Gå til innhold

Usikker på hva jeg skal gjøre.. Bekymret for barn. Kontakte barnevern?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å forklare litt bakgrunnsinfo:

Jeg har to barn i nær familie der jeg har et nært forhold til barna, men ikke omsorgsperson. For å si det enkelt, omsorgsperson er lite samarbeidsvillig og noe spesiell. Jeg er også en person som liker å ha orden på ting hjemme, men jeg er langt ifra hysterisk. Har barn selv, og det kan fint gå flere dager før jeg f.eks. støvsuger. I tillegg har jeg fokus på barna, og er nok nøye på at de skal bli fulgt opp godt. Men ikke hysterisk. Vet om mange flere i min omgangskrets som har mye mer fokus på barn.

Barna er 11 og 13. Omsorgsperson stiller sjeldent opp på fritidsaktiviteter. Har f.eks. vært kun på en fotballkamp i sesongen med minste barn. Mange av treningene til barna må avlyses fordi man har ikke mulighet/tid til å kjøre de. Barna mangler mye grunnleggende utstyr. Omsorgsperson er svært travelt opptatt med jobb (selvstendig næringsdrivende) og andre verv som gjør at besteforeldre er MYE inne i bildet eller at de må klare seg selv. Må-ting som tannlege, dialog med spesialhelsetjenesten til de av barna som trenger ekstra oppfølging ser ut til å bli glemt/nedprioritert. Omsorgsperson har skyhøy forbruksgjeld og sliter tydeligvis økonomisk. Omsorgsperson har en svært uhensiktsmessig måte å prate med barna på. Svært autoritær, som gjør at barna skyr ham noe.

Det som topper det hele: Jeg var innom de for å si hei her en dag. Omsorgsperson var ikke hjemme. Jeg var dum og skulle låne toalettet. Det skulle jeg aldri ha gjort, for det som møtte meg da jeg gikk inn i huset fikk meg til å bli sjokkert. Jeg har aldri sett ett så skittent bad før. Toalettet og vasken var ødelagt. Det var høye dunger med klær overalt. Helt vanvittig med skitt og støv. Ellers i leiligheten var det store dunger med rot. Skitten generelt. Uteområdet er rotete med tomflasker strødd her og der. 

Dette får meg til å bli mer bekymret. Virker som om omsorgsperson sliter, men vanskelig å komme inn på vedkommende. Burde jeg ha snakket med besteforeldre? De er jo ressurssterke.. Burde jeg ha bare diskutert saken anonymt med barnevern? Vet at barna har en ressurssterk forelder, men at omsorgsperson nekter at vedkommende skal ha mer samvær. 

Anonymkode: b7371...641

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meld til bv, heilt klart. Kanskje vedkommende får en bust til å ta tak og rydde opp.

Anonymkode: ec485...0a6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar ikke samværsforelder grep? Mekling og barnefordelingsak. Om samværforelder ikke tar grep er det bekymringsfullt at begge foreldrene svikter og da bør du melde fra 

Anonymkode: 1575e...bce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kan ikke du snakke med barnas foreldre? Anbefale de å leie hushjelp som kan vaske hjemme vis de har for travelt?

jeg selv har masse klær på badet som er vasket men ikke tid å brette. Noen ganger kan det bli ille også, fordi jeg prioriterer barna først! Mater dem etter barnehagen, tar dem ut på tur,  leker med dem,så mater de og pusser tenner, tar på pysj og legger de, mange ganger det hender jeg sovner med de. Så blir det rotet som ikke ryddet på samme dag bare mere til neste dag. Så helgen, fra fredag jeg døgner  for å vaske hele huset. Og har kjøpt inn robot støvsuger og vasker gulv, fordi jeg ikke klarer å ha rent hjemme med små barn og med fulltidsjobb. Og jeg hadde blitt skuffet vis en som deg som kom inn til meg når jeg ikke var hjemme og anmelder meg at jeg har rot hjemme til barnevernet. Hadde heller satt mere pris på at vis denne personen hadde snakket med meg og hadde sakt i fra. Man kan leie husvask minst 2 ganger i måned eller 1 gang i uken. 
Bare tenk på de barn, vis de for dårlig fosterforeldre hva kommer å skje med de?  De har det sikkert bra med sine foreldre, stakkars foreldrene til barna prøver å forsørge barna og jobber for hardt. Bare snakk med besteforeldre eller foreldre, barna må ha et rent hjem, her er jeg enig og foreldre som stiller opp.

Anonymkode: 0d406...16c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke meldr til barnevernet bare fordi du misliker foreldre. Det oser av det her. Hvordan vet du alt hvis du ikke kommer overens med omsorgspersoner forresten? 

Anonymkode: 640cb...e3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke meldr til barnevernet bare fordi du misliker foreldre. Det oser av det her. Hvordan vet du alt hvis du ikke kommer overens med omsorgspersoner forresten? 

Anonymkode: 640cb...e3e

Dette. Hva skjer med å prate med folk før man melder de til bv? Er du perfekt Ts?

Anonymkode: 6486a...3da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ringe barnevernet for å diskutere med dem om du skal melde eller ikke. Jeg har gjort det selv, og barnevernet foreslo da at jeg skulle vente litt med å melde. Jeg oppga heller ikke navnet på familien jeg var bekymret for, kun mitt eget. Så det ville jeg gjort.

Anonymkode: b74ff...679

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke meldt, hvis det er nær familie må det jo gå an å kommunisere? Spesielt om renhold i hjemmet. Foreslå vaskehjelp, eller at barna kan få klesvask-ansvar mot lønn. Hvis besteforeldre er mye inne i bilde, blir jo barna ivaretatt på en slags måte. Reagerer ikke besteforeldre på manglende renhold i heimen deres?

På min sønns fotballag er det også noen foreldre jeg aldri har sett på kamp, og noen som glemmer av trening eller ikke dukker opp veldig ofte. Folk er forskjellige. Men bra at du følger med, hvis situasjonen skulle eskalere...

Anonymkode: d2d96...63a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang ville jeg kanskje snakket med barnas andre forelder, så denne kan vurdere å gjøre noen grep. Men ja, du kan absolutt melde bekymring for barna på grunnlaget du beskriver. 

Anonymkode: 74c06...519

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld til barnevernet. Det er ikke slik at barnevernet bare tramper inn og stjeler barna med mindre dette er nødvendig, men dette høres ut som en forelder som i det minste trenger litt veiledning og hjelp, og det er en stor del av barnevernets jobb. Det er kjipt at folk vegrer seg sånn for å be om hjelp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill, ring barnevernet og spør i steden for å spørre kvinneguiden. Det er så mye rart her inne.

Anonymkode: c2681...a44

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Meld til barnevernet. Det er ikke slik at barnevernet bare tramper inn og stjeler barna med mindre dette er nødvendig, men dette høres ut som en forelder som i det minste trenger litt veiledning og hjelp, og det er en stor del av barnevernets jobb. Det er kjipt at folk vegrer seg sånn for å be om hjelp. 

Rett til barnevernet? Altså ikke engang gjøre et forsøk på å snakke med den andre av foreldrene eller besteforeldrene? Merkelig tanke. 

Anonymkode: de20f...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, dette var jo ille. Håper personen får hjelp.. 

Anonymkode: b567d...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rett til barnevernet? Altså ikke engang gjøre et forsøk på å snakke med den andre av foreldrene eller besteforeldrene? Merkelig tanke. 

Anonymkode: de20f...667

Jo det er også en mulighet, men jeg personlig synes ikke at det nødvendigvis alltid er et bedre alternativ enn å kontakte barnevernet. I enkelte situasjoner kan nær familie være klar over situasjonen, men ikke ønske å tråkke over streken, fornærme eller såre omsorgspersonen som har det vanskelig med å fylle behovet til barna. Om en liten prat med barnemor kan hjelpe så er jo det flott, men i følge beskrivelsene ts kommer med så høres dette ut som en person som trenger profesjonell hjelp og muligens avlastning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rett til barnevernet? Altså ikke engang gjøre et forsøk på å snakke med den andre av foreldrene eller besteforeldrene? Merkelig tanke. 

Anonymkode: de20f...667

Ikke her i Norge😑 

Anonymkode: 6486a...3da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...