Gå til innhold

Jeg må lære å spise mindre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og jeg må lære meg til å ikke spise alt søtt vi har i hus. Har lyktes før med hard trening og loggføring av mat, men jeg klarer ikke komme dit igjen dessverre. Jeg har en viss pekepinn på mat siden jeg har logget mye før, men viljen min eller et eller annet jobber imot. 
Jeg kan gå på vekta, bli lei meg og tenke at «nå er det skikkelig nok» men så er det akkurat som at det blir verre..? Jeg får en trang til å spise alt jeg kommer over, og det ødelegger meg. 
 

jeg veier 105 kg og er ganske lav..:( 

jeg har logget, holdt underskudd og slitt for skuffelse gang på gang, mens et par uker hvor jeg ikke har tenkt på noe med mat/vekt, kan jeg plutselig ha gått litt ned. 
 

Vi har i utgangspunktet lyst til å prøve å bli gravide neste sommer/høst, men ikke om jeg ikke klarer å slanke meg. MYE. 
 

Noen som har hatt det likt? Hvordan omstille hodet til å spise generelt lite? (Normalt)

Anonymkode: 9f06c...252

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste tips er å handle når man er mett, gjerne ting man har skrevet på en liste - èn gang hver uke. Har man noe godt liggende i hus er det altfor lett å spise det opp når man egentlig ikke skulle.

Anonymkode: 47596...c11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må du ha noe søtt i huset? 

Anonymkode: 79766...612

Eller hva som helst usunt da. MÅ ikke være søtt...

Anonymkode: 9f06c...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller hva som helst usunt da. MÅ ikke være søtt...

Anonymkode: 9f06c...252

Må du ha noe usunt i huset? Jeg er flinkest når jeg ikke har noe godt hjemme, og bare kjøper inn på lørdag når jeg har "lov" 😊

Anonymkode: 79766...612

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha noe usunt i huset. Planlegg sunne måltider og spis mye grønnsaker ved siden av. Kom deg ut og gjør noe istedet for å spise. 

Anonymkode: 387c3...671

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt det helt likt. Jeg veide for mye, men jeg å klarte alltids å gå ned i vekt med å "spise rett" og trene. Hver gang trodde jeg at jeg hadde "lært" å "spise rett" og at det hadde "blitt en vane". Men så hadde det ikke det. Jeg trodde det var noe alvorlig galt med meg. 

Sist gang jeg slanket meg, skjedde det noe i hodet mitt. Jeg begynte å lytte til hva stemmen inni meg sa. Den som stilte kritiske spørsmål - ikke av typen "hvorfor er du så dum" og "tror du virkelig at du blir pen bare du blir tynn". Nei, kritiske spørsmål av typen "hvorfor er det så mye selvmotsigelser i kostholdsråd", "hvordan kan noen holde seg tynne, når de lever side om side med oss tjukke", "er sukkeravhengighet en greie", "kan virkelig fett brenne fett", "er sparebluss mulig når sultedød faktisk også er mulig", "hvis det bare er kalorier som styrer vekta, hvorfor er det så himla mange ting man trenger å gjøre for å gå ned i vekt", "trenger jeg virkelig å trene som en norgesmester når jeg ikke har tenkt å bli en". 

Jeg startet med å utfordre frykten min for fett. Så frykten min for sukker og salt. Så frykten for at verden skulle rase sammen hvis jeg bestemmer over mitt eget matinntak. Så sluttet jeg å skulle jogge. Så utfordret jeg frykten min for å bli sulten. Frykten min for å ikke gjøre som alle sa at jeg måtte. Frykten for å veie meg hver dag. Så utfordret jeg frykten for kjedsomhet, for det vanlige, gjennomsnittslige og uoppsiktsvekkende.

Livet mitt har blitt helt forandret. Jeg har normal vekt. Jeg elsker mat. Jeg har mye bedre helse, fysisk og mentalt, enn jeg noensinne har hatt.  

Anonymkode: 55fb6...e6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ikke ha fristelser liggende. Det går fint å spise godteri, potetgull, is og lignende i passelige mengder, men kjøp det heller inn når du planlegger å kose deg litt. Har du det liggende, vil det være mye lettere å gå på en smell.

2. Planlegg handleturene, og ikke dra på butikken når du er sulten eller fysen på noe godt. Før pleide jeg å handle daglig, og da var det vanskelig å unngå å kjøpe noe godt. Nå skriver jeg handleliste og handler 2-3x i uken maks, og jeg kjøper aldri noe som ikke står skrevet ned på listen. I tillegg går jeg aldri på butikken sulten eller fysen, det ender aldri godt. 

3. Spis mer protein! Etter jeg startet å fokusere på å ha minst én god proteinkilde til alle måltid, har jeg ikke hatt noe form for fristelser. Protein metter såpass bra at jeg av og til må minne meg selv på å spise, fordi kroppen ikke sier ifra.

4. Spis saktere. Før kunne jeg sluke i meg en hel middagstallerken på under ti minutter, og når du spiser såpass raskt så rekker ikke kroppen å si ifra om at den egentlig er mett. Nå bruker jeg minst 15 minutter på hvert måltid og jeg fokuserer på å nyte maten. Hender ofte at jeg blir mett før jeg har fått spist opp. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha usunt i huset er bud 1. Ikke sukker, sjokolade, sukret te, bakevarer som du kan lage noe av. 

Ikke ha ingridienser til kaloririke måltider hjemme. Ikke ha ingridienser til lasagne, pizza, toro posemåltider, pasta og den slags. Disse måltidene spiser du en sjelden gang så det er ingen grunn til å alltid ha ingridienser for det liggende. 

Ha mye sunne råvarer liggende. Alltid frosne grønnsaker i fryseren. Varier litt med utvalg av ferske i kjøleskapet. Bønner og linser. 

Gjerne dropp å ha smør og andre feite meieriprodukter liggende i kjøleskapet. En spiseskje smør er mye kalorier og metter ikke. Lær å like maten uten smør, fløte, ketsjup, majones og den slags tomme kalorier. 

Vær forsiktig med ris og poteter. Spis iblant, men ikke hver dag. Brokkoli og blomkål er hverdagsgrønnsaker. Poteter er ekstra luksus. 

Dropp ferdigprodukter som iskaffe, yoghurt og alt du kan kjøpe i frysedisken av ferdige produkter

Lager du et måltid med linser og grønnsaker uten smør eller annet i, kan du spise nærmest så mye du vil. Men man blir gjerne lei av å spise ettr en stund, fordi man har ikke smøret, osten og det som gir mersmak og som gir det ekstra insentivet til å overspise. Når maten er mer nølytral (selvsagt mye krydder og smak i), så blir kroppen flinkere til å "miste" matlystebn når du er mett og ikke trenger mer. Når man har lyst å overspise er det som regel på potetgull og sjokolade, ikke på grønnsaker og linser. Har du ikke lyst på å spise "kjedelig" mat, så er du ikke egentlig sulten heller. 

Gjerne eksperimenter med periodisk faste. For noen kan det hjelpe å lære bedre hva som er sult og hva som er sug på mat. Å gå sulten noen timer hver dag lærer deg mer om egen sultfølelse. 

Anonymkode: 1efb1...949

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

En spiseskje smør er mye kalorier og metter ikke. Lær å like maten uten smør, fløte, ketsjup, majones og den slags tomme kalorier. 

Hvis man skal ned i vekt på en sunn måte, og forbli der så vil det ta tid. Man må bli strengere med seg selv og matinntak, ja, men å droppe SMØR synes jeg er litt vel nazi. Hovedårsaken til at folk sprekker er fordi de er for rigide og strammer inn alt for mye. Det finnes drøssevis av andre og bedre ting man kan droppe enn det lille laget med smør på knekkebrødet, ærlig talt altså... 🙄

Anonymkode: bcca8...af9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å tester ut 16-8 dietten. Merker allerede at søtsuget og kveldscravings er redusert betraktelig. Spiser kun mellom klokken 12 og 20. Kanskje noe å prøve? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst sliter jeg med noe av det samme. Jeg er så innmari sulten hele tiden! 2 timer etter middag svir og gnager det i magen så jeg bare må gå og ta meg en brødskive, eller to. Selv om jeg ikke egentlig spiser typisk "usunne" matvarer, spiser jeg altfor mye mat. Spiser svær porsjon havregrøt til frokost, fire tykke brødskiver til lunsj, en salat med kikerter eller egg til ettermiddagsmat, og så en altfor stor middagsporsjon, og så kveldsmat. Det blir altfor mye kalorier for meg som er rullestolbruker.
Folk råder meg alltid til å være streng og spise mindre porsjoner, men jeg takler så dårlig å være sulten. Får ikke sove når sulten gnager i magen, og klarer ikke konsentrere meg på jobben hvis jeg ikke har spist godt. Jeg skjønner ikke hvordan andre folk klarer å holde seg slanke, og så virker det egentlig som om veldig mange (hvertfall i min omgangskrets) ikke spiser noe spesielt "usunt", men de klarer å holde seg til normale porsjoner og lar det gjerne gå mange timer mellom hvert måltid. Hvorfor kan ikke jeg også være sånn?

Anonymkode: 7c626...fd9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis det er noen trøst sliter jeg med noe av det samme. Jeg er så innmari sulten hele tiden! 2 timer etter middag svir og gnager det i magen så jeg bare må gå og ta meg en brødskive, eller to. Selv om jeg ikke egentlig spiser typisk "usunne" matvarer, spiser jeg altfor mye mat. Spiser svær porsjon havregrøt til frokost, fire tykke brødskiver til lunsj, en salat med kikerter eller egg til ettermiddagsmat, og så en altfor stor middagsporsjon, og så kveldsmat. Det blir altfor mye kalorier for meg som er rullestolbruker.
Folk råder meg alltid til å være streng og spise mindre porsjoner, men jeg takler så dårlig å være sulten. Får ikke sove når sulten gnager i magen, og klarer ikke konsentrere meg på jobben hvis jeg ikke har spist godt. Jeg skjønner ikke hvordan andre folk klarer å holde seg slanke, og så virker det egentlig som om veldig mange (hvertfall i min omgangskrets) ikke spiser noe spesielt "usunt", men de klarer å holde seg til normale porsjoner og lar det gjerne gå mange timer mellom hvert måltid. Hvorfor kan ikke jeg også være sånn?

Anonymkode: 7c626...fd9

Hvis jeg skulle tippe noe, er det dette:

Du spiser ikke ordentlig, du spiser for lite variert. Du får dermed i deg for lite av ett eller flere næringsstoffer, og det gir deg en kronisk, lavgradig sultfølelse.
Du er vant til å være overmett, og noe annet gjør deg engstelig.
Du hører det du vil høre, som er alt som bekrefter at dette er et stort og uløselig problem, og ingenting annet.
Du er misunnelig på slanke, og lager deg en skrudd ide om at det er noe mystisk som foregår. 

Anonymkode: 55fb6...e6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis jeg skulle tippe noe, er det dette:

Du spiser ikke ordentlig, du spiser for lite variert. Du får dermed i deg for lite av ett eller flere næringsstoffer, og det gir deg en kronisk, lavgradig sultfølelse.
Du er vant til å være overmett, og noe annet gjør deg engstelig.
Du hører det du vil høre, som er alt som bekrefter at dette er et stort og uløselig problem, og ingenting annet.
Du er misunnelig på slanke, og lager deg en skrudd ide om at det er noe mystisk som foregår. 

Anonymkode: 55fb6...e6e

Åj, takk for tilbakemelding.🙂 Ja, jeg er misunnelig på slanke folk som klarer å opprettholde god viljestyrke i åresvis. Hvorfor er jeg så mentalt svak? Hvordan kan jeg jobbe for å bli flinkere til å utholde sultfølelsen? Det vil jeg veldig gjerne vite. For folk sier alltid at sultfølelsen går over etter noen uker, men jeg synes absolutt ikke at den gjør det. Så jeg må nok jobbe med å bli sterke mentalt, men vet ikke hvordan jeg gjør det. 

Hva mener du med "du spiser ikke ordentlig"? Jeg spiser aldri når jeg er stressa og på farten, hvis det er det du mener. Jeg spiser alltid til faste måltider, og har god matro rundt meg. 

Anonymkode: 7c626...fd9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2020 den 18.31):

Og jeg må lære meg til å ikke spise alt søtt vi har i hus. Har lyktes før med hard trening og loggføring av mat, men jeg klarer ikke komme dit igjen dessverre. Jeg har en viss pekepinn på mat siden jeg har logget mye før, men viljen min eller et eller annet jobber imot. 
Jeg kan gå på vekta, bli lei meg og tenke at «nå er det skikkelig nok» men så er det akkurat som at det blir verre..? Jeg får en trang til å spise alt jeg kommer over, og det ødelegger meg. 
 

jeg veier 105 kg og er ganske lav..:( 

jeg har logget, holdt underskudd og slitt for skuffelse gang på gang, mens et par uker hvor jeg ikke har tenkt på noe med mat/vekt, kan jeg plutselig ha gått litt ned. 
 

Vi har i utgangspunktet lyst til å prøve å bli gravide neste sommer/høst, men ikke om jeg ikke klarer å slanke meg. MYE. 
 

Noen som har hatt det likt? Hvordan omstille hodet til å spise generelt lite? (Normalt)

Anonymkode: 9f06c...252

Hva spiser du? Hva består måltidene dine av?

Det skal ikke være nødvendig å være uutholdelig sulten selv i kaloriunderskudd, men hva de kaloriene du får i deg består av (hvor de kommer fra), kan bety veldig mye for hvor sulten du blir i løpet av en dag. At "en kalori er en kalori" og man går ned uansett om man spiser 1500 kcal fra sjokolade eller fra gulrøtter stemmer i en viss grad. 

Personlig ville jeg gå fra vettet hvis jeg valgte matvarer som gav meg lav metthetsfølelse for kaloriene —jeg prioriterer selv matvarer som gjør meg mett også når jeg holder vekten, jeg orker ikke gå sulten for å kunne "unne meg" 500 kcal i "kos" — det jeg "unner meg" er heller å få være mett og fornøyd.

 

Hvilke matvarer/måltidssammensetninger som gjør deg mett gjennom dagen lønner det seg å eksperimentere litt med selv. Jeg har f.eks ingenting imot havregrøt og grovbrød, men de gir meg så lite langvarig metthetsfølelse at jeg gjerne velger noe annet. En grei grunnregel er dog at nok protein og fett må til for å holde seg mett (og sunn).

Angående å "tåle" sultfølelse—hvis du spiser ordentlig, og først og fremst matvarer som metter, skal det ikke være så ille at du lider. De fleste av oss har jo opplevd å gå sultne fordi vi holdt på med noe og ikke kunne spise på en stund (f.eks på jobb), hvis du ville tålt det, har du nok normal evne til å tåle sult. Å godta å gå litt sulten, vel vitende om at det er forbigående, kan være en treningssak. Du kan jo prøve deg på et fast måltidsmønster/periodisk faste, det er fin "trening"

Endret av Hot mess
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det første man må lære seg, er at det ikke er farlig å være sulten. Du vil bli sulten når magesekken er vant til store mengder mat gjevnt. Det som kan hjelpe er Glucomannan. Kapsler med fiber som sveller i magen, så du får en metthetsfølelse. Fås kjøpt på apotek og helsekost. Man tar to slike før hvert måltid, med ett glass vann. Så kutter man sakte men sikkert ned pæ porsjoner med mat. Så må man finne riktig balanse i kostholdet. Nok proteiner og fett, da det metter bedre enn karbohydrater. Men å gå helt bananas med masse dietter og styr, er dømt til å mislykkes. En dag i gangen, gode vaner og gode rutiner. Nok drikke, ofte er man tørst når man føler seg sulten mellom måltider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har jeg måttet lce masse på å spise kun når jeg sulten, og å stoppe når jeg er mett. Starter gjerne måltidet med et stort glass vann (eller normale glass) for å fylle opp i magen. Kommer sulten kort tid wtter du har spist et stort måltid, bør du også fylle opp med vann.

Jeg har også kuttet helt ut kveldsspising. Krever litt i starten, men etter jeg kom igang med det, er det en befrielse, og jeg føler meg også mye bedre neste dag og kan ofte drøye med frokost. I praksis går jeg ofte 14 timer uten mat, noen ganger opp mot 16 timer.

Anonymkode: 11af2...b6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har også kuttet helt ut kveldsspising. Krever litt i starten, men etter jeg kom igang med det, er det en befrielse, og jeg føler meg også mye bedre neste dag og kan ofte drøye med frokost. I praksis går jeg ofte 14 timer uten mat, noen ganger opp mot 16 timer.

Anonymkode: 11af2...b6e

Så flott at du har klart dette, kjempebra jobba! 👍

Kan jeg spørre om råd? Hva gjorde du for å holde ut sulten? Og hvor lang tid tok det før det gikk over, og til du følte at det var en befrielse? Lurer egentlig også på hvordan du klarer å fungere uten mat i 14-16 timer, blir du ikke skjelven og får hodepine?

Anonymkode: 7c626...fd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også slitt om jeg hadde mye smakfullt liggende i huset. Derfor unngår jeg det. 

Anonymkode: a34fc...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...