Gå til innhold

​🤔​Hvordan tenker folk uten indre monolog?​🤔​


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke engang forestille meg å ikke kunne høre min egen "stemme" i hodet når jeg tenker. Det er det jeg forstår at å tenke er. At du egentlig snakker til deg selv i ditt eget hode.

Hvordan kan folk uten indre monolog i det hele tatt tenke? 😕

Hvordan kan man bearbeide minner og kunnskap, og deretter resonnere seg frem til logiske slutninger, valg og vurderinger, løsning av problemer, etc., uten å ha en indre diskusjon med seg selv?

Anonymkode: 083bf...aeb

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle har vel den indre stemmen? 

Anonymkode: 2131a...d51

Nei, faktisk ikke 😕 Jeg ble sjokkert da jeg fant ut at det finnes mennesker som ikke har det. 

Jeg har alltid antatt at en indre monolog er sentral i den menneskelige opplevelsen, så dette er ærlig talt foruroligende.

 

 

https://www.cambridge-news.co.uk/news/uk-world-news/people-cant-hear-thoughts-people-17709154

https://www.psychologytoday.com/us/blog/pristine-inner-experience/201110/not-everyone-conducts-inner-speech

Anonymkode: 083bf...aeb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "indre stemme"?

Jeg tenker, men jeg hører ikke noen stemme.  Hører andre virkelig en fysisk stemme i hodet når de tenker?
Jeg "hører" bare ord, uten stemme.

 

Jeg ser ikke bilder når jeg lukker øynene heller.
Og ikke kan jeg gjenskape lukter, følelser, taktile minner, stemmer osv.
Jeg ble sjokkert da jeg oppdaget at andre kunne alt dette, men om de i tillegg hører stemmer i hodet når de tenker, ja da føler jeg meg virkelig som et utskudd!

 

Anonymkode: 1a2da...7c2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du å snakke med seg selv, inni hodet? Jeg pleier ikke å gjøre det. Svarene og løsningene kommer "automatisk".

Anonymkode: b1ab3...3ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn evner ikke den indre monologen. Så vi har alle opplevd å eksistere foruten den

Anonymkode: 8741c...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har ingenting å si hva jeg mener er indre monolog, siden det er et definert konsept. Her er en populærvitenskapelig definisjon av indre monolog:

Have you ever “heard” yourself talk in your head? If you have, then you’ve experienced a common phenomenon called an internal monologue. Also referred to as “internal dialogue,” “the voice inside your head,” or an “inner voice,” your internal monologue is the result of certain brain mechanisms that cause you to “hear” yourself talk in your head without actually speaking and forming sounds. While an internal monologue is a common occurrence, not everyone experiences it. There’s a lot that researchers have yet to uncover about why some people frequently “hear” an inner voice, and what it means.

 

Så ja, du skal kunne "høre" deg selv snakke inni hodet. På samme måte som du "hører" musikk når du tenker på en sang du har hørt.

Anonymkode: 083bf...aeb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inni hodet mitt er det helt stille. Jeg kan se bilder og høre ord om jeg ønsker det, men vanligvis er det ingenting der. Synes det virker slitsomt å høre seg selv snakke inni hodet sitt!

Anonymkode: 6ae9e...981

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min ser bilder i hodet og ingen stemme. Jeg kan ha en samtale med meg selv for å finne svaret på det jeg lurer på liksom. 

Mannen min og jeg er smart på forskjellige måter. Jeg er mer kreativ og klarer å se for meg ting, mens han er mer kreativ i måten hvordan ting fungerer på og lærer mye om ulike tema som fenger han. 

Anonymkode: df27e...cb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som ikke har den stemmen "hører" ikke den når de leser og det er ofte sånn hos mennesker som har dysleksi. Har jeg hørt noen som veit om dette stemmer? :) 

Anonymkode: 3794d...0f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker som ikke har den stemmen "hører" ikke den når de leser og det er ofte sånn hos mennesker som har dysleksi. Har jeg hørt noen som veit om dette stemmer? :) 

Anonymkode: 3794d...0f2

Jeg har ikke dysleksi, i alle fall, og ingen indre stemme (om jeg ikke ønsker det selv).

Anonymkode: 6ae9e...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker som ikke har den stemmen "hører" ikke den når de leser og det er ofte sånn hos mennesker som har dysleksi. Har jeg hørt noen som veit om dette stemmer? :) 

Anonymkode: 3794d...0f2

Må bare legge til at det må da gå jyskla seint å lese om man skal ha den stemmen der hele tiden?? 

Anonymkode: 6ae9e...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Mæn40 skrev:

Er deres indre monolog bare 1 person?

For meg er det min stemme. Hører den ikke som jeg skulle hørt den utenfra med ørene liksom. Men inni hodet, i midten av hodet liksom. (høres så teit og psykt ut når jeg prøver å forklare det, haha) 

Anonymkode: df27e...cb5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette må jeg lese mer om! Jeg trodde alle «snakket» i hodet sitt når de tenkte. Hvordan reflekterer og resonnerer man uten å ha en slags monolog med seg selv?

Anonymkode: c05d0...842

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For meg er det min stemme. Hører den ikke som jeg skulle hørt den utenfra med ørene liksom. Men inni hodet, i midten av hodet liksom. (høres så teit og psykt ut når jeg prøver å forklare det, haha) 

Anonymkode: df27e...cb5

Samme her. For meg er det som om jeg snakker, men munnen min er naturligvis lukket, haha.

Jeg hører den ikke som jeg hører andre lyder, men jeg hører jo likevel hva jeg selv sier?

Anonymkode: c05d0...842

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan folk uten indre monolog i det hele tatt tenke? 😕

Hvordan kan man bearbeide minner og kunnskap, og deretter resonnere seg frem til logiske slutninger, valg og vurderinger, løsning av problemer, etc., uten å ha en indre diskusjon med seg selv?

Å tenke handler ikke om å formulere ord. Jeg henter fram det jeg trenger, som ord, bilder, lukt, følelser, ofte som noe jeg «gjør». Når jeg har et problem jeg skal løse, kjenner jeg bare hva som er riktig - som et instinkt? Det gjør også at jeg er kjapp i replikken, reagerer fort i idrett og når jeg kjører bil. 

For meg blir det rart å sidestille ord og tanker. Om man ikke kan prate, kan man ikke tenke? 

Anonymkode: 6ae9e...981

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Hvordan tenker  de døve ? 🤔

Som bilder, følelser, lyder?

Min blinde venninne sier hun drømmer lyder og berøring og lukt. Ikke bilder, hun har aldri kunnet se. Tenker det er noe av det samme. 

Anonymkode: 6ae9e...981

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er litt mye å tenke på så glemmer jeg meg og den indre stemmen glipper ut, dvs jeg prater med meg selv...Høyt...🤐🙊🙈🙈

Anonymkode: 9b6d1...3f4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...