Tule Skrevet 1. august 2005 #21 Del Skrevet 1. august 2005 hei retten kan ikke dømme delt omsorg (delt bosted) men den kan dømme 50 prosent samver, da kan den jo likegodt domme delt omsorg jeg tror det blir bedre slik det er nå blir det altså bostedsforelder som har ansvaret og tar avgjørelser den uka barnet er hos den andre skjønner i steden for at de bestemte når de har barnet begge kan fylle barnet med drit når det er samverog, joa men vis barnet er like mye hos ver så er det ikke så lett og trenere samver hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomfrua Skrevet 1. august 2005 #22 Del Skrevet 1. august 2005 hei retten kan ikke dømme delt omsorg (delt bosted) men den kan dømme 50 prosent samver, da kan den jo likegodt domme delt omsorg jeg tror det blir bedre slik det er nå blir det altså bostedsforelder som har ansvaret og tar avgjørelser den uka barnet er hos den andre skjønner i steden for at de bestemte når de har barnet begge kan fylle barnet med drit når det er samverog, joa men vis barnet er like mye hos ver så er det ikke så lett og trenere samver hilsen ← Jeg ser hva du skriver om delt bosted kontra delt omsorg..... Men de store forskjellene forstår jeg ikke. Er du sikker på dette? Bestemme og bestemme..... hva kan du bestemme hvis du har dom på delt bosted? Hvilke avgjørelser kan du ta da? Du har jo ikke flyttemuligheter f.eks. Trenere samvær? Et barn som er i en lojalitetskonflikt vil etterhvert for egen del søke seg til en roligere tilværelse for sin egen del.... Den risikoen har en på begge sider... Jeg synes fortsatt at det er et dårlig argument Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 1. august 2005 #23 Del Skrevet 1. august 2005 hei forksjellen er at ved delt bosted (delt omsorg) så tar man de daglige avgjørelser sammen ved femti prosent samver blir det vle at dne ene er bostedsforelder og tar de daglige avgjørelsene, som hår og kler og så videre og den andre bare er samversforelder det blir en rar form eller liten forskjell da ka ndu vel likegjerne vere enig i at man kan dømme delt omsorg da er foreldrene likestilt det blir ryddigere hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jomfrua... ikke logget inn Skrevet 1. august 2005 #24 Del Skrevet 1. august 2005 Hvis hår/klær blir et problem og konflikt rundt en slik detalj.... så kan jeg vel nesten ikke skjønne at delt omsorg skulle være noen god løsning for barnet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 1. august 2005 #25 Del Skrevet 1. august 2005 hei poenget er at det blir en nyanseforskjell mellom delt omsorg og femtiprosent samver da kan retten likegjerne dømme delt omsorg når det likevel dømmer femtiprosent samver, og vere bostedsforelder betyr at man tar alle de daglige avgjørelsene om barnet det betyr at den andre ikke har noe den skulle ha sagt den barnet er hos den ene uka bestemer når barnet er hos den andre så må den rette seg etter det den første har bestemt om innetider og liggetider, hva slags filmer det får se, hva slags bøker det for lese skjønner du nå? det blir helt idiotisk, bostedsforelderen trenger ikke og diskutere med den andre, dersom det er delt omsorg så må de diskutere, foreldrene bør vere like viktige og ha like mye di skulle ha sagt for barnet også etter et brudd hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jomfrua... ikke logget inn Skrevet 1. august 2005 #26 Del Skrevet 1. august 2005 hei poenget er at det blir en nyanseforskjell mellom delt omsorg og femtiprosent samver da kan retten likegjerne dømme delt omsorg når det likevel dømmer femtiprosent samver, og vere bostedsforelder betyr at man tar alle de daglige avgjørelsene om barnet det betyr at den andre ikke har noe den skulle ha sagt den barnet er hos den ene uka bestemer når barnet er hos den andre så må den rette seg etter det den første har bestemt om innetider og liggetider, hva slags filmer det får se, hva slags bøker det for lese skjønner du nå? det blir helt idiotisk, bostedsforelderen trenger ikke og diskutere med den andre, dersom det er delt omsorg så må de diskutere, foreldrene bør vere like viktige og ha like mye di skulle ha sagt for barnet også etter et brudd hilsen ← Men kjære deg da, Tule. Hår/klær, innetider, liggetider, filmer, bøker...... Barn har to foreldre. Barn har ikke en bosted/omsorg. Barn har to foreldre. Med foreldreansvar. Om du har delt bosted/delt omsorg så må ting fungere likt uansett ..... dvs foreldrene må ha så mye kommunikasjon, så mye respekt for hverandre, være så ydmyke at dette går så smertefritt som mulig. Hvis en foreldre skal ha enerett på å si hva det vil om klær, hår, innetider, liggetider, filmer, bøker osv og den andre skal finne seg i det uten å "bruke" sin hjerne og ha tillit nok til å være foreldre på sitt vis............ ja, så er det heller ikke liv laga for delt bosted. Den argumentasjonen med filleting/detaljer som hår, klær, innetider, liggetider, filmer, bøker............. den holder ikke mål i noen samværsordning.... hverken "vanlig samvær", delt bosted eller delt omsorg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 1. august 2005 #27 Del Skrevet 1. august 2005 Egentlig undrer jeg meg litt over denne foreningen.... De sier TO foreldre, men er da bare opptatt av en av dem, nemlig faren? Men det var jo ikke det du spurte om.... ← setter du deg inn i hva de står for så gjør de ikke automatisk det nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 1. august 2005 #28 Del Skrevet 1. august 2005 Far til 2 skriver: Foreningen 2 Foreldre arbeider slik jeg ser det for barna i hovedsak og ikke for foreldrene (slik aleneforeldreforeningen har sagt de gjør). Nå må du gi deg snart med disse vrangforestillingene dine, Far til 2. Det eneste du beviser gang på gang.... er at du har ingen evne til å ta innover deg noe annet enn din egen mening. (Hørt det før???) ← for et merkelig innlegg jomfrua................................. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 1. august 2005 #29 Del Skrevet 1. august 2005 Pkt 1. Du ser for deg et skjema som det står "Barnets mor". Noen ganger, Far til 2, vil du ha likestilling og du kjemper for likestilling..... men så er du jo så langt fra realistisk i henhold til hvordan samfunnet er i forhold til likestilling i dag. Jeg tror du tar fullstendig feil når du sier at "Barnets mor" er ensbetydende med at mor har omsorg..... vi har kommet lengre. Se deg rundt.... i ditt eget nabolag, som du har nevnt før....← Mulig du har rett i at jeg har mistet noe av forståelsen for hvordan samfunnet fungerer. Det er desverre litt for lett å tenke tilbake på sin egen sak (noen få år tilbake) hvor jeg som far fikk beskjed om at "selv om mor har vist handlinger som ikke er til barnets beste vil hun i en rattsak altid vinne" Sitat etter hukommelsen fra vår "mekler?" under samlivsbruddet. Og naiv som jeg var trodde jeg på denne personen som utga seg for å ha kunskap om temaet. I ettertid har jeg fått høre av oppegående advokater at saken antagelig nesten hadde vært som å ta sukkertøy fra barn. Men etter flere år ville en rettsak være mindre sansynlig å vinne. I dag ser det ut til at jeg likevel blir bostedsforelder om barna får det som de vil. Men jeg forsøker faktisk å holde konfliktnivået så lavt som mulig og ikke å provoser ex'en unødig. Pkt 2. ... Kan vi ikke i det minste godta de skrevne ord og tro og mene at det er det de står for...... da lar det seg gjøre og diskutere. I de diskusjonene vi har hatt disse dagene har du kommet trekkende frem med "gamle damers holdninger" fra tidligere, du kommer med argumentasjon flere år tilbake. Kan vi ikke være enige at vi er på vei fremover...... og for å greie å diskutere fremtiden må vi ta utgangspunkt i nåtiden..... ikke fortiden. ...← "Det skrevne ord" har jeg kopi av. Og det er liten tvil om hva som er agendaen til den organisasjonen du nevner (om de da ikke har endret den vesentlig de 2 siste årene). Jeg har ingen ambisjoner om å blottlegge dem ytterligere i dette forumet. Å arbeide på andre måter er langt viktigere. La den organisasjonen ta livet av seg selv uten at jeg blir beskylt for å ha deltat i deres selvmord. Pkt. 3 Ikke lett og ikke være sarkastisk her, Far til 2 Saddam/AFFO. Apartheidregime/AFFO. Har ett råd..... skift debatt-teknikk så går det an og ta deg seriøst. ← Det er liten tvil om at AFFO arbeider hardt for å undergrave barn og samværsforeldre's muligheten til å påvirke de rettigheter de i utgangspunktet burde hatt. Og de lykkes desverre på enkelte områder, mens de taper på andre. Så lenge de ikke vinner frem i saker som relaterer seg til begrensning av samværsrettigheter er jeg fornøyd. Så for de heller fortsette å prioritere økonomiske overføringer til seg selv og sine medlemmer. ... Det er snakk om aleneFORELDRE..... ikke kvinner.... det er ganske vesentlig.← På samme måte som AFFO og deres medlemmer mener F2F er en organisasjon for menn ??? Pkt. 4 Ja, AFFO har mye fokus på støtte til aleneforeldre.... MERK deg det..... FORELDRE. Og aleneforeldre har ofte behov for å få støtte økonomisk for å greie å forsørge barnet de ansvar for. Så enkelt er det. Det er ikke en sak mellom kvinner og menn.... det er en sak mellom omsorgshavende/samværsforeldre/barn.← Jeg håper bare ikke du selv tror på det du skriver. I så fall har AFFO endret sin måte å ordlegge seg siden jeg var innom deres side, og du har latt deg forlede. Du skriver: "Det sitter sikkert en del styremedlemmer inne på kontorene til affo og ler godt av hvordan de ved å bruke såkalte forskere har klart å lure politikere og byråkrater trill rundt, og fått et lovverk som ivaretar bostedsforeldre på nesten alle områder." Helt ærlig.... mener og tror du dette?? I såfall ser jeg ingen grunn til å argumentere mot...... da får du bli i din verden.... Dette viser mer om din seriøsitet enn noen andres, for å være ærlig. ... ← Ex'en er dårlig til å lyve, heldigvis. Hun var medlem av AFFO en kort stund, og i svake øyeblikk har hun fortalt historier fra møter hun hadde vært på i regi av affo. Under disse møtene viste medlemmene sitt sanne jeg, og lattern kom raskt når de hadde sine pauser og div. historier med bla. hvor dumme mennene hadde vært og hvordan han var blitt lurt på et tidlig tidpunkt. Deretter kom historiene om hvordan samværet kunne treneres. DETTE ER MEDLEMSMASSEN SOM AFFO REKRUTERER SINE MEDLEMMER FRA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 2. august 2005 #30 Del Skrevet 2. august 2005 Jeg kastet meg bare inn i diskusjonen ved å gi litt balanse der Sissan ensidig kritiserer andre foreninger enn de hun selv har vært "sterkt knyttet til". ← Bare så det er klart, så er jeg ikke "sterkt knyttet til" noen som helst forening, jeg har aldri vært i en situasjon der jeg ikke har bodd sammen med far til mitt barn. Mitt utsagn var ment som 1) diskusjonsgrunnlag og 2) min oppfatning ut fra det jeg hører fra medlemmer i F2F som jeg har diskutert en del med. Så nei, Mathias, jeg har ikke satt meg skikkelig inn i dette. Men jeg hører hva medlemmene deres snakker om, ser hva de får av mediedekning og har vært innom hjemmesidene deres av og til. De gamle nettsidene deres bekreftet dette. For å få vite hva de fokuserer på nå, må man bli medlem, noe som er uaktuelt for meg. Uansett - navnet klinger for meg bedre enn Aleneforelderforeningen (forutsatt at ikke denne er for de som faktisk er helt helt alene uten annen forelder i sikte - kjenner den overhodet ikke), men ble skuffet da jeg så hva de fokuserte på tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 2. august 2005 #31 Del Skrevet 2. august 2005 De står vel mye på for samværsforelderen. Det er oftest far, men ikke alltid. Derfor skrives det lite om kjønn... Det er forøvrig damer i styret.... Når det kommer til barn er det et stykke til før vi har likestilling forresten.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 2. august 2005 #32 Del Skrevet 2. august 2005 for et merkelig innlegg jomfrua................................. ← Ja, det har du helt rett i Mathias.... det ble litt merkelig. Men det er en forhistorie ved disse diskusjonene jeg ender opp i med Far til 2. Ikke at det er en unnskyldning for et slikt innlegg...... men det er en liten del av en stor bit, om en kan si det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 2. august 2005 #33 Del Skrevet 2. august 2005 De står vel mye på for samværsforelderen. Det er oftest far, men ikke alltid. Derfor skrives det lite om kjønn... Det er forøvrig damer i styret.... Når det kommer til barn er det et stykke til før vi har likestilling forresten.... ← Som AFFO har mannlig leder. Men en kan ikke kategorisere en organisasjon etter det Likestilte er ikke kvinner og menn i samfunnet, nei.... der er vi enige. Og ikke før fedre prioriterer å bruke sine rettigheter i omsorgsarbeide og ikke før kvinner prioriterer arbeid likestilt med menn.... er vi i mål, mener jeg. Men dette er ikke en kvinnesak....eller en mannssak..... det er en samfunnssak som en i felleskap må jobbe mot. Ikke krige og bakvaske kjønnene. Det er min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 2. august 2005 #34 Del Skrevet 2. august 2005 De står vel mye på for samværsforelderen. Det er oftest far, men ikke alltid. Derfor skrives det lite om kjønn... Det er forøvrig damer i styret.... Ok - enig i det - uttrykte meg kanskje klønete. Jeg syns det er rart at en forening som kaller seg foreningen TO foreldre, står på for bare EN av partene, det var poenget mitt. Ikke meningen å gjøre det til en kjønnsdebatt, de har vi jo nok av... Når det kommer til barn er det et stykke til før vi har likestilling forresten.... ← Et godt stykke igjen når det kommer til barn, som på andre områder, ja. Dette er vel det eneste området hvor likestillingen har et stykke igjen for mannens del... Det er forøvrig et godt stykke igjen både FØR og etter eventuelt samlivsbrudd med tilhørende problematikk rundt omsorg/samvær. Både blant foreldre selv og blant arbeidsgiverne deres..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 2. august 2005 #35 Del Skrevet 2. august 2005 Ok - enig i det - uttrykte meg kanskje klønete. Jeg syns det er rart at en forening som kaller seg foreningen TO foreldre, står på for bare EN av partene, det var poenget mitt. Ikke meningen å gjøre det til en kjønnsdebatt, de har vi jo nok av... Et godt stykke igjen når det kommer til barn, som på andre områder, ja. Dette er vel det eneste området hvor likestillingen har et stykke igjen for mannens del... Det er forøvrig et godt stykke igjen både FØR og etter eventuelt samlivsbrudd med tilhørende problematikk rundt omsorg/samvær. Både blant foreldre selv og blant arbeidsgiverne deres..... ← De jobber jo for at det skal være TO foreldre og ikke bare en.... derav navnet De står på "for en av partene" fordi de synes det er en part som kommer skjevere ut av et samlivsbrudd (i tilegg til barnet) enn den andre. Samtidig anerkjenner de ingen av partene kommer _sterkt_ ut... Men jeg ser jo hvorfor den forelder med hovedomsorg synes det de står for er et angrep på dem. Det blir imidlertid feil fokus da.... F2F har jo fokus på at deres kampsaker (delingsmodell etc) er til beste for _barnet_. Det er forøvrig en usigelig viktig del av livet der kvinnene står først i køen synes jeg da... Men jeg vet at mange menn ikke prioriterer jobb bak ungene.. f eks ved å velge jobb og arbeidssted slik at de får se barnet sitt mest mulig fra dag en. Det er det flere og flere kvinner som heller ikke gjør forøvrig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 2. august 2005 #36 Del Skrevet 2. august 2005 Det er forøvrig en usigelig viktig del av livet der kvinnene står først i køen synes jeg da... Men jeg vet at mange menn ikke prioriterer jobb bak ungene.. f eks ved å velge jobb og arbeidssted slik at de får se barnet sitt mest mulig fra dag en. Det er det flere og flere kvinner som heller ikke gjør forøvrig.. ← Ja, nettopp..... vi er på vei. Fler og fler velger andre løsninger enn "vanlig samvær" fordi det er naturlig for dem i henhold til arbeidsfordeling i ekteskapet. Samfunnet er på vei...... vi er på vei. Men ting tar tid.... mange holdninger skal vris på, mange beslutninger må gjøres i en naturlig rekkefølge.... det tar tid, rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 2. august 2005 #37 Del Skrevet 2. august 2005 Ja, nettopp..... vi er på vei. Fler og fler velger andre løsninger enn "vanlig samvær" fordi det er naturlig for dem i henhold til arbeidsfordeling i ekteskapet. Samfunnet er på vei...... vi er på vei. Men ting tar tid.... mange holdninger skal vris på, mange beslutninger må gjøres i en naturlig rekkefølge.... det tar tid, rett og slett. ← Om mine barnebarn slipper å kjempe like hardt som mine egne barn for å få samvær med begge sine foreldre har jeg oppnådd mye mht til min "kjernesak". Om mine barnebarn kan få nødvendig omsorg fra begge sine foreldrene uten at kjønn blir basis for deres mulighet er "kampen" ikke forgjeves. Om mine barnebarn får et utgangspunkt som tilsier at deres foreldre er likeverdige og at de i utgangspunktet har rett til like mye samvær med begge foreldrene vet jeg at vi har fått nye politikere som tør kalle en spade for en spade og gjøre noe med dagens problem. Frem til da får vi leve med et system som skaper massevis av tragedier fordi enkelte fagfolk ikke er sitt ansvar bevisst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 2. august 2005 #38 Del Skrevet 2. august 2005 Ja, nettopp..... vi er på vei. Fler og fler velger andre løsninger enn "vanlig samvær" fordi det er naturlig for dem i henhold til arbeidsfordeling i ekteskapet. Samfunnet er på vei...... vi er på vei. Men ting tar tid.... mange holdninger skal vris på, mange beslutninger må gjøres i en naturlig rekkefølge.... det tar tid, rett og slett. ← Nå tror jeg ikke Mathias mente den siste setningen som noe positivt? Det er jo tvert i mot negativt dersom mor OGSÅ prioriterer jobb foran samvær med barna. At det kan gjøre at begge har like lite kontakt med barna før et evt. brudd, slik at far kanskje har større sjanse til delt omsorg etter bruddet, er det uansett barna som totalt sett blir påført et tap. Det riktige ville være om fedre i større grad prioriterte barna foran jobb den tiden barna bor hjemme og foreldrene bor sammen, slik mange mødre allerede gjør. Og jeg mener ikke at BARE mødre prioriterer barna, men foreløpig er det flere mødre enn fedre som velger bort karriere en periode, eller som jobber deltid mv. mens barna er små. Da er det ikke så merkelig at de også har hovedomsorg etter et evt. brudd syns jeg. Jeg har stor tro på at når foreldre er likeverdige omsorgspersoner mens de bor sammen, er det større sjanse for at de er det også etter et brudd. Når mor har hovedomsorg og far er økonomisk forsørger mens man bor sammen, er det verken merkelig eller feil at det er slik også etter bruddet. *brannfakkel* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 2. august 2005 #39 Del Skrevet 2. august 2005 Nå tror jeg ikke Mathias mente den siste setningen som noe positivt? Det er jo tvert i mot negativt dersom mor OGSÅ prioriterer jobb foran samvær med barna. At det kan gjøre at begge har like lite kontakt med barna før et evt. brudd, slik at far kanskje har større sjanse til delt omsorg etter bruddet, er det uansett barna som totalt sett blir påført et tap. Det riktige ville være om fedre i større grad prioriterte barna foran jobb den tiden barna bor hjemme og foreldrene bor sammen, slik mange mødre allerede gjør. Og jeg mener ikke at BARE mødre prioriterer barna, men foreløpig er det flere mødre enn fedre som velger bort karriere en periode, eller som jobber deltid mv. mens barna er små. Da er det ikke så merkelig at de også har hovedomsorg etter et evt. brudd syns jeg. Jeg har stor tro på at når foreldre er likeverdige omsorgspersoner mens de bor sammen, er det større sjanse for at de er det også etter et brudd. Når mor har hovedomsorg og far er økonomisk forsørger mens man bor sammen, er det verken merkelig eller feil at det er slik også etter bruddet. *brannfakkel* ← Nemlig! Men så lenge div personer innen det offentligfe etc "favoriserer" mor hjelper ikke kun det. Men det er et skritt på veien. Ser f eks ikke noen grunn til at mange fedre der ute kan bruke MYE mer tid på sine barn før de er ett år gamle... Mange forstår jo heller ikke at den som er hjemme har det oftest mer slitsomt enn den som er på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2005 #40 Del Skrevet 2. august 2005 Men kjære deg da, Tule. Hår/klær, innetider, liggetider, filmer, bøker...... Barn har to foreldre. Barn har ikke en bosted/omsorg. Barn har to foreldre. Med foreldreansvar. Om du har delt bosted/delt omsorg så må ting fungere likt uansett ..... dvs foreldrene må ha så mye kommunikasjon, så mye respekt for hverandre, være så ydmyke at dette går så smertefritt som mulig. Hvis en foreldre skal ha enerett på å si hva det vil om klær, hår, innetider, liggetider, filmer, bøker osv og den andre skal finne seg i det uten å "bruke" sin hjerne og ha tillit nok til å være foreldre på sitt vis............ ja, så er det heller ikke liv laga for delt bosted. Den argumentasjonen med filleting/detaljer som hår, klær, innetider, liggetider, filmer, bøker............. den holder ikke mål i noen samværsordning.... hverken "vanlig samvær", delt bosted eller delt omsorg. ← hei men dette her er det samme som med vanlig samver, bostedsforelder tar de daglige avgjørelser og bostedet for barnet, da ser du jo det samme problemet som meg med at retten kan døme femti prosent samver men ikke delt omsorg vis den som har den daglige omsorgen er mest opptatt av seg selv så kan den faktisk trumfe igjennom og bo en time fra samversforelder selv om barnet skal vere annenhver uke der dersom det blir dømt delt omsorg så har begge like mye de skull ha si og dermed kan den andre også hindre at barnet får en slik reisevei det bør heller ikke vere vanskeligere og bli enige om de daglige spørsmål når man ikke er sammen som da man var sammen hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå