at en vaksine skal gjøre jobben. 

Det er ingen realisme i å si at man skal stenge skolene i to uker for å stoppe smitten. Vi vet at det ikke vil skje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Example skrev:

Det skulle man i grunn tro noen ganger. 

Hvilken effekt er det dere håper på ved å stenge skolene egentlig? Da regner jeg i grunn med at dere tenker full lockdown, med skoler, butikker og portforbud. Eller vil man prioritere å ha andre ting åpent? 

Hvorfor er skolestengning et bedre tiltak i dag enn det var i mars? Guldvåg og Helsedirektoratet som anbefalte stengning den gangen har jo innrømmet i etterkant at stengingen av skolene ikke hadde den effekten man håpet på. 

Leste du så mye om smitte på skoler i mars? Nei nettopp.. man ser jo nå at det er mye smitte og de sier jo på nyhetene at mange mellom 13-19 er smittet av covid-19.  Fyker smitten i været fremover så burde man stenge skolene i de områdene hvor det er for høye smittetall. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Example skrev:

Så det er mange eksempler på hele skoleklasser som blir smittet mener du, og at disse igjen smittet familiene sine? 

Hvor lenge er du villig til å la skolene være stengt hvis effekten uteblir? Hvis smitten bare flater ut eller ikke synker? Frem til sommeren? 

Nå åpnet skolene før sommeren og vi hadde fått ønsket nedgang på smitte. Hvorfor skal ikke det skje en gang til? Men man trenger ikke å stenge alle skoler over hele landet. Jeg tror heller ikke de trenger å stenge alle trinn. Om bare de yngste er på skolen samt de med særlige behov, vil det bli mye mer oversiktlig og bedre plass på skolene (lettere å følge smitteregler). Men det er jo en del ting som fortsatt ikke har vært prøvd først, som forskjøvet skoletid, deltidsskole osv. Deltidsskole var forøvrig normen her når min far var barn, og barna i deltidsskole fikk like gode eller bedre karakterer (bare for å ha sagt det). Jeg tror ingen vil at det skal stenges, men noe må skje for å få ned smitten og det må skje snart om ikke tiltakene virker (i byene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det Oslofolket gjør som ikke Bergensfolket gjør?

Endret av Hatsumomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NorthernLight skrev:

Leste du om så mye om smitte på skoler i mars? Nei nettopp.. man ser jo nå at det er mye smitte og de sier jo på nyhetene at mange mellom 13-19 er smittet av covid-19.  Fyker smitten i været fremover så burde man stenge skolene i de områdene hvor det er for høye smittetall. 

Fordi det er mye smitte i den alderen, behøver ikke det å bety at de blir smittet på skolen alle sammen. Noen blir nok det, men barn og unge kommer til å være sosiale uansett. Forskjellen er at man ikke vet hvem som skal i karantene. På en skole har man kontroll på hvem som er sammen. 

Jeg håper dere er villige til å innrømme at dere ofrer en del unge ved et slikt tiltak, og at dere vil stå for det også, om dere argumenter for å stenge skolene igjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, RoNo skrev:

Nå åpnet skolene før sommeren og vi hadde fått ønsket nedgang på smitte. Hvorfor skal ikke det skje en gang til? Men man trenger ikke å stenge alle skoler over hele landet. Jeg tror heller ikke de trenger å stenge alle trinn. Om bare de yngste er på skolen samt de med særlige behov, vil det bli mye mer oversiktlig og bedre plass på skolene (lettere å følge smitteregler). Men det er jo en del ting som fortsatt ikke har vært prøvd først, som forskjøvet skoletid, deltidsskole osv. Deltidsskole var forøvrig normen her når min far var barn, og barna i deltidsskole fikk like gode eller bedre karakterer (bare for å ha sagt det). Jeg tror ingen vil at det skal stenges, men noe må skje for å få ned smitten og det må skje snart om ikke tiltakene virker (i byene).

Ingen vil nok at det skal stenges, men de vil heller det enn å bli smittet selv. Det er det går i. 

Forsøvet skoletid er noe man kunne gjort, ja. Men det krever igjen ressurser. Skal man gi elever det samme tilbudet som nå og dele det opp sånn, så krever det lærere man ikke har. Eller for å si det på en annen måte, lærere har ikke kapasitet til mer enn man gjør nå. Den kapasiteten er allerede sprengt. Så det vil selvsagt innebære halve dager og null hjemmeskoletilbud når elevene ikke et tilstede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Hva er det Oslofolket gjør som ikke Bergensfolket gjør?

Bergen har ikke Stovner, Alna, Gamle Oslo , Mortensrud og Holmlia...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Example skrev:

Ingen vil nok at det skal stenges, men de vil heller det enn å bli smittet selv. Det er det går i. 

Forsøvet skoletid er noe man kunne gjort, ja. Men det krever igjen ressurser. Skal man gi elever det samme tilbudet som nå og dele det opp sånn, så krever det lærere man ikke har. Eller for å si det på en annen måte, lærere har ikke kapasitet til mer enn man gjør nå. Den kapasiteten er allerede sprengt. Så det vil selvsagt innebære halve dager og null hjemmeskoletilbud når elevene ikke et tilstede. 

Men det kan løses med å kutte i fag som ikke er kritisk, evt gi hjemmelekser. Selv om jeg er glad i musikk, kunst og håndverk, mat og helse osv kan det kuttes fram til jul eller integrere det inn i andre fag. Å redusere antall timer/dager på skolen for å redusere smitte og karantene/stenging må da være uproblematisk. I allefall for barn i en alder der de ikke trenger kontinuerlig overvåking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å innføre noen tiltak uansett ser det ut som. Kan stenge alt som er, bortsett fra apotek, helsetilbud og Mat butikk. Så fort man åpner igjen vil smitten stige i været igjen uansett. Vi kan ikke ha skoler og bhg som åpner og stenger med jevne mellomrom. Så lenge viruset eksisterer i hele verden og i Norge forsåvidt så er det umulig å bli kvitt det før nok mennesker i landet er vaksinert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...