Gå til innhold

Hva svare barnet: «rettferdig at voksne har mer skjermtid enn barn?»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva ville du svart barnet ditt om du fikk spørsmålet?

Anonymkode: 48616...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, fordi skjermtid er direkte relatert til alder. Det er derfor bestefar kan sitte å se på tv hele dagen. 

Anonymkode: 4c876...78c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått kommentar på at jeg sitter mye mer ved pc enn barnet mitt får lov til. Jeg har svart noe sånt som "Jeg er voksen og bestemmer selv, når du blir voksen kan du det også. Dessuten hadde jeg ikke tilgang til pc før jeg var 18 og har mye å ta igjen." 😛

Anonymkode: 58ac0...1c6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at deres tid kommer. Da kan de sitte foran skjermen så mye de vil, spise hva de vil, ikke rydde, ikke gå ut... Alt de måtte ønske når den dagen de flytter ut kommer. 

 

Og det er jo fakta.

Anonymkode: bd235...b33

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det spørsmålet har jeg fått . Måtte tenke meg om og jeg fant ut at jeg måtte gå foran som et godt eksempel . Når barnet ikke har skjermbilder så har ikke jeg, når barnet sover så logger jeg meg på 

Anonymkode: 99274...fe2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis skjermen det er snakk om er pc/nettbrett (evt mobil) ville jeg skylde på at jeg som voksen og ansvarlig for husholdningen må holde på i nettbanken, betale regninger, styre med budsjett, organisere kalender, skrive lister over alt som må gjøres før jul osv. osv. osv. Med andre ord: store deler av skjermtiden går med til kjedelige voksenting, så skjermtiden jeg får til morsomme ting er ikke mer enn barnet får.

Anonymkode: 4ad8c...877

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skjermtiden din i ren gøy, det vil si ikke jobb eller andre plikter, høyere enn det barnet får lov til? Hvorfor det egentlig? Hva med å følge dine egne råd? 😄 
 

Anonymkode: 4579b...8a2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer skjermtid til spilling eller «TV-titting» mens barn er våkne er det ikke mer rettferdig at voksne har. 
 

Anonymkode: b04d1...928

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som vokser og utvikler seg har ikke godt av så mye tid passiv foran en skjerm.Voksne bestemmer selv. Når du blir voksen kan du gjøre som du vil.

Anonymkode: 4e70a...597

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bruker «skjermtiden» din til sosiale medier, spill eller lignende så syntes jeg de voksne bør følge samme regler som de har satt for barna. MEN: Som voksen bruker jeg skjerm til masse kjedelige voksen-ting: Følge med på nyheter, sjekke jobb-og privatmail, betale regninger, handle inn alt vi behøver (både matvarer, klær/sko, julegaver og kalendergaver) Så at den voksne behøver litt ekstra skjermtid for å gjøre alle disse kjedelige voksen-tingene er rett og slett en nødvendighet. Dersom barnet er stort nok kan du si at h*n får ekstra skjermtid dersom tiden brukes til å handle matvarer på Kolonial og sjekke oppdaterte smittevernregler :fnise: 

Anonymkode: 710b4...f17

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette er ikke noe et barn burde vite. Som foreldre sitter man da ikke foran skjermen så lenge barna er våkne.

Anonymkode: 3ab51...1f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

At dette er ikke noe et barn burde vite. Som foreldre sitter man da ikke foran skjermen så lenge barna er våkne.

Anonymkode: 3ab51...1f5

Mange voksne som jobber med skjerm, skal de vente med å jobbe til barnet har lagt seg?
 

Anonymkode: 99167...042

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som regel følger vi voksne omtrent de samme regler som barna, men i enkelte sammenhenger synes jeg det er helt greit å resirkulere livsvisdommen til min bestefar. Han pleide å si "Det er forskjell på far og katten", og det må være lov å si at noen ting er greit for voksne, men ikke for barn.

Anonymkode: 54fa3...583

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange voksne som jobber med skjerm, skal de vente med å jobbe til barnet har lagt seg?
 

Anonymkode: 99167...042

Nå er det forskjell på jobb og ikke jobb. Et slikt spørsmål hadde vel ikke vært problem å svare på ang jobb? Og barnet bør vel kanskje også være på sin jobb. Man klarer ikke jobbe og tilfredstillende barns behov. Ikke en gang i disse tider. Må barnet være hjemme når ma  har hjemmekontor vil så klart barnet lide, me  enda forstå forskjellen på jobb og fritid

Anonymkode: 3ab51...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gå på rommet ditt, og bli der til du slutter å være frekk"

Anonymkode: 70651...a46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis skjermtiden er jobb ville jeg svart det. Hvis man sitter så mye på skjerm på fritiden at barnet påpeker det ville jeg tenkt over egne vaner og gjort noe med det. Når det er sagt er det da hundrevis av eksempler på ting voksne får gjøre, men ikke barn, så det argumentet hadde ikke fungert her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner her så påpeker også jeg disse nødvendige voksentingene man må gjøre som betale regninger etc og jeg påpeker spesielt de tingene som jeg gjør på skjermen som relateres direkte til barnet som at det er der vi leser leksene til barnet, og at akkurat nå leter jeg etter nytt regntøy siden du trenger det da det ble hull igår i regnbukse di, etc etc elker husker du vi snakket om at vi skulle på ferietur til dyreparken, og da må jeg bruke skjerm for å bestille billetter, hotell etc. Dette har fungert fint her, virker som barnet får en større forståelse og klager mindre. 

Anonymkode: 1467b...eb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er det forskjell på jobb og ikke jobb. Et slikt spørsmål hadde vel ikke vært problem å svare på ang jobb? Og barnet bør vel kanskje også være på sin jobb. Man klarer ikke jobbe og tilfredstillende barns behov. Ikke en gang i disse tider. Må barnet være hjemme når ma  har hjemmekontor vil så klart barnet lide, me  enda forstå forskjellen på jobb og fritid

Anonymkode: 3ab51...1f5

Det kommer vel helt an på alderen på barna. Når 10-åringen har besøk og de forsvinner på rommet i timesvis, eller er ute og farter i timesvis, så har han ikke noe "behov" for at jeg skal sitte pal og vente på at han kanskje trenger meg. Ser ingen grunn til at jeg ikke skal kunne jobbe da, eller se på netflix for den saks skyld.

Anonymkode: 58ac0...1c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at på samme måte som det er forskjellig leggetid for voksne og barn, og også mellom barn i forskjellig alder, så er det også greit at det er forskjellig skjermtid.

Samtidig så er det jo greit å forsøke å samkjøre ting, slik at vi voksne er så skjermfrie som mulig i de periodene vi krever at barna er skjermfrie. MÅ vi være på skjerm, så kan vi gjerne forklare hva vi gjør og hvorfor også. Det meste av voksenting som krever skjerm kan vente til etter barnas leggetid her. 

Anonymkode: f3eca...c1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...