AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #1 Del Skrevet 23. oktober 2020 Høyesterett har slått fast at det er forbudt å bruke mobil i bilen ved trafikale stans. Står man på fergekaia og venter på fergen må man altså gå ut av bilen før man kan ta opp mobilen for å sjekke klokka. For så å sette seg inn igjen og krysse fingrene for at man ikke har fått parkeringsbot i mellomtiden. Anonymkode: 50e59...147 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 23. oktober 2020 #2 Del Skrevet 23. oktober 2020 Hvilken bil har ikke klokke? Neida, jeg ser poenget ditt, og slik jeg forstår det var Høyesterett heller ikke enstemmige her. Det er ganske stor forskjell mellom å bruke telefonen når man står på rødt lys i et lyskryss og når man venter i en fergekø. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #3 Del Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, Ullvott skrev: Hvilken bil har ikke klokke? Neida, jeg ser poenget ditt, og slik jeg forstår det var Høyesterett heller ikke enstemmige her. Det er ganske stor forskjell mellom å bruke telefonen når man står på rødt lys i et lyskryss og når man venter i en fergekø. Dette. Fergekø er ikke "trafikal stans", det er parkering. Du VET at det ikke kommer til å skje noe som krever din oppmerksomhet som sjåfør før ferga har lagt til og siste bil har kjørt av. Anonymkode: 1458d...118 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #4 Del Skrevet 23. oktober 2020 Fergekø er trafikal stans. Trafikal stans er all stans som er regulert av trafikkregler. Forbudet gjelder for øvrig kun mobiltelefoner som ikke er fastmontert. Der har det ikke skjedd noen endringer, så skaff en holder. Anonymkode: 892a5...4ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #5 Del Skrevet 23. oktober 2020 Dette er på tide. Pleier å kjøre forbi bilkøen med buss, og det er ganske sjokkerende å se hvor stor andel som sitter med nesa i mobiltelefonen mens de kjører i kø. Anonymkode: 27a0b...72e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 23. oktober 2020 #6 Del Skrevet 23. oktober 2020 De må gjerne prøve å innkreve bot fra meg ved bruk av mobil når jeg står i en fergekø. Men det blir ikke lett og retten vil nok stille seg bak meg da de vil bruke fornuft å forstå forskjellen på en fergekø på 30-120 min og ett lyskryss på 30 sekunder. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #7 Del Skrevet 23. oktober 2020 Så jeg er trygg så lenge mobilen står i en holder? Min gjør alltid det under kjøring. Anonymkode: 5b266...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #8 Del Skrevet 23. oktober 2020 Du har lov om du skrur av motoren. Anonymkode: 8f116...303 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #9 Del Skrevet 23. oktober 2020 Har alltid trodd at det ikke var lov å bruke telefonen så lenge bilen er i gang, jeg😅 Da fortsetter jeg bare som jeg pleier! Står jeg i fergekø e.l slår jeg normalt av motoren, uansett Anonymkode: 721ed...3fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #10 Del Skrevet 24. oktober 2020 15 timer siden, Ullvott skrev: Hvilken bil har ikke klokke? Har du kjøpt bil etter ca 2000/2001? 🤪 Kjempemange biler har ikke klokke lenger. Anonymkode: 69f83...36a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 24. oktober 2020 #11 Del Skrevet 24. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du kjøpt bil etter ca 2000/2001? 🤪 Kjempemange biler har ikke klokke lenger. Anonymkode: 69f83...36a Ja, ganske mange, og absolutt alle viser tiden. Ikke nødvendigvis med et eget ur, men klokkeslettet står som regel både i radiodisplayet og på dashbordet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 24. oktober 2020 #12 Del Skrevet 24. oktober 2020 Her kan dere lese dommen. https://www.domstol.no/Enkelt-domstol/hoyesterett/avgjorelser/2020/hoyesterett-straff/hr-2020-2020-a/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #13 Del Skrevet 24. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Så jeg er trygg så lenge mobilen står i en holder? Min gjør alltid det under kjøring. Anonymkode: 5b266...b97 Ja du er trygg med holder. Det står eksplisitt i samme forskrift at holder er lov. Anonymkode: 892a5...4ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #14 Del Skrevet 24. oktober 2020 9 minutter siden, stan skrev: Her kan dere lese dommen. https://www.domstol.no/Enkelt-domstol/hoyesterett/avgjorelser/2020/hoyesterett-straff/hr-2020-2020-a/ Det er feil dom Her er den rette https://lovdata.no/dokument/HRSTR/avgjorelse/hr-2020-2019-a Anonymkode: 892a5...4ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Theo_1 Skrevet 24. oktober 2020 #15 Del Skrevet 24. oktober 2020 11 timer siden, Morten1 skrev: De må gjerne prøve å innkreve bot fra meg ved bruk av mobil når jeg står i en fergekø. Men det blir ikke lett og retten vil nok stille seg bak meg da de vil bruke fornuft å forstå forskjellen på en fergekø på 30-120 min og ett lyskryss på 30 sekunder. 🙄 Hehe, statens innkrevingssentral er egen namsmann og får tilgang til å ta boten fra kontoen din, hvis du har litt penger. Så det å prøve på en demonstrering mot det så taper du stort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #16 Del Skrevet 24. oktober 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Høyesterett har slått fast at det er forbudt å bruke mobil i bilen ved trafikale stans. Står man på fergekaia og venter på fergen må man altså gå ut av bilen før man kan ta opp mobilen for å sjekke klokka. For så å sette seg inn igjen og krysse fingrene for at man ikke har fått parkeringsbot i mellomtiden. Anonymkode: 50e59...147 Høyesterett nevner ikke fergekø eksplisitt, men det er likevel ikke tvilsomt at bruk av mobil i fergekø er tillatt. De skriver at lengre stans på grunn av f.eks trafikkulykker er det tillatt å bruke mobilen. Det er kun ved korte stans, som f.eks rødt lys, vikeplikt, fotgjengerovergang osv det ikke er lov. Så definerer ikke høyesterett noe nærmere hva som er "lengre stans" utover å gi eksempler som trafikkulykker. Så dette blir neppe siste sak om dette spørsmålet. Anonymkode: 892a5...4ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 26. oktober 2020 #17 Del Skrevet 26. oktober 2020 (endret) Hva med å bare lese sammendraget på Lovdata eller domstol.no fremfor å synse så veldig? Å stå i fergekø er åpenbart ikke en kortvarig trafikal stans. Akkurat som det er ikke er en kortvarig trafikal stans når man står i kø pga en trafikkulykke. På 24.10.2020 den 12.07, AnonymBruker skrev: Så definerer ikke høyesterett noe nærmere hva som er "lengre stans" utover å gi eksempler som trafikkulykker. Så dette blir neppe siste sak om dette spørsmålet. Her er jeg uenig, det er nok siste gangen dette blir tatt opp til Høyesterett. De har nå klart definert at kortvarig trafikal stans må gå berøres av ordlyden "under kjøring". Endret 26. oktober 2020 av Ezio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #18 Del Skrevet 30. oktober 2020 På 23.10.2020 den 18.07, AnonymBruker skrev: Høyesterett har slått fast at det er forbudt å bruke mobil i bilen ved trafikale stans. Står man på fergekaia og venter på fergen må man altså gå ut av bilen før man kan ta opp mobilen for å sjekke klokka. For så å sette seg inn igjen og krysse fingrene for at man ikke har fått parkeringsbot i mellomtiden. Anonymkode: 50e59...147 Vrøvl. Står du på ferjekaien og venter så teller det neppe som "under kjøring", som er det Høyesterett har uttalt seg om. Saken i HR gjelder i kø og på årødt lys. Anonymkode: a8611...ed0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 1. november 2020 #19 Del Skrevet 1. november 2020 På 23.10.2020 den 18.07, AnonymBruker skrev: Høyesterett har slått fast at det er forbudt å bruke mobil i bilen ved trafikale stans. Står man på fergekaia og venter på fergen må man altså gå ut av bilen før man kan ta opp mobilen for å sjekke klokka. For så å sette seg inn igjen og krysse fingrene for at man ikke har fått parkeringsbot i mellomtiden. Anonymkode: 50e59...147 Det er vel ikke lov å forlate bilen i en kortvarig trafikal stans ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #20 Del Skrevet 2. november 2020 På 1.11.2020 den 12.00, PetterKanin skrev: Det er vel ikke lov å forlate bilen i en kortvarig trafikal stans ... Fergekø er (fremdeles) ikke en kortvarig trafikal stans. Anonymkode: 1458d...118 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå