Gå til innhold

Forskjell på lett og tung motorsykkel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å ta motorsykkellappen, men er usikker på hvilken klasse jeg skal velge. Jeg har en revmatisk sykdom som gjør at jeg ikke kan løfte så tungt, og jeg er i tillegg ganske liten av meg. Jeg vil ha en motorsykkel jeg kan håndtere, for eksempel ved velt, og helst nå ned til bakken på ved stans (jeg er bare 1.60). 

Bør jeg da velge lett motorsykkel? Eller finnes det tunge motorsykler som veier det samme eller mindre enn lette motorsykler?

Tar gjerne tips om aktuelle merker/modeller også. 

Anonymkode: 53461...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å få opp igjen en veltet motorsykkel, går på teknikk. Ikke hvor stor og sterk du er. Noen få modeller har bøyler som går i bakken før den velter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tdm900 skrev:

Å få opp igjen en veltet motorsykkel, går på teknikk. Ikke hvor stor og sterk du er. Noen få modeller har bøyler som går i bakken før den velter.

Så da kan jeg velge hvilken jeg vil, og de er vektmessig like?

Anonymkode: 53461...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sant at det bare går på teknikk. En sykkel på 250 kg som skal opp er mye tyngre enn 100 kg, uansett hvordan man gjør det. Jeg synes likevel du skal ta tung sykkel. Det er ikke så stor forskjell på tiden det tar, og du får mye større valgmuligheter. Det finnes relativt lette sykler på over 125 ccm også.

Anonymkode: 3966f...b41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å ta motorsykkellappen, men er usikker på hvilken klasse jeg skal velge. Jeg har en revmatisk sykdom som gjør at jeg ikke kan løfte så tungt, og jeg er i tillegg ganske liten av meg. Jeg vil ha en motorsykkel jeg kan håndtere, for eksempel ved velt, og helst nå ned til bakken på ved stans (jeg er bare 1.60). 

Bør jeg da velge lett motorsykkel? Eller finnes det tunge motorsykler som veier det samme eller mindre enn lette motorsykler?

Tar gjerne tips om aktuelle merker/modeller også. 

Anonymkode: 53461...32b

Jeg antar at du mener førerkortklasse og da dekker lett motorsykkel (A1) opp til 125 kubikk. Tung  motorsykkel (A) er alt over det.

Hvis jeg skulle tatt førerkort så hadde jeg nok valgt for tung, for da står du helt fritt til å velge hva du vil kjøre.

Anonymkode: dce36...567

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er like lav som meg og utvalget vil være begrenset. Jeg ville uansett tatt lappen på tung, da er du fri til å velge etterpå. Mitt problem var aldri tyngden, men høyden. Til slutt fant jeg denne som er perfekt for små mennesker (og mellomtung: Honda cx500 Rebel. Lav høyde, superstabil å kjøre. 

Anonymkode: c8fda...82b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er like lav som meg og utvalget vil være begrenset. Jeg ville uansett tatt lappen på tung, da er du fri til å velge etterpå. Mitt problem var aldri tyngden, men høyden. Til slutt fant jeg denne som er perfekt for små mennesker (og mellomtung: Honda cx500 Rebel. Lav høyde, superstabil å kjøre. 

Anonymkode: c8fda...82b

Takk for tips! Liker Honda. 

Anonymkode: 53461...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skillet mellom lett og tung motorsykkel går ikke på vekt, men på motorens volum. Du finner både tunge og lette sykler i begge klasser. Gå for lappen på tung, da er du sikret størst utvalg når du skal kjøpe sykkelen.

Anonymkode: 7b16d...bf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? For å kunne ta lappen for tung MC uten å ha lappen for lett MC først, så må du være fyllt 24 år. Er du gammel nok, så ta lappen for tung MC. Da står du fritt til å kjøre hva du vil. 

Anonymkode: 12bcb...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er nevnt over er det viktigste er ikke egentlig tyngden på sykkelen men høyden. Dersom man er erfaren så kan en kort fører håndtere en høy sykkel, men det blir fort noen stopp-velt men feil kombinasjon av fører/erfaring/MC. 

Finn en kjøreskole som har sykkel som passer deg, dårlig erfaring de første timene ødelegger mye :) . Honda 500 Rebel er et godt alternativ (tror denne og kan leveres som A2 om du ikke har alderen for klasse A), HD Sportster elle XD kan være en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i WIMA Norge på Facebook. Det er en MC-gruppe for damer. 
Er en del tråder der som omhandler hva som kan passe for de som ikke er de høyeste 😊

Når du først går i gang med lappen er det ikke så mye dyrere og vanskeligere å ta for over 125 kubikk. En lett sykkel kan ha høyt tyngdepunkt og motsatt. Det finnes veltebøyler og senkemuligheter, så ikke la vekt avgjøre! 

Anonymkode: 84234...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Tiuren skrev:

Som det er nevnt over er det viktigste er ikke egentlig tyngden på sykkelen men høyden. Dersom man er erfaren så kan en kort fører håndtere en høy sykkel, men det blir fort noen stopp-velt men feil kombinasjon av fører/erfaring/MC. 

Finn en kjøreskole som har sykkel som passer deg, dårlig erfaring de første timene ødelegger mye :) . Honda 500 Rebel er et godt alternativ (tror denne og kan leveres som A2 om du ikke har alderen for klasse A), HD Sportster elle XD kan være en annen. 

