Gå til innhold

Hva synes dere om mine foreldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alene med 2 barn og det virker som det blir en ekstremt stusselig jul for meg og barna. Mime foreldre som vi alltid har feiret hos velger å feire på høyfjellshotell i år. Min søster feirer med sin svigerfamilie. Så da blir det meg og ungene alene. Faren deres er helt ute av bildet og har ikke noe kontakt med barna, han bor i utlandet. 
 

I tillegg til at det blir ensomt blir det også kjipt fordi jeg har dårlig råd. Har egentlig vært flink til å jobbe og spare, er også i full jobb og har vært det hele veien, selvom lønnen ikke er god. Men i år hadde vi lekkasje på badet som måtte fikses, samtidig som det elektriske anlegget måtte byttes ut. Og nå røk kjøleskapet. Så hele bufferen min og pengene jeg har spart til jul har gått med til dette. I tillegg måtte barna ha nytt vintertøy og støvler, så siste rest kommer til å gå med til å kjøpe dette.

Til jul kommer barna til å få vinterklær, pysjamaser, og sengetøy til jul. Altså ting de uansett trenger. Barna mine er 11 og 5 år. Jeg vet at 11 åringen muligens ønsker seg noe mer enn bare myke pakker. Men det er kun det jeg har råd til. Han er den eneste i klassen uten spillkonsoll og vet at han har ønsket seg det lenge. Han trenger også en ny mobil, hans nåværende mobil er såpass ødelagt at den er teipet sammen. 
 

Alt dette vet foreldrene mine, men likevel velger de å bare dra på høyfjellshotell og droppe hele feiringen. Og for å gjøre vondt verre fikk jeg en SMS av mor nå. Der skrev mor at i år kommer hun kun til å kjøpe julegaver til barnebarna, ikke oss voksne. Og det er selvsagt helt greit. Men det som var mest sårende var at hun vippset meg 400kr. Sa at jeg kunne kjøpe julegaver til begge barna for dette og si at det var fra henne! Jeg synes det er helt greit at hun velger i kjøpe gaver for  200kr per barn, men hun kunne ha gjort det selv. Hun er pensjonist og bor 20 min unna. Det hadde vært mye koseligere for barna å få gavene personlig. 
 

Er dette kjipt av foreldrene mine? Fordi jeg føler det. Ser rundt meg hele tiden at besteforeldre engasjerer seg i barnebarna, er aktive i dere liv og bryr seg om dem. Mens mine foreldre tar bare mer og mer avstand fra sine. 
 

Og nei, jeg er ikke en slik som belager meg på hjelp fra foreldre eller det offentlige. Jeg har som sagt alltid greid meg selv, har ikke mottatt en krone i barnebidrag siden det ble slutt. Mine foreldre har heller ikke hjulpet meg, hverken økonomisk eller praktisk. Jeg har alltid greid meg selv. 
 

Hba synes dere? Er dette greit av foreldrene mine? 


 

 

Anonymkode: ec4b1...e18

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syntes det er veldig spesielt av foreldrene dine at dem ikke vil feire jul med barnebarn. Og velge høyfjellshotell i år hvor det er covid 19 høres ikke akkurat ut som det smarteste valget. Regner ikke med at de er helt unge siden de har såpass store barnebarn. Fremstår gjerrige spør du meg, 200 pr.ban? Min mamma er pensjonist og alene, med 5 barnebarn, her får alle barnebarn for ca 2000,- pr, pluss julekalender. De får også gaver utenom ellers, og hun spør alltid hva de ønsker seg, nå er 4 av 5 barnebarn tenåringer, så da kjøper hun noe siden hun liker gi ullsokker, sengetøy, pyjamas etc, så får de 1000 i kontanter som de kan bruke som de vil. Og vi feirer alltid med min mamma, pluss bror og barn

Anonymkode: 1ffb9...7f8

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får du ikke barnebidrag? Det har du jo rett på. Det bør du fikse snarest. Barnebidrag er ikke penger til deg, det er penger til barna dine. 

Anonymkode: 790c9...e73

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de drar på høyfjellshotell synes jeg på et vis er greit. De er jo pensjonister og har oppdratt en familie for lengst, på et tidspunkt i livet må man få prioritere seg selv og ting man har lyst til å oppleve før det er for seint. At du ble alenemor, betyr jo ikke at de kan vie sine siste oppegående år på å ta vare på deg. Dine barn er ditt ansvar, og selv om man skal støtte hverandre i en familie, er det en balansegang. De besteforeldrene du ser rundt deg som er superengasjert i det daglige er nok bare dem som er mest tydelige i terrenget, det er nok ikke standarden de fleste av oss kan forvente.

At de vippser deg 200 per barn og ber deg besørge julegaver er derimot helt ute, så klart skal man kjøpe og overrekke julegaver personlig og finne på noe koselig i førjulstida med sine barnebarn om man er frisk og bor i nærheten av hverandre. Vi og barna skal heller ikke feire med mine foreldre i år, fordi de skal reise til min bror i en annen landsdel, men kommer til å ha noen koselige treff i desember likevel med gløgg, pepperkaker og julegaveutveksling. Så der synes jeg du har rett til å reagere, og gi beskjed om at du forventer bedre.

En annen ting, hvorfor har du ikke mottatt en krone i barnebidrag? Det har barna dine rett på. Er faren deres utenlandsk statsborger, siden Nav tydeligvis ikke har krevd noen penger fra ham? Har du snakket med Nav?

Anonymkode: 98ae4...b83

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dine foreldre høres ikke greie ut nei. Det rareste er at de ikke selv vil feire jul med barnebarna, synes jeg. Jeg hadde sagt dette til dem hadde det vært mine foreldre, men ellers er det ikke mye du får gjort med deres valg, så jeg hadde jobbet for å glemme det og ikke være bitter, og laget en kjempefin jul for deg og barna. Penger er jo ikke alt, tenk hvor heldige dere er som får feire sammen! (og er det mulig å få støtte til gaver til barna dine noe sted/av noen?)

Anonymkode: 3f902...bd5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt skuffet om det var mine foreldre som prioriterte slik ja.

Merkelig at ikke de er mer engasjert vi egne barn/barnebarn. Dette kommer de jo til å merke selv, den dagen de får helseproblemer som legger begrensninger på dem, og slike ting som besøk av barnebarna uteblir, eller praktisk hjelp fra barn og barnebarn. Hadde ikke giddet å stille særlig opp, eller brukt energi på å overtale barna til å besøke dem/gjøre ærender når den tiden kommer, og den kommer til de fleste.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Nei, dette er på ingen måte greit. Det er intet annet en ufyselig oppførsel.  Det burde vørt en selvfølge at de var hjemme og stelte istand en fin jul for barnebarna sine, og 400 kr? Er det en vits ? Jeg syns det var smålig og egoistisk . Selv jeg som er onkel , ville følt et større ansvar enn dine foreldre . Jeg blir rett og slett trist av å lese sånt. Og desverre virket det som det er mye trenden i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har full rett til å gjøre det, men jeg hadde reagert som deg. Skikkelig trist med egosamfunnet der alle skal realisere seg selv og egne drømmer hele tiden.

Hva skal de gjøre på dette høyfjellshotellet alene? Hadde jeg vært dine foreldre hadde jeg spandert tur på deg og dine barn og så kost oss sammen.

400,- i julegave til to barn er også ganske drøyt, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er egoistiske! Selvsagt har de lov til å gjøre hva de vil, men drøyt å droppe julefeiring med dere. Ligger det noe mer bak? Er de redde for at dere plutselig ikke vil pga corona? Handler det om økonomi? Siden de velger høyfjellet i julen? Dårlige prioriteringer hvertfall. 

Anonymkode: 74f58...467

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene dine virker veldig kjipe. Å dra på høyfjellshotell når de vet at barnebarna og du blir alene i jula er litt sært. De er pensjonister og kan vell dra på høyfjellshotell før eller etter julaften?..

Dersom de har råd til å dra på høyfjellshotell synes jeg 200kr til hvert barnebarn er litt lite (med mindre de har 16stk), men uansett burde det vært en selvfølge at de kjøpte gaven selv og ikke la enda mer ansvar på deg. 

Når man ikke er mer til stede for barn og barnebarn enn det, kan de ikke forvente å ha dere der når de selv ønsker det, blir syke og gamlere. 

Anonymkode: a00ff...343

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dine foreldres ansvar å sørge for at du og barna får den julen dere forventer.

Anonymkode: b0011...fe7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de fleste her. 

Hvordan er forholdet til søsteren din, snakker du med henne om slikt som dette? 
Jeg sier ikke at hun skal endre på sine planer, men hva tenker hun om hvordan foreldrene dine prioriterer?

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

400 kroner til begge barnebarna var gjerrig, simpelt og egoistisk. 

Sier mye om foreldrene dine, 400 er et hån, det er mindre enn hva det koster å fylle biltanken, tygg litt på den.

Da snakker man gjerrig, (unnskyld språkbruken) jævlige og råtne holdninger fra besteforeldre tvers igjennom. Her viser de sitt sanne jeg, og at de har null omtanke og omsorg for deg og barna.

Blir helt matt. Det har for mange vært et tøft år, med covid 19. Og de velger å dra på høyfjellshotell, som ikke akuratt er billig, og gir en «gave» på 400 kroner til begge barna. Er så drøyt at jeg er helt rystet. Bare et måltid på det høyfjellshotellet koster nok nærmere 400. Da snakker man selvsentrerte, egoistiske drittsekker som ikke tenker på noe annet enn seg selv og egen nytelse. Bruker tusenvis på seg selv for å feire jul, og gir barnebarna 400, når de sikkert også vet at dere sliter økonomisk. Det er faktisk så skammelig, at jeg ikke har ord.

Ts, du overreagerer ikke. Foreldrene dine oppfører seg jævlig for å si det mildt. Slike foreldre fortjener å råtne på eldrehjem når de blir gamle.

Sorry, not sorry.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alene med 2 barn og det virker som det blir en ekstremt stusselig jul for meg og barna. Mime foreldre som vi alltid har feiret hos velger å feire på høyfjellshotell i år. Min søster feirer med sin svigerfamilie. Så da blir det meg og ungene alene. Faren deres er helt ute av bildet og har ikke noe kontakt med barna, han bor i utlandet. 
 

I tillegg til at det blir ensomt blir det også kjipt fordi jeg har dårlig råd. Har egentlig vært flink til å jobbe og spare, er også i full jobb og har vært det hele veien, selvom lønnen ikke er god. Men i år hadde vi lekkasje på badet som måtte fikses, samtidig som det elektriske anlegget måtte byttes ut. Og nå røk kjøleskapet. Så hele bufferen min og pengene jeg har spart til jul har gått med til dette. I tillegg måtte barna ha nytt vintertøy og støvler, så siste rest kommer til å gå med til å kjøpe dette.

Til jul kommer barna til å få vinterklær, pysjamaser, og sengetøy til jul. Altså ting de uansett trenger. Barna mine er 11 og 5 år. Jeg vet at 11 åringen muligens ønsker seg noe mer enn bare myke pakker. Men det er kun det jeg har råd til. Han er den eneste i klassen uten spillkonsoll og vet at han har ønsket seg det lenge. Han trenger også en ny mobil, hans nåværende mobil er såpass ødelagt at den er teipet sammen. 
 

Alt dette vet foreldrene mine, men likevel velger de å bare dra på høyfjellshotell og droppe hele feiringen. Og for å gjøre vondt verre fikk jeg en SMS av mor nå. Der skrev mor at i år kommer hun kun til å kjøpe julegaver til barnebarna, ikke oss voksne. Og det er selvsagt helt greit. Men det som var mest sårende var at hun vippset meg 400kr. Sa at jeg kunne kjøpe julegaver til begge barna for dette og si at det var fra henne! Jeg synes det er helt greit at hun velger i kjøpe gaver for  200kr per barn, men hun kunne ha gjort det selv. Hun er pensjonist og bor 20 min unna. Det hadde vært mye koseligere for barna å få gavene personlig. 
 

Er dette kjipt av foreldrene mine? Fordi jeg føler det. Ser rundt meg hele tiden at besteforeldre engasjerer seg i barnebarna, er aktive i dere liv og bryr seg om dem. Mens mine foreldre tar bare mer og mer avstand fra sine. 
 

Og nei, jeg er ikke en slik som belager meg på hjelp fra foreldre eller det offentlige. Jeg har som sagt alltid greid meg selv, har ikke mottatt en krone i barnebidrag siden det ble slutt. Mine foreldre har heller ikke hjulpet meg, hverken økonomisk eller praktisk. Jeg har alltid greid meg selv. 
 

Hba synes dere? Er dette greit av foreldrene mine? 


 

 

Anonymkode: ec4b1...e18

Jeg synes ikke dette er greit, men det er liten vits i å være bitter. Alle familier har sitt, og noen feirer jul med rus og alkohol. Det er forskjellige problemer i alle familier, men alle har de problemer.  Du bør være åpen med ungene om at dere har dårlig råd, sette opp et juletre sammen, varme opp og stelle i stand en fin jul for dere. Det er bedre å være sammen med de man er glad i enn å feire med slike kalde, perifere familierelasjoner.

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig kjipt gjort å la deg sitte alene med ungene på julaften. Og også kjipt å lesse ansvaret med å kjøpe gavene over på deg. 

Anonymkode: 92da3...435

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt barna pengene i gave. Med så dårlig økonomi så ville jeg gitt barna mulighet til å kunne spare til spillkonsoll/telefon, i stedet for å kjøpe julegaver for andre.

Ville vurdert om du har noen venner som og er alene på julaften som dere kan feire sammen med. 
 

Jeg er så vant til at min far ikke feirer med oss, så i min familie er det normalen, selv om forholdet ellers er bra.

Anonymkode: e93df...8bd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville svart min mor: takk, men jeg er skuffet. Ikke over beløpet, men mangelen på omtanke. Har hun virkelig ikke tenkt å møte barna til noe som helst førjulskos? Det blir litt stusselig jul for deg i år, og igjen takk, pengene kommer godt med, (det var kanskje det som var tanken bak, julegaver til 200,- som ikke traff ville vært enda «verre»), men kunne du kjøpe noe og arrangert slik at bestemor i hvertfall gir dem innpakkede gaver før jul?

Hva sier faren din til dette her da? 

Anonymkode: a6fb3...22f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...