AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Del Skrevet 9. november 2020 Både jeg og samboer vurderer å bytte ut fossilbilene våre med elektriske. Men jeg synes prosessen rundt dette byttet virker så vanskelig! Vi har ikke helt landet på hva vi tenker å kjøpe, men det heller mot Tesla og Leaf. Kjøper brukt, så det er ingen installasjon av ladestasjon med disse kjøpene. Hvordan gjør vi det med dette? Kan man installere hvilken som helst ladestasjon i forkant, så denne er klar til vi bytter ut bilene? Må vi vite nøyaktig hva slags bil vi skal ha før vi installerer? Grunnet pendling kommer jeg til å være avhengig av daglig lading, og trenger å ha ladestasjon klar når bilen kjøpes. Hvordan var deres overgang fra fossil til elektrisk? Er det andre ting man må vite om og tenke på i forkant? Kan være jeg gjør det her vanskelige enn det er, men jeg har virkelig ingen peiling på dette her! Anonymkode: ca73e...38e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Del Skrevet 9. november 2020 Her kan du lese litt om du er forvirret mtp hjemmeladestasjoner: https://www.dinside.no/bolig/les-dette-for-du-installerer-ladestasjon-hjemme/68828508 For vår del ble det så dyrt og voldsomt å få nok strøm ned til garasjen, så vi måtte slå det fra oss for denne gang.. Hadde ikke råd til både ny bil, og kostnadene ved å grave fra huset og ned til garasjen, og få nok strøm fra huset ned dit. Anonymkode: de254...189 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Del Skrevet 9. november 2020 Du må ha en plass å sette opp ladestasjonen. Her har vi ikke mulighet til å sette opp ladestasjon i garasjen vår, fordi strømanlegget der er så gammelt at det ikke tåler det (det er heller ingen egen strømmåler i hver garasje, så hele gata ville betalt for ladingen vår). Men, vi har parkeringsmulighet utenfor huset hvor vi har satt opp ladeboks. Det kan bli litt kostbart fordi man antakelig må legge opp en ny strømkrets som tåler belastningen. Også må man ha boksen, selvsagt. Alt i alt er vi storfornøyd med å bare kjøre el-bil. Vi var på langtur i sommer, og det gikk bare fint. De eneste gangene vi savner fossilbil er når vi har behov for å kjøre med henger. Inntil videre løser vi det med å bestille hjemlevering eller låne bil av venner. Anonymkode: 23dc7...fb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #4 Del Skrevet 9. november 2020 Vi har i utgangspunktet en egen kurs ned til garasjen (som kun brukes som bod), på 16 ampere, som vi håper vi kan bruke. Det er ikke noe annet enn lyset inni der de gangene vi trenger det, som er på denne. Vil det være nok? Eller er det flere faktorer som påvirker muligheter for strøm? Er klar over at det blir utgifter for boks og elektriker Ts Anonymkode: ca73e...38e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 9. november 2020 #5 Del Skrevet 9. november 2020 Den daglige bruken vil jo avgjøre hva du trenger av ladekapasitet. Vår normale bruk gjennom uka vil fint kunne lades opp av en normal stikkontakt. For en Tesla gir en normal stikkontakt ca 15 km pr time lading. Det gir lett 150 km pr døgn og omlag 100 mil i uka. Det er sjelden vi kjører så langt på en uka, og da har vi ikke mulighet til å lade hjemme likevel. Likevel planlegger jeg å installere lader som gir noe hurtigere lading. Mest for å ikke trenge å lade hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #6 Del Skrevet 9. november 2020 Vi installerte en 22kW lader i garasjen. Det er nesten hurtiglader. Den lader automatisk når strømmen er billigst. Det er som å ha sin egen bensinstasjon med nesten gratis bensin i garasjen. Anonymkode: 7be4c...647 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. november 2020 #7 Del Skrevet 9. november 2020 Man er jo ofte hjemme i 8-10 timer hver dag etter jobb, så man får ganske lang ladetid over natta. Så de fleste er ikke superduperavhengig av en 22kW lader i garasjen. Med 10A ladehastighet får man ladet 2,3kWh i timen. Så for veldig mange er det tilstrekkelig i hverdagen. Om man har lademulighet på jobben er hele problemet løst. Skal man på langtur etter jobb på fredag må man antagelig basere seg på litt lynlading på veien, men det overlever de fleste. Og innser man at det ikke er tilstrekkelig får man vurdere å ringe en elektriker og oppgradere installasjonen senere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Del Skrevet 9. november 2020 Vi kjøpte en brukt Leaf for 60k kr for to år siden og har kun ladet denne via sakteladekabelen. Det har vært en drøm inntil laderen i bilen røk, en vanlig feil for 2011 og 2012 modeller, som Nissan ikke tar ansvar for. 40000kr skal de ha for det...men med det sagt, vi finner nok en annen løsning for å fikse dette. Eierskapet ellers har vært en drøm. Elbil er super lettvint å eie, grei å kjøre, lite å vedlikeholde. Veldig kjekt, egentlig. Men når du ser deg litt om på elbilforum og den slags, ser du at Nissan fortsetter å være et elendig selskap for kundeforhold også med elbil. Så neppe mitt første valg, en ny Leaf. Anonymkode: b8aab...191 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Del Skrevet 9. november 2020 Å installere en skikkelig elbil lader øker vanligvis verdien på boligen betydelig mer enn det laderen koster. I vårt sameie kastet folk penger etter elektrikeren for å få elbil-lader selv om de ikke hadde elbil. Anonymkode: 7be4c...647 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Del Skrevet 9. november 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å installere en skikkelig elbil lader øker vanligvis verdien på boligen betydelig mer enn det laderen koster. I vårt sameie kastet folk penger etter elektrikeren for å få elbil-lader selv om de ikke hadde elbil. Anonymkode: 7be4c...647 Det hjelper jo ikke så mye om man ikke har tenkt å selge boligen de nærmeste ti-tyve årene. Innen den tid kan el-bil-lader være helt ut. Anonymkode: de254...189 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. november 2020 #11 Del Skrevet 9. november 2020 2 timer siden, stan skrev: Den daglige bruken vil jo avgjøre hva du trenger av ladekapasitet. Vår normale bruk gjennom uka vil fint kunne lades opp av en normal stikkontakt. For en Tesla gir en normal stikkontakt ca 15 km pr time lading. Det gir lett 150 km pr døgn og omlag 100 mil i uka. Det er sjelden vi kjører så langt på en uka, og da har vi ikke mulighet til å lade hjemme likevel. Likevel planlegger jeg å installere lader som gir noe hurtigere lading. Mest for å ikke trenge å lade hver dag. Vel, det er jo ikke lov til å lade fra shuko regelmessig med mindre: - Egen kurs til stikkontakten elbilen plugges inn i. - Kursen skal være maks 10 A - Kursen må ha jordfeilbryter type B Og ingen har dette fra før av, så kostnaden rundt dette er nokså lik å bare sette opp en hjemmelader... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #12 Del Skrevet 9. november 2020 Jeg er også nysgjerrig på hvordan overgangen fra drivstoff til elektrisk er! Hvordan lærer man seg alt rundt lading på ladestasjoner/parkeringsplasser? Må man ha et abonnement? Er det ikke veldig strenge kø-ordninger som man må lære seg? Anonymkode: a6b2e...5d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. november 2020 #13 Del Skrevet 9. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan lærer man seg alt rundt lading på ladestasjoner/parkeringsplasser? Må man ha et abonnement? Er det ikke veldig strenge kø-ordninger som man må lære seg? 1. Man leser på nettet. 2. Lønner seg å ha en brikke som er koblet til et kort eller faktura-løsning, men abonnement må man ikke ha, med mindre store endringer har skjedd. 3. Nei, det er de samme kø-ordningene som ved en drivstoffpumpe. Måtte du "lære" deg dette, og opplevde du det som strengt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #14 Del Skrevet 9. november 2020 Vi gikk over til hel-elektrisk i fjor. Vi har to 6 år gamle elbiler; en model s og en i3. Vi har to ladepunkter med enfas 16A hver, dette gir 3,7kW ladeeffekt på hver av punktene. Valgte å ikke prøve med lastbalansering eller noe fancy opplegg siden ladepunktene er langt fra hverandre og jeg var ikke gira på å trekke en signalkabel over hele huset. Dette er plenty ladekapasitet for oss, vi lader fast om natta i forbereding på at effekttariffer vil komme på strømregningen. Fra midnatt til kl 7 da jeg reiser på jobb kan jeg lade 25kwh, på skikkelig rufsete vinterdager bruker jeg 18kwh tur/retur jobb som er 80km. Er nede i 10kwh på sommeren. Har ikke opplevd å ikke ha nok batteri på bilen før en tur grunnet for treg ladehastighet hjemme. Det er null problem å hurtiglade 10-20 minutter på reisen om det ikke er nok srøm for å fullføre reisen. De aller fleste elbiler kan lade på alle hjemme-ladepunkter. Det er noen særinger som de eldste leafene som har type1 ladekontakt og de eldste zoe som kun kunne lade med sneglefart på 230V. Vi har en tesla wall connector og en schneider ladeboks, kan lade i3 og model s på begge to. Vi valgte ladeboks uten fast ladekabel ute og bruker en 16A enfas ladekabel som er like tykk som en lillefinger og er veldig lett i vekt som gjør det enkelt for store og små å plugge inn bilen. Denne kabelen ute får stor slitasje ved å ligge i grusen så denne kabelen kan vi lett bytte ut om den skulle få noen skader. Wall connectoren fra tesla har fast ladekabel som er beregnet for 40A trefas og er nesten like tykk som en barnearm og er veldig tung å manøvrere rundt og plugge inn sammenlignet med enfas 16A ladeledning. Vil anbefale å se etter pakketilbud for installasjon hos elektrikere og leverandører, det er mange som tilbyr pakkepriser som inkluderer 10m kabel, vern, ladeboks og installasjon. Alle ladebokser er store, stygge og alle fancy oppheng til ladekabler fungerer ikke godt over tid Anonymkode: 8ced0...0ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. november 2020 #15 Del Skrevet 9. november 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har i utgangspunktet en egen kurs ned til garasjen (som kun brukes som bod), på 16 ampere, som vi håper vi kan bruke. Det er ikke noe annet enn lyset inni der de gangene vi trenger det, som er på denne. Vil det være nok? Eller er det flere faktorer som påvirker muligheter for strøm? Er klar over at det blir utgifter for boks og elektriker Ts Anonymkode: ca73e...38e Det er forresten ikke lov å lade på shuko med 16 A sikring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #16 Del Skrevet 10. november 2020 På 9.11.2020 den 13.51, AnonymBruker skrev: Det hjelper jo ikke så mye om man ikke har tenkt å selge boligen de nærmeste ti-tyve årene. Innen den tid kan el-bil-lader være helt ut. Anonymkode: de254...189 Om ti-tyve år så vil jo sannsynligvis fossiler være forbudt. Så ville ikke være så bekymret for det. Dessuten hvis du skal bli boende i 10-20 år så har du veldig mange år å skrive ned investeringen til lader på. Anonymkode: 7be4c...647 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #17 Del Skrevet 10. november 2020 På 9.11.2020 den 14.44, AnonymBruker skrev: Jeg er også nysgjerrig på hvordan overgangen fra drivstoff til elektrisk er! Hvordan lærer man seg alt rundt lading på ladestasjoner/parkeringsplasser? Må man ha et abonnement? Er det ikke veldig strenge kø-ordninger som man må lære seg? Anonymkode: a6b2e...5d8 Med tesla er det kjempelett. Bare plugg inn bilen og alt går automatisk. De har også flere ladestasjoner, billigere strøm og raskere hurtiglading. Vil faktisk si at Tesla er verdt ganske mye ekstra bare pga ladeinfrastrukturen. Med andre elbiler er det litt mer styr. Mange ulike leverandrører, priser og betalingsløsninger. Ca like mye styr som å fylle bensin. Pleier å holde meg unna de laderene ettersom det er så mye greiere med Tesla sine der bilen ordner alt. Anonymkode: 7be4c...647 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 11. november 2020 #18 Del Skrevet 11. november 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Med tesla er det kjempelett. Bare plugg inn bilen og alt går automatisk. De har også flere ladestasjoner, billigere strøm og raskere hurtiglading. Vil faktisk si at Tesla er verdt ganske mye ekstra bare pga ladeinfrastrukturen. Med andre elbiler er det litt mer styr. Mange ulike leverandrører, priser og betalingsløsninger. Ca like mye styr som å fylle bensin. Pleier å holde meg unna de laderene ettersom det er så mye greiere med Tesla sine der bilen ordner alt. Anonymkode: 7be4c...647 Tesla har da ikke flere ladestasjoner. Det er jo langt flere av andre spredt rundt om kring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #19 Del Skrevet 11. november 2020 28 minutter siden, Klagenfurt skrev: Tesla har da ikke flere ladestasjoner. Det er jo langt flere av andre spredt rundt om kring. Tesla har ikke flere ladestasjoner, men ettersom Tesla biler kan bruke både vanlige ladestasjoner og superchargere så har du tilgang til mange flere ladestasjoner. Dessuten er de fleste "vanlige" hurtigladere 50kW mens Tesla sine superchargere lader med 150-250kW. Helt kurrant med vanlige elbiler også, men hvis du tenker å drive med langkjøring så gjør du det mye enklere for deg selv med Tesla. Anonymkode: 7be4c...647 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 11. november 2020 #20 Del Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: nesten gratis drivstoff Helt til du skal til Danmark og innser at det koster 6DKK pr kWh å lade elbilen (ikke Tesla)... https://webshop.clever.dk/webshop/sms-opladning-40-kwh/c-24/p-790 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå