Gå til innhold

Avhengig av sukker. Blir noen med på godtestopp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, Strikkemamsen skrev:

Jeg blir med men har litt popcorn på lørdagene . Må ha en ukentlig motivasjon .

Innafor🙏

Anonymkode: d827f...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å være med, men det sitter langt inne. Har en sjokolade her, potetgull der osv🙈 kan i hvert fall fokusere på mindre, og kanskje etter hvert kun helg. Eksamensperioden har begynt, så jeg gidder ikke en gang late som at jeg har troen på at jeg klarer å holde meg helt unna snop disse ukene. Så om jeg kan bli med hvor målet er mindre snop enn ellers, er jeg med 😊 kan kompensere med en gåtur hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget meg sen kveldsmat, en kopp te, vann og et glass Pepsi Max i kveld, bare for å unngå å spise godteri. Har tenkt å droppe Pepsi Max i hverdagen, men til jeg er kvitt søtsuget må det bare til. Spiser lavkarbo, så jeg vet suget forsvinner etterhvert. Glad en dag er unnagjort. 0 sukker. 

Anonymkode: 912f3...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å hoppe innom her med litt motivasjon. Har det siste året vent meg til sjokolade og chips hver kveld. Så dere kan tenke dere at kvelden ble kjip da jeg sluttet med disse tingene... Ble egentlig ganske deppa av det - hva er det å glede seg til nå? 

I dag spiser jeg ikke en gang godteri i helgene. Har ikke det savnet lenger, og når jeg først får det så minner jeg meg på at jeg har gått ned i vekt og trives med det. Unner meg av og til litt proteinchips (kjøpt på nettbutikk for treningsting), eller riskaker med ost, type Snack a jack, men det går jo helt fint. Blir det krise kan jeg ta en rute mørk sjokolade, men så lenge jeg ikke blir veldig veldig sulten så trenger jeg ikke dette heller.

Dere klarer det! Jeg synes ikke lenger kvelden er kjip uten godteri :) Bare hold ut den første tiden og finn noe som motiverer deg. For meg er det motiverende å gå ned i vekt, og å ikke føle meg sånn dvask og ekkel som jeg gjør etter å ha trykket i meg fett og sukker.

Lykke til!

Anonymkode: f7eb5...0e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. (meg som skrev over)
Håper dere vet at det ikke finnes noe som heter sukkeravhengighet, i hvert fall ikke på den måten mange tror. Man får ikke fysiske abstinenser og det er ikke farlig å ha litt sukker i kosten, for eksempel i ketchup. Dere er ikke narkiser liksom. Bare søk opp seriøs forskning om emnet hvis dere ikke tror meg. MEN man kan bli veldig godt vant med godteri og bli lei seg når man ikke kan spise det, og mange mangler selvkontroll. Ikke gjør det mer dramatisk enn det er. Dere liker godteri, og dere sliter med moderasjon. Det må man faktisk bare eie. Det gjør i hvert fall jeg :) Litt flaut men....jaja.

Skjønner at flere kan føle det som et "sug" fysisk, men det er jo psykisk. Særlig folk som overspiser og faktisk har en spiseforstyrrelse vil jo føle det sånn. Og da er det jo litt mer alvorlig. 

Anonymkode: f7eb5...0e9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte bare å hoppe innom her med litt motivasjon. Har det siste året vent meg til sjokolade og chips hver kveld. Så dere kan tenke dere at kvelden ble kjip da jeg sluttet med disse tingene... Ble egentlig ganske deppa av det - hva er det å glede seg til nå? 

I dag spiser jeg ikke en gang godteri i helgene. Har ikke det savnet lenger, og når jeg først får det så minner jeg meg på at jeg har gått ned i vekt og trives med det. Unner meg av og til litt proteinchips (kjøpt på nettbutikk for treningsting), eller riskaker med ost, type Snack a jack, men det går jo helt fint. Blir det krise kan jeg ta en rute mørk sjokolade, men så lenge jeg ikke blir veldig veldig sulten så trenger jeg ikke dette heller.

Dere klarer det! Jeg synes ikke lenger kvelden er kjip uten godteri :) Bare hold ut den første tiden og finn noe som motiverer deg. For meg er det motiverende å gå ned i vekt, og å ikke føle meg sånn dvask og ekkel som jeg gjør etter å ha trykket i meg fett og sukker.

Lykke til!

Anonymkode: f7eb5...0e9

Så flott med en suksesshistorie! Bra jobbet💪 

Anonymkode: d827f...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rett og slett avhengig av sukker. Spiser (mye) godteri hver eneste dag, og det begynner å ta over livet mitt fullstendig. Jeg må slutte. Slutte helt med godteri. Har prøvd å kutte ned, men det fungerer ikke. 

Jeg har bestemt meg for full stopp frem til jul i første omgang. Og forhåpentligvis kan jeg holde godtestoppen gående i julen også. Men første delmål er frem til jul. Kanskje det også hjelper på de 5 kiloene jeg ønsker å gå ned. 

Er noen med? 

For min del er det smågodt (sjokolade, karamell, lakris, surt, salt, søtt) som er det store problemet. Potetgull, kaker, is ol er jeg (heldigvis) ikke spesielt glad i.

Så i går kjøpte jeg min siste smågodtpose på en god stund, og ser frem til en sukkerfri hverdag. 

Håper noen blir med! Sammen er vi sterkere😅

Anonymkode: d827f...70f

Man slutter aldri med en vane , man kan kun erstatte tomrommet med noe annet. Isteden for slutte med godis, legger jeg fokuset på prosjekt epler. Har som mål å spise 5 epler hver dag, så får jeg se om dette resultere i et mindre godteri inntak.

er mye mere opptatt av det som starte opp en det som avsluttes.

Anonymkode: 6ec20...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Strikkemamsen skrev:

Jeg blir med men har litt popcorn på lørdagene . Må ha en ukentlig motivasjon .

Da spiser du jo fortsatt en del godteri

Anonymkode: 6ec20...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1 ødelagt! Av gammel vane og uten å tenke meg om ble det sjokoladetrukne rosiner dag. Men jeg har i allefall dårlig samvittighet og det er litt fremgang fra tidligere. Bedre lykke til i morgen :)

Anonymkode: 1f92d...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kuttet søtt og snacks, og jeg synes det går veldig greit etter å ha vent seg til det. Ulike måter her, men for meg var det best å kutte helt, og gjorde det i juni. Spiser sukker i matvarene, og litt 86% sjokolade som en del av et variert kosthold. Og om jeg er på besøk, smaker jeg på det de serverer. 

Overraskende positivt dette, og jeg hadde vel ikke trodd at jeg skulle greie å venne meg av med det. Etter noen uker ble det helt ok, og ikke et savn lenger. Om jeg smaker noe av det nå, «gir» det meg på en måte ikke noe, jeg har ikke lyst på. Oppfattelsen av hva som er søtt, har endret seg, mandlene smaker søtere, eggene, gulrøttene, mye annet. Jeg trodde jeg måtte «kjempe imot» et slags søtsug resten av livet, men slik opplever jeg det ikke. Mulig det blir et problem senere, det vet jeg ikke.

Det er så rolig og avslappende å slippe og forhandle med meg selv om hva og hvor mye jeg skal spise av søtt og snacks. Jeg spiser ikke det, og ønsker heller litt ekstra god mat, i de mengdene jeg har blitt vant til. Fint å kjenne meg på lag med kroppen sånn sett, før følte jeg vel at vi var motspillere. 
Godteri i helgene kan sikkert fungere bra, det også, er nok ingen fasit på hva som er best for en her. Men jeg ser meg ikke tilbake for egen del - jeg er ferdig med godteri. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Pæretre skrev:

Jeg har også kuttet søtt og snacks, og jeg synes det går veldig greit etter å ha vent seg til det. Ulike måter her, men for meg var det best å kutte helt, og gjorde det i juni. Spiser sukker i matvarene, og litt 86% sjokolade som en del av et variert kosthold. Og om jeg er på besøk, smaker jeg på det de serverer. 

Overraskende positivt dette, og jeg hadde vel ikke trodd at jeg skulle greie å venne meg av med det. Etter noen uker ble det helt ok, og ikke et savn lenger. Om jeg smaker noe av det nå, «gir» det meg på en måte ikke noe, jeg har ikke lyst på. Oppfattelsen av hva som er søtt, har endret seg, mandlene smaker søtere, eggene, gulrøttene, mye annet. Jeg trodde jeg måtte «kjempe imot» et slags søtsug resten av livet, men slik opplever jeg det ikke. Mulig det blir et problem senere, det vet jeg ikke.

Det er så rolig og avslappende å slippe og forhandle med meg selv om hva og hvor mye jeg skal spise av søtt og snacks. Jeg spiser ikke det, og ønsker heller litt ekstra god mat, i de mengdene jeg har blitt vant til. Fint å kjenne meg på lag med kroppen sånn sett, før følte jeg vel at vi var motspillere. 
Godteri i helgene kan sikkert fungere bra, det også, er nok ingen fasit på hva som er best for en her. Men jeg ser meg ikke tilbake for egen del - jeg er ferdig med godteri. 

Så utrolig godt å høre! 

Til det uthevede. Nå skal jeg være litt forsiktig her, ettersom jeg kun har vært uten godteri i 2 dager😂 Men jeg merker på  denne lettelsen. Jeg har bestemt meg for å kutte ut godteri, og det er ikke noe poeng i å diskutere med meg selv.

Før (altså inntil for to dager siden) endte hver ettermiddag med en diskusjon med meg selv om hvorvidt jeg skulle kjøpe smågodt, og det endte alltid med en tur på butikken. Som igjen ga dårlig samvittighet. 

Jeg tror dog at jeg kommer til å savne det. 

Anonymkode: d827f...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig godt å høre! 

Til det uthevede. Nå skal jeg være litt forsiktig her, ettersom jeg kun har vært uten godteri i 2 dager😂 Men jeg merker på  denne lettelsen. Jeg har bestemt meg for å kutte ut godteri, og det er ikke noe poeng i å diskutere med meg selv.

Før (altså inntil for to dager siden) endte hver ettermiddag med en diskusjon med meg selv om hvorvidt jeg skulle kjøpe smågodt, og det endte alltid med en tur på butikken. Som igjen ga dårlig samvittighet. 

Jeg tror dog at jeg kommer til å savne det. 

Anonymkode: d827f...70f

Ja, dette får du til - to dager er fint det! Det var vanskelig i starten, to-tre uker med kamp, og deretter noen uker med litt savn - og først etter litt lengre tid ble det til at jeg ikke ville ha lengre. Det trodde jeg heller ikke at kom til å skje. 

Du bestemmer, så blir kanskje kroppen enig i avgjørelsen etter hvert ☺️ Heier på deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Pæretre skrev:

Ja, dette får du til - to dager er fint det! Det var vanskelig i starten, to-tre uker med kamp, og deretter noen uker med litt savn - og først etter litt lengre tid ble det til at jeg ikke ville ha lengre. Det trodde jeg heller ikke at kom til å skje. 

Du bestemmer, så blir kanskje kroppen enig i avgjørelsen etter hvert ☺️ Heier på deg! 

Ja det blir absolutt spennende å se, og jeg håper virkelig at jeg ikke kommer til å savne det. Eventuelt at det går greit å spise en gang i blant, og ikke alt eller ingenting slik som jeg blir nødt til nå :)

Anonymkode: d827f...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir med - skal kutte ut snop/sukker/chips 🙈

Anonymkode: 5d5b6...f7c

Så bra! Blir ikke lett, men vil føles godt😄

Anonymkode: d827f...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dag 1 ødelagt! Av gammel vane og uten å tenke meg om ble det sjokoladetrukne rosiner dag. Men jeg har i allefall dårlig samvittighet og det er litt fremgang fra tidligere. Bedre lykke til i morgen :)

Anonymkode: 1f92d...1f7

Ikke lett å endre vaner. Ja prøv igjen i morgen, du klarer det💪

Anonymkode: d827f...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2 gikk også bra. Burde kanskje ikke ha spist mandler etter kveldsmaten, så det skal jeg prøve å ta lærdom av. Spiser dere noe etter Kl 20?

Anonymkode: 912f3...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe godteri i dag, men 4 digge epler 
2 grønne og 2 rød😊

Anonymkode: 6ec20...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...