HD Sportster er ikke lav. Jeg er 167 høy, og har problemer med å rygge den fordi jeg bare når ned med tærne, ikke hele skosålen. 

Anonymkode: 12bcb...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

HD Sportster er ikke lav. Jeg er 167 høy, og har problemer med å rygge den fordi jeg bare når ned med tærne, ikke hele skosålen. 

Anonymkode: 12bcb...edc

Da beklager jeg et dårlig råd.

Sportster har vel en setehøyde på omtrent 67cm, og det er ganske lavt. Men jeg er jo så pass mye høyere at det er mulig jeg oppfatter den som lav (for liten for meg), selv om de som ønsker en lav sykkel ikke gjør det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Tiuren skrev:

Da beklager jeg et dårlig råd.

Sportster har vel en setehøyde på omtrent 67cm, og det er ganske lavt. Men jeg er jo så pass mye høyere at det er mulig jeg oppfatter den som lav (for liten for meg), selv om de som ønsker en lav sykkel ikke gjør det? 

Sportsteren er for lav for min mann også, så du er ikke alene om å se på den som lav ;)

På kjøreskolen hadde jeg en Honda som var passe høy (lav) for meg. Godt mulig at det var en 500, jeg husker dessverre ikke hvilken modell det var. 

Anonymkode: 12bcb...edc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Tiuren skrev:

Da beklager jeg et dårlig råd.

Sportster har vel en setehøyde på omtrent 67cm, og det er ganske lavt. Men jeg er jo så pass mye høyere at det er mulig jeg oppfatter den som lav (for liten for meg), selv om de som ønsker en lav sykkel ikke gjør det? 

At en slik type mc er lav, er en ting, men setet er da såpass bredt at det i seg selv er til hinder for å få bena godt mot bakken når man er kort i beina. Har selv kjørt Sotftail Heritage, og jeg nådde ikke bakken bedre på den, enn min egen som er høyere med smalt sete på fører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportster kommer i en super low utgave. Man kan bytte sete også. Det finnes kjøresko med platåsåle. 

Anonymkode: 84234...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spørsmålet er litt som: Hva er forskjellen på store og små biler?

Det er selvsagt en hel drøss med forskjeller. Jeg tror du stiller feil spørsmål. Først må du spørre deg selv, hva skal du bruke sykkelen til? Hvis jeg skulle kjøre rundt i Oslo hadde jeg sikkert kjøpt en Honda Grom (MSX125), siden den er billig, lett, og bruker lite drivstoff. Men hvis jeg skal kjøre til Vietnam trenger jeg jo noe litt annet. Eller hvis man vil kjøre på grus, eller bare på motorvei.

Skal du ha passasjer? Bagasje? Kjøre langt? Fort?

Hvis du er gammel nok er det ingen grunn til å ta førerkort til lettsykkel. Det koster så vidt mindre, og begrenser deg mye mer. A2 og A er samme syklene. Vår skole har identiske A og A2 sykler, de kan man tilnærmet ikke merke forskjell på (men A2 har noe mindre motoreffek). De veier det samme og er helt like bortsett fra en effektbegrensning.

Hvis du ikke er gammel nok til direkte erverv av klasse A bør du ta den klassen du kan ta. De kan oppgraderes uten ny oppkjøring men det er langt billigere å kjøre opp direkte til A.

Jeg ville kjøpt en sport tourer eller en adventure sykkel. Kanskje en V-Strom? Kan fåes relativt billig.

Korte personer kan kjøre store sykler.Se feks:

Å velte sykkelen skjer heldigvis sjeldent, og med riktig teknikk er det ikke så ille å få sykkelen opp igjen. Det er ikke noe jeg ville bekymret meg nevneverdig for.

Hvis du først kjører opp vil du jo få prøve en sykkel og så kan du jo teste ut forskjellig hos forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ajarRun skrev:

Korte personer kan kjøre store sykler

Er man sirkusartist, så kan man også det meste. Du vil vel ikke si at du anbefaler lave personer å kjøre MC-er som de ikke når ned i bakken på? Passe tungvint å måtte gå av sykkelen hver gang man må stoppe i trafikken. Ikke særlig trygt om det er i en bakke heller. 

Anonymkode: 12bcb...edc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er man sirkusartist, så kan man også det meste. Du vil vel ikke si at du anbefaler lave personer å kjøre MC-er som de ikke når ned i bakken på? Passe tungvint å måtte gå av sykkelen hver gang man må stoppe i trafikken. Ikke særlig trygt om det er i en bakke heller. 

Anonymkode: 12bcb...edc

Etter min mening er det viktig å ha sykkel som passer, ellers forsvinner gleden og selvtilliten fort. En erfaren, trygg og teknissk god motorsykklist kan lett kjøre en sykkel som er "for stor" men vil ikke anbefalt det til en nybegynner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man sirkusartist, så kan man også det meste. Du vil vel ikke si at du anbefaler lave personer å kjøre MC-er som de ikke når ned i bakken på? Passe tungvint å måtte gå av sykkelen hver gang man må stoppe i trafikken. Ikke særlig trygt om det er i en bakke heller. 

Anonymkode: 12bcb...edc

TULL! Det finnes faktisk de som klarer å holde mc´n i balanse i kryss uten å sette beina i bakken. De er ikke mange, men noen få er det. Du har i alle fall ikke mye erfaring med tung mc, om du i det hele tatt har lappen for tung mc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...