Gå til innhold

Hva synes dere om mine foreldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke dine foreldres ansvar å sørge for at du og barna får den julen dere forventer.

Anonymkode: b0011...fe7

Mener du ikke omtanke for andre er viktig i livet? Eller lever du etter at alle bør tenke på seg og sitt, og drite i alle andre? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er bestemor selv, og å lese dette gjør vondt langt inn sjelen. Får så vondt av både deg og barna dine.

Synes dine foreldre er skikkelig kjipe, og julegave til 200 pr barn når de vet hvor vanskelig økonomien din er, det er gjerrig.  I hvert fall når de har så god råd at de svir av mange tusen på høyfjellshotell. (Som en liten digresjon kan jeg fortelle at jeg en gang i livet var på høyfjellshotell i julen og det var den kjedeligst/dummeste julen jeg noen gang har hatt)

Det ser ut til at foreldrene dine har tatt et aktivt valg om å bruke tid og penger på seg selv og ikke på sine barn og barnebarn.  Det er selvsagt en rett de har, men det får store konsekvenser i forholdet til barn/barnebarn. De kan ikke få begge deler.  Tror jeg ville vurdert å bryte alle bånd med dem etter å først ha forklart dem hvor egoistiske og gjerrige du synes de er.

  

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde dessverre gått en f... i meg, og jeg hadde vipset pengene tilbake med beskjed om at ønsker hun ikke å legge litt innsats i gavene, så kan de bare droppe gavene. 

Jeg synes jeg har sett tidligere år at man kan melde seg på tiltak for at barna kan få en passende gave til jul. Se om dere har noen slike muligheter der du bor. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nerine_ skrev:

Ja, foreldrene dine høres vanvittig kjipe ut. Merkelig å ha så lite omtanke for nærmeste familie. 

Men hvorfor betaler ikke far for barna sine? 

Barnefar reiste fra alt. Han er utenlandsk statsborgerskap og brøt alle bånd med Norge når han reiste fra barna sine. Han er nå bosatt i hjemlandet sitt i Asia.

Anonymkode: ec4b1...e18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du ikke barnebidrag? Det har du jo rett på. Det bør du fikse snarest. Barnebidrag er ikke penger til deg, det er penger til barna dine. 

Anonymkode: 790c9...e73

Fordi barnefar som er utenlandsk statsborger reiste tilbake til sitt hjemland og brøt alle bånd med Norge. Han bor i ett asiatisk land nå og det er umulig å kreve inn penger eller bidrag fra det landet. Har snakket med nav om det og dette var svaret jeg fikk. Jeg får en ekstra barnetrygd fra nav. 

Anonymkode: ec4b1...e18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De er egoistiske! Selvsagt har de lov til å gjøre hva de vil, men drøyt å droppe julefeiring med dere. Ligger det noe mer bak? Er de redde for at dere plutselig ikke vil pga corona? Handler det om økonomi? Siden de velger høyfjellet i julen? Dårlige prioriteringer hvertfall. 

Anonymkode: 74f58...467

Hvis Corona var frykten burde de heller droppe høyfjellshotellet i julen. De har svært god økonomi, og har alltid hatt det. Jeg vet ikke om det ligger noe mer bak enn at de bare har lyst til å kose seg.

Anonymkode: ec4b1...e18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, ekkoet skrev:

Enig med de fleste her. 

Hvordan er forholdet til søsteren din, snakker du med henne om slikt som dette? 
Jeg sier ikke at hun skal endre på sine planer, men hva tenker hun om hvordan foreldrene dine prioriterer?

 

 

Jeg tror ikke hun merker dette. Hun er yngre enn meg, og har lite kontakt med oss. Er alltid opptatt i jobb og med sine venner og samboer. Hun har de siste årene feiret med sin svigerfamilie eller reist vekk hver jul. 

Anonymkode: ec4b1...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre reiser ikke bort, men gidder mest sannsynlig ikke være sammen med oss i jula. De skylder på covid for å slippe. Min mor hater julen og å være sosial. 
 

Mine barn får 500 hver da. Mine foreldre har banken full av penger...Jeg synes det er gnient. De har sluttet å kjøpe gave til meg. De bare vipser over pengene, så får vi kjøpe noe selv til de, gidder ikke engang prøve å finne noe selv. Synes det er kjipt at vi betyr såpass lite at jeg som deres eneste datter ikke får noenting.

Anonymkode: 78a9c...a3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Nerine_ skrev:

Mener du ikke omtanke for andre er viktig i livet? Eller lever du etter at alle bør tenke på seg og sitt, og drite i alle andre? 

Foreldrene til TS er gamle og har som alle andre foreldre brukt hver eneste jul i hele sitt voksne liv til å rydde, vaske, handle, bake, pakke, pynte, lage mat og ikke minst brukt mye penger på å arrangere jul for barn og barnebarn. Akkurat i år ønsker de å slappe av og la hotellansatte ta seg av styret, og i stedet for å unne dem litt ro og fred en jul så blir det sutring fra deres voksne datter? Er det noen som mangler omtanke her er det TS. 

Anonymkode: b0011...fe7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ulven skrev:

Det hadde dessverre gått en f... i meg, og jeg hadde vipset pengene tilbake med beskjed om at ønsker hun ikke å legge litt innsats i gavene, så kan de bare droppe gavene. 

Jeg synes jeg har sett tidligere år at man kan melde seg på tiltak for at barna kan få en passende gave til jul. Se om dere har noen slike muligheter der du bor. 

Dette! Hadde gjort det samme! 

Fyfaen så knipent og gnient.

TS; synes ikke du trenger å opprettholde noen fasade. Spør de overhodet hvordan du har det? - Isåfall kan du svare: «jeg gruer meg til jul»! Du kan snakke om dette med dem! Og før du går helt i strupen på dem så er det kanskje det du må gjøre: snakk med dem; sett ord på hvorfor dette er vanskelig. 
Jeg ville ikke ventet; bare ta en telefon, nå!

si at det er økonomisk trangt, penger er brukt opp på praktiske formål, og det å få vippset 400kr sånn at du kan kjøpe gaver til ungene selv opplevdes som et siste stikk, i forhold til at du hadde ønsket mer samvær og nærhet mellom barnebarn og besteforeldre, og deg selv også. Sett ord på det! Kanskje er foreldrene dine såpass fjern fra hva som foregår i ditt liv at de skjønner det ikke? 
 

Normale oppegående besteforeldre drar ikke på høyfjellshotell ferie til jul, vel vitende om at barn og barnebarn sitter igjen alene og sliter økonomisk. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnefar reiste fra alt. Han er utenlandsk statsborgerskap og brøt alle bånd med Norge når han reiste fra barna sine. Han er nå bosatt i hjemlandet sitt i Asia.

Anonymkode: ec4b1...e18

Men du har jo krav på penger fra staten iallefall? 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene til TS er gamle og har som alle andre foreldre brukt hver eneste jul i hele sitt voksne liv til å rydde, vaske, handle, bake, pakke, pynte, lage mat og ikke minst brukt mye penger på å arrangere jul for barn og barnebarn. Akkurat i år ønsker de å slappe av og la hotellansatte ta seg av styret, og i stedet for å unne dem litt ro og fred en jul så blir det sutring fra deres voksne datter? Er det noen som mangler omtanke her er det TS. 

Anonymkode: b0011...fe7

Man er aldri for gammel til å vise datter og barnebarn omtanke. Jeg syns det er veldig rart å skulle kose seg på hotell når du vet at din egen datter og barnebarn har det stusselig. Men kanskje det bare er fordi jeg er "bortskjemt" ved å komme fra en familie som passer på at alle har det bra. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forklart dem att det blir veldig trangt økonomisk i år og att du kunne tenke deg å feire med dem? Att barna gjerne vil være med dem på julaften og gjerne att de stelte i stand eller att dere kan gjøre det sammen? Jeg synes de er gniene og er veldig uvant for oss i hvert fall att besteforeldre ikke ønsker å være med barnebarn. 
Kanskje de ikke har vært alene og med dere mange julaftner ?

Endret av Loff77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis Corona var frykten burde de heller droppe høyfjellshotellet i julen. De har svært god økonomi, og har alltid hatt det. Jeg vet ikke om det ligger noe mer bak enn at de bare har lyst til å kose seg.

Anonymkode: ec4b1...e18

Har de alltid hatt god økonomi og ikke hjulpet deg? Hjalp de deg ikke som student heller? Har de drevet med andre ting som psykisk nedbrytning og slike ting? Hvorfor vil du ha dem i livet ditt? Jeg hadde like foreldre som deg, millionærer som lot meg gå gjennom fryktelige ting psykisk og som ikke bidro økonomisk når jeg hadde det vanskelig selvom de ikke hadde merket noe til det økonomisk. Det er nedbrytende å omgås slike mennesker og de bør ikke få belønning for dritten sin.

Anonymkode: 52ff5...069

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre reiser ikke bort, men gidder mest sannsynlig ikke være sammen med oss i jula. De skylder på covid for å slippe. Min mor hater julen og å være sosial. 
 

Mine barn får 500 hver da. Mine foreldre har banken full av penger...Jeg synes det er gnient. De har sluttet å kjøpe gave til meg. De bare vipser over pengene, så får vi kjøpe noe selv til de, gidder ikke engang prøve å finne noe selv. Synes det er kjipt at vi betyr såpass lite at jeg som deres eneste datter ikke får noenting.

Anonymkode: 78a9c...a3a

Var de gjerrige mens du var student også? Har de brukt pengene sine som en måte å trykke deg ned på, ved f.eks at de vet du har det vanskelig og ikke hjelper til økonomisk? Hvorfor vil du ha dem i livet ditt når du føler at de egentlig ikke bryr seg eller eventuelt ønsker å trykke deg ned ved å nekte deg hjelp økonomisk?

Anonymkode: 52ff5...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alene med 2 barn og det virker som det blir en ekstremt stusselig jul for meg og barna. Mime foreldre som vi alltid har feiret hos velger å feire på høyfjellshotell i år. Min søster feirer med sin svigerfamilie. Så da blir det meg og ungene alene. Faren deres er helt ute av bildet og har ikke noe kontakt med barna, han bor i utlandet. 
 

I tillegg til at det blir ensomt blir det også kjipt fordi jeg har dårlig råd. Har egentlig vært flink til å jobbe og spare, er også i full jobb og har vært det hele veien, selvom lønnen ikke er god. Men i år hadde vi lekkasje på badet som måtte fikses, samtidig som det elektriske anlegget måtte byttes ut. Og nå røk kjøleskapet. Så hele bufferen min og pengene jeg har spart til jul har gått med til dette. I tillegg måtte barna ha nytt vintertøy og støvler, så siste rest kommer til å gå med til å kjøpe dette.

Til jul kommer barna til å få vinterklær, pysjamaser, og sengetøy til jul. Altså ting de uansett trenger. Barna mine er 11 og 5 år. Jeg vet at 11 åringen muligens ønsker seg noe mer enn bare myke pakker. Men det er kun det jeg har råd til. Han er den eneste i klassen uten spillkonsoll og vet at han har ønsket seg det lenge. Han trenger også en ny mobil, hans nåværende mobil er såpass ødelagt at den er teipet sammen. 
 

Alt dette vet foreldrene mine, men likevel velger de å bare dra på høyfjellshotell og droppe hele feiringen. Og for å gjøre vondt verre fikk jeg en SMS av mor nå. Der skrev mor at i år kommer hun kun til å kjøpe julegaver til barnebarna, ikke oss voksne. Og det er selvsagt helt greit. Men det som var mest sårende var at hun vippset meg 400kr. Sa at jeg kunne kjøpe julegaver til begge barna for dette og si at det var fra henne! Jeg synes det er helt greit at hun velger i kjøpe gaver for  200kr per barn, men hun kunne ha gjort det selv. Hun er pensjonist og bor 20 min unna. Det hadde vært mye koseligere for barna å få gavene personlig. 
 

Er dette kjipt av foreldrene mine? Fordi jeg føler det. Ser rundt meg hele tiden at besteforeldre engasjerer seg i barnebarna, er aktive i dere liv og bryr seg om dem. Mens mine foreldre tar bare mer og mer avstand fra sine. 
 

Og nei, jeg er ikke en slik som belager meg på hjelp fra foreldre eller det offentlige. Jeg har som sagt alltid greid meg selv, har ikke mottatt en krone i barnebidrag siden det ble slutt. Mine foreldre har heller ikke hjulpet meg, hverken økonomisk eller praktisk. Jeg har alltid greid meg selv. 
 

Hba synes dere? Er dette greit av foreldrene mine? 


 

 

Anonymkode: ec4b1...e18

Jeg føler med deg. Synes foreldrene dine er veldig egosentriske og de burde i hvert fall kunne ha hjulpet deg litt mer økonomisk nå i julen sånn at barna dine og deg selv kan få en fin julefeiring med eller uten dem.

Om du sliter veldig til jul så kan det hjelpe å søke hjelp hos kirken. (jeg er ikke kristen, men har vært i lignende situasjon selv med mine barn og jeg dro til kirken, de delte ut julemat og en liten gave til barna ) Du trenger ikke ta med ungene dine om du er redd de skal synes det er rart, du kan gå alene. Da sparer du litt penger på julematen. Går også ant å lage en annonse på finn og ser om noen kan hjelpe deg litt med julegave til ungene dine eller julegodt. 

Anonymkode: 6928b...2e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene til TS er gamle og har som alle andre foreldre brukt hver eneste jul i hele sitt voksne liv til å rydde, vaske, handle, bake, pakke, pynte, lage mat og ikke minst brukt mye penger på å arrangere jul for barn og barnebarn. Akkurat i år ønsker de å slappe av og la hotellansatte ta seg av styret, og i stedet for å unne dem litt ro og fred en jul så blir det sutring fra deres voksne datter? Er det noen som mangler omtanke her er det TS. 

Anonymkode: b0011...fe7

Uenig. Det er svært uvanlig av besteforeldre å være mer opptatt av egen komfort enn at barnebarna får en fin jul, og TS har all grunn til å være skuffet. Besteforeldrene gjør som de vil, men må tåle at datter er skuffet over dem (og ikke gidder stille opp når de blir gamle og trenger henne).

Anonymkode: 3f902...bd5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff så trist, jeg hadde aldri latt noen av mine barn sitte alene på julaften, og det gjør ikke mine foreldre heller. 
Jeg synes du skal snakke med dem om dette, at du har lyst å gi barna en koselig jul, men føler det blir stusslig med bare dere. 
De har selvsagt all rett til å reise bort, men det virker jo som at de lukker øyene for at de kanskje kan gjøre livet litt lysere for noen de er uendelig glad i. 
Man trenger ikke være ansvarlig for noen for å gi omtanke. 
Mine foreldrene er også minstepensjonister men gir mye mer enn 400kr i gave, så det handler vel om prioriteringer, noe de også har full rett til, men det betyr ikke at man ikke kan synes de er kjipe. 
 

Hvis du vil kan du sende meg adr din på mld så kan jeg sende deg noen pent brukte klær og et uåpnet sengesett som jeg har pakket bort å skal gi vekk, så kan du bruke de pengene på noe annet ihvertfall. 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne invitert du og barna på høyfjellshotellet

Anonymkode: 16d33...e56

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du TS? 

Kan nok ikke kjøpe spillkonsoll eller mobil, men om du bor i nærheten så kan vi bidra med noen andre, harde pakker under juletreet.😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de alltid hatt god økonomi og ikke hjulpet deg? Hjalp de deg ikke som student heller? Har de drevet med andre ting som psykisk nedbrytning og slike ting? Hvorfor vil du ha dem i livet ditt? Jeg hadde like foreldre som deg, millionærer som lot meg gå gjennom fryktelige ting psykisk og som ikke bidro økonomisk når jeg hadde det vanskelig selvom de ikke hadde merket noe til det økonomisk. Det er nedbrytende å omgås slike mennesker og de bør ikke få belønning for dritten sin.

Anonymkode: 52ff5...069

Jeg hadde det aldri trangt økonomisk som student. Jobbet 30- 50 prosent ved siden av studiene, så hadde mye å rutte med hele studietiden til student å være. 

Anonymkode: ec4b1...e18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...