AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Jeg har kommet over endel tiggeannonser på diverse nettsider den siste uka. Helt sikkert fordi det nærmer seg jul. Det er ett par ting jeg stusser over ved disse, flere av disse bærer preg av at de har ett veldig lite realistisk syn på hva ett normalt forbruk er og hva som er vanlig å gjøre endt jul. Jeg har lest flere annonser på Finn.no, der «Alenemødre» med «barn« som er 24 år gammel ønsker seg penger sånn at hun og dattera som er voksen og myndig skal få en fin jul. Hun ønsket seg blant annet kinogavekort, penger til gaver og penger til julemat. For det første så er dattera myndig, så datteren bør kunne forstå at hennes uføre mor ikke har råd til å spandere kino på henne?! Og hvis mor har dårlig råd kan jo dattera som er myndig hjelpe til? En gjenganger i annonsene er at vedkommende er alenemor, ufør, og har 2-4 barn. Og de gruer seg til jula. Mange av dem ønsker seg ting som selv jeg med veldig god råd, ikke hadde kjøpt til barna: spillkonsoller, skiutstyr, merkeklær. De tankene jeg sitter igjen med er: Hva slags syn har disse menneskene på forbruk og jul? Tror de at «alle andre» gir barna sine ski, spillkonsoller, mobiler og merkeklær hver jul? Som sagt jeg har gitt en av tingene, men da har vi vært med flere å spleiset. Spillkonsoll betalte jeg, besteforeldre og barnefar for. Og da var det kun det som var gaven fra alle oss den jula. Det var ikke snakk om skiutstyr til flere tusen i tillegg. Og jula kommer hvert eneste år, uten tvil. Tenker de ikke på jul før november? Tenker de ikke på å spare gjennom året. Mange spør også om penger julemat, jeg pleier alltid å handle inn det på bonusen jeg har i matbutikken, så er det alltid tilbud på både ribbe, pinnekjøtt og mye annet julemat. Og hvorfor ber de om gavekort på matbutikken, når det er mange organisasjoner som deler ut mat gratis? De kjører til og med maten hjem. Jeg hater å si det, men tror noen av disse er mennesker som ønsker å svindle andre eller bare få ting gratis. I Norge har vi trygdeordninger som det er mulig å leve av, så enten har disse menneskene stort forbruk, kanskje røyker/snuser dem. Ellers så har de forbruksgjeld. Eller så prioriterer de pengene veldig dårlig. Jeg går aldri i en slik felle selv og håper inderlig ikke at noen andre her gjør det. Jeg gir gjerne bort klær og leker som barna mine har vokst ut av til noen som trenger det. Faktisk har jeg alltid gitt bort tøy, klær og utstyr, isteden for å selge det. Men jeg gir aldri penger til vilt fremmede på nett, så naiv er jeg ikke. Anonymkode: 4197f...86e 48
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Enig. Jeg tror også endel av disse alenemødrene som er evig uføretrygdet eller arbeidsledige men bare fortsetter å få både 3 og 4 unger, de har et litt spesielt forhold til økonomi fordi de har fått en god del penger opp i hendene fordi de er alene med barn. Og de har kanskje aldri jobbet og innsett at man må yte noe for å tjene pengene, at de faktisk kommer fra et sted. Og som du skriver så er det mange som ikke kan med penger i der hele tatt. Er som regel derfor de har dårlig økonomi. Blir litt matt av slikt. Men det er jo selvsagt noen som har vært skikkelig uheldige og. Anonymkode: 3fecf...d21 12
GammelKaktus Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 Slike "tiggerbrev" rundt omkring hopper jeg glatt over. Der er det nok mye svindel. 9
minister-mio Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 Jeg syntes disse annonsene var vanskelige å forholde seg til i fjor, men har bestemt meg for å hjelpe noen som ber om det i år. Har forresten aldri sett noen ønske seg dyre merkeklær i de annonsene. 9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 Legg ut lenke til disse annonsene du snakker om TS, har aldri sett noe slik. Anonymkode: 38c53...9be 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #6 Skrevet 3. november 2020 Syns det er litt forskjell, er greit når folk lager annonse for å få arve brukte klær/leker etc. Men når de lager annonse kun for å få penger/gavekort osv så syns jeg det er litt rart. De kan jo som alle andre prioritere pengene rett, spare til jul. Også kan de prate med barna sine om at «vi har ikke råd til å kjøpe ps5 i julegave til deg, men vi kan gjøre mye annet koselig i jula, jul handler om mye mer enn gaver». Gir aldri bort penger, gavekort osv men mine gamle klær/barnas gamle klær og leker vi ikke vil ha lengre som uansett hadde blitt gitt til Fretex kan de godt få overta. Anonymkode: 56a4a...02e 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #7 Skrevet 3. november 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legg ut lenke til disse annonsene du snakker om TS, har aldri sett noe slik. Anonymkode: 38c53...9be Søk på «hjelp jul» på finn, og trykk på «torget, gis bort» Anonymkode: 56a4a...02e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #8 Skrevet 3. november 2020 En i familien min holder på sånn. Påstår hun er alenemor (det er hun ikke, men særbo), det er ikke grenser for hvor synd det er på henne og barna. Ja, hun har dårlig råd. Hun gjør ekstremt dårlige valg, prioriterer å kjøpe merkeklær og haugevis av leker fremfor å passe på at babyen har grøt. Hun har aldri vært i jobb, og hun forventer at alle andre skal ordne opp for henne. Barna får dyre og flotte gaver av øvrig familie fordi det jo er så synd på dem. Og det er det jo også, av andre grunner enn at de ikke får dyre julegaver... Og ja, hun tigger både på finn og på FB. Jeg er fullstendig klar over at det finnes folk som gruer seg til jul fordi de har dårlig råd og det er sårt å ikke kunne gi barna det de ønsker seg. Men jeg håper de tar kontakt med diverse hjelpeorganisasjoner istedenfor. De gir jeg gjerne penger til. Anonymkode: f59c7...5db 10
Brunello Skrevet 3. november 2020 #9 Skrevet 3. november 2020 Jeg kan gi til operasjoner og nødvendige ting som briller til barna om jeg vet at det er folk som gjør sitt ytterste for å klare seg selv. Men når det opprettes spleis for at noen skal ta lappen dropper jeg ut. 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #10 Skrevet 3. november 2020 Søk julehjelp på Finn så får du opp noen treff. Jeg tar denne anonym. Jeg liker å hjelpe andre, men føler noen utnytter hjelpen en for og. Gir jeg en finger så vil de ha hele hånden. Jeg sier ikke akkuart at dette gjelder alle, eller dem som har opprettet annonsene på Finn. Mange sitter i dårlige situasjoner og har da vanskelig med det, men mange er ekstremt late og (og det er dem jeg går meg litt til med). Anonymkode: 4b3f0...55c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #11 Skrevet 3. november 2020 Syns det blir litt mye når de vil ha hjelp til å oppfylle ønskene til barna, og den ene ønsker seg PlayStation, den neste mobiltelefon osv 🧐 Anonymkode: 56a4a...02e 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #12 Skrevet 3. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Syns det blir litt mye når de vil ha hjelp til å oppfylle ønskene til barna, og den ene ønsker seg PlayStation, den neste mobiltelefon osv 🧐 Anonymkode: 56a4a...02e Det er akkurat det jeg snakker om! Vi har god råd, og selv mine unger har ikke fått PlayStation og mobiler samtidig... Anonymkode: 4197f...86e 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #13 Skrevet 3. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg går aldri i en slik felle selv og håper inderlig ikke at noen andre her gjør det. Fordi? Jeg synes folk kan få støtte hvem de vil økonomisk. Er det du som lager den samme tråden her inne i november hvert år? Anonymkode: 0f663...329 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #14 Skrevet 3. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi? Jeg synes folk kan få støtte hvem de vil økonomisk. Er det du som lager den samme tråden her inne i november hvert år? Anonymkode: 0f663...329 Fordi jeg vil ikke at folk skal bli svindlet eller utnyttet. Jeg ønsker heller at man skal hjelpe folk som virkelig trenger det. Nei, jeg har ikke laget en slik tråd før. Anonymkode: 4197f...86e 6
Vegglampe Skrevet 3. november 2020 #15 Skrevet 3. november 2020 Jeg gikk dessverre på en sånn tigger annonse på finn.no i fjor ved juletider. Så mye fram og tilbake, så utrolig vanskelig å levere fra seg gavene. Etter 3 forsøket på å levere og 3 bomturer, hvor jeg skulle avlevere gavene i andre enden av kommunen, så ga jeg opp.. gavene endte opp hos det lokale krisesenteret, hvor de var utrolig glade for bidraget... Fant ut i ettertid at den såkalte alenemoren, har samboer og sitter ikke i det så ille som framstilt... Jeg var i kontakt med et annet menneske, som takket for tilbudet mitt, men vedkommende hadde fått hjelp av noen andre og trengte ikke mer hjelp. Jeg syntes det er vanskelig å skille de som trenger hjelp og de som utnytter andres godvilje. I år vet jeg ikke hvem jeg skal velge, men krisesenteret i byen er en sterk kandidat. Finn.no er jeg litt ferdig med. 14
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #16 Skrevet 3. november 2020 45 minutter siden, Vegglampe skrev: Jeg gikk dessverre på en sånn tigger annonse på finn.no i fjor ved juletider. Så mye fram og tilbake, så utrolig vanskelig å levere fra seg gavene. Etter 3 forsøket på å levere og 3 bomturer, hvor jeg skulle avlevere gavene i andre enden av kommunen, så ga jeg opp.. gavene endte opp hos det lokale krisesenteret, hvor de var utrolig glade for bidraget... Fant ut i ettertid at den såkalte alenemoren, har samboer og sitter ikke i det så ille som framstilt... Jeg var i kontakt med et annet menneske, som takket for tilbudet mitt, men vedkommende hadde fått hjelp av noen andre og trengte ikke mer hjelp. Jeg syntes det er vanskelig å skille de som trenger hjelp og de som utnytter andres godvilje. I år vet jeg ikke hvem jeg skal velge, men krisesenteret i byen er en sterk kandidat. Finn.no er jeg litt ferdig med. Jeg synes også man skal hjelpe via frivillige organisasjoner som feks fattighuset, hjelp oss å hjelpe. Men jeg vil ikke risikere å bli utnyttet av en på Finn. Anonymkode: 4197f...86e 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #17 Skrevet 3. november 2020 Jeg er helt enig, er noe med de annonsene jeg ikke liker. Samtidig tenker jeg at det er forskjell på å ikke gi barna ps5 og alle de tingene der fordi man velger å ikke gjøre det, og det å vite at man aldri kommer til å ha muligheten til å kjøpe noe så dyrt og fint. Ungene maser sikkert og vil gjerne ha. Mor har kanskje inntrykk av at alle andre er så vellykket og kan kjøpe det de vil til ungene, så kommer julen med den enorme kjøpefesten det har blitt og gjør alt verre. Selv kjøper jeg stort sett brukt eller arver ting til mitt barn, fordi jeg vil. Hadde jeg ikke hatt råd til å skaffe ting til barnet litt på en annen måte, så hadde jeg kanskje følt det var ubehagelig. Anonymkode: 1785e...196 2
altflyter Skrevet 3. november 2020 #18 Skrevet 3. november 2020 (endret) Jeg tenker at annonsene er et symptom på et større problem: manglende evne til økonomistyring og manglende forståelse for hvor mye penger «alle andre» har. Jeg var selv syk i mange år og gikk på minstesats aap. Bodde rimelig og planla innkjøp. Jeg begynte å spare til julegaver i januar. Jeg kjøpte ikke dyre gaver, men jul ble det og jeg gikk aldri sulten. Det jeg lærte av dette var hvor heldig jeg egentlig er som er flink med penger, flink til å spare og å tenke langt fram. Jeg visste at januar er dyr fordi da må jeg ut med noen tusen før jeg får frikort hos legen. Derfor la jeg av penger til dette gjennom året. Ikke alle evner å tenke sånn. Ikke alle klarer det. Nå er jeg i jobb og klarer meg fint, men jeg ser et forvrengt virkelighetsbilde hos venner som er uføre. De klager over dårlig råd og hvor heldig jeg er som har råd til både leilighet og annen luksus. Det de ikke forstår er at de faktisk har 1000 kr MER utbetalt i måneden enn jeg har. De er ung ufør og jeg jobber i et lavlønnsyrke. De har aldri jobbet og forstår ikke hva andre tjener. De spiser ute og går på kafé flere ganger i løpet av en måned enn jeg gjør på et år. Det er så inngrodd at så lenge man er ufør så har man dårlig råd og det blir kanskje for noen et faktum man gjemmer seg bak. Man forstår ikke at mennesker i full jobb i noen tilfeller tjener det samme men disponerer det bedre. Kanskje man burde få tilbud om kurs i økonomistyring sammen med vedtaksbrevet når man får innvilget uføretrygd? Jeg tror faktisk det kunne gjort en stor forskjell for mange i hverdagen. Det er sikkert livsfarlig å si det, men i mange tilfeller (ikke alle) handler det om dårlige valg og dårlig økonomistyring. Det var dagens brannfakkel. Endret 3. november 2020 av altflyter 26
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #19 Skrevet 4. november 2020 Jeg leste en tigging på Finn i går. Damen ønsket seg pakkekalender til barna! (Pluss mat og julegaver ++). Pakkekalender er vel det første man prioriterer vekk når man har dårlig råd! Man får sjokoladekalender til 10 kr. Bare det at hun ønsket seg pakkekalender gjorde at jeg ikke klarte å ta henne seriøst. Anonymkode: 8a62c...14e 18
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #20 Skrevet 4. november 2020 7 timer siden, altflyter skrev: Jeg tenker at annonsene er et symptom på et større problem: manglende evne til økonomistyring og manglende forståelse for hvor mye penger «alle andre» har. Jeg var selv syk i mange år og gikk på minstesats aap. Bodde rimelig og planla innkjøp. Jeg begynte å spare til julegaver i januar. Jeg kjøpte ikke dyre gaver, men jul ble det og jeg gikk aldri sulten. Det jeg lærte av dette var hvor heldig jeg egentlig er som er flink med penger, flink til å spare og å tenke langt fram. Jeg visste at januar er dyr fordi da må jeg ut med noen tusen før jeg får frikort hos legen. Derfor la jeg av penger til dette gjennom året. Ikke alle evner å tenke sånn. Ikke alle klarer det. Nå er jeg i jobb og klarer meg fint, men jeg ser et forvrengt virkelighetsbilde hos venner som er uføre. De klager over dårlig råd og hvor heldig jeg er som har råd til både leilighet og annen luksus. Det de ikke forstår er at de faktisk har 1000 kr MER utbetalt i måneden enn jeg har. De er ung ufør og jeg jobber i et lavlønnsyrke. De har aldri jobbet og forstår ikke hva andre tjener. De spiser ute og går på kafé flere ganger i løpet av en måned enn jeg gjør på et år. Det er så inngrodd at så lenge man er ufør så har man dårlig råd og det blir kanskje for noen et faktum man gjemmer seg bak. Man forstår ikke at mennesker i full jobb i noen tilfeller tjener det samme men disponerer det bedre. Kanskje man burde få tilbud om kurs i økonomistyring sammen med vedtaksbrevet når man får innvilget uføretrygd? Jeg tror faktisk det kunne gjort en stor forskjell for mange i hverdagen. Det er sikkert livsfarlig å si det, men i mange tilfeller (ikke alle) handler det om dårlige valg og dårlig økonomistyring. Det var dagens brannfakkel. Jeg tror du har veldig rett i det du sier.. jeg jobber også i et lavtlønnet yrke og tror nok en del uføre får like mye eller mer utbetalt enn meg i mnd. Nå vet jeg at jeg i utgangspunktet sitter bedre i det enn henne mtp forskudd på arv osv og har bedre økonomi, men har en venninne som har kritisert meg og sagt at jeg ikke aner åssen det er å ha dårlig råd osv, når hun svir av like mye eller mer enn meg på sosiale ting osv hver mnd. Jeg har alltid vært veldig forsiktig med pengene mine, det er ba e inngrodd i meg. Det blir noe av det samme som du skisserer, selvom hun også er i jobb. Hun har aldri spart noe som helst så vidt jeg vet og virker som lever fra mnd til mnd. Tror som du sier at mant bare har dårlig økonomistyring, selvom jeg selvfølgelig ser at jeg har det lettere i utgangspunktet enn min venninne. Anonymkode: d420a...0c9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå