Gå til innhold

Ville du nekte å flytte et annet sted i Norge på grunn av at du ikke liker dialekten som snakkes der?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si du for eksempel er fra Trøndelag og får en veldig god jobbmulighet i Kristiansand, eller omvendt. Alt høres bra ut, du har fortsatt ikke en kjæreste eller barn som knytter deg til det stedet du bor akkurat nå og du klarer for øvrig bare å finne jobber med mye dårligere vilkår. Eller tenk for deg at noe annet skulle skje som av en eller annen grunn presser deg til å flytte til det stedet. Noen folk i omgangskretsen din ville helt sikkert vært litt overrasket hvis du skulle takke nei.

Eneste problem er at du ikke orker å høre på dialekten som snakkes der døgnet rundt. Hvor stor rolle ville dette spille i avgjørelsen din?

Anonymkode: 7cef1...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir vant til en dialekt etter kort tid, så ja hadde flyttet. Men hadde gruet meg frem til jeg ble vant til den. Noen dialekter gir meg dår i øra 🤣

Anonymkode: dca86...909

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet til Oslo fordi jeg fant jobb her, selv om jeg ikke er superfan av dialekten. Har holdt ut i fem år allerede. 

Anonymkode: 63a76...e7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke klart Finnmark. Bergen hadde vært hardt, men skulle nok vent meg til det. 

Anonymkode: 1676d...fd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere steder jeg ikke hadde orket å bo pga dialekt. Er ikke alltid jeg orker å bli bedre kjent med enkelte heller fordi jeg takler ikke å høre på dem over lengre tid. 

Anonymkode: 0fdac...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det meste skulle gått greit, bortsett fra enkelte steder i Trøndelag. Der måtte jeg ha hatt tolk.

 

 

Anonymkode: 1be7d...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen hadde jeg aldri flyttet, dialekten og intensiteten noen har gjør at det er et ikke sted...

Anonymkode: 62d9d...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri taklet Sørlandet hvor de ruller på r'ene. Herregud den landsdelen har jo talefeil over en lav sko. Hadde heller ikke orket nord-norge med sine vulgære, usiviliserte banneuttrykk.Vestlandet hadde muligens funket men man blir liksom aldri vant med det sutrete tonefallet til Bergensere.

Visste du forresten at skarringen kom til Norge på 1800 tallet, og ble adoptert av Bergensere og andre fordi de ville høres ut som danske og tyskere? Det er rett og slett snobberi som gjør at vi i dag har skarring i Norge. Snobber som ville være viktige slik som sine forbilder i Danmark. Det var også disse folkene som var i mot unionsoppløsningen.

Anonymkode: 9290f...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det meste skulle gått greit, bortsett fra enkelte steder i Trøndelag. Der måtte jeg ha hatt tolk.

Anonymkode: 1be7d...862

Meh, Ine Jansen har en vanskeligere dialekt.

 

 

Anonymkode: 7e571...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men ville slitt med Brønnøysund-dialekten. Man skal snakke i en samtale, ikke synge.

Anonymkode: 6c78b...7c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri klart å bo i bergen av grunner så fint beskrevet av andre her. Er mange hytte-bergensere her jeg bor og det er som isopor mot en tavle når de må ha dobbel utestemme hvor enn de går. De er vel vant til å måtte overdøve vinden når de snakker eller noe.

Anonymkode: c9dc5...c6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nekter å tro at det er dialekten som gjør at dere ikke ville flyttet er sted, men andre ting. Men hvis det er dialekten - herregud for noen lite tolerante folk. 

Anonymkode: 82d3a...029

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nekter å tro at det er dialekten som gjør at dere ikke ville flyttet er sted, men andre ting. Men hvis det er dialekten - herregud for noen lite tolerante folk. 

Anonymkode: 82d3a...029

Enkelte dialekter er som å høre folk tygge mat med åpen munn. 

Anonymkode: 9290f...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri taklet Sørlandet hvor de ruller på r'ene. Herregud den landsdelen har jo talefeil over en lav sko. Hadde heller ikke orket nord-norge med sine vulgære, usiviliserte banneuttrykk.Vestlandet hadde muligens funket men man blir liksom aldri vant med det sutrete tonefallet til Bergensere.

Visste du forresten at skarringen kom til Norge på 1800 tallet, og ble adoptert av Bergensere og andre fordi de ville høres ut som danske og tyskere? Det er rett og slett snobberi som gjør at vi i dag har skarring i Norge. Snobber som ville være viktige slik som sine forbilder i Danmark. Det var også disse folkene som var i mot unionsoppløsningen.

Anonymkode: 9290f...baf

Du høres ikke rent lite snobbete ut selv. Hold deg der du er du.

Anonymkode: 54ea2...373

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner ts godt. Hadde selv noen tanker rundt dette da vi etablerte oss før vi fikk barn. Selv er vi fra Trondheim som prater litt «pent trøndersk». Eksempel, «Det må være måte på», hadde vi sagt «Det får vær måte på». Men dit vi flyttet sier de «Det får vårrå måte på», og utrolig mange små vri på mange ord. Skal inrømme jeg tenkte litt over hvordan mine barn en dag kommer til å snakke, ulikt fra meg og mannen min.

Anonymkode: 0d0f7...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke flyttet til et sted hvor de skarrer på r-en. Blir helt uvel av å høre på det. 

Anonymkode: 20df1...3b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke flyttet til et sted hvor de skarrer på r-en. Blir helt uvel av å høre på det. 

Anonymkode: 20df1...3b8

TS

Jeg skjønner deg godt. Eneste som jeg ikke liker av alle norske dialekter er den r-en. Jeg ville tilpasse meg en hvilken som helst annen dialekt fint, hadde jeg faktisk hatt problemet i hovedinnlegget. Jeg for min del skjønner ikke alle de som for eksempel er så imot hvordan de snakker i Nord-Norge, men det er da helt subjektivt.

Men altså, jeg ville sikkert også blitt vant til en skarre-r-dialekt, det er jo bare en liten greie... jeg vil bare helst ikke måtte gjøre noe slikt. Jeg synes ikke engang den høres stygg ut og ville aldri stenge noen ute bare på grunn av dialekt, det ville jo være så smålig. Skarre-r-en er rett og slett forskjellig fra det jeg er vant med.

Anonymkode: 7cef1...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...