Gå til innhold

Noen som kan anbefale en billig og brukbar bil til mitt lille behov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Strengt tatt kunne jeg klart meg helt uten bil. Men jeg har tre barn annenhver uke, og det hender de trenger og bli kjørt hit og dit. Men dette er ikke ofte siden både skole og venner er i umiddelbar nærhet. Kanskje jeg har bruk for bil i gjennomsnitt 2-3 ganger i måneden. 

Den uken jeg er alene har jeg IKKE bruk for bil. Den uken jeg har barna har jeg fått låne bilen til x-en de få gangene jeg har trengt det. 

Men nå ønsker jeg å skaffe min egen bil, sånn at jeg slipper å spørre han hver gang. Noen ganger skjer det jo spontant at et av barna trenger skyss, og da kan det jo være at bilen hans ikke er ledig. 

Derfor; noen som har tips til en bil til mitt bruk? Den kommer til å bli mest brukt til korte turer, og den må tåle og stå i en garasje uten å bli brukt store deler av tiden. 

Gjerne en som er elektrisk. Jeg har null peil på bil, så håper noen kan hjelpe meg. 🙏🏼☺️

Anonymkode: d96ab...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg heller ville leid en bil de få gangene du trenger det. Det vil være mye billigere for deg enn å betale på en bil du aldri bruker, du må ha både forsikring, penger til reparasjoner osv. 

Anonymkode: bce07...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror jeg heller ville leid en bil de få gangene du trenger det. Det vil være mye billigere for deg enn å betale på en bil du aldri bruker, du må ha både forsikring, penger til reparasjoner osv. 

Anonymkode: bce07...337

Ja, jeg har gjort det de gangene jeg har trengt bil til litt lengre turer. Men er ikke så lett å leie en bil om en kompis ringer et av barna og spør om det vil komme på besøk og trenger å bli kjørt der og da. 

Finnes det ingen biler som trenger lite reparasjoner, har billig forsikring osv.? 

Anonymkode: d96ab...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor du et sted der de har bildelering? 

Anonymkode: 2f7fd...72b

Sjekket det nettopp ut, men nærmeste jeg finner må jeg ta bussen til. Men det hadde jo vært en helt genial løsning! 👍🏼

Anonymkode: d96ab...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lei bil de gangene du skal på lang tur, ta taxi ellers. Det vil bli billigerere enn å eie bil.

Anonymkode: 872d5...c0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så lite bruk ville jeg gått for en bil med tradisjonell forbrenningsmotor. Og siden det i hovedsak blir småkjøring ville jeg valgt bensin.

Hva er budsjettet ditt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Lei bil de gangene du skal på lang tur, ta taxi ellers. Det vil bli billigerere enn å eie bil.

Anonymkode: 872d5...c0c

Dette. Du kan ta ganske mye taxi for hva det koster å eie en billig bil. Det rimeligste bilholdet du kan ha er ca 1000 i måneden, pluss drivstoff.

Det å eie bil gir en frihetsfølelse, men det er også ekstra jobb med å sørge for bilvask, EU-kontroll og service.

Anonymkode: f6abe...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en snart 7 år gammel Citroën c-zero. Aldri vært noen problemer med den, har hatt den fra ny. Den har ikke så lang batteritid, men funker fjell til jobblkøring og alt vi gjør i byen. Bilen har fire seter, den er kort og smal (god plass i setene da!) - perfekt til bykjøring!

Tipper du får en brukt for 50000 eller noe sånt - anbefales! Er forøvrig samme bil som Peugeot ion og Mitsubishi imiev.

Anonymkode: 6b3b0...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 30-50000kr får du en gammel Leaf eller "trilling EV" slik som iMiev. Det er egentlig det beste valget for deg med få og korte turer. Så kan du jo leie den gangen du skal langt.

Anonymkode: cbe27...377

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2020 den 10.25, AnonymBruker skrev:

Jeg har en snart 7 år gammel Citroën c-zero. Aldri vært noen problemer med den, har hatt den fra ny. Den har ikke så lang batteritid, men funker fjell til jobblkøring og alt vi gjør i byen. Bilen har fire seter, den er kort og smal (god plass i setene da!) - perfekt til bykjøring!

Tipper du får en brukt for 50000 eller noe sånt - anbefales! Er forøvrig samme bil som Peugeot ion og Mitsubishi imiev.

Anonymkode: 6b3b0...7b4

Hadde aldri turt å kjøre en av disse trillingene, og spesielt ikke på veier med høyere fartsgrense enn 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2020 den 17.16, AnonymBruker skrev:

Strengt tatt kunne jeg klart meg helt uten bil. Men jeg har tre barn annenhver uke, og det hender de trenger og bli kjørt hit og dit. Men dette er ikke ofte siden både skole og venner er i umiddelbar nærhet. Kanskje jeg har bruk for bil i gjennomsnitt 2-3 ganger i måneden. 

Den uken jeg er alene har jeg IKKE bruk for bil. Den uken jeg har barna har jeg fått låne bilen til x-en de få gangene jeg har trengt det. 

Men nå ønsker jeg å skaffe min egen bil, sånn at jeg slipper å spørre han hver gang. Noen ganger skjer det jo spontant at et av barna trenger skyss, og da kan det jo være at bilen hans ikke er ledig. 

Derfor; noen som har tips til en bil til mitt bruk? Den kommer til å bli mest brukt til korte turer, og den må tåle og stå i en garasje uten å bli brukt store deler av tiden. 

Gjerne en som er elektrisk. Jeg har null peil på bil, så håper noen kan hjelpe meg. 🙏🏼☺️

Anonymkode: d96ab...aba

Første tipset jeg vil slenge meg på er taxi ved uplanlagte turer, leiebil ved planlagte. Desidert billigste alternativet om du bare kjører bil 2-3 ganger i måneden.

Andre tipset er en bil i Golf-klassen, men ikke Golf selv da disse etter mitt syn er overpriset. Se på Skoda Octavia, Opel Astra, Ford Focus, Peugeot 308, Mazda 3, Kia Cee'd, Hyundai i30, Honda Jazz, Toyota Auris hybrid og Subaru Impreza. Disse finnes i kombi- og stasjonsvognutgave som oftest. Mye muligheter mtp bensin eller diesel, 2- eller 4-hjulstrekk, manuell eller automat samt motorstørrelse. Biler som Audi A3, BMW 1-serie og Mercedes A-klasse er finere og bedre biler, men desto dyrere i innkjøp og hold.

Tredje tipset er en Kia Soul Executive om du velger elektrisk. Kia har 7 års garanti, og disse bilene er både praktiske og gode å kjøre. Du kan altså kjøpe en 2015-modell med opp til 2 år igjen på garantien, såfremt den ikke er over kilometergrensa jeg mener er på 150'000 km.

Håper dette var til hjelp. Lykke til.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.11.2020 den 17.29, AnonymBruker skrev:

Nissan Leaf.

Gode å kjøre og holder seg godt.

Anonymkode: 00ce2...8c9

Enig. Bra med Leaf til 50-60k nå. Flott bil for slik bruk. Dessuten slipper man å skrape bil på vinteren. Bare å starte forvarming med appen (så lenge man har kjøpt en norsksolgt bil og ikke en bruktimportert en fra USA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda Jazz, Toyota Aurris og Toyota Yaris er billige driftssikre biler.

Anonymkode: 7f0c2...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skjønner ikke hvor mye det koster å eie en bil.

Hvert tredje år trenger du nye dekksett. 8000 for et sett vinterdekk, 4000 for et sett sommerdekk. Det er 333 kroner per måned, bare i dekk, på en bil som står i ro.

Legg på 200 kroner i forsikring.

100 kroner hver måned på EU-kontroll.

100 kroner per måned for service (antar elbil og at bremseskivene ikke ruster).

Vi er allerede opp i 700 kroner, hver måned i utgifter på en bil som står i ro. I tillegg har du verditap på masse tusen (eller renter på lån). Om du har pengene har du også "opportunity cost", summen du taper på å ikke investere pengene. Kjøper man en bil til 50 000, vil bilen etter få år være verdt 30 000. Hadde man investert i aksjer ville man hatt mer enn 50 000.

Velger du bensinbil kan du legge på 250 kroner i måneden i trafikkforsikringsavgift. Husk at bompenger og parkering koster.

Og så har du uforutsigbarheten. Bakviskeren ble ødelagt på min A-klasse. Det var 3-4000 kroner. Du får mye taxi for det. Eller leiebil. Ryker clutch eller girkasse kan en billig bil bli verdiløs. Risiko er vanskelig å prise, men det er en reell kostnad.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Citroën c2. Har hatt min i 8 år og har nok ikke lagt mer ut enn maks 10 000. Jeg kjører en del mer enn deg (har ca 10 km til jobb). Kjører også en del korte turer på fritiden, men kjører sjeldent lenger enn til nærmeste by som er ca. 40 min. Bruker ca. 500 kr i mnd på bensin, så billig i drift. Også billig å fikse på verksted, da delene ikke er så dyre. Eneste minuset er at det bare er 2 dører og litt trangt i baksetet. Men jeg har sjekdent noen bak i bilen så har ikke vært er problem for mitt bruk.

Anonymkode: 2a23c...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2020 den 17.16, AnonymBruker skrev:

Strengt tatt kunne jeg klart meg helt uten bil. Men jeg har tre barn annenhver uke, og det hender de trenger og bli kjørt hit og dit. Men dette er ikke ofte siden både skole og venner er i umiddelbar nærhet. Kanskje jeg har bruk for bil i gjennomsnitt 2-3 ganger i måneden. 

Den uken jeg er alene har jeg IKKE bruk for bil. Den uken jeg har barna har jeg fått låne bilen til x-en de få gangene jeg har trengt det. 

Men nå ønsker jeg å skaffe min egen bil, sånn at jeg slipper å spørre han hver gang. Noen ganger skjer det jo spontant at et av barna trenger skyss, og da kan det jo være at bilen hans ikke er ledig. 

Derfor; noen som har tips til en bil til mitt bruk? Den kommer til å bli mest brukt til korte turer, og den må tåle og stå i en garasje uten å bli brukt store deler av tiden. 

Gjerne en som er elektrisk. Jeg har null peil på bil, så håper noen kan hjelpe meg. 🙏🏼☺️

Anonymkode: d96ab...aba

Kjøp en bil som er veteran, billig årsavgift og forsikring

Anonymkode: 72783...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en bil som er veteran, billig årsavgift og forsikring

Anonymkode: 72783...c84

Verste rådet ever. 🤦‍♀️

Anonymkode: cbe27...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2020 den 22.22, AnonymBruker skrev:

Kjøp en bil som er veteran, billig årsavgift og forsikring

Anonymkode: 72783...c84

Sjukt at veteranbiler, som er livsfarlige, har billig forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...