Gå til innhold

Betale ut billån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et billån som det gjenstår ca 90k på. Effektiv rente ligger på 8.40%. Jeg lånte 100% for å kjøpe bilen. Månedlige avdrag på 2500.

Saken er den at jeg nå har jobbet opp 90k på sparekontoen. Burde jeg da bruke hele sparekontoen på å betale ut billånet? Da har jeg null i buffer litt, men sparekontoen blir fylt opp fortere igjen, da kan jeg spare ca 5k i måneden.

Eller burde jeg betale inn f.eks 70k og vente med siste rest frem til jeg har litt mer på konto?

Anonymkode: 8e6e6...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antar renta på sparekontoen er svært lav, så det virker fornuftig å betale ut det du kan. Bare finn ut hvor stor buffer du bør ha.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt. 8,5% er jo ran. Du klarer ikke å matche dette ved å investere i aksjer heller, ikke akkurat nå i alle fall. Har du et buffer for uforutsette hendelser fortsatt, etter dette?

Anonymkode: 6fdfc...155

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Definitivt. 8,5% er jo ran. Du klarer ikke å matche dette ved å investere i aksjer heller, ikke akkurat nå i alle fall. Har du et buffer for uforutsette hendelser fortsatt, etter dette?

Har ikke noen buffer utenom dette desverre. Det er derfor jeg vurderer å betale ned 70k og beholde 20k på konto. Har en kredittgrense på 10k på mastercard som jeg ikke har brukt noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha betalt ut 65k på lånet og tatt opp ett kredittkort med 5k grense som BARE brukes i nødstilfeller. 

Den høye billånsrenta er jo skammelig høy, du tjener masse på å betale ned asap.

Anonymkode: e5522...4a0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, anonyyy skrev:

Har ikke noen buffer utenom dette desverre. Det er derfor jeg vurderer å betale ned 70k og beholde 20k på konto. Har en kredittgrense på 10k på mastercard som jeg ikke har brukt noe på.

Høres fornuftig ut. Men aldri bruk kredittkortlån, dette får jeg grøssinger av.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sparer fort opp igjen bufferen med det du slipper å betale på billånet. Ta tilsvarende billånsummen og spar dette. 

1 time siden, anonyyy skrev:

Det fungerer selvsagt også. Du kan også betale inn mer på lånet enn den månedlige summen. Siden du har klart å spare opp en del mens du har betalt på billånet, kan du sikkert betale mer enn hva terminbeløpet settes til. 

Med den bufferen, trenger du ikke kredittkortet. 

Anonymkode: f341a...3f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

betal hele lånet, som du sier kan du da spare 5 i mnd og da har du buffern på plass igjen på null komma niks :)

gjorde det samme for 1 år siden 

Anonymkode: 4d564...ad4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis økonomien din ellers er solid så kan du ha kredittkort som buffer. I hvertfall i en periode mens du sparer opp ny.

Billånet burde betales så fort som mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hvis du betaler ned hele billånet nå, så kan du spare de 2500 i mnd i tillegg til det du sparer nå til bufferkontoen din, i mnd. Bli ferdig med billånet 👌🏼

Anonymkode: 06c3c...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...