Gå til innhold

Jeg går snart på veggen av treåringen vår. Alle tips tas imot med stor takk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det siste halvhåret har for oss som for alle andre vært preget av korona, men i tillegg fikk hun i sommer en lillesøster og hun begynte på storbarnsavdeling. Med andre ord mange store endringer i hverdagen hennes.

Vi har egentlig funnet flyten som tobarnsforeldre, og opplever ganske lite sjalusi fra treåringen på mange måter. Utfordringen er at hun virkelig ikke får nok oppmerksomhet og nærhet av oss voksne. Hun vil leke h e l e tiden, og sover klistret til faren sin hele natten (jeg sover med lillesøster). Forsåvidt ok.

Men den siste måneden våkner hun HVER kveld og er så lei seg og vil at en av oss skal sove med henne. Det starter mellom 21-22, og hun gir seg altså ikke før vi gir etter. Grunnen til at vi gir etter er for at klokken nærmer seg da kanskje 23, og vi må uansett legge oss. Dette resulterer for hennes del i oppstykket og dårlig søvn på kvelden, og vi ser hun er sliten dagen etterpå. Dette som skjer på kvelden opplever vi ikke som «trass». Hun er tvers igjennom ulykkelig. Vi har vært «pedagogiske» så lenge, men nå kjenner jeg at jeg må anstrenge meg så hardt. Jeg orker ikke disse kveldene. Vi gir henne masse positiv feedback gjennom dagen, vi leker, koser, har egentid osv. Det ser ikke ut til å hjelpe.

Nå ligger hun der inne og gråter og snakker til bamsen sin.

HVA KAN VI GJØRE MER?!😫😫😫

Anonymkode: 5d023...931

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å følge Charlotte.mjelde på Instagram. Hun har mange gode råd angående dette her. Men kan sende henne melding og hun gir gode råd. Hun er foresten psykolog 

Anonymkode: 23d9e...8b1

Skrevet

Hun er bare tre år. Så liten og skjør. Dere kan fint sove inntil henne en stund til nå som hun er blitt storesøster❤

Anonymkode: c49ed...05e

• Liker 17
Skrevet

Jeg ville «gitt etter», altså oppfylt hennes behov for nærhet, med én gang i stedet for å trekke det ut med økt frustrasjon og tretthet til følge. Dette vil også gå over, og hun vil kunne finne roen på egen hånd senere også. Akkurat nå trenger hun nærhet, trøst og mamma og pappa om natten, og dere gjør absolutt ingenting galt ved å gi henne det. 

Anonymkode: 502a7...d06

• Liker 14
Skrevet

Ignorer henne. Hun blir bare mer ulykkelig av lite søvn og det er en ond sirkel. Tving henne til å sove alene.

Anonymkode: 65f79...a92

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er bare tre år. Så liten og skjør. Dere kan fint sove inntil henne en stund til nå som hun er blitt storesøster❤

Anonymkode: c49ed...05e

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville «gitt etter», altså oppfylt hennes behov for nærhet, med én gang i stedet for å trekke det ut med økt frustrasjon og tretthet til følge. Dette vil også gå over, og hun vil kunne finne roen på egen hånd senere også. Akkurat nå trenger hun nærhet, trøst og mamma og pappa om natten, og dere gjør absolutt ingenting galt ved å gi henne det. 

Anonymkode: 502a7...d06

I utgangspunktet enig! Pappaen sover med henne om natten. Men hun legger seg mellom 19-20, det vil si at vi har 1-2 timer på husarbeid og annet før hun våkner. Pappaen jobber mye på kvelden fordi vi bruker mye tid til henne i hans vanlige arbeidstid. Jeg flyr inn og ut til lillesøster. Altså det går ikke opp! 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ignorer henne. Hun blir bare mer ulykkelig av lite søvn og det er en ond sirkel. Tving henne til å sove alene.

Anonymkode: 65f79...a92

Håper ikke du har barn

• Liker 13
Skrevet

Treåringen her har og vært veldig skjør siste tiden. Vet det gjelder fler på avd. I bhg. Kanskje det er en treårsgreie.. Vi har rett og slett latt han flytte tilbake på soverommet vårt vi ❤️ kjøpt en juniorseng som står helt inntil vår seng 😊

• Liker 4
Skrevet

Hun får tydeligvis litt lite oppmerksomhet of nærhet for tiden, noe som ofte skjer når det er ny baby i hus. Barn som blir intense og oppmerksomhetssøkende føler seg gjerne litt oversett. Jeg ville lagt meg med begge barna i dobbeltsenga om natta, så får pappaen sove på eget rom i denne perioden. Hun trenger nok også nærhet da hun bare er 3 år

Anonymkode: 515d5...743

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Apen skrev:

Treåringen her har og vært veldig skjør siste tiden. Vet det gjelder fler på avd. I bhg. Kanskje det er en treårsgreie.. Vi har rett og slett latt han flytte tilbake på soverommet vårt vi ❤️ kjøpt en juniorseng som står helt inntil vår seng 😊

Vi har samsovet med henne hele tiden og vil fortsette med det❤️ Men vi kan ikke legge oss kl 21-22 hver kveld. Vi har prøvd det, og lister oss ut når hun sovner igjen. Men det merker hun og våkner igjen

• Liker 1
Skrevet

Ingen gode råd. Ville bare si at vi har det akkurat likt - men vi har  barn da- så det er selvsagt lettere å få det til å gå opp.

vi legger rundt 19. ligger inn til henne til hun sovner. Ca 19.30-20.

så våkner hun ca 22- og gråter masse. Vi har valgt å ta henne med ned på soffan- for da sovner hun godt. Ev at en av oss legger seg sammen med henne. Vi samsover uansett. Jenta er 4 år.

vi tenker at tiden går fort- plutselig er hun stor. Så vi prioriter å gi masse nærhet og trygghet. Overhører alle kommentarer om at hun er bortskjemt osv. vi mener jenta vår trenger denne tryggheten. 

lykke til til dere❤️

Anonymkode: 34820...816

Skrevet

Så slitsomt! Masse sympati herfra. 

Okei - slenger bare ut noe her: Nattlampe, ny kosebamse, klistremerkebelønning med premie (men hun er sikkert for liten for det?), ligge med t-skjorta di (for stor for det?). Kan du få til å evt sitte inne der og gjøre noe som du synes er gøy/givende samtidig (strikke eller høre på podcast?). Du får trøste deg med at det går over og at dere ikke gjør noe galt..

Anonymkode: d4b32...747

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har samsovet med henne hele tiden og vil fortsette med det❤️ Men vi kan ikke legge oss kl 21-22 hver kveld. Vi har prøvd det, og lister oss ut når hun sovner igjen. Men det merker hun og våkner igjen

Skjønner! Heldig jente som har foreldre som forstår at hun bare er et barn ❤️ Vi har ikke hatt den samme utfordringa over tid, men hadde en periode på en ukes tid hvor han våkna hver kveld i 22 draget. Da lot vi han ta med dyna og puta til sofaen så satt han i sofaen å så på tv med oss til han sovna der("om du får bli med til stua skal vi ikke leke, da skal vi slappe av i sofaen. Om ikke må du legge deg på rommet igjen". Kanskje verdt å prøve! Om hun ikke bare da våkner oftere for å få lov å stå opp... 😂 Barna de barna, man må bare prøve seg frem 🙄

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun får tydeligvis litt lite oppmerksomhet of nærhet for tiden, noe som ofte skjer når det er ny baby i hus. Barn som blir intense og oppmerksomhetssøkende føler seg gjerne litt oversett. Jeg ville lagt meg med begge barna i dobbeltsenga om natta, så får pappaen sove på eget rom i denne perioden. Hun trenger nok også nærhet da hun bare er 3 år

Anonymkode: 515d5...743

Jeg vil ikke sove med begge to da lillesøster ofte starter dagen 5.30-6.00, pluss at hun våkner litt om natten. Vil ikke at 3åringen skal våkne av det. Samtidig vet jeg at hun har veldig veldig lyst til å sove med meg. Før lillesøster ble født sov vi tre sammen, hun elsket det.

Skrevet

Typisk for alderen, har det samme her. Han får aldri nok oppmerksomhet og søker det på alle mulige måter hele døgnet. Jeg sørger for å kunne ha med han på å lage middag, har 1t med kun lek med han hver dag etter jobb og middag. Han får med en av oss på tannpuss og stell, så blir det å lese bok og kose på sengen. 

Likevel får han aldri nok oppmerksomhet. Er vi med familie så skal han alltid vøre i sentrum. Han har begynt å fortelle om ting som ikke stemmer for å få oppmerksomhet. Han har begynt å være mindre grei, gjør ting han vet at ikke er lov for oppmerksomhet. Jeg setter klare grenser og får høre at jeg er både dum og slem. Han vil alltid til den andre forelderen når han får tilsnakk. 

Så har jeg snakket med et par venninner om dette og forstår at dette er mye med alderen. Flere av venninne har også fått nummer to, likt som hos oss, som fører til mer oppmerksomhetsbehov. To venninner har ment at jeg må være strengere på dagtid for roligere kvelder. Jeg har det faktisk hjulpet. Hjulpet gutten til å stoppe når han prøver å styre meg på dagtid, har hjulpet til kjappere ro på kvelden. 

Anonymkode: 20a7f...01b

Skrevet

Hvis hun våkner når du lister deg ut etter trøst, prøv å hviske det samme hver gang du går; feks mamma skal bare på do. Så går du kjapt på do, kanskje poengterer du det litt hvis hun roper ettter deg (mamma skal bare tisse ferdig...) og så går du inn igjen og legger deg med henne. Etterhvert, når hun blir vant med dette, vil hun sovne før du er "ferdig på do" fordi hun er så sikker på at du kommer snart tilbake. Funket på begge mine, men tok litt tid da.. 😅

• Liker 3
Skrevet

Takk for gode og varme svar.

Alt vi vil er at hun skal føle seg trygg og elsket, men vi vil/kan ikke legge oss for natten 21 hver kveld😫❤️

Skrevet

Dette er grunnen til at man skal starte tilvenning på eget soverom tidlig. Og ikke drive med dette tullet med samsoving i årevis. 

Anonymkode: 947a6...c23

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Maggi2 skrev:

Hvis hun våkner når du lister deg ut etter trøst, prøv å hviske det samme hver gang du går; feks mamma skal bare på do. Så går du kjapt på do, kanskje poengterer du det litt hvis hun roper ettter deg (mamma skal bare tisse ferdig...) og så går du inn igjen og legger deg med henne. Etterhvert, når hun blir vant med dette, vil hun sovne før du er "ferdig på do" fordi hun er så sikker på at du kommer snart tilbake. Funket på begge mine, men tok litt tid da.. 😅

Ja, denne bruker jeg også! Og så gjerne "Men mamma må bæsje, så det kan hende det tar litt tid. Bare legg deg og lukk øynene mens du venter, så kommer jeg når jeg er ferdig😇"

Anonymkode: d8ee1...ced

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er grunnen til at man skal starte tilvenning på eget soverom tidlig. Og ikke drive med dette tullet med samsoving i årevis. 

Anonymkode: 947a6...c23

Jeg tenker ofte at dette er «takken» for samsovingen, men ville ikke byttet det bort med noe❤️

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...