Gå til innhold

Tapas til to

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å lage tapas i morgen, men synes det er vanskelig både å beregne antall retter og ikke minst vite hva jeg burde lage som ikke krever store "kokkeskills". Jeg har tenkt på følgende retter: Hadde nesten vært enklere om man skulle lage tapas til flere, for man kan jo fort ende opp med for mye mat her. 

Foccacia med aioli
Spanske kjøttboller i tomatsaus
Dadler med bacon surret rundt
Wraps/lefser med spekeskinke inni og kremost. 

Druer, ost og kjeks? 

Noe forslag til flere retter som ikke krever veldig mye tid? 

Anonymkode: e1b36...fca

Skrevet

Du er inne på noe vesentlig. Tapas og småretter er mye detaljer og derfor mye jobb. Står innsatsen i forhold til resultatet? Er det akseptabelt å lage noe enklere? Det er det bare du som kan avgjøre. 

Anonymkode: a412f...685

• Liker 1
Skrevet

Kyllingvinger, melon og spekeskinke, spanske poteter, pastasalat, hvitløksmarinerte scampi, ovnsbakt sopp

Anonymkode: cebef...d6a

Skrevet

Vi har samme problemstilling. Mange tapasretter passer fint som restemat til frokost eller lunsj, så vi bare slår oss løs med det vi har lyst på. 

Anonymkode: e9d0a...713

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har samme problemstilling. Mange tapasretter passer fint som restemat til frokost eller lunsj, så vi bare slår oss løs med det vi har lyst på. 

Det er sant, hvilke tapasretter satser dere på? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, hvilke tapasretter satser dere på? 

vi lager alltid bacon dadler og aioli. så varierer vi med spekemat, ovnspoteter, klippfiskboller, mangosalat, caprese, lammekjøttboller i tomatsaus, focaccia, fylt sopp, ost, blåskjell. Som sagt det kommer litt an på hva vi har lyst på og gidder. 

Skrevet

Jeg pleier å ta ost og kjeks i stedet for tapas, med spekeskinke, fikensyltetøy, oliven, små tomater og fransk baguett. 

Anonymkode: 0767c...e63

• Liker 1
Skrevet

Har dere en delikatessebutikk i nærheten? Vi kjøper ofte flere retter, i små mengder. 

Ellers baker jeg foccachia og fryser umiddelbart resten i porsjonspakker som tilbehør til for eksempel supper. 

Aioli er raskt å lage, og kan brukes på pålegg i opp til en ukes tid om man får rester. 

Lager kjøttboller i tomatsaus, og sparer mesteparten til en god pastarett senere (kan fryses).

Plukker ut noen få frosne scampi fra fryseren, eller kjøper i løsvekt på Rema, og surrer de i sursøt saus. 

Lager lefseruller med laks, smørost og dill, der restene er en perfekt lunsj dagen etter.

Ovnsbakt champiniong med hvitløkssmør - du kan kjøpe 4 champiniong, og lage hvitløkssmør selv i liten mengde. 

Lager tomat-mozarella salat av en mozarella og to tomater. 

Devil egg er også enkelt å lage i liten mengde. 

Et annet tips er Meze - da kjøper jeg lefser, lager lammekjøttboller, lagger hummus, og rødbethummus. Godt og enkelt til to. 

Eller ostebord, som allerede foreslått. I går hadde vi rugkjeks og baguette fra delikatessebutikk, tre typer oster, oliven, artisjokk, to typer marmelader, druer og litt spekemat. Dette er også mat som står seg veldig godt som restemat, så blir en "luksuslunsj" på hjemmekontoret denne uka. 

Anonymkode: 7904c...2e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...