Gå til innhold

Hvilken historisk person mener DU er overvurdert og hvorfor?


Tanuki

Anbefalte innlegg

Colombus: dro til feil kontinent og stelte bare i stand faenskap der.

Kong Tut Ankh-Amun: han er kun kjent pga gravkammeret og gullmasken, han var en ganske ubetydlig farao og var kun konge i noen få år.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slenger meg på det du skriver om Columbus. Han havner på topplisten min, dog inntar Muhammed førsteplassen. At en fyr som hadde samleie med et barn (overgrep etter dagens standard), holdt slaver, og utførte massemord skal idoliseres som det perfekte menneske av nesten 2 milliarder mennesker i 2020, det tar kaka. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kong Haakon, Kong Olav og de fleste kongelige i nyere tid, som stort sett er av middelmådig intellekt og betydning. Et av kongehusets PR-messige genitrekk - med god hjelp av sykofantiske kongebiografer - er å framstille de kongelige som de samlende skikkelsene for nordmenn under og etter 2. verdenskrig. Veldig overdrevent. 

Motstandsbevegelsen. Joda, de gjorde noen bra ting, men det er MYE snusk der som blir dekket over. De brydde seg ikke så mye om jødene, for eksempel. Flere krevde også masse penger til egen lomme for å hjelpe desperate jøder å flykte over grensa, litt som kyniske menneskesmuglere i Middelhavet i dag. 

Anonymkode: d81df...e0e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cattleya skrev:

Mor Theresa, hun var mer sadist og misjonær enn hun var en helgen. 

Sadist ? Nå ble jeg nysgjerrig  Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, anonym 4545 skrev:

Sadist ? Nå ble jeg nysgjerrig  Mvh

Hun ville ikke at de skulle bruke smertestillende. Her er beskrivelse av helsehjelp hun gav: 

 

Doctors observed unhygienic, "even unfit," conditions, inadequate food, and no painkillers -- not for lack of funding, in which Mother Theresa's world-famous order was swimming, but what the study authors call her "particular conception of suffering and death."

There is something beautiful in seeing the poor accept their lot, to suffer it like Christ's Passion. The world gains much from their suffering," Mother Teresa once told the unamused Christopher Hitchens.

 

https://www.google.no/amp/s/m.huffpost.com/us/entry/9470988/amp

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har så lite autoritetstro at jeg ikke bryr meg om dem uansett. De livene jeg synes det er gøy å høre om er små og rare liv som lever i skyggen, slike som Steinbecks karakterer. Har alltid syntes det har vært rart at mennesker har historiske helter, men det høres hyggelig ut. Jeg eier ikke en eneste biografi, synes de er dødskjedelige.

Anonymkode: c15f1...252

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kong Haakon, Kong Olav og de fleste kongelige i nyere tid, som stort sett er av middelmådig intellekt og betydning. Et av kongehusets PR-messige genitrekk - med god hjelp av sykofantiske kongebiografer - er å framstille de kongelige som de samlende skikkelsene for nordmenn under og etter 2. verdenskrig. Veldig overdrevent. 

Motstandsbevegelsen. Joda, de gjorde noen bra ting, men det er MYE snusk der som blir dekket over. De brydde seg ikke så mye om jødene, for eksempel. Flere krevde også masse penger til egen lomme for å hjelpe desperate jøder å flykte over grensa, litt som kyniske menneskesmuglere i Middelhavet i dag. 

Anonymkode: d81df...e0e

Ble litt nysgjerrig på det med motstandsbevegelsen, har du noen eksempler?

Anonymkode: 46e6a...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cattleya skrev:

Hun ville ikke at de skulle bruke smertestillende. Her er beskrivelse av helsehjelp hun gav: 

 

Doctors observed unhygienic, "even unfit," conditions, inadequate food, and no painkillers -- not for lack of funding, in which Mother Theresa's world-famous order was swimming, but what the study authors call her "particular conception of suffering and death."

There is something beautiful in seeing the poor accept their lot, to suffer it like Christ's Passion. The world gains much from their suffering," Mother Teresa once told the unamused Christopher Hitchens.

 

https://www.google.no/amp/s/m.huffpost.com/us/entry/9470988/amp

 

Ikke bra nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, cattleya said:

Mor Theresa, hun var mer sadist og misjonær enn hun var en helgen. 

Helt enig! Hun var ingen helgen, heller det motsatte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, cattleya skrev:

Mor Theresa, hun var mer sadist og misjonær enn hun var en helgen. 

Ja, dessverre. Fikk sjokk da jeg fant ut dette for noen år siden. Terningkast 1 til henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cattleya skrev:

Hun ville ikke at de skulle bruke smertestillende. Her er beskrivelse av helsehjelp hun gav: 

 

Doctors observed unhygienic, "even unfit," conditions, inadequate food, and no painkillers -- not for lack of funding, in which Mother Theresa's world-famous order was swimming, but what the study authors call her "particular conception of suffering and death."

There is something beautiful in seeing the poor accept their lot, to suffer it like Christ's Passion. The world gains much from their suffering," Mother Teresa once told the unamused Christopher Hitchens.

 

https://www.google.no/amp/s/m.huffpost.com/us/entry/9470988/amp

 

Og selv dro hun til privatsykehus i Italia da hun fikk kreft(?). 🤢

Anonymkode: 4ba85...7fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ble litt nysgjerrig på det med motstandsbevegelsen, har du noen eksempler?

Anonymkode: 46e6a...ef5

Ikke meg du siterte, men:

Det jødiske ekteparetRakel og Jacob Feldmann flyktet for livet, men ble ranet, drept og dumpet i et tjern av grenselosene som skulle redde dem.

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/ekteparet-feldmann-drept-av-grenselos-1.12644202

Eventuelt historien om politiinspektør Knut Rød. Knut rød var mannen som organiserte arrestasjonen og deportasjonen av de norske jødene under 2. verdenskrig. I rettssaken hvor han ble frikjent  ble han omtalt som «den beste mann Hjemmefronten kunne ønske seg». 

https://no.wikipedia.org/wiki/Knut_Rød

Går igjen at mange av motstandsmennene ikke var særlig sympatiske mot jøder og at de slapp unna etterkrigsoppgjøret fordi det å drepe jøder ble sett som mindre ille enn å drepe etiske nordmenn. 

Anonymkode: 22f47...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og selv dro hun til privatsykehus i Italia da hun fikk kreft(?). 🤢

Anonymkode: 4ba85...7fe

Ja du vet, hun var ikke en av de fattige som skulle bygge sin karakter ved å lide😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, anonym 4545 skrev:

Sadist ? Nå ble jeg nysgjerrig  Mvh

Konspirasjonspodden har en episode om henne, den er ganske interessant.

Anonymkode: 75320...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11.11.2020 den 18.32, AnonymBruker skrev:

De brydde seg ikke så mye om jødene, for eksempel.

Hvem gjorde egentlig det på den tiden?? Man må se ting i lys av tiden det skjedde, uansett om vi i dag ville handlet på en annen måte. 

Anonymkode: db865...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aristoteles.

Nesten alt han trodde var jo feil!

Platon og Sokrates var langt klokere.

Anonymkode: 45251...edd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Gandhi!      

Anonymkode: cae6e...ea8

Å?? Fortell!

Anonymkode: ce8d0...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Aristoteles.

Nesten alt han trodde var jo feil!

Platon og Sokrates var langt klokere.

Anonymkode: 45251...edd

Nei, Platon var en ekstrem eugenikk-fan, den delen av læren hans blir beleilig oversett.

Og Sokrates kunne fint kommet seg utav dødsdommen, men han var gammel og sær og lot heller kone og to ganske små barn bli stående uten far og forsørger. Fjomp.

Anonymkode: ce8d0...3db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...