Gå til innhold

Lage hjemmelaget, oppskrift på hjemmelaget. Godt brød, godt smør, god olje, god vin.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett disse uttrykksformene bli mer og mer brukt. Det virker helt idiotisk på meg.

Hvis man lager noe selv, er det vel per definisjon hjemmelaget? Hvis man følger/trenger en oppskrift, så er det vel fordi man lager det selv? Det virker som det er et mønster i galskapen, også, som jeg ikke får helt tak i, for i oppramsinger får noen retter status som hjemmelaget, mans andre ikke får det, selv om det er relativt åpenbart at også disse rettene må regnes som hjemmelaget.

Tilsvarende irritasjon skaper "god/godt". Man spiser vel ikke vond mat? Og igjen er det bare noen matvarer som får status som "god". Jeg har ennå ikke sett "gode epler". Hvilke kriterier brukes for at man kan sette merkelappen "god" på en matvare? Ikke bare "hva gjør en matvare god, eller bedre enn en annen av samme type", men også "hva er det med visse matvarer som gjør at man trenger å spesifisere at den må være god"?

Anonymkode: 2e1f7...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

til det siste: Jeg kan si at vi skal kjøpe noe godt brød til helga. Da tenker jeg på et bedre brød enn det vi har til nistepakka, selv om vi aldri spiser vondt brød.

Anonymkode: 9f829...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duverden hva folk irriterer seg over. "Hjemmelaget" brukes om mat som lages helt hjemme, i motsetning til toro-gryte, som er laget halvferdig på fabrikken og kun delvis tilberedes hjemme. "God" brukes for å skille mellom noe som er "greit nok" og enda bedre. Et godt brød, er et brød som er bedre enn et vanlig brød, som når man spanter på seg et dyrt bakeri-brød framfor firstprice-kneip. Og jo, jeg har da sett "gode epler" brukt i fleng, det er gjerne når man kjøper epler av ekstra høy kvalitet og høyere prisklasse fremfor de bulkete first price-eplene. 

Til daglig kjøper vi et billigere brød, men i helgene unner vi oss ekstra. Da har vi godt brød, til hverdags har vi vanlig brød. I dag skal jeg lage hjemmelaget bolognaise, da lager jeg alt helt fra bunnen av, mens i morgen skal vi ha halvfabrikata, som da ikke er hjemmelaget selv om jeg står hjemme og tilbereder den. 

Anonymkode: 91a27...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi hjemmelaget butter chicken. Hadde jeg hentet gryteretten fra en indisk restaurant ville jeg brukt "servert/skal ha butter chicken". Hadde jeg brukt ferdig saus ville jeg nok ikke brukt ordet hjemmelaget. 

Jeg skal forresten hente med "gode epler" fra rekoringen i morgen. I motsetning til rema-eplene som selges når det ikke er sesong i Norge. Og en "god olivenolje" er noe helt annet enn en billigolje som ikke egner seg på salater og lignende. 

Anonymkode: c0def...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...