AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Korter ned historie. Barnet har diagnose så følges opp av flere instanser. Barn to år nå og går i barnehage som både foreldre og barnet liker veldig godt. Da barnet var ett år ble vi satt i annen barnehage enn ønsket og valgte å ikke ta imot og valgte å ha barnet hjemme ett ekstra år da vi ikke følte noen av oss (foreldre og barn) var klar. Spesialpedagog var ikke enig, det ble litt dårlig stemming, men vi valgte å ta barnet ut. Foreldre ble anmeldt til barnevernet pga dette, sak ble henlagt da andre instanser støttet foreldre. I den nye barnehagen barnet nå har gått i siden barnehageoppstart hadde vi i dag møte om oppstart og diverse (noe som alle har og er helt vanlig), og da kom det frem at barnehagen visste om hendelsen og barnevernsaken fra ett år tilbake. Er ikke dette taushetsbelagt? Blir slikt virkelig delt og «farger» barn, foreldre og familie i ny barnehage? Stiller en virkelig ikke med blanke ark? Vi føler oss ikke vel med dette i det hele tatt. takk for svar! Anonymkode: 67089...38c 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 Nå er det jo slik at barn har rett til spesialpedagogisk hjelp om de går i barnehage eller ei, så jeg skjønner ikke hvorfor noen skal bli sur for at en på 1(!) år blir hjemme et år ekstra. Spes.ped skal jo barnet ha barnehage eller ei (så lenge hn har krav på det). Nå er det også slik at utveksling av informasjon fra f.eks barnevernet skal vel godtas av dere foreldre. Det er hvert fall sånn når f.eks man sender tilmelding til ppt/bup/habu, så skal man som foreldre godta om ppt kan innhente informasjon fra barnevernet (hvis det er aktuelt). Det må jo være slik om barnehagen skal få informasjon fra barnevernet også tenker jeg. Ettersom dere ikke har godkjent informasjonsutveksling så må det jo være en annen med kjennskap til dette som har informert barnehagen (spesialpedagogen?). Om det er lov eller ikke, det er jeg usikker på. Uansett så skal dere ikke føle noe ille selv om barnehagen vet om dette. Det er mange som blir meldt til barnevernet (også uten grunn), det er mange som mottar veiledning, mange som mottar mange former for hjelp uten at det er noe negativt. Barnevernet har vært inne og ikke funnet noe å sette fingeren på. Det er nok flere foreldre i barnehagen som har opplevd det og som personalet vet om. Fra nå av og når f.eks barnet skal begynne på skolen, så vil det antageligvis være et ikke-tema så langt dere ikke kommer i kontakt med barnevernet igjen. Anonymkode: 48e5a...cbb 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #3 Skrevet 23. oktober 2020 Uff, kjedelig å bli meldt utan grunn. Du skriv at de valde å ta barnet ut av barnehagen? Vil det seie at barnet gikk i den første barnehagen ei kort stund, eller vil det seie at de ikkje tok imot plassen, og at barnet ikkje gikk i barnehage i det heile tatt? Spent på om nokon har greie på temaet. Eg forstår det slik at all (?) info om barnet bli vidaresendt automatisk til ny barnehage viss ikkje foreldrene motseier seg det? Så viss barnet gikk i den første barnehagen da det vart sendt melding til barnevernet, så har vel det som var av kontakt mellom første barnehagen og barnevernet blitt vidaresendt til ny barnehage? Anonymkode: 489dc...027 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 Slik som du beskriver det, er det brudd på taushetsplikt her. Dere må godkjenne all kommunikasjon med ny barnehage, og bv har ikke anledning til å kontakte den nye barnehagen uten deres kjennskap og samtykke. Spes.ped har heller ikke anledning til dette. jeg ville klaget til fylkesmannen. Anonymkode: 3886a...fcd 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #5 Skrevet 23. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, kjedelig å bli meldt utan grunn. Du skriv at de valde å ta barnet ut av barnehagen? Vil det seie at barnet gikk i den første barnehagen ei kort stund, eller vil det seie at de ikkje tok imot plassen, og at barnet ikkje gikk i barnehage i det heile tatt? Spent på om nokon har greie på temaet. Eg forstår det slik at all (?) info om barnet bli vidaresendt automatisk til ny barnehage viss ikkje foreldrene motseier seg det? Så viss barnet gikk i den første barnehagen da det vart sendt melding til barnevernet, så har vel det som var av kontakt mellom første barnehagen og barnevernet blitt vidaresendt til ny barnehage? Anonymkode: 489dc...027 Det er ikke automatisk informasjonsflyt mellom barnehager. Kun mellom skoler. Så den eneste grunnen til at noen i den nye barnehagen vet om saken, er at noen har brutt taushetsplikten. Anonymkode: 3886a...fcd 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #6 Skrevet 23. oktober 2020 En barnevernssak vil aldri forsvinne så, nei, ingen blanke ark og fargestifter her. Anonymkode: 1783d...dee 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #7 Skrevet 23. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke automatisk informasjonsflyt mellom barnehager. Kun mellom skoler. Så den eneste grunnen til at noen i den nye barnehagen vet om saken, er at noen har brutt taushetsplikten. Anonymkode: 3886a...fcd Greitt å vite 🙂 Anonymkode: 489dc...027 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #8 Skrevet 23. oktober 2020 Takk for fint svar ❤️ Det kan du si, man velger jo som foreldre selv. Barnet vårt er sykt og ikke på samme nivå som andre på samme alder, så vi prøvde barnehage og fant ut at barnet ikke var klart. Vi fikk 10 timer ped.hjelp om vi valgte barnehage, men siden vi takket nei fikk vi kun en time i uken. Denne benyttet vi oss av (byttet selvfølgelig spes.ped) hele året. Vi følte nesten at det hele var personlig, men valgte å heve oss over det siden vi fikk støtte fra de andre instansene og saken ble henlagt. Vi har ikke blitt spurt om noe og heller ikke godkjent noe. Tenker at det er spes.ped som har informert, lovlig eller ikke. En skulle jo gjerne ønske at man hadde blanke ark og ikke ble «merket». ja, man hører og leser om barnevern og saker i media, men det er ikke barnevernet vi hadde problemer med, hos oss var det anmelder. BV gjorde bare jobben sin og må sikkert gjøre det samme med alle saker. Håper det blir fint videre og at ved skolestart blir som du sier ikke-tema. Takk 🙂 Anonymkode: 67089...38c 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #9 Skrevet 23. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En barnevernssak vil aldri forsvinne så, nei, ingen blanke ark og fargestifter her. Anonymkode: 1783d...dee Det stemmer ikke. Hvis du ikke har godkjent at informasjonen skal bli sendt videre, blir det ikke informert mellom barnehager. vi ble meldt til bv av forrige bhg vår. Saken ble undersøkt og henlagt, og vi har valgt å ikke informere ny bhg om saken. Rett og slett fordi bekymringen var tull og vi ønsker ikke at ny bhg skal ha farget syn på oss som omsorgspersoner. Anonymkode: 3886a...fcd 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #10 Skrevet 23. oktober 2020 Siden barnet har diagnose og følges opp av flere instanser var vi ikke sikre på om barnet skulle begynne i barnehage eller ikke, men vi fulgte spes.ped sitt råd om å prøve. Så vi gikk for barnehagen de anbefalte (oppstart litt senere, men betalte for alle månedene fra barnehagen startet opp, 3 mnd) og endte med oppmøte kun 2 dager. Følte oss presset på dag to, og da ble det noe utrivelig. Vi valgte å takke nei og trodde det var i orden. Uken etter kom brev om anmeldelse. Akkurat som vi ikke hadde nok med sykt barn valgte dette mennesket å gjøre ting tøffere for oss. Nå er jeg usikker på om det blir verre om jeg går videre med saken, barnet skal jo gå her i flere år. Men det er «godt» å vite at urett er gjort her. Tenker litt om barnet og forhold med foreldre/ ansatte kan bli preget? Anonymkode: 67089...38c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #11 Skrevet 23. oktober 2020 Kan hende er det spesialpedagogen som har "sladra" ja. Men det kan umulig vere lovlig. Men er denne personen kjent med kva barnehage som barnet går i nå da? 🙂 Anonymkode: 489dc...027
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #12 Skrevet 23. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke. Hvis du ikke har godkjent at informasjonen skal bli sendt videre, blir det ikke informert mellom barnehager. vi ble meldt til bv av forrige bhg vår. Saken ble undersøkt og henlagt, og vi har valgt å ikke informere ny bhg om saken. Rett og slett fordi bekymringen var tull og vi ønsker ikke at ny bhg skal ha farget syn på oss som omsorgspersoner. Anonymkode: 3886a...fcd Så bra! Men ble det noen gang snakket om at det ikke skulle deles? Måtte noe signeres? For i vårt tilfelle vet jo barnehagen allerede at vi har hatt en sak. Føler jeg må ha litt mer fakta på at vi skulle visst at vi måtte gjort noe for å holde det «hemmelig» - at vi ikke skulle bli en merket familie. Anonymkode: 67089...38c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #13 Skrevet 23. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan hende er det spesialpedagogen som har "sladra" ja. Men det kan umulig vere lovlig. Men er denne personen kjent med kva barnehage som barnet går i nå da? 🙂 Anonymkode: 489dc...027 Ja, en annen spes.ped som jobber med melder har barn i samme barnehage så jeg ved oppstart. Anonymkode: 67089...38c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #14 Skrevet 23. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg usikker på om det blir verre om jeg går videre med saken, barnet skal jo gå her i flere år. Men det er «godt» å vite at urett er gjort her. Tenker litt om barnet og forhold med foreldre/ ansatte kan bli preget? Anonymkode: 67089...38c Det er ikkje godt å svare på.. Kanskje best å la vere å gjere noko med saka. Men eg ville ha spurt kvar barnehagen har fått informasjon om saka frå. Det synes eg at du har rett på å vite. Anonymkode: 489dc...027 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #15 Skrevet 23. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikkje godt å svare på.. Kanskje best å la vere å gjere noko med saka. Men eg ville ha spurt kvar barnehagen har fått informasjon om saka frå. Det synes eg at du har rett på å vite. Anonymkode: 489dc...027 Det er kanskje det. Ja, føler nesten jeg må det for å få fred med dette. Anonymkode: 67089...38c 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #16 Skrevet 23. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, en annen spes.ped som jobber med melder har barn i samme barnehage så jeg ved oppstart. Anonymkode: 67089...38c Aha. Det forklarer saka. Men spør barnehagen om kven som har fortalt dei om barnevernsaka, så er du heilt sikker. Anonymkode: 489dc...027 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #17 Skrevet 23. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Aha. Det forklarer saka. Men spør barnehagen om kven som har fortalt dei om barnevernsaka, så er du heilt sikker. Anonymkode: 489dc...027 Man skulle jo tro at folk har såpass med respekt for yrket sitt, være innforstått med lovene og reglene for yrket sitt og ikke minst mennesker - at man holder seg for god til slikt! Jobber selv i et yrke og stilling der taushetsplikten er viktig (uten at det omhandler mennesker) og klarer ikke skjønne at folk gjør slikt! Anonymkode: 67089...38c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #18 Skrevet 23. oktober 2020 Mange her som skriver at informasjone ikke gis til neste barnehage. Men kommunen her har det i rutinene/vedtektene sine. Altså er det er en automatisk overgangssamtale ved overflytting til en annen kommunal barnehage (innen samme kommune) Anonymkode: 2442b...040 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #19 Skrevet 23. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange her som skriver at informasjone ikke gis til neste barnehage. Men kommunen her har det i rutinene/vedtektene sine. Altså er det er en automatisk overgangssamtale ved overflytting til en annen kommunal barnehage (innen samme kommune) Anonymkode: 2442b...040 Akkurat, sånn er det i de fleste kommunene. Anonymkode: 1783d...dee 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #20 Skrevet 23. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange her som skriver at informasjone ikke gis til neste barnehage. Men kommunen her har det i rutinene/vedtektene sine. Altså er det er en automatisk overgangssamtale ved overflytting til en annen kommunal barnehage (innen samme kommune) Anonymkode: 2442b...040 Det var det eg tenkte. Du veit vel ikkje kor mykje info som går vidare? Barnevern er jo sensitivt tenker eg. Går slikt automatisk vidare? Anonymkode: 489dc...027
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå