Gå til innhold

Jeg har ikke hatt noen ungdomstid/opprør i tenårene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt kjæreste eller sex i tenårene, jeg har bare vært skikkelig full en eneste gang, jeg har ikke sneket meg ut vinduet midt på natta, jeg øvelseskjørte ikke eller tok oppkjøring i tenårene, jeg har aldri røyket hasj, jeg har aldri ropt hold kjeft og slamret med dørene hjemme, jeg har heller aldri vært med på legendariske hytteturer/sydenturer og fester.Jeg hadde merkelig nok gode venner som jeg var mye med, og det er rart siden jeg var en ganske skrullete person som trivdes bedre med å lese bøker, utforske verdshistorie , lese gresk, lære nye språk, lage kunst med pensel og lærret og utvikle teknikker. 

Jeg hadde rett og slett en forferdelig kjedelig ungdomstid og har gått glipp av mye. Riktignok drikker jeg på fest, har samboer, er mer utadvendt og kjører bil nå.

Er det noen flere som ikke har hatt en skikkelig ungdomstid? 

Anonymkode: 06d7f...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg hadde heller ingen skikkelig ungdomstid. Er psykisk syk og symptomene begynte først å vise seg tidlig i tenårene. Ungdomstiden min besto i å skulke skolen siden jeg ble mobbet og ikke klarte å tilpasse meg/trives, og å sitte alene på rommet da jeg ikke hadde noe venner eller nettverk og få kjeft hjemme fordi jeg var så annerledes. 

Blir ofte fylt med en slags sorg når jeg hører om folk som hadde skikkelig ungdomsperioder, men det er ikke noe jeg får gjort noe med uansett. 

Anonymkode: 674c0...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.. hadde du det bra som ungdom? Savnet du disse tingene du skriver om her når du var ungdom? Eller tenker du som voksen at du burde gjort det annerledes? 
så lenge du trivdes med det du gjorde som ungdom er det jo ingenting galt i det?

jeg var slik du ønsket å være som ungdom.. festet, tok lappen, var sammen med venninnegjengen, og fant på mye sprell. 
fordi jeg trivdes best med det som ungdom. Jeg hadde ikke vært lykkelig om jeg satt inne å leste bøker. Men det høres ut som du trivdes med det? Det handler om personlighet.. folk er ulike. 
å ha ONS er ikke noe å trakte etter, det er få som har magiske opplevelser med det. 

Anonymkode: 7e3c4...5a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS.. hadde du det bra som ungdom? Savnet du disse tingene du skriver om her når du var ungdom? Eller tenker du som voksen at du burde gjort det annerledes? 
så lenge du trivdes med det du gjorde som ungdom er det jo ingenting galt i det?

jeg var slik du ønsket å være som ungdom.. festet, tok lappen, var sammen med venninnegjengen, og fant på mye sprell. 
fordi jeg trivdes best med det som ungdom. Jeg hadde ikke vært lykkelig om jeg satt inne å leste bøker. Men det høres ut som du trivdes med det? Det handler om personlighet.. folk er ulike. 
å ha ONS er ikke noe å trakte etter, det er få som har magiske opplevelser med det. 

Anonymkode: 7e3c4...5a4

Jo jeg jeg savnet alt jeg gikk glipp av den gangen og jeg tror jeg har gått glipp av mye moro og gode historier. Jeg trivdes godt med alt jeg gjorde selv og jeg elsket å være for meg selv. Men det var alltid et savn å være som de andre, å ikke ha verktøyene til å ikke være så sjenert. I det minste har jeg lært meg tysk og fransk gjennom alle timene alene og på Skype med folk fra de landene. Det var altså ikke helt bortkastet 

Anonymkode: 06d7f...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg hadde heller ingen skikkelig ungdomstid. Er psykisk syk og symptomene begynte først å vise seg tidlig i tenårene. Ungdomstiden min besto i å skulke skolen siden jeg ble mobbet og ikke klarte å tilpasse meg/trives, og å sitte alene på rommet da jeg ikke hadde noe venner eller nettverk og få kjeft hjemme fordi jeg var så annerledes. 

Blir ofte fylt med en slags sorg når jeg hører om folk som hadde skikkelig ungdomsperioder, men det er ikke noe jeg får gjort noe med uansett. 

Anonymkode: 674c0...51f

❤ ble mobbet jeg også.  Kjenner den følelsen 

Anonymkode: 06d7f...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det opprør som definerer en skikkelig ungdomstid? Hvis du har hatt en fin tid da du var ungdom så må vel det være vel så bra som å bli uvenner med foreldrene sine eller å drikke seg driting på en eller annen dårlig fest hvor man ender opp med å gjøre idiotiske ting man angrer på i ettertid?

Anonymkode: 6b179...fe3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde heller ikke en "skikkelig" ungdomstid. Var en god stund jeg kjente litt på det, at jeg skulle ønske jeg hadde hatt det. Når folk snakket om hjemme alene fester eller sydenturer med venner. Nå har jeg passert 30 og tenker ikke noe på det lengre. 

Jeg trivdes på mange måter med den ungdomstiden jeg hadde, samtidig som jeg skulle ønske jeg også hadde vært på fest og gjort de tingene der

Anonymkode: 66e50...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skikkelig ungdomstid her heller. Var så ille sjenert og stille. Hadde en og annen venninne nå og da, men satt som regel hjemme og kjedet meg. Snek meg ut hjemmefra en gang for å bli med på fest. Og jeg husker alt fra den kvelden. Det er et godt minne. 

Anonymkode: c77e0...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har tenåringer er dette litt interessant. Jeg har alltid gått inn for å ha en veldig åpen og ok dialog med mine barn, og ingen av dem har hatt noe ungdomsopprør heller. Jeg hører at det er ganske vanlig nå, akkurat fordi mange av oss foreldre er veldig opptatt av å ha god og fin dialog. 

Jeg har altså lykkes med det, men du påpeker at du savner å ha hatt et slags opprør. 

Jeg må si at jeg, tross god dialog, har ventet på det, men tiden for det begynner å renne litt ut, og det er ingen tendenser til at mine barn føler for å ha noe opprør. 

Anonymkode: 987a8...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg jeg savnet alt jeg gikk glipp av den gangen og jeg tror jeg har gått glipp av mye moro og gode historier. Jeg trivdes godt med alt jeg gjorde selv og jeg elsket å være for meg selv. Men det var alltid et savn å være som de andre, å ikke ha verktøyene til å ikke være så sjenert. I det minste har jeg lært meg tysk og fransk gjennom alle timene alene og på Skype med folk fra de landene. Det var altså ikke helt bortkastet 

Anonymkode: 06d7f...98c

Jeg mener det var i et intervju med Sigrid Bonde Tusvik hvor jeg hørte at hun sa at når hennes barn kom i tenårene skulle hun være skikkelig kjip og konservativ mamma, hvor for eksempel piercing og tatovering var forbudt, sånn at tenåringen kunne få kjenne på følelsen av å ha gjort litt opprør, om tenåringen for eksempel tok seg en piercing.

Jeg synes det var et godt poeng, at selv om en piercing egentlig var noe hun synes var helt OK, så skulle hun ikke la tenåringen vite det. 

TS: du har jo hatt ei ungdomstid, selv om den ikke besto av rus, sex og fyll. Mange tenåringer isolerer seg på tenåringsrommet, sitter for mye foran dataen, chatter, og enkelte prioriterer hobby og kreative ting. Kanskje krangla du med foreldrene dine som synes du satt for mye inne? Kanskje var du sjenert forelska i en gutt i klassen? Du har jo hatt ei ungdomstid, selv om du ikke var noen stor rebel.

Jeg kjenner flere som tok ungdomstida «helt ut», med både rus, sex og alt mulig annet. Det er virkelig ikke nødvendigvis noe å ønske seg. Det er en grunn til at foreldre idag har en åpen dialog med ungene sine. Alt for mange av oss kjenner til enten på egen kropp eller via andre, - konsekvensene av hva ei utagerende ungdomstid kan gjøre med et menneske. 

De jeg husker fra den «utsvevende» ungdomstida som lefla med for eksempel rus, fikk flere bekymringer enn de som ikke hadde denne erfaringa. Dårlig miljø, vanskelig å fullføre VGs. Noen ble faktisk rusmisbrukere. Noen få døde. 
De jentene jeg kjente som festa hardest med fyll og alkohol har nok dessverre alt for mange Metoo erfaringer de kan minnes til, fra sin ungdomstid.. 

Det er nok mange som er misunnelig på deg, TS. De som har en del kjipe erfaringer fra ungdomstid/tidlig voksenliv, grunnet manglende grenser og tilstedeværelse fra voksne. Mange som kanskje har minner de må drasse med seg videre i livet som de sliter med. Mange som kanskje ikke klarte fullføre VGS, og måtte ta opp fag. Som måtte bruke lang tid på utdannelse, eller droppet ut. Mange som kanskje sliter med å finne stabilitet i voksenliv, grunnet mye turbulens tidligere i livet, herunder ungdomstid.

Gresset kan ofte føles grønnere hos naboen. Det er nok mange som misunner deg den ungdomstida du hadde, selv om den kanskje ikke var så utsvevende. ;) 

 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje like greit og ikke ha en skikkelig ungdomstid med på fyll og sex. For det meste ender det alt med tårer, graviditet og sinte foreldre

Anonymkode: 9d78c...ee4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde merkelig nok gode venner som jeg var mye med, og det er rart siden jeg var en ganske skrullete person som trivdes bedre med å lese bøker, utforske verdshistorie , lese gresk, lære nye språk, lage kunst med pensel og lærret og utvikle teknikker. 

Jeg hadde rett og slett en forferdelig kjedelig ungdomstid og har gått glipp av mye. Riktignok drikker jeg på fest, har samboer, er mer utadvendt og kjører bil nå.

Er det noen flere som ikke har hatt en skikkelig ungdomstid? 

Anonymkode: 06d7f...98c

Ungdomstid dreier seg vel om å finne ut hvem en er og hva en vil. 

Du var en person litt utenom det vanlige, men hel ved og med gode venner som satte pris på det.

Denne veden har jo da hjulpet deg videre i livet slik at du er en veltilpasset voksen.

Ungdomsopprør blir det vel når interessene koliderer. 

Da har en to valg enten smelle med dørene og stå opp for seg selv eller la seg underkue av foreldrene sine og kanskje andre utfordringer senere i livet.

Jeg hadde ikke konflikter med foreldrene mine i tenårene og har nok tapt litt på det både overfor dem og resten av verden.

Søsteren min derimot var litt mer uenig med dem og sto opp for seg selv fikk husarrest kanskje, men argumenterte og fikk til ting og fikk deres aktelse og lov til mer enn meg.

Hun er vel også mer vellykket i livet generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde definitivt ett. Drakk alkohol fra jeg var 13, hade sex da jeg var 13. Bælmet sprit, kledde meg utelukkende i svart med opp ned kors osv. Startet krangler med foreldre uten grunn, kom hjem for sent på rent trass. I ettertid fremstår det litt meningsløst, at jeg ikke istedet fokuserte på hobbier, idrett ol. Er ikke helt sikker på hvorfor jeg var så sint på alt og alle heller. 

Anonymkode: dbd49...3b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hatt kjæreste eller sex i tenårene, jeg har bare vært skikkelig full en eneste gang, jeg har ikke sneket meg ut vinduet midt på natta, jeg øvelseskjørte ikke eller tok oppkjøring i tenårene, jeg har aldri røyket hasj, jeg har aldri ropt hold kjeft og slamret med dørene hjemme, jeg har heller aldri vært med på legendariske hytteturer/sydenturer og fester.Jeg hadde merkelig nok gode venner som jeg var mye med, og det er rart siden jeg var en ganske skrullete person som trivdes bedre med å lese bøker, utforske verdshistorie , lese gresk, lære nye språk, lage kunst med pensel og lærret og utvikle teknikker. 

Jeg hadde rett og slett en forferdelig kjedelig ungdomstid og har gått glipp av mye. Riktignok drikker jeg på fest, har samboer, er mer utadvendt og kjører bil nå.

Er det noen flere som ikke har hatt en skikkelig ungdomstid? 

Anonymkode: 06d7f...98c

Jeg hadde en flott ungdomstid, uten noen form for opprør. Var god venn med mamma og pappa, gjorde leksene mine, var med vennene mine, og likte ikke fyll og fest før i tyveårene. Hadde kjærester fra jeg var 16.

Føler ikke at jeg mangler noe i ungdomstiden likevel. 

Anonymkode: a29e6...2d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som gjør det jo, tror jeg? Har også lest at de som tok det skikkelig ut i trassalderen, altså 2-3-4 år gamle, de kan ha mykere tid i ungdomsalderen. 

Anonymkode: 5950c...9df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen opprør, lite fyll men mye koselige dager/kvelder med vennene mine. Jeg er glad for at jeg slapp unna mye av det de andre gikk gjennom jeg :) Ingen store krangler med foreldre, ingen kvelder jeg ikke husker - med tilsvarende angst, ingen magepumping, turer til sykehuset pga ulykke på fylla.... Jeg føler meg heldig. 

Anonymkode: 6a5be...0b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke jeg heller. Var redd for å gjøre noe galt/ufornuftig.

Anonymkode: 66f30...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Folk som velger å gå på "rølpe-fylla" hver eneste helg (og helst i ukedagene også!) er jo bare ufattelig barnslige og teite altså. Uansett aldersgruppe.                               

:kokk: 

Anonymkode: 1967d...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde litt både og, og forstår egentlig ikke hvorfor du tenker på dette.

Det mest meningsløse jeg husker fra den tiden var jo fyll og fjas.

Anonymkode: c44ec...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...