Gå til innhold

Jeg ønsker å gifte meg, -han vil ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 22.10.2020 den 2.16, AnonymBruker skrev:

Hallo alle brylliupsfolk! 
Jeg og samboeren min ble sammen som unge og har vært sammen i rundt et tiår nå. Vi har hus, biler og hund sammen nå. Jeg har siden starten av forholdet alltid vært tydelig på at jeg vil gifte meg. Han har jattet med hele veien frem til nå. Når jeg har forsøkt å ta opp temaet om at jeg vil gifte meg før vi får barn, ler han det bort og mener han ikke vil støtte kirken og at han mener det er latterlig å bruke masse penger på bryllup. For meg er det viktig å gifte meg i kirken, men de siste årene har jeg funnet ut at jeg ikke lengre ønsker meg et stort bryllup med "alt og alle", men at jeg heller vil ha kun nærmeste familie og nærmeste venner i bryllupet mitt. Dette har jeg også hintet litt forsiktig om når vi har vært i andres bryllup. Da får jeg ingen respons. Både hans og min familie og venner pleier å erte han med at han ikke enda har fridd, og lure på når han skal det, da ler han det igjen bort og så snakkes det ikke mer om. 
Jeg er så utrolig skuffet over han, for jeg har hele veien vært tydelig på hva jeg ønsker, og istedenfor å si noe har han jattet med. Det gjør litt vondt hver gang noen spør om giftemål og jeg må le og smile bort spørsmålet når jeg egentlig vil fortelle de hvor jævelig skuffa jeg er over han.

Er det noen av dere som har opplevd det samme? 
 

(Og ja, jeg vet at vi allerede er samboere så derfor kan det vel umulig være så viktig å gifte seg kristelig, men det er uansett det jeg ønsker og jeg vil ikke gifte meg på rådhuset.. Hvis han hadde hatt et sterkt ønske om å gifte seg på rådhuset kunne jeg sikkert blitt med på det. Og ja, det er sikkert utdatert å forvente at mannen er den som skal fri i 2020, men det er også noe jeg har vært tydelig med han om at jeg forventer og ønsker hele veien..)

Anonymkode: 1ae61...d1c

DITT bryllup? Ellers var det mye meg, meg, meg i innlegget ditt. Er du sikker på at det er plass til en mann i dette forholdet? 

Anonymkode: 35e5c...a69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DITT bryllup? Ellers var det mye meg, meg, meg i innlegget ditt. Er du sikker på at det er plass til en mann i dette forholdet? 

Anonymkode: 35e5c...a69

Godt gjort å bli voksen nok til å kommentere på kg-innlegg uten å ha hørt noen si "mitt bryllup" istedenfor "vårt bryllup" noengang, creds til deg. En ting jeg er veldig sikker på er at det ikke er plass til deg i mitt innlegg på kg. 

Anonymkode: 1ae61...d1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt gjort å bli voksen nok til å kommentere på kg-innlegg uten å ha hørt noen si "mitt bryllup" istedenfor "vårt bryllup" noengang, creds til deg. En ting jeg er veldig sikker på er at det ikke er plass til deg i mitt innlegg på kg. 

Anonymkode: 1ae61...d1c

Nå er det ikke du som bestemmer hvem som kan kommentere her. Åpent forum skjønner du. 

Anonymkode: 35e5c...a69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt gjort å bli voksen nok til å kommentere på kg-innlegg uten å ha hørt noen si "mitt bryllup" istedenfor "vårt bryllup" noengang, creds til deg. En ting jeg er veldig sikker på er at det ikke er plass til deg i mitt innlegg på kg. 

Anonymkode: 1ae61...d1c

Dessuten så var det ikke kun ditt bryllup jeg reagerer på, men også på at DU vil gifte deg, DITT drømmebrullup, DU forventer at han frir, DU er skuffet over at han ikke lever etter DINE krav og forventninger. Du skjønner det at når man skal leve sammen, så må begges ønsker tas hensyn til.

Jeg sier som O.G, kanskje han ikke vil gifte seg med DEG. 

Anonymkode: 35e5c...a69

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her må dere ta en ny samtale, men først må du se på deg selv og dine intensjoner.

Vil du ha bryllup eller ekteskap? Om du ønsker å gifte deg for å få et kirkebryllup, så må du nok bare gi deg.

Ønsker du ekteskapet, og det er viktigere enn kirkebryllup, så kan dere diskutere. Hva ønsker han å unngå? Ekteskap eller bryllup? Dersom han kun ønsker å unngå bryllup, så kan dere gifte dere på rådhuset og bare ha en liten middag med forlovere. 

Det er helt tydelig at du ikke får drømmescenariet ditt her, så du/dere må prioritere hva dere skal kjempe for. 

Anonymkode: 8c4de...724

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/22/2020 at 10:50 AM, O.G. said:

Ikke smart å eie hus og biler ilag med noen man ikke er gift med.

Kommer jo an på om man er den som tjener minst eller mest. Som en mann som tjener rundt en mill, ville det jo være bra uintelligent å inngå felleseie med ei som f.eks er uføretrygdet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2020 den 16.26, Resignert skrev:

Kommer jo an på om man er den som tjener minst eller mest. Som en mann som tjener rundt en mill, ville det jo være bra uintelligent å inngå felleseie med ei som f.eks er uføretrygdet.....

Hvor ofte er menn med millionlønn ilag med uføretrygdede damer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 22.10.2020 den 12.36):

Du bør forklare hvilke økonomiske goder som ligger bak det å gifte seg. Gifte har mange flere rettigheter enn samboere. 

Anonymkode: b76db...6a3

Mange snakker om de økonomiske godene, men ingen kan forklare hva de innebærer. Jeg får ikke helt tak på hvorfor det skal lønne seg å gifte seg. Utover det følelsesmessige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regine skrev (På 22.10.2020 den 13.02):

Dette er helt feil. Man har selvsagt ikke de samme rettighetene når man «bare» bor sammen som når man har inngått en juridisk avtale med hverandre, som er det man gjør når man gifter seg. Det handler verken om kirke eller prinsessenykker, det handler om en juridisk avtale som to mennesker som velger å leve sammen inngår. DET er giftemålet. Det er gratis, om du gjør det i din nærkirke eller på rådhuset, og da er man sikret på en helt anne måte enn om man ikke er gift. Er man samboere så MÅ man lage skriftlige avtaler, ellers regnes man kun som to personer som tilfeldigvis bor under samme tak. 

Så TS er absolutt den fornuftige her og burde sette seg ned med samboeren og forklare dette. Antar at dere heller ikke har noen slags avtaler, verken samboerkontrakt, gjensidig testament, livsforsikring eller annet. Alt dette bør man ha iallfall når man eier ting sammen for å sikre seg ved brudd eller dødsfall. 

Jeg lurer fælt på hva denne juridiske avtalen er, og hva den innebærer. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebryllup er så ufattelig kleint, om man ikke er superkristen og i tillegg har "syndet" med at man har poppet ut x-antall barn utenfor ekteskap. Og drikker alkohol. Eller har sex, ugift🙈 Enda verre med de som gifter seg i kirka for andre eller tredje gang i livet sitt😂

Her blir det ingen bryllup under Guds åssyn. Forstår han godt mtp valg av evt seremoni. Utover dette: mange Menn forstår ikke HINT, spør han rett ut om han aldri vil gifte seg! 

Anonymkode: ffeba...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (19 timer siden):

Jeg lurer fælt på hva denