Gå til innhold

​🤔​Hvordan tenker folk uten indre monolog?​🤔​


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommuniserer med meg selv på norsk. Tenk dem som ikke har språk, eller ikke vet hvordan stemmer høres. Hvordan kan dem føre den indre monologen? Gjennom bilder? 

Av og til kunne jeg tenkt meg til at denne stemmen min, altså meg selv, holdt kjeft i blant ;) 

Anonymkode: 26481...d2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det er litt mye å tenke på så glemmer jeg meg og den indre stemmen glipper ut, dvs jeg prater med meg selv...Høyt...🤐🙊🙈🙈

Anonymkode: 9b6d1...3f4

😅

Jeg kan også snakke med meg selv, men da er det ikke på grunn av indre monolog, mer for selskap eller for å berolige meg selv. Sier du også sånne random ting? Jeg sier sånn JAJAVELJA eller NÅSKALVISE eller SÆRLIG. 

Pinlig. 

Anonymkode: 6ae9e...981

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lille Potet skrev:

Hvordan arter hjernekjør/tankekjør seg for de som ikke har en indre monolog? 

Har det ikke. Tror jeg. Vet ikke helt hva det er. 

Anonymkode: 6ae9e...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😅

Jeg kan også snakke med meg selv, men da er det ikke på grunn av indre monolog, mer for selskap eller for å berolige meg selv. Sier du også sånne random ting? Jeg sier sånn JAJAVELJA eller NÅSKALVISE eller SÆRLIG. 

Pinlig. 

Anonymkode: 6ae9e...981

Jada, lange greier, særlig hvis det er en situasjon som er litt vanskelig som jeg tenker på mye på og som stresser meg . Må jo høres ut som jeg er innleggelsen nær....👀🤕

Anonymkode: 9b6d1...3f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å tenke handler ikke om å formulere ord. Jeg henter fram det jeg trenger, som ord, bilder, lukt, følelser, ofte som noe jeg «gjør». Når jeg har et problem jeg skal løse, kjenner jeg bare hva som er riktig - som et instinkt? Det gjør også at jeg er kjapp i replikken, reagerer fort i idrett og når jeg kjører bil. 

For meg blir det rart å sidestille ord og tanker. Om man ikke kan prate, kan man ikke tenke? 

Anonymkode: 6ae9e...981

Hvordan resonnerer du? Når du står overfor et vanskelig valg, bruker du aldri tid på å drøfte ulike muligheter (ha diskusjon med deg selv)? 

Anonymkode: 083bf...aeb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille Potet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det ikke. Tror jeg. Vet ikke helt hva det er. 

Anonymkode: 6ae9e...981

Det er når en tanke henger seg opp og du tenker den igjen og igjen. Det er helt umulig å ikke tenke tanken fra du våkner til du sovner. 

Endret av Lille Potet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så deilig. Er bare som at den stemmen er satt på 'mute' å en heller bare intuitivt 'vet' hva en tenker og slipper å høre. En kan 'unmute' når en føler for det.. Sjelden😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan resonnerer du? Når du står overfor et vanskelig valg, bruker du aldri tid på å drøfte ulike muligheter (ha diskusjon med deg selv)? 

Anonymkode: 083bf...aeb

Som regel kjenner jeg hva som er riktig. Jeg kan ha diskusjon med meg selv, men da må jeg gå inn for det. Jeg kan for eksempel skrive lister for og mot. Men da er det bevisst og planlagt, jeg kan bare droppe det. 
 

Anonymkode: 6ae9e...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lille Potet skrev:

Det er når en tanke henger seg opp og du tenker den igjen og igjen. Det er helt umulig å ikke tenke tanken fra du våkner til du sovner. 

Oi! Er det vanlig? 

Jeg kan ha angst, men da er det jo en følelse, ikke en tanke. Sånn at jeg er kvalm og svimmel og må på do hele tiden. Kanskje det er litt sånn, bare med ord?

Anonymkode: 6ae9e...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg begynte å tenke på det så klarer jeg ikke å huske hvordan jeg tenker :ler: 

mannen sa at han hører stemmen sin, og hvis det er noe han må huske tar han et mentalt bilde av det. 

Anonymkode: a6c11...c30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Er det vanlig? 

Jeg kan ha angst, men da er det jo en følelse, ikke en tanke. Sånn at jeg er kvalm og svimmel og må på do hele tiden. Kanskje det er litt sånn, bare med ord?

Anonymkode: 6ae9e...981

Jeg tror ikke det er vanlig. Jeg har opplevd det bare en gang. Da var jeg fryktelig sliten og deppa etter et dødsfall. Jeg tenkte den typiske: hva om, enn hvis? Enn om jeg hadde gjort det? Om og om igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende at de som sier de ikke hører stemmen sin i hodet tror at det er snakk om å fysisk høre den, på samme måte som man hører andres stemmer når de snakker? Det er jo den indre stemmen som står for all form for tenking, er det ikke? Hvordan leser dere det som skrives her på forumet f. eks, uten en indre stemme? Må dere lese høyt? 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå som jeg begynte å tenke på det så klarer jeg ikke å huske hvordan jeg tenker :ler: 

mannen sa at han hører stemmen sin, og hvis det er noe han må huske tar han et mentalt bilde av det. 

Anonymkode: a6c11...c30

Men jeg hører stemmen min når jeg leser og skriver. Så da hører jeg den sikkert når jeg tenker og 😛 

Anonymkode: a6c11...c30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Kan det hende at de som sier de ikke hører stemmen sin i hodet tror at det er snakk om å fysisk høre den, på samme måte som man hører andres stemmer når de snakker? Det er jo den indre stemmen som står for all form for tenking, er det ikke? Hvordan leser dere det som skrives her på forumet f. eks, uten en indre stemme? Må dere lese høyt? 

Hva mener du med å «fysisk høre den»? Jeg har ingen slik indre stemme. Hører ingenting, som sagt, bortsett fra hvis jeg vil, selv når jeg leser. Jeg leser ordbilder, og det går veldig fort.
Hvordan leser de som ikke kan snakke, tenker du?

Anonymkode: 6ae9e...981

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Mæn40 skrev:

Er deres indre monolog bare 1 person?

I utgangspunktet, ja. Men om jeg skal resonnere meg frem til en for meg til nå ukjent kunnskap så må «motparten» selvsagt ha en stemme, eller - mer presist - få spillerom. 

La oss ta et enkelt eksempel. Jeg mener Trump er en tosk. Når jeg skal forsøke (som vi alle bør) å gjøre et oppriktig og ektefølt forsøk på å forstå hvorfor noen og 70 millioner mennesker likevel stemmer på han? Da må «motparten» inn. Min indre monolog kan ikke godsnakke Trump. Men jeg kan gi stemmene til andre (oppegående mennesker) som gjør det plass, også inne i hodet mitt.

For å diskutere og resonnere må en også gi rom til flere sider, vinklinger og synspunkter. Men min indre 1-persons monolog er fint i stand til å holde styr på noen dusin ulike vinklinger, så lenge de ikke er type Trump-tilhenger idioti. Og slikt er jo som oftest i veien for tenking.

 

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å tenke handler ikke om å formulere ord. Jeg henter fram det jeg trenger, som ord, bilder, lukt, følelser, ofte som noe jeg «gjør». Når jeg har et problem jeg skal løse, kjenner jeg bare hva som er riktig - som et instinkt? Det gjør også at jeg er kjapp i replikken, reagerer fort i idrett og når jeg kjører bil. 

For meg blir det rart å sidestille ord og tanker. Om man ikke kan prate, kan man ikke tenke? 

Anonymkode: 6ae9e...981

Mye tyder på det, ja. Man gjorde forsøk på menneskebarn tidlig i forrige århundre, før man var så nøye på etikk, og barn uten språk tenker ikke som mennesker, men mer som dyr. Merk språk. Tegnspråk er språk. 
 

Det å «hente frem ting» er for øvrig ikke tenking. Det er instinkt. Nyttig hjernefunksjon som vi alle bruker i hverdagen. Men det er ikke logisk tenking. Instinkt har ethvert dyr og endel insekt. Tanker har kun mennesker og andre med solide hjerneforbindelser.

Anonymkode: 7d9d0...b74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med å «fysisk høre den»? Jeg har ingen slik indre stemme. Hører ingenting, som sagt, bortsett fra hvis jeg vil, selv når jeg leser. Jeg leser ordbilder, og det går veldig fort.
Hvordan leser de som ikke kan snakke, tenker du?

Anonymkode: 6ae9e...981

Jeg mener å høre den på samme måte som du hører andres stemmer, når de snakker til deg. Jeg kan "høre" den indre stemmen min, men ikke på samme måte som jeg kan høre når folk snakker til meg, skjønner du? 

Det er vel mulig for mennesker som ikke kan snakke å ha en form for indre dialog uansett (?) - det er jo ikke hjernen eller språkforståelsen deres som er skadet, men stemmebåndet deres. 

Endret av Lisa Rowe
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det å «hente frem ting» er for øvrig ikke tenking. Det er instinkt. Nyttig hjernefunksjon som vi alle bruker i hverdagen. Men det er ikke logisk tenking. Instinkt har ethvert dyr og endel insekt. Tanker har kun mennesker og andre med solide hjerneforbindelser.

Anonymkode: 7d9d0...b74

Jeg kan tenke logisk, men jeg bruker ikke ord/indre monolog når jeg tenker. Argumentasjon og logisk tenking er en viktig del av jobben min, så jeg kan absolutt tenke, jeg bare gjør det ikke som du beskriver. Hvordan kan du være så skråsikker når du ikke har det sånn selv? 

1 minutt siden, Lisa Rowe skrev:

 

Det er vel mulig for mennesker som ikke kan snakke å ha en form for indre dialog uansett (?) - det er jo ikke hjernen eller språkforståelsen deres som er skadet, men stemmebåndet deres. 

Nei, men da kan de vel ikke tenke med ord?

Anonymkode: 6ae9e...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke indre monolog når jeg snakker med noen, men når jeg tenker på å skulle samtale med noen. Da blir det en tenkt dialog mellom meg og den andre. (Dumt for lett å ilegge andre meninger de ikke har.) Dumt også å være i nærheten av noen andre for plutselig sier man noe høyt, ler eller er på nippet til å sutre. 

Anonymkode: a27ee...0ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

I utgangspunktet, ja. Men om jeg skal resonnere meg frem til en for meg til nå ukjent kunnskap så må «motparten» selvsagt ha en stemme, eller - mer presist - få spillerom. 

La oss ta et enkelt eksempel. Jeg mener Trump er en tosk. Når jeg skal forsøke (som vi alle bør) å gjøre et oppriktig og ektefølt forsøk på å forstå hvorfor noen og 70 millioner mennesker likevel stemmer på han? Da må «motparten» inn. Min indre monolog kan ikke godsnakke Trump. Men jeg kan gi stemmene til andre (oppegående mennesker) som gjør det plass, også inne i hodet mitt.

 

Anonymkode: 7d9d0...b74

Jeg må innrømme at spørsmålet mitt var egentlig ikke så seriøst, men setter pris på svaret.

Personlig går vel min indre dialog ofte i bilder som jeg prøver å sette ord på 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...