AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #1 Skrevet 25. oktober 2020 Har et barn på 3,5 år som tidvis sliter veldig med grensesetting. H*n begynner å gråte bare vi eller de i barnehagen sier nei, blir sinna og det skal mye til for at h*n hører. Dette oppstod etter sommerferien og nå holder vi på å gå på veggen, alt er en kamp. Noen som har tips? Dette gjør vi allerede: - Forbereder barnet på hva som skal skje - har rutiner som følges også i helger - har vært på cos kurs og bruker det vi lærte der aktivt Anonymkode: d9269...204
Hactar Skrevet 25. oktober 2020 #2 Skrevet 25. oktober 2020 (endret) Velge sine kamper og lede fysisk i stedet for gjentakende beskjeder er vel sånn generelle ting som ikke står på lista di. Ellers kommer det jo litt an på hva han protesterer mot. Å leke seg gjennom gjøremål kan noen ganger funke, samme med «førstemann», «nei, du klarer vel ikke det, du» med påfølgende himmelfallen overraskelse eller prate om noe fint dere får tid til etterpå om dere er kjappe nå. Endret 25. oktober 2020 av Hactar
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #3 Skrevet 25. oktober 2020 Her må jeg forberede godt. Ble anbefalt å bruke timer i forkant før avbrytelser av aktiviteter. Har fungert gull 👍😊 for når det ringer er vi ferdige. Ellers er jeg ganske tydelig og ikke kjefter. Forklarer godt og hvorfor. Ikke bruk for mange ord og møt barnet i følelsene. Feks barnet vil ha is. Istedenfor å bare si nei så kan man si «ja jeg synes is også er kjempegodt og skjønner at du har lyst på det, men vi kan ikke spise det nå. En annen gang.» Prøv dere fram. Jeg møter barnet på det meste og trøster. Men gjennomfører uansett. Han gir seg som oftest. Sønnen min er 3,5 år 😊 Anonymkode: b4ccc...462 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. oktober 2020 #4 Skrevet 25. oktober 2020 Bruker sjeldent ordet nei. Det er veldig negativt ladet og han responderer dårlig på det. Bedre å fokusere på hva vi ønsker han skal gjøre fremfor uønsket atferd. Han blir da lettere avledet og med veiledning tar han til seg ting mye bedre.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #5 Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, WhisperingWind skrev: Bruker sjeldent ordet nei. Det er veldig negativt ladet og han responderer dårlig på det. Bedre å fokusere på hva vi ønsker han skal gjøre fremfor uønsket atferd. Han blir da lettere avledet og med veiledning tar han til seg ting mye bedre. Nei er et viktig ord å lære barn. Men måten det blir brukt på har alt å si. "nei et" skal være på en måte så barnet føler seg forstått, hørt og respektert, og ikke sitter igjen med en følelse om at "æsj, hvorfor spurte jeg" eller at hn er flau.. Å kunne si nei er ikke farlig, og det er ikke negativt å si "nei, idag blir det ikke noe is til dessert, men kanskje på lørdag?" også får det være. Nei, etterfulgt av en grunn, eller enkel forklaring er mer enn godt nok. Tenk på hvordan du selv hadde godtatt et nei og før det videre. Selvom barnet et tre år og mest sannsynlig ikke godtar neiet, så lærer vi at nei ikke er et negativt ord. Mange vokser opp og sliter med å si nei. Hedvig montgomery har faktisk en podcast om dette på foreldrekoden 🙂 Anonymkode: f7bae...4c7 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #6 Skrevet 25. oktober 2020 Positiv innstilling, pass på å få kontakt med barnet, man kan tulle litt, leke førstemann, "du kan få låse opp bildøra" hvis problemet er å komme seg ut og sette seg i bilen. "rød eller grønn jakke" om ungen ikke vil kle på seg. Vær i forkant, forbered, beregn god tid, og smil 😊 Anonymkode: f7bae...4c7
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. oktober 2020 #7 Skrevet 25. oktober 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei er et viktig ord å lære barn. Men måten det blir brukt på har alt å si. "nei et" skal være på en måte så barnet føler seg forstått, hørt og respektert, og ikke sitter igjen med en følelse om at "æsj, hvorfor spurte jeg" eller at hn er flau.. Å kunne si nei er ikke farlig, og det er ikke negativt å si "nei, idag blir det ikke noe is til dessert, men kanskje på lørdag?" også får det være. Nei, etterfulgt av en grunn, eller enkel forklaring er mer enn godt nok. Tenk på hvordan du selv hadde godtatt et nei og før det videre. Selvom barnet et tre år og mest sannsynlig ikke godtar neiet, så lærer vi at nei ikke er et negativt ord. Mange vokser opp og sliter med å si nei. Hedvig montgomery har faktisk en podcast om dette på foreldrekoden 🙂 Anonymkode: f7bae...4c7 Skulle utdypet "Nei, alene, men med veiledning og forklaring" 👀 Veldig mange bruker kun ordet nei og det er ganske ubrukelig.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 Mitt barn er følsom så det brukes tid på å forklare og imøtekomme barnet når det settes grenser , Er best om vi i forkant har forklart . Det mitt barn sliter mest med er når vi feks minner på at jakka skal ikke være på gulvet men henges opp, har du husket å vaske hendene og lignende .. Da blir det ikke god stemning , men jeg har funnet en løsning der også . Sier da : hei har ikke fått knagger på gulvet ennå, eller «er det gå på garderobe? « Det blir det latter av så henger barnet opp eller « nå må vi vaske hender og så går jeg og vasker og barnet følger etter , alt dette har blitt rutiner så det løser seg på sikt. Anonymkode: c6a31...f49
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 9 timer siden, WhisperingWind skrev: Skulle utdypet "Nei, alene, men med veiledning og forklaring" 👀 Veldig mange bruker kun ordet nei og det er ganske ubrukelig. Det er jeg veldig enig 😊 Anonymkode: f7bae...4c7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 10 timer siden, WhisperingWind skrev: Skulle utdypet "Nei, alene, men med veiledning og forklaring" 👀 Veldig mange bruker kun ordet nei og det er ganske ubrukelig. Helt enig. Jeg følger alltid opp et nei med en forklaring. Noen ganger hvis vi har det travelt så kan jeg si "nei, ikke nå". Jeg syntes alltid at "nei" uten noen grunn var veldig irriterende da jeg var liten, jeg maste alltid på hvorfor. Letter å forstå og å "gi seg" seg hvis det er en grunn og ikke bare fordi de kan si nei... Anonymkode: d9af1...7fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå