Gå til innhold

Jeg må lære å spise mindre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Så flott at du har klart dette, kjempebra jobba! 👍

Kan jeg spørre om råd? Hva gjorde du for å holde ut sulten? Og hvor lang tid tok det før det gikk over, og til du følte at det var en befrielse? Lurer egentlig også på hvordan du klarer å fungere uten mat i 14-16 timer, blir du ikke skjelven og får hodepine?

Anonymkode: 7c626...fd9

For meg handlet det om å bli kjent med sultfølelsen. Gjenkjenne sult, ikke at jeg har lyst på noe eøler føler jeg bare må ha mat, og jeg har lært at jeg veldig sjelden faktisk er sulten.

Starten er tøffest. Jeg drakk mye vann i starten, og man må rett og slett vært hard med seg selv. Jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle spise etter middag, og holdt meg til det. Mye er gjort på en uke, enda mer på to uker, men å bryte helt ut av fastgrodde mønstre kan ta mange måneder.

Jeg kuttet samtidig ut godteri, snacks og lignende produkter tilsatt raffinert sukker.

Å fungere uten mat i 14 timer er ikke noe problem. Jeg spiser f.eks. middag kl. 17, en normal ordentlig middag (ikke bare litt kylling med salat), kvelden går greit (i starten drakk jeg en del vann gjennom kvelden), og neste måltid blir frokost. For andre fungerer det bedre å ha kveldsmat rundt 19, og så spise sen frokost eller lunsj neste dag.

Jeg blir ikke sjelven eller får hodepine. Føler derimot at jeg får jevnere blodsukker og en god ro inni meg. Jeg våkner ikke og er sulten. Spiser jeg mer om kvelden, føler jeg ofte umiddelbart behov for mat når jeg våkner. Merkelig. 

Innimellom kjenner jeg reell sultfølelse om kvelden, og da kan jeg f.eks. ta et par knekkebrød. Jeg må da passe på at det er sult og ikke bare at jeg har lyst på et eller annet. Men jeg går altså ikke rundt og er sulten. 

Må understreke at vi mennesker er forskjellige, og selv om det passer for meg, er det ikke sikkert det passer for deg.

Om du går uten å spise i 14-16 timer eller mer, kan det kalles periodisk faste, og det har en rekke helsefordeler (dersom man ellers er frisk, og dersom man ikke blir dårlig). main-qimg-ab5074bf30b654a262021cf33d6b16

Anonymkode: 11af2...b6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

myMa skrev (På 23.11.2020 den 22.27):

Jeg driver å tester ut 16-8 dietten. Merker allerede at søtsuget og kveldscravings er redusert betraktelig. Spiser kun mellom klokken 12 og 20. Kanskje noe å prøve? 

Jeg driver også med periodisk fasting, og det er det eneste som funker som meg. 18-6 for min del, da spiser jeg lunsj og middag, og teller kalorier + moderat lavkarbo. Da kan jeg spise en stor og god middag uten å få «dårlig samvittighet».

Føler meg ikke dårlig av å faste, tvert i mot, blir mer energisk. Etter kort tid er kroppen vant, og jeg føler meg ikke sulten mens jeg faster. Det er ekstra viktig å drikke mye vann da, ellers kan hodepinen komme snikende. :)

Anonymkode: 7966a...a28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får det sikkert til å funke med periodisk faste eller diverse dietter, men det er ikke noe for meg. Jeg tok bare utgangspunkt i mitt vanlige kosthold. Gjorde en eneste justering der, og i løpet av slankeperioden ble dette innarbeidet som ny måte å sette sammen måltider på. Denne justeringen heter mer grønnsaker, mindre av alt annet 😄  Har nå fått et mye sunnere kosthold og er akkurat passe slank, samtidig som jeg føler at jeg kan spise hva jeg vil. 

Det over gjelder for mat, på godterifronten måtte jeg bare innse at jeg var nødt til å kutte ut sjokolade helt. Jeg har prøvd å begrense inntaket så mange ganger og i så mange år, at jeg til slutt forsto at for meg var det avgjørende for min helse og varig vektnedgang at jeg kuttet det helt ut. Tøft i starten, men nå frister det faktisk ikke lenger. Andre typer godteri klarer jeg å spise med måte, så jeg får i meg litt snop likevel 😊

Anonymkode: ccdc9...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen får det sikkert til å funke med periodisk faste eller diverse dietter, men det er ikke noe for meg. Jeg tok bare utgangspunkt i mitt vanlige kosthold. Gjorde en eneste justering der, og i løpet av slankeperioden ble dette innarbeidet som ny måte å sette sammen måltider på. Denne justeringen heter mer grønnsaker, mindre av alt annet 😄  Har nå fått et mye sunnere kosthold og er akkurat passe slank, samtidig som jeg føler at jeg kan spise hva jeg vil. 

Det over gjelder for mat, på godterifronten måtte jeg bare innse at jeg var nødt til å kutte ut sjokolade helt. Jeg har prøvd å begrense inntaket så mange ganger og i så mange år, at jeg til slutt forsto at for meg var det avgjørende for min helse og varig vektnedgang at jeg kuttet det helt ut. Tøft i starten, men nå frister det faktisk ikke lenger. Andre typer godteri klarer jeg å spise med måte, så jeg får i meg litt snop likevel 😊

Anonymkode: ccdc9...722

Jeg må bare si meg helt enig i at man må finne noe som passer for en selv! Det finnes ingen fasit som fungerer for alle 😊

Anonymkode: 11af2...b6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godteri og snacks i huset til ungenes lørdagsgodt, men har likevel "lært meg å spise mindre". Det absolutt viktigste jeg har lært er å forstå at sultfølelse ikke er farlig og noe jeg må impulsivt gi etter for. Jeg spiser som regel 3  måltider hver dag (målte kcal i starten av slankingen, men nå har jeg begynt å stoppe naturlig etter en porsjon), men alt annet utover det er unødvendig kjedespising. 

Cluet er å være bevisst hele tiden på hva du trykker i deg. Når jeg begynte å slanke meg, fra 87 kg til 60 kg, så var jeg nødt til å telle kalorier, fordi jeg hadde ikke et naturlig forhold til hva som var nok mat. Var syyykt sulten i starten, men etter hvert så klarte jeg å spise mer intuitivt. Jeg har ikke periodisk fastet regelmessig, men enkelte morgener så kjenner jeg ikke på noe særlig ekte sult, og da hopper jeg over frokost. Frokost er mer en vane enn noe annet.

Nå har jeg holdt vekten i 2 år ca, og helt ærlig så er sjokoladen som jeg har i hus helt uinterresant for meg. Har avvent meg så mye fra godteri at det liksom ikke er et alternativ å gomle på det. Spiser det når jeg får det servert, men det smaker ikke like fantastisk som før. Blir faktisk litt uvel og får hjertebank av for mye søtt nå.

For 4 år siden så var jeg en selverklært godterielsker og så aldri for meg at jeg skulle få et så sunt forhold til mat som jeg har nå. Men mennesker tilpasser seg nye vaner ganske fort. I starten er det gjerne en kamp, men etter hvert blir et sunt måltidsregime inngravert som noe som blir like naturlig som å kle seg hver dag.

 

Anonymkode: adffb...322

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid sulten og har bare måttet akseptere at jeg kommer til å være sulten resten av livet. Det er, som noen skriver her, ikke farlig å være sulten, så jeg prøver å tenke på det som en slags rensende følelse istedenfor sult. En følelse som hindrer meg i å bli tykk, om du skjønner hva jeg mener. Men jeg spiser minst på dagtid og mest om kvelden, sånn at jeg unngår å legge meg altfor sulten. 

Jeg er knallhard mot meg selv når jeg handler og kjøper nesten aldri inn usunn mat og godteri bortsett fra lørdagsgodt. Istedenfor kjøper jeg kapteinkjeks og epler som jeg knasker på hvis jeg blir sulten.

Jeg bruker lang tid på å spise, sånn at jeg nyter maten, for da virker det som om jeg spiser mer. Ellers går jeg mye, jeg går over alt istedenfor å bruke buss eller bil.  Jeg er normalvektig og går ikke opp i vekt.

Anonymkode: 9c7ad...f40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 15.49):

Åj, takk for tilbakemelding.🙂 Ja, jeg er misunnelig på slanke folk som klarer å opprettholde god viljestyrke i åresvis. Hvorfor er jeg så mentalt svak? Hvordan kan jeg jobbe for å bli flinkere til å utholde sultfølelsen? Det vil jeg veldig gjerne vite. For folk sier alltid at sultfølelsen går over etter noen uker, men jeg synes absolutt ikke at den gjør det. Så jeg må nok jobbe med å bli sterke mentalt, men vet ikke hvordan jeg gjør det. 

Hva mener du med "du spiser ikke ordentlig"? Jeg spiser aldri når jeg er stressa og på farten, hvis det er det du mener. Jeg spiser alltid til faste måltider, og har god matro rundt meg. 

Anonymkode: 7c626...fd9

Du er ikke mentalt svak. De som ser ut til å opprettholde viljestyrke, gjør egentlig ikke det, de har tvertimot lært seg teknikker sånn at de slipper å opprettholde viljestyrke. De tenker ikke at sultfølelse er noe som skal utholdes, men som noe som bare er; om de tenker på sultfølelse i det hele tatt, tenker de på det som noe positivt - som appetitt. Det tenker jeg at du også kan oppnå. Men det forutsetter altså at du spiser ordentlig, og det vet du kanskje ikke hva er, så da hjelper det ikke å bare si at du må spise ordentlig :P 

Med "spise ordentlig" mener jeg rett og slett balanserte og varierte måltider. Sultfølelsen går nemlig ikke over - den blir bare verre og verre - hvis du ikke hver dag får nok av alle næringsstoffer, og maten du spiser, må være noe du liker, og gleder deg til. Da vil du "holde ut" å være sulten. Hvis du er sulten, og det du forventer er av typen "vond mat, og små porsjoner" (eller et lass av grønnsaker uten dressing, eller lavkarbo, hvis du elsker brød, osv, osv), blir livet utrolig kjipt. Mat er skapt for å nytes, og vi er skapt til å nyte den. Mye av ernæringspolitikken er feilslått, det ene næringsstoffet etter det andre settes under lupen og utpekes som den store stygge ulven - istedenfor å se på kostholdet under ett, og over tid. Som min kjære mor pleide å si - det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår du legger på deg, av, det er det du spiser mellom nyttår og jul.

Anonymkode: 55fb6...e6e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du er ikke mentalt svak. De som ser ut til å opprettholde viljestyrke, gjør egentlig ikke det, de har tvertimot lært seg teknikker sånn at de slipper å opprettholde viljestyrke. De tenker ikke at sultfølelse er noe som skal utholdes, men som noe som bare er; om de tenker på sultfølelse i det hele tatt, tenker de på det som noe positivt - som appetitt. Det tenker jeg at du også kan oppnå. Men det forutsetter altså at du spiser ordentlig, og det vet du kanskje ikke hva er, så da hjelper det ikke å bare si at du må spise ordentlig :P 

Med "spise ordentlig" mener jeg rett og slett balanserte og varierte måltider. Sultfølelsen går nemlig ikke over - den blir bare verre og verre - hvis du ikke hver dag får nok av alle næringsstoffer, og maten du spiser, må være noe du liker, og gleder deg til. Da vil du "holde ut" å være sulten. Hvis du er sulten, og det du forventer er av typen "vond mat, og små porsjoner" (eller et lass av grønnsaker uten dressing, eller lavkarbo, hvis du elsker brød, osv, osv), blir livet utrolig kjipt. Mat er skapt for å nytes, og vi er skapt til å nyte den. Mye av ernæringspolitikken er feilslått, det ene næringsstoffet etter det andre settes under lupen og utpekes som den store stygge ulven - istedenfor å se på kostholdet under ett, og over tid. Som min kjære mor pleide å si - det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår du legger på deg, av, det er det du spiser mellom nyttår og jul.

Anonymkode: 55fb6...e6e

Dette er så riktig! 

Anonymkode: 11af2...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du er ikke mentalt svak. De som ser ut til å opprettholde viljestyrke, gjør egentlig ikke det, de har tvertimot lært seg teknikker sånn at de slipper å opprettholde viljestyrke. De tenker ikke at sultfølelse er noe som skal utholdes, men som noe som bare er; om de tenker på sultfølelse i det hele tatt, tenker de på det som noe positivt - som appetitt. Det tenker jeg at du også kan oppnå. Men det forutsetter altså at du spiser ordentlig, og det vet du kanskje ikke hva er, så da hjelper det ikke å bare si at du må spise ordentlig :P 

Med "spise ordentlig" mener jeg rett og slett balanserte og varierte måltider. Sultfølelsen går nemlig ikke over - den blir bare verre og verre - hvis du ikke hver dag får nok av alle næringsstoffer, og maten du spiser, må være noe du liker, og gleder deg til. Da vil du "holde ut" å være sulten. Hvis du er sulten, og det du forventer er av typen "vond mat, og små porsjoner" (eller et lass av grønnsaker uten dressing, eller lavkarbo, hvis du elsker brød, osv, osv), blir livet utrolig kjipt. Mat er skapt for å nytes, og vi er skapt til å nyte den. Mye av ernæringspolitikken er feilslått, det ene næringsstoffet etter det andre settes under lupen og utpekes som den store stygge ulven - istedenfor å se på kostholdet under ett, og over tid. Som min kjære mor pleide å si - det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår du legger på deg, av, det er det du spiser mellom nyttår og jul.

Anonymkode: 55fb6...e6e

Takk for svar. Selv om jeg må innrømme at jeg egentlig ikke forstår alt du skriver, men det tyder jo på at du har helt rett i det du skriver! Hvis jeg forstod deg korrekt. Hehe  

Jeg tror jeg spiser ganske variert. Jeg lager stort sett vegetariske retter for jeg er ikke så glad i kjøtt og foretrekker litt lettere retter som ikke ligger så tungt i magen. Mens mannen min foretrekker fisk og kylling/kalkun så når det er han som lager middagen er det gjerne det han lager. Stort sett spiser vi ordentlig middag, selv om også vi har late dager innimellom der vi bare spiser en omelett eller speilegg på brødskive. Til ettermiddagsmat spiser jeg alltid en salat med belgevekster eller egg, så da får jeg i meg en del grønt der. Så jeg tror at jeg spiser ganske variert, men jeg spiser for mye, og særlig med tanke på at jeg beveger meg minimalt spiser jeg alt for mye.
Jeg gidder ikke spise vond mat, til det er livet altfor kort, så da vil jeg heller bare være tykk. Men jeg synes det er slitsomt å være så sulten hele tiden, så jeg må nok sette meg ned og se på hva jeg får i meg av næringsstoffer. Det var et godt tips, takk. 

Og beklager, nå tar jeg nesten over tråden til TS. Det var ikke meningen. 

 

Anonymkode: 7c626...fd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker en stor kopp med te uten altfor mye tilsatt sukker, helst med frukt og ganske syrlig. Syrlig drikke kan hjelpe på søtsuget. Det funker godt for meg. Mange tilsetter eplesidereddik i vann,  men jeg synes te både smaker bedre og er hyggeligere å drikke 

Anonymkode: 3a05f...678

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2020 den 19.39):

Jeg har hatt det helt likt. Jeg veide for mye, men jeg å klarte alltids å gå ned i vekt med å "spise rett" og trene. Hver gang trodde jeg at jeg hadde "lært" å "spise rett" og at det hadde "blitt en vane". Men så hadde det ikke det. Jeg trodde det var noe alvorlig galt med meg. 

Sist gang jeg slanket meg, skjedde det noe i hodet mitt. Jeg begynte å lytte til hva stemmen inni meg sa. Den som stilte kritiske spørsmål - ikke av typen "hvorfor er du så dum" og "tror du virkelig at du blir pen bare du blir tynn". Nei, kritiske spørsmål av typen "hvorfor er det så mye selvmotsigelser i kostholdsråd", "hvordan kan noen holde seg tynne, når de lever side om side med oss tjukke", "er sukkeravhengighet en greie", "kan virkelig fett brenne fett", "er sparebluss mulig når sultedød faktisk også er mulig", "hvis det bare er kalorier som styrer vekta, hvorfor er det så himla mange ting man trenger å gjøre for å gå ned i vekt", "trenger jeg virkelig å trene som en norgesmester når jeg ikke har tenkt å bli en". 

Jeg startet med å utfordre frykten min for fett. Så frykten min for sukker og salt. Så frykten for at verden skulle rase sammen hvis jeg bestemmer over mitt eget matinntak. Så sluttet jeg å skulle jogge. Så utfordret jeg frykten min for å bli sulten. Frykten min for å ikke gjøre som alle sa at jeg måtte. Frykten for å veie meg hver dag. Så utfordret jeg frykten for kjedsomhet, for det vanlige, gjennomsnittslige og uoppsiktsvekkende.

Livet mitt har blitt helt forandret. Jeg har normal vekt. Jeg elsker mat. Jeg har mye bedre helse, fysisk og mentalt, enn jeg noensinne har hatt.  

Anonymkode: 55fb6...e6e

Dette er et veldig spennende innlegg, men kan du forklare litt mer?

Anonymkode: a4905...61c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...