Gå til innhold

1.67 høy og 141,7 kilo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame som er 1.67 høy (Tror jeg), men jeg veier 141,7 kg 😔 veide meg nylig for første gang på mange år

Hva skal jeg gjøre?

 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å gå ned i vekt kan være veldig lurt for helsen din sin del, men om du ikke vil så er det ikke så mye å gjøre? 

Anonymkode: 50879...4c3

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å begynne. Med en slik fedme skal det ikke være så vanskelig å gå ned i vekt. Kan du lite om mat kan det være lurt å begynne å lese innholdsfortegnelsen, logge mat, bruke vekt og kanskje app (da er det enklere). Du har spist alt for mange kalorier og må begynne å spise det du skal. Du kan gå ned betydelig mye bare med å spise normale mengder. 

Anonymkode: 8b6ad...6c6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre akkurat hva du vil, så lenge det ikke er kriminelt. Hva vil du gjøre? For å hjelpe deg litt på vei, hva ønsker du å oppnå?

Anonymkode: 83d5a...312

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gå ned i vekt, men hvor mye burde jeg gå ned? Og bør jeg gå til legen eller noe først?

Anonymkode: 1f7a5...bc1

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for et lite sensitivt spørsmål: Kan man bruke vanlig vekt når man er denne størrelsen eller må man ha spesialvekt? 

Utover det er nøkkelen å ha motivasjon og vilje til å foreta en livsstilsendring. Det er et nødvendig utgangspunkt for at noe som helst skal fungere. Hvis du sliter med underliggende problemer som fører til trøste- og overspising er det også viktig å ta tak i dette. Lykke til. 

Anonymkode: ae985...68d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Jeg vil gå ned i vekt, men hvor mye burde jeg gå ned? Og bør jeg gå til legen eller noe først?

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Det er lurt å snakke med legen om vektnedgang, og finne fram til sunne og gode måter å gjøre det på.

Anonymkode: 7c68e...e58

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Beklager for et lite sensitivt spørsmål: Kan man bruke vanlig vekt når man er denne størrelsen eller må man ha spesialvekt? 

Utover det er nøkkelen å ha motivasjon og vilje til å foreta en livsstilsendring. Det er et nødvendig utgangspunkt for at noe som helst skal fungere. Hvis du sliter med underliggende problemer som fører til trøste- og overspising er det også viktig å ta tak i dette. Lykke til. 

Anonymkode: ae985...68d

Bruker vanlig vekt. Har 2 stykker, den ene går opp til 150 kg og den andre 180 kg. Begge er kjøpt i vanlige butikker 🙂

Anonymkode: 1f7a5...bc1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du kanskje vil ned litt, selv om du kanskje har det bra. Jeg ville startet med å spise lite og hver 4 time. Frokost, lunsj, middag. Kun det. Etterhvert droppet potet, pasta, ris, mye saus, spist variert, og masse grønnsaker. Hoppet over frokost etterhvert spist 16:8 for en periode. Og ikke minst sluttet med brus, sukker og kaker. Prøv deg frem. Janskje gå 30 min plus hver dag 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått rett på operasjon om jeg var deg. Eller, jeg var deg, bare en mindre versjon. Jeg prøvde aldri å slanke meg særlig hardt, det ble for uoppnålig. Jeg veide 105 kg, var 167 cm høy, og opererte gastric sleeve privat i Norge for et halvt år siden. Beste jeg har gjort noensinne!! Jeg hadde aldri klart å gå ned i vekt på egenhånd, og allerede ti uker etter operasjonen hadde jeg jo minsket min fedmerelaterte helserisiko betrakelig. Når jeg i høst bikket under 30 i bmi og dermed ikke er i risikogruppe for hverken covid eller andre sykdommer (pga vekt) lenger, så trakk jeg et lettelsens sukk. Nå er jeg "bare" overvektig, er mye mer aktiv, leker med barna, går turer osv. For noen måneder siden så satt jeg og gråt pga vekta og følte at jeg hadde ødelagt kroppen min. 

Og alle sier det ikke er en lettvint løsning med operasjon, og at det bør være siste utvei. Jeg er uenig. Det bør strengt tatt være første utvei, for det er eneste løsning som beviselig gir resultater! Det er nesten ingen som slanker seg på vanlig vis som klarer å holde vekta, mens det kun er 3-5% som går tilbake til utgangspunktet igjen etter en slankeoperasjon. 

Jeg har noen bivirkninger som feks. sure oppstøt, som jeg aldri vil bli kvitt. Men det er så verdt det, for det er så mange andre plager jeg har blitt ferdig med. Les om det i hvert fall! Jeg tok lån for dette, og betaler gladelig hver måned for mitt nye liv, pengene sparer jeg strengt tatt inn igjen pga mindre mat :) 

Anonymkode: 2eb73...62d

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, coralgol skrev:

Jeg regner med at du kanskje vil ned litt, selv om du kanskje har det bra. Jeg ville startet med å spise lite og hver 4 time. Frokost, lunsj, middag. Kun det. Etterhvert droppet potet, pasta, ris, mye saus, spist variert, og masse grønnsaker. Hoppet over frokost etterhvert spist 16:8 for en periode. Og ikke minst sluttet med brus, sukker og kaker. Prøv deg frem. Janskje gå 30 min plus hver dag 

Jeg sliter med å gå rundt i leiligheten pga skjelett smerter, desverre. Er flere år siden jeg var aktiv turgåer 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker vanlig vekt. Har 2 stykker, den ene går opp til 150 kg og den andre 180 kg. Begge er kjøpt i vanlige butikker 🙂

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Takk for svar! Var bare ren nysgjerrighet! 

Anonymkode: ae985...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være lurt å ta en prat med legen. Det finnes en mengde ressurser der ute som kan hjelpe deg, og du fortjener å få det hjelpen :) Du trenger ikke gjøre noe "fancy" for å gå ned i vekt. Du går ned så fort du inntar mindre enn du forbrenner, og på din nåværende vekt skal det ikke så mye til. I første omgang bør du tenke på å føre en matdagbok for å se hva du faktisk spiser. Etter på ha gjort det i en periode, kan du prøve deg frem med å telle kalorier, det er veldig effektivt for veldig mange. Du kan nok legge deg på 2300-2500 kalorier om dagen, og samtidig rase ned i vekt. Det viktige er at du fra første stund prøver å finne balansen i hverdagen, hvor du ikke opererer med nei-mai eller straffer deg selv. Det er ikke bærekraftig. 

Spis ting du liker, i normale porsjoner, og beveg deg litt hver dag. En tur er fint. Bruk gjerne kaloritelling for å finne ut hvor mye en normal porsjon er. 

Lykke til! Du er verdt dette 🤗

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å komme med tips, men da trenger jeg å vite litt mer:

1. Hva er hovedfaktorer til at du går opp i vekt?

2. Hovedfaktoren til at du ikke klarer å gå ned i vekt? (om du har prøvd)

Anonymkode: aeeed...94f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gå ned i vekt, men hvor mye burde jeg gå ned? Og bør jeg gå til legen eller noe først?

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Normalvekt er et fint mål. Gå til legen om du er syk eller har bekymringer om helsa di.

Anonymkode: 83d5a...312

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan prøve å komme med tips, men da trenger jeg å vite litt mer:

1. Hva er hovedfaktorer til at du går opp i vekt?

2. Hovedfaktoren til at du ikke klarer å gå ned i vekt? (om du har prøvd)

Anonymkode: aeeed...94f

1. Inaktivitet og stort godteri forbruk.

2. Har aldri prøvd  å gå ned i vekt før. Har bare fortrengt at jeg er feit så fikk sjokk da jeg veide meg 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normalvekt er et fint mål. Gå til legen om du er syk eller har bekymringer om helsa di.

Anonymkode: 83d5a...312

Men hva er normal vekt for min høyde?

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...