AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #1 Del Skrevet 22. oktober 2020 Jeg er nybegynner innen jogging men løper 4-5 km med et tempo på 10 km/t. Synes det er ganske fort jeg da. Er i generelt bra form ellers, men ikke løpt så mye. Men så hører jeg andre nybegynnere som løper i samme tempo i 1 mil og t.o.m. klarer å prate hele veien. Det er da jeg lurer på hvor latterlig dårlig form jeg egentlig er i, for jeg sliter med mine 4-5 km i det tempoet uten en eneste pause. Hadde aldri klart å prate samtidig da pulsen ligger mellom 80-90% hele veien. Hva er egentlig et normalt joggetempo for en nybegynner? Trodde 10 km/t var ganske raskt jeg Anonymkode: 5cbdd...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 22. oktober 2020 #2 Del Skrevet 22. oktober 2020 Drit i dem, de smører nok på Jeg løper noen mil i uka og har gjort det i over 10 år, jeg kan IKKE prate mens jeg løper en mil - kan jeg det så jobber jeg ikke hardt nok. Bruker ca 50-55 minutter på mila, det er vel rett over 10kmt. Og da har jeg puls på nærmere 90 gjennom hele løypa. Har ikke som mål pushe meg noe videre utover det, jeg løper for å holde meg fin og i grei form. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #3 Del Skrevet 22. oktober 2020 42 minutter siden, Tamsi skrev: Drit i dem, de smører nok på Jeg løper noen mil i uka og har gjort det i over 10 år, jeg kan IKKE prate mens jeg løper en mil - kan jeg det så jobber jeg ikke hardt nok. Bruker ca 50-55 minutter på mila, det er vel rett over 10kmt. Og da har jeg puls på nærmere 90 gjennom hele løypa. Har ikke som mål pushe meg noe videre utover det, jeg løper for å holde meg fin og i grei form. Hvis du har løpt i 10 år og ikke klarer å prate er det rart om nybegynnere som har løpt i noen måneder klarer det og samtidig løper på litt over 1 time. Mulig de bare har veldig lav puls da hos meg fyker den rett opp med en gang Anonymkode: 5cbdd...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #4 Del Skrevet 22. oktober 2020 "Rolig joggetempo" er ikke et visst antall km/t. Det er så fort DU klarer å løpe og samtidig prate relativt uanstrengt. Det spiller ingen rolle hvor fort de andre klarer løpe og fremdeles prate. Jeg kan garantere at det er ørten løpere som klarer løpe enda fortere enn dem uten å bli anpusten engang Om du skal ha fremgang, må du drite i hva andre folk gjør. Du må legge opp tempo etter DIN form, ikke Solveig sin.. Selv om Solveig sitt "rolige joggetempo" er 11 km/t betyr ikke det at det er det tempo DU skal legge deg på når DU skal ut på en tur i "rolig joggetempo". Det er derfor jeg ikke gidder følge med folk på Strava og sånt.. Konkurrer mot deg selv, ikke mot andre. Anonymkode: 578b0...134 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 22. oktober 2020 #5 Del Skrevet 22. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har løpt i 10 år og ikke klarer å prate er det rart om nybegynnere som har løpt i noen måneder klarer det og samtidig løper på litt over 1 time. Mulig de bare har veldig lav puls da hos meg fyker den rett opp med en gang Anonymkode: 5cbdd...f73 Ja, jeg ville ikke ha trodd noe på dette Men så kommer det ikke noe godt utav å sammenligne seg selv med andre heller. Jeg er lav, har korte bein og trener mye styrke. Har ikke løpekropp i det hele tatt, selv om konsiden er god. Selv når jeg løper mitt forteste på idrettsbanen kommer det alltid en og annen mann med lange løpesteg som flyr forbi meg i nesten dobbelt mitt tempo, og jeg fatter ikke hvordan det er mulig. Og det er helt greit, jeg blir blir utslitt i mitt eget tempo og det er det som teller. Det står ingen og tar tida. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Del Skrevet 22. oktober 2020 Vet at det ikke er lurt å sammenligne seg, var egentlig mest for nysgjerrighetens skyld. Hva er et normalt tempo for en nybegynner? Synes bare det var så bra til nybegynner å være ,da jeg aldri hadde klart det samme selv, enda så godt trent jeg er ellers. Anonymkode: 5cbdd...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #7 Del Skrevet 22. oktober 2020 Jeg har alltid hatt et «krav» til meg selv om at jeg må løpe minst 10km/t. Men jeg holder jo på å dø, ikke sjans at jeg klarer å prate noe som helst sammenhengende, på pusten høres det ut som om jeg har løpt to mil etter to km🙈 Har veldig høy puls når jeg jogger(hadde ofte mellom 180-190 i snittpuls på ei løpeøkt), nettopp fordi jeg løper for fort for min kropp. Pulsbelte måtte jeg bare gi opp, jeg ble så stressa av det. Nå har jeg også sluttet å løpe på tid, har kun varsel på per kilometer uten at tiden sies. Det ble en helt annen opplevelse. Da jogget jeg plutselig i et tempo som var overkommelig, og jeg hadde jevn fart uten å måtte gå i oppoverbakker. Så nå ligger vel snittfarten på rundt 9 km/t, men økten føles mye bedre og stabil. Anonymkode: c7b21...856 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #8 Del Skrevet 22. oktober 2020 Som nybegynner så var "rolig tempo/pratetempo" for meg 8,5 km/t. Da hadde jeg godfølelsen gjennom hele løpet og klarte å holde ut i en time eller mer. Jeg klarte å løpe 5 km på 30 min også (10 km/t), men det var høy puls hvor jeg presset meg maks og var skikkelig andpusten. Hadde ikke funnet noen løpeglede av å makse helt for hver økt. Nå etter 4 år med regelmessig løping løper jeg langturene mine (18-20 km) på 10,5 km/t. Rolig tempo for meg er langt under den farten jeg får til om jeg yter maks. Jeg kan løpe fort om jeg vil, men sparer det til intervalltrening, tempoøkter eller løp. Du bygger form ved å svelge stoltheten og roe ned farten på de fleste øktene dine. Så kan du teste deg en gang i uken hvor du løper så raskt du klarer. Anonymkode: 221b6...627 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #9 Del Skrevet 22. oktober 2020 For meg er rolig joggetempo 7-7,5 km/t. Da går det så rolig at jeg kan jogge lenge uten at pulsen går i taket. Anonymkode: a6962...a9e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 22. oktober 2020 #10 Del Skrevet 22. oktober 2020 For meg er det mellom 8 og 10km/h Ligger som regel på rundt 9km/. Tenker egentlig ikke over det. Jogger rolig og koser meg. Noen ganger blir jeg overrasket over farten når jeg er ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #11 Del Skrevet 22. oktober 2020 Rolig er en fart som ikke føles særlig mye mer anstrengende enn om du går, og du kan skravle uanstrengt med venninna di mens du jogger. Mange nybegynnere skjønner ikke følelsen fordi de ikke er vant til å løpe og tenker at det må være anstrengende og/eller skjønner ikke at de må løpe flaut saaakte. Rolig fart blir raskere ettersom formen stiger. 10 km/t er sjelden rolig fart for en nybegynner, men folk har jo ulik treningsbakgrunn. Det tilsvarer mila på en time, som er en typisk fart for mange mosjonister. Du skal gjerne ha trent litt for å klare mye raskere enn det, og da er det konkurransefart ikke rolig. Du skal ikke pushe deg selv maks på hver trening, men variere mellom fart (intervall/terskel) og mengde. Anonymkode: 66811...0af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #12 Del Skrevet 22. oktober 2020 Jeg jogger ok raskt på tredemølle 10 km/t(8% stigning da, det er vel litt relevant). Men da vil jeg helst ikke prate. Jeg kan, men det blir så slitsomt at jeg føler lungene vil sprette ut Ute aner jeg ikke hvor fort jeg løper, men tror det er saktere enn på mølla. Anonymkode: 71157...4b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #13 Del Skrevet 22. oktober 2020 God form eller ei... Å prate er det siste jeg har lyst til når jeg løper. Anonymkode: 7a14b...1cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 22. oktober 2020 #14 Del Skrevet 22. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nybegynner innen jogging men løper 4-5 km med et tempo på 10 km/t. Synes det er ganske fort jeg da. Er i generelt bra form ellers, men ikke løpt så mye. Men så hører jeg andre nybegynnere som løper i samme tempo i 1 mil og t.o.m. klarer å prate hele veien. Det er da jeg lurer på hvor latterlig dårlig form jeg egentlig er i, for jeg sliter med mine 4-5 km i det tempoet uten en eneste pause. Hadde aldri klart å prate samtidig da pulsen ligger mellom 80-90% hele veien. Hva er egentlig et normalt joggetempo for en nybegynner? Trodde 10 km/t var ganske raskt jeg Anonymkode: 5cbdd...f73 "Normalt joggetempo" er veldig individuelt, men 10 km/t er ikke dårlig verken for nybegynner eller erfaren mosjonist. Det er alltid noen som er sprekere. Sånn er det bare. Det at du er i stand til å jogge 5 km gjør deg sprekere enn store deler av befolkningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 23. oktober 2020 #15 Del Skrevet 23. oktober 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: God form eller ei... Å prate er det siste jeg har lyst til når jeg løper. Anonymkode: 7a14b...1cf Det er ganske hyggelig faktisk. Men gjør det sjelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #16 Del Skrevet 23. oktober 2020 På 22.10.2020 den 18.45, AnonymBruker skrev: For meg er rolig joggetempo 7-7,5 km/t. Da går det så rolig at jeg kan jogge lenge uten at pulsen går i taket. Anonymkode: a6962...a9e Denne! Anonymkode: 642b5...897 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 23. oktober 2020 #17 Del Skrevet 23. oktober 2020 Sone 1 er rolig joggetempo. Dvs. du snakker uanstrengt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #18 Del Skrevet 23. oktober 2020 For meg som ikke er så glad i å løpe ligger joggetempo på ca 8km/t. Tror ikke jeg kan prate så mye da egentlig, men vet ikke for jogger som regel alene Anonymkode: 612f1...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 23. oktober 2020 #19 Del Skrevet 23. oktober 2020 Rolig joggetempo for meg er ca. 10km/t. Da kan jeg holde på svært lenge, kan fint prate og blir ikke sliten av betydning. Om jeg løper et større stolpejaktkart (f.eks 50 stolper, 20-28km lengde totalt ) ender jeg gjerne på rundt 8,5-9km/t i snitt men det inkluderer da stopp ved hver eneste stolpe på en del sekunder, ekstra stopp for navigering, roting i skauen for å finne vanskelige stolper osv. Stort sett ligger jeg på 12-14km/t på løpeøktene mellom stolpene. Løper jeg bare min vanlige 6,6km runde for å trene ligger jeg gjerne rundt 13,5km/t i snitt på de flatere partiene. Puls på 80-85% av maks, da er det verre å prate. Holder kanskje 15-16km/t på helt flatt terreng om jeg ikke er videre sliten. Som regel er det beina som setter stopp på lengre turer for min del, ikke kondisjonen. Spesielt løping i nedoverbakke på asfalt tar på om det blir mye av det. Foretrekker grus. Mange har helt feil løpeteknikk og vil ha stor nytte av å lese seg litt opp på det. De viktigste punktene er: - Korte steg. Optimal frekvens er 180 steg pr. minutt, prøv å komme over 165 i hver fall. De fleste tar for lange steg. Dette bremser farten. - La beina gå mest mulig i sirkel (bra løft), ikke flytt de frem helt nede langs bakken så de subber i bakken og bremser deg når du setter ned foten. - La armene pendle langs kroppen i fartsretningen, IKKE på skrå inn foran deg. NB: Armene styrer skrittfrekvensen. - Se opp og fram, vær rett i kroppen. Ikke bøy deg fremover og se ned. - Prøv å lande mest mulig på forfoten i brattere oppoverbakker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå