Gå til innhold

Festing kan bidra til at folk dør


trønder

Anbefalte innlegg

Gjest Linny111
45 minutter siden, Krantz95 said:

Jeg bryr meg ikke om hva slags tiltak som er eller hva politikere sier. Jeg forholder meg heller til tall.

Som f.eks. at godt over 99,9% av befolkningen i Sverige hverken har dødd eller har vært på intensiven på grunn av korona.

Det er helt vilt at man sier det er en farlig pandemi når den ikke har medført problemer for 99,9% av befolkningen...

Jeg føler at det er noen misforståelser om Sverige her. Det virker som om de som mener vi skal leve normalt, tror at ingen i Sverige gjør noe for å forhindre dette. Selv om de ikke har like mange offentlige tiltak, tar de jeg kjenner i Sverige dette viruset like alvorlig som vennene mine i Norge. Frykt for å bli syk og empati kan skje relativt uavhengig av hva staten driver med, selv om statlige tiltak selvsagt har en del å si, spesielt når det blir strenge sanksjoner, men å si at "se på Sverige, der bryr ingen seg over hodet, og det dør ikke så mange", blir feil. Jeg tror det er helt umulig å finne et samfunn der det ikke blir tatt noen hensyn til en pandemi i befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bamse20
12 minutter siden, Dalila said:

Men jo lenger du og andre driter i tiltak jo lenger varer det jo!!! 🙈😬

Jeg tar forhåndsregler som gjør at jeg ikke er en risiko eller blir en risiko for andre.

Jeg drar aldri på fester uansett, så for meg har det ikke noe betydning.
Jeg går på butikkene når de nesten stenger eller nesten åpner, for da er det mindre folk.
Jeg går aldri på plasser der jeg vet det er mye folk. (og alt dette har jeg gjort hele livet)

Men igjen, så jobber jeg som sjåfør, så det er nesten ungåelig og ikke være nær folk.

Endret av Bamse20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bamse20 said:

Folk dør vær dag.. Folk dør vært sekund, folk blir drept vært sekund, folk blir overkjørt vær dag. 

Folk dør hele tiden. Flere en corona viruset gjør iløpet av en dag og en uke.

 

Bidrar du aktivt til disse dødsfallene? Kjører du over x antall mennesker hver dag?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamse20
Just now, Katten.2.0 said:

Bidrar du aktivt til disse dødsfallene? Kjører du over x antall mennesker hver dag?

Nei. Poenget er at folk dør hele tiden og vi kan ikke gjøre noe for og unngå det.

Og for og være helt ærligt, så har regjeringen gjort dette selv. De åpnet norge for reiser og alt mulig faenskap som gjør at viruset kommer inn, og så får vi skylden for det. 

Hadde norge ville stoppet alt dette, så hadde dem gjort det. Nu er det jo nesten for sent, for smitten er allerede spredd over hele norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111
2 minutter siden, Bamse20 said:

Folk dør vær dag.. Folk dør vært sekund, folk blir drept vært sekund, folk blir overkjørt vær dag. 

Folk dør hele tiden. Flere en corona viruset gjør iløpet av en dag og en uke.

 

Det blir gjort en del generelle tiltak for å forhindre at folk blir påkjørt og drept hvert sekund da. Fengsel, våpenkontroll, fartsgrenser, kjøreopplæring. Det er faktisk ganske ekstreme tiltak om vi ser det i forhold til "å leve helt fritt". Og nå blir det gjort nye tiltak for en ny fare.

Absolutt alt av tiltak mot død og lidelse i forhold til frihet og økonomisk vekst er en balansegang som foregår konstant. Det er vel nærmest definisjonen av politikk. Man kan være uenig i nøyaktig hvor balansen skal gå, men å si "folk dør hele tiden, og vi kan ikke gjøre noe med det", er helt imot hvordan verden er bygt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Bamse20 said:

Nei. Poenget er at folk dør hele tiden og vi kan ikke gjøre noe for og unngå det.

Og for og være helt ærligt, så har regjeringen gjort dette selv. De åpnet norge for reiser og alt mulig faenskap som gjør at viruset kommer inn, og så får vi skylden for det. 

Hadde norge ville stoppet alt dette, så hadde dem gjort det. Nu er det jo nesten for sent, for smitten er allerede spredd over hele norge.

Siden du ikke aktivt tar livet av andre, hvorfor sier du da at det er greit å gjøre det ved å drite i smittevern?

Jeg er forsåvidt ikke uenig med deg i at vi har gjort dette selv (også befolkningen): Import av smitte, fester, store sammenkomster. Idioti som kunne forhindret en ny nedstenging av samfunnet.

Denne nedstengingen har gjort behandling og rehabilitering etter en skade utrolig kronglete for meg, men jeg støtter ethvert tiltak som kan bidra med å trygge situasjonen over tid - selv om det går tidvis sterkt utover meg selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Paramount
14 timer siden, trønder skrev:

Justisminister Monica Mæland (H) og politidirektør Benedicte Bjørnland vil slå hardt ned på smittevernbrudd. De som vurderer å dra på fest i helgen, kan tenke på at de i verste fall kan være med på å drepe noen, mener Mæland.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/weeG8n/truer-med-boeter-og-fengsel-festing-kan-bidra-til-at-folk-doer

 

Får håpe de festglade som fram til nå har brutt smittevernsreglene ved å delta på store fester og bidratt til å spre smitte tenker litt over dette.

 

Helt uspiselig formulering, helt i tråd med all galskapen rundt korona. Politikerne kunne like gjerne tiltales for massemord for å være så til de grader uforberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Paramount skrev:

Helt uspiselig formulering, helt i tråd med all galskapen rundt korona. Politikerne kunne like gjerne tiltales for massemord for å være så til de grader uforberedt.

Koronaen har dessverre gjort at det har bikket over for enkelte politikere 🙂 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Bamse20 skrev:

Man skal ikke stoppe og leve fordi et virus er ute og går.

Viruset kommer aldri til og forsvinne, og vi blir å leve med corona sikkert i titalls år framover.

Skal vi stoppe og level i 10 år framover ? Nei.

Vi har da ikke sluttet og leve selv om vi har smittevernstiltak. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
1 minutt siden, J.E skrev:

Vi har da ikke sluttet og leve selv om vi har smittevernstiltak. 

"Vi"? Ikke alle lever i særlig grad uten jobb og fritidsinteresser. Noe som ser ut til å være eneste akseptable livsstil under korona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Krantz95 said:

Så synd da, men jeg bryr meg ikke. For tre år siden døde ca 1400 av influensa og jeg hadde den.

Kanskje smittet jeg en annen og så smittet denne en gammel eller syk person som så døde.

Føler ikke på noe ansvar for det, så hvorfor skal jeg føle det for korona når det viruset har drept mange færre enn influensaen?

Hvor mange ganger må det sies før det går inn?

Før 12. mars 2020 har vi aldri hatt slike smittevernstiltak. Dermed burde det være åpenbart for enhver med mer enn 75 i IQ at enormt mange flere ville ha dødd av Covid19 enn det antallet som dør av vanlig sesonginfluensa om det ikke hadde vært for tiltakene.

Man er ikke nødvendigvis immun mot coronaviruset selv om man har hatt det, flere har blitt smittet to ganger, men det later til at du er immun mot faktaopplysninger og kunnskap.

EDIT: Og bare for å si det enda tydeligere. Det går ikke an å sammenligne dødstallene for vanlig sesonginfluensa før mars 2020 med dødstallene for Covid19. Skal man sammenligne f. eks. hvor dødelige to forskjellige virus er må betingelsene ellers være like. Nå har vi plutselig fått mye mindre sosial interaksjon i samfunnet (selv om enkelte idioter insisterer på å feste som før), butikkene har plexiglass foran kassa og dispensere for håndsprit, de fleste er blitt mye nøyere på håndhygiene etc.

Endret av Collan
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krantz95 skrev:

Så synd da, men jeg bryr meg ikke. For tre år siden døde ca 1400 av influensa og jeg hadde den.

Kanskje smittet jeg en annen og så smittet denne en gammel eller syk person som så døde.

Føler ikke på noe ansvar for det, så hvorfor skal jeg føle det for korona når det viruset har drept mange færre enn influensaen?

Korona er farligere enn vanlig influensa og smitter lettere.  

Min mormor har overlevd influensa, men har fått beskjed om at hvis hun får korona så vil hun dø. 

Hvis vi ikke hadde innført tiltak så ville tallet på døde vært høyere , skjønner du ikke det? Da snakker vi fort 10x det antall som er idag (285 døde). Og det er mer enn det som dør av influensa. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Collan skrev:

Hvor mange ganger må det sies før det går inn?

Før 12. mars 2020 har vi aldri hatt slike smittevernstiltak. Dermed burde det være åpenbart for enhver med mer enn 75 i IQ at enormt mange flere ville ha dødd av Covid19 enn det antallet som dør av vanlig sesonginfluensa om det ikke hadde vært for tiltakene.

Man er ikke nødvendigvis immun mot coronaviruset selv om man har hatt det, flere har blitt smittet to ganger, men det later til at du er immun mot faktaopplysninger og kunnskap.

EDIT: Og bare for å si det enda tydeligere. Det går ikke an å sammenligne dødstallene for vanlig sesonginfluensa før mars 2020 med dødstallene for Covid19. Skal man sammenligne f. eks. hvor dødelige to forskjellige virus er må betingelsene ellers være like. Nå har vi plutselig fått mye mindre sosial interaksjon i samfunnet (selv om enkelte idioter insisterer på å feste som før), butikkene har plexiglass foran kassa og dispensere for håndsprit, de fleste er blitt mye nøyere på håndhygiene etc.

Krantz har en høyere IQ, men krantz er også et forumtroll og det nytter ikke å diskutere med et troll

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Har du fått med deg tiltakene som har vært innført? Minner dem om vanlige tiltak innført under influensasesonger?

Selv om dette ikke var til meg, så:
Ja, har fått det med meg.
Og nei, det minner ikke om tidligere tiltak, noe som bare understreker galskapen i det hele.
Selv om tall for både influensa og korona er usikre, må man iallfall kunne konkludere med at de er i samme størrelsesorden.
Da ser jeg ikke proporsjonaliteten i tiltak som er 100 ganger verre minst, i form av økonomiske og helsemessige kostnader.

Og denne "ikke drep bestemora di"-retorikken er direkte motbydelig. Man har aldri før holdt enkeltpersoner ansvarlig for at noen muligens kan dø et stykke ut i årsakskjeden, bare fordi de driver med helt normale menneskelige aktiviteter. Tenk så mange hver og en av oss har "drept" da, før korona.

Regjeringen driver psykisk terror mot befolkningen og det er fullstenfig uakseptabelt. Og de vet forbanna godt hva de gjør. Den britiske regjeringen har lagt sin taktikk ut på sine offisielle hjemmesider:med eksempler som dette:
". The perceived level of personal threat needs to be increased among those who are complacent, using hard-hitting emotional messaging. To be effective this must also empower people by making clear the actions they can take to reduce the threat (11)."
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/887467/25-options-for-increasing-adherence-to-social-distancing-measures-22032020.pdf
Om den norske regjeringen har laget seg en tilsvarende plan eller om de bare kopierer britene, vites ikke, da de jo vil hemmeligholde alt.
En psykolog har også gjort seg sine tanker om taktikken her:
https://www.coronababble.com/post/how-the-mean-psychologists-induced-us-to-comply-with-coronavirus-restrictions

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget til mange av oss er at vi mener at de langvarige  negative konsekvensene av tiltakene er større enn de kortsiktige positive konsekvensenr. 

Langvarig negative konsekvenser er fattigdom og sult i verden. Arbeidsledigheten kommer til å bli enormt stor i Europa og resten verden. Det kommer til å føre til flere som dør tidligere enn de må. Samt mere syke: fysisk og psykisk. Myndighetene har skapt frykt hos mange mennesker. 

Disse konsekvensene vil være større enn kortsiktige fordelene av tiltakene. Dvs unngå overbelastning av sykehus, folk som blir syke av corona og dør av corona.

Det går kanskje greit i i Norge, men med enorm stor økning i fattigdom i resten av Europa, tror jeg det ikke blir så hyggelig å være nordmenn. Dere som støtter tiltak til myndighetene og dessuten vil ha enda strengere tiltak, dropper å se de negative konsekvensene. 

 

Endret av frysja
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, frysja skrev:

Poenget til mange av oss er at vi mener at de langvarige  negative konsekvensene av tiltakene er større enn de kortsiktige positive konsekvensenr. 

Langvarig negative konsekvenser er fattigdom og sult i verden. Arbeidsledigheten kommer til å bli enormt stor i Europa og resten verden. Det kommer til å føre til flere som dør tidligere enn de må. Samt mere syke: fysisk og psykisk. Myndighetene har skapt frykt hos mange mennesker. 

Disse konsekvensene vil være større enn kortsiktige fordelene av tiltakene. Dvs unngå overbelastning av sykehus, folk som blir syke av corona og dør av corona.

Det går kanskje greit i i Norge, men med enorm stor økning i fattigdom i resten av Europa, tror jeg det ikke blir så hyggelig å være nordmenn. Dere som støtter tiltak til myndighetene og dessuten vil ha enda strengere tiltak, dropper å se de negative konsekvensene. 

 

Eller kanskje ikke. Folk tror at Norge vil kunne klare seg lenge på grunn av oljefondet, men nå sier regjeringen at det allerede i praksis er brukt opp
https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-advareroljefondet-er-i-praksis-brukt-opp/3424029060.html
Dessuten er store deler av det plassert i aksjer, som blir verdiløse etterhvert som selskapene det er investert i går konk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Enda en tulling said:

Selv om dette ikke var til meg, så:
Ja, har fått det med meg.
Og nei, det minner ikke om tidligere tiltak, noe som bare understreker galskapen i det hele.
Selv om tall for både influensa og korona er usikre, må man iallfall kunne konkludere med at de er i samme størrelsesorden.
Da ser jeg ikke proporsjonaliteten i tiltak som er 100 ganger verre minst, i form av økonomiske og helsemessige kostnader.

 

Dette er svært sannsynlig feil, Covid19 er svært sannsynlig flere størrelsesordener verre, ikke bare i dødsfall, men i hva slags effekt det får på samfunnet, og da særlig helsevesenet.

Det er ingen land som har hatt null tiltak. Sverige er vel de som kommer nærmest, der har de hatt over 6000 dødsfall og høyeste dødelighet i befolkningen siden hungersnøden i 1890.

Med fullt frislipp vil helsevesenet svært raskt bli totalt overbelastet, både ift at antall pasienter overstiger antall intensivplasser, pluss at mange helsearbeidere blir syke. Belgia når antakelig det nivået neste uke, selv om de har hatt tiltak. Sverige er heller ikke langt unna.

Hittil har dødeligheten vært på under 1% i land med godt utbygd helsevesen, fordi vi har hatt tilstrekkelig med kapasitet i helsevesenet. Hvis helsevesenet blir overbelastet vil dødeligheten gå opp. Hvor ille det blir eller kan bli vet vi ikke ennå, men Belgia og Sverige kan bli de første landene vi ser hvordan utviklingen blir når helsevesenet overbelastes.

EDIT: For ikke å snakke om at det ser ut til å være ca. fire ganger så mange som utvikler utmattelsessyndrom etter Covid19 som av sesonginfluensa, pluss at mange får lungene ødelagt i større eller mindre grad. Denne uka leste jeg om en kvinnelig svensk ishockeyspiller som ble smittet i slutten av mars, hun har nå vært syk i over 200 dager. Hun var 20 år.

Covid19 er noe helt nytt, og konsekvensene av å la det løpe fritt vil være katastrofale. Det er ingen land som har latt det løpe fritt, det nærmeste vi kommer er Sverige, og der skjønte de etterhvert alvoret der også.

Endret av Collan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, trønder skrev:

Justisminister Monica Mæland (H) og politidirektør Benedicte Bjørnland vil slå hardt ned på smittevernbrudd. De som vurderer å dra på fest i helgen, kan tenke på at de i verste fall kan være med på å drepe noen, mener Mæland.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/weeG8n/truer-med-boeter-og-fengsel-festing-kan-bidra-til-at-folk-doer

 

Får håpe de festglade som fram til nå har brutt smittevernsreglene ved å delta på store fester og bidratt til å spre smitte tenker litt over dette.

 

Tja, tenker de driter loddrett i det hvis de ikke har brydd seg hittil. Det som vil hjelpe, er 20.000 kr i bot. Hvis bare politiet nå kan få fingeren ut og faktisk gi det.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik er det jo faktisk. Og det er intet nytt under solen. Det er bare dessverre altfor mange som har tungt for det, som ikke vil forstå nettopp det. Skyhøye bøter vil nok hjelpe på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...