Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uansett hva som skjer så er en ting rimelig sikkert. Demokratene får ikke flertall i senatet, og derfor vil en president fra demokratene ikke få noe stort handlingsrom uansett, og det viktigste av alt ikke få mulighet til å forkludre antall medlemmer av høyesterett. Så må republikanerne finne en god kandidat til neste valg. For en ting er jeg rimelig sikker på at Biden ikke blir sittende lenge som president før Harris overtar, og da kommer demokratene til og kjøre dette rett i dass.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Storebror skrev:

Obama vant 365-173 og med en margin på 10 millioner velgere.  Trump og kjernevelgerne hans mente fortsatt at Obama var illegitim presidident.

Disse situasjonene er ikke sammenlignbare overhodet dog. Trump hadde for øvrig verken kjernevelgere eller noen politisk karriere på det tidspunktet.

Helt sikkert noen som mente Obama var fra Kenya, men det kan ikke sammenlignes med dagens situasjon på noen måte... Nå er vi farlig nært med å ende opp med halve landet som tror at presidenten har stjålet valget ved juks, etter at media har brukt fire år på konspirasjonsteorier om Russland og pisket opp stemningen.

Trump burde selvfølgelig fikset valgsystemet i løpet av sine fire år og fått innført en skikkelig "ID" og annet slik vi er vant med i andre vestlige land, men det er vanskelig når man blir motarbeidet hele veien og i tillegg er en føderasjon der stater har mye selvstyre.

Situasjonen hadde vært en helt annen om folk hadde tillit til valgsystemet. Ja, folk hadde vært sure uansett, men situasjonen nå er en kruttønne...

• Liker 1
Skrevet

Med den polariseringen og det hatet som er i USA nå? Ingen kan komme her og si at det ikke er muligheter for at begge sider kan forsøke seg på juks. Da er man utrolig naive. Derfor tar dette så lang tid, og mange av resultatene vil garantert bli prøvd for retten. Tipper man er godt over nyttår før dette er endelig avgjort. Trump skal uansett sitte til ut i januar 2021.

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, likestilling skrev:

Nei, det er ikke slik, og jo det er merkelig og egentlig uhørt. North Carolina har f.eks. sluttet å offentliggjøre tellinger og vil ikke gi resultat før om en uke, den 12. Nevada sluttet å telle i to dager. Altså, i hvilke land ser vi slikt ellers? Tenk om Norge bare ga seg på 95% opptalt i et så nært valg, det gir jo muligheter for å "forsvinne" stemmer etc. dersom det trengs. Det er ikke veldig tillitsvekkende.

Helt sprøtt at vi sitter her nesten to dager etter valget og fortsatt ikke vet resultatet.

En annen ting er at de nekter å "call" en del stater, f.eks. Alaska som har 2/3 Trump og helt klart vil bli rødt. Det var mange andre som også tok lang tid med å si at en åpenbart rød stat var rød, og de ventet for eksempel med Florida i timesvis etter at resultatet var umulig å snu.

En siste ting er at de ikke vil "verifisere" tellingene sine mange steder, f.eks. i Wisconsin (men det skjer andre steder også) som gjør at man ikke kan klage på resultat og kreve omtelling og gå gjennom det som har skjedd etc. før de har gjort det, og de planlegger å sitte ut fristen. Det har blitt oppdaget mange feil i "tellingen" hittil, f.eks. fikk Biden en ekstra 0 på slutten (!?) både i Michigan og Virgina som er rettet opp. 100.000 stemmer hver av stedene.

Oh, og så er det rapporter om at de ikke vil slippe inn observatører i tellelokalene. Et eksempel:

https://eu.detroitnews.com/story/news/politics/2020/11/04/poll-challengers-converge-detroit-amid-close-election-results/6161484002/

Jeg sier ikke at det nødvendigvis skjer noe shady her, eller at noen jukser, men jeg tror amerikanere (og spesielt republikanere) har ganske tynnslitt tiltro til valgsystemet der, og alle disse tingene gjør det ikke bedre.

Hvis Biden vinner med f.eks. 270-268 så vil han bli sett på som en illegitim president av halve landet, som vil være ganske dramatisk. USA er notorisk dårlige på valg og nå kjemper begge sider om noe de tror er landets fremtid, så det er ikke tvil om at noen jukser litt om de kan. De har allerede funnet gyldige stemmesedler som er stjålet eller "forsvunnet" flere steder.

USA har et kjempeproblem slik jeg ser det etter dette valget, mye på grunn av at så mange rett og slett ikke har tiltro til at systemet er rettferdig og uten juks. Det samme vil gjelde om det skulle vippe over til Trump.

Dette vil dra ut lenge.

Igjen; om dette bare gjelder noen hundre/tusen og det ikke vil ha noe å si for utfallet er ikke så viktig; det store problemet er at folk vil være usikre på om resultatet er riktig og rettferdig, og det er krise.

Edit:

Kan legge til at jeg ikke vet om dette med "sharpies" er reelt, men de har gått til sak for det så det er i alle fall reelt i hodene til en del amerikanere, som igjen undergraver valget. At det i det hele tatt er noe folk frykter og tror nok til å gå til sak sier jo litt. Det kan hende at det bare er "early ballots" som er canceled.

Det er jo et annet problem; at man i mange stater bare trenger navn og fødselsdato for å be om en ny "ballot" på valgdagen og så blir den andre kansellert.

Det store poenget er at folk virkelig ikke har tillit til systemet, og det hjelper ikke at de driver med åpenbart merkelige ting som å nekte å offentliggjøre resultater f.eks. i NC.

Hun sharpie-dama har jo misforstått (eller lyver med vilje). Såvidt jeg skjønner er jo den det står "cancelled" på bare gjeldene på forhåndsstemmer/post-stemmer. Hun skriver jo at hun møtte opp og stemte fysisk, og da har hun selvsagt ikke en registrert forhåndsstemme. 

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, heavyheart skrev:

Hvor mange valgmenn har Biden foreløpig?? Nrk og Dagbladet skriver hhv 264 og 253??

264 med Arizona, 253 uten...

Der hører det også med til historien at de var veldig raskt ute med å "calle" Arizona til Biden, for så å plutselig finne ut at de hadde glemt å telle enda 15% av stemmene og trekke den tilbake. De gjorde det uansett på et tidspunkt da det ikke var klart.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Antiviruset skrev:

Uansett hva som skjer så er en ting rimelig sikkert. Demokratene får ikke flertall i senatet, og derfor vil en president fra demokratene ikke få noe stort handlingsrom uansett, og det viktigste av alt ikke få mulighet til å forkludre antall medlemmer av høyesterett. Så må republikanerne finne en god kandidat til neste valg. For en ting er jeg rimelig sikker på at Biden ikke blir sittende lenge som president før Harris overtar, og da kommer demokratene til og kjøre dette rett i dass.

Vel tja, i øyeblikket er det 48 rep til demokratene og 50 rep til republkanerne. Hvis jeg hørte rett så skal de to siste plassene avgjøres ved et omvalg. Og begge gjelder Georgia. (Forutsatt at jeg hørte rett). Så det vil isåfall bli en voldsom valgkamp i Georgia frem mot det skal skje i desember. Og sett ifra valgresultatene som ruller inn er det vel ting som tyder på at det kan bli en hard kamp. Husk at vinner Biden presidentvalget vil det holde for demokratene med 50 plasser i senatet.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle🙂 Nrk skriver at Arizona er avgjort selv om ikke alle stemmene er talt, så da er det 264 da😀

Skrevet
1 minutt siden, Clefable skrev:

Hun sharpie-dama har jo misforstått (eller lyver med vilje). Såvidt jeg skjønner er jo den det står "cancelled" på bare gjeldene på forhåndsstemmer/post-stemmer. Hun skriver jo at hun møtte opp og stemte fysisk, og da har hun selvsagt ikke en registrert forhåndsstemme. 

Jeg tok bare noen av de første jeg fant. Ja, kan se ut som om mange har blitt forvirret her, men mange av disse påstår jo også hardnakket at de ikke har bedt om forhåndsstemmeblankett.

Poenget er uansett mangelen på tillit.

Demokratene sier "count every vote", republikanerne sier "count every legal vote"

Det at dette er to forskjellige ting i USA er jo ille i seg selv...

• Liker 3
Skrevet

Så på NRK nå, og hvor man diskuterte blant annet Arizona, og det viser seg at hvis det ender med at Trump vinner Arizona i stedet for Biden. Og hvis Biden da vinner Georgia så har han 269 valgmenn. Hvis Trump vinner de resterende statene så står han og med 269 valgmenn, og da blir det isåfall Representantenes hus som avgjør valget. Der har demokratene fått flertall så vidt jeg vet.

Skrevet
6 minutter siden, likestilling said:

264 med Arizona, 253 uten...

Der hører det også med til historien at de var veldig raskt ute med å "calle" Arizona til Biden, for så å plutselig finne ut at de hadde glemt å telle enda 15% av stemmene og trekke den tilbake. De gjorde det uansett på et tidspunkt da det ikke var klart.

Det var Fox News som callet det først. Skal du hevde at de er partiske for Biden nå?

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, Kjetil E said:

Vel tja, i øyeblikket er det 48 rep til demokratene og 50 rep til republkanerne. Hvis jeg hørte rett så skal de to siste plassene avgjøres ved et omvalg. Og begge gjelder Georgia. (Forutsatt at jeg hørte rett). Så det vil isåfall bli en voldsom valgkamp i Georgia frem mot det skal skje i desember. Og sett ifra valgresultatene som ruller inn er det vel ting som tyder på at det kan bli en hard kamp. Husk at vinner Biden presidentvalget vil det holde for demokratene med 50 plasser i senatet.

Hvor har du hørt dette hen?

Skrevet
1 minutt siden, likestilling said:

Jeg tok bare noen av de første jeg fant. Ja, kan se ut som om mange har blitt forvirret her, men mange av disse påstår jo også hardnakket at de ikke har bedt om forhåndsstemmeblankett.

Demokratene sier "count every vote", republikanerne sier "count every legal vote"

Republikanernes sittende president skrev for så sent som 1 time siden "STOP THE COUNT". 

De sier ikke "count every legal vote".

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, likestilling skrev:

Republikanerne (med Trump i spissen) er jo uenige med loven om hva en lovlig stemme er, da. Flere stater har alltid telt med forhåndsstemmer som kommer inn inntil 10 dager etter valget, så lenge de er datert innen fristen. Trump vil jo nekte at disse telles med. Og det skal liksom være lovlig? 

• Liker 3
Skrevet

Kan garantere at han legger alle disse sakene død om han ender opp med å vinne valget. 

Skrevet
Akkurat nå, Aliquis skrev:

Det var Fox News som callet det først. Skal du hevde at de er partiske for Biden nå?

Nei, men fine stråmenn du klarer å lage. Jeg ville bare forklare tallene til vedkommende og hvorfor det ikke er like.

De "oppdaget" at de hadde haugevis av ekstra stemmer etter at det var "called". At de ikke har "called" Alaska er mildt sagt merkelig. Virginia ble "called" før tellingen begynte omtrent.....

• Liker 2
Skrevet

Litt off topic, men i år fikk Trump en del flere stemmer fra svarte, latinas, asiatere og "andre" enn fra samme grupper i 2016. Det er de hvite stemmene som har sunket denne gang.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Aliquis skrev:

Republikanernes sittende president skrev for så sent som 1 time siden "STOP THE COUNT". 

De sier ikke "count every legal vote".

Image

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, likestilling skrev:

Image

Merk deg hvordan "lovlig" står i gåsetegn. Selv Fox News er skeptiske til hvordan Trump holder på nå, og de pleier være ganske støttende. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Clefable skrev:

Republikanerne (med Trump i spissen) er jo uenige med loven om hva en lovlig stemme er, da. Flere stater har alltid telt med forhåndsstemmer som kommer inn inntil 10 dager etter valget, så lenge de er datert innen fristen. Trump vil jo nekte at disse telles med. Og det skal liksom være lovlig? 

https://www.rt.com/usa/505653-project-veritas-whistleblower-mailin-ballots/

Sitat

An anonymous tipster with the Postal Service in Michigan has alleged his supervisor ordered mail carriers to backdate ballots mailed too late to be counted, Project Veritas revealed - and the service is reportedly investigating.

Poenget er vel å få gjennomgått disse skikkelig for å få sjekket at de faktisk er gyldige... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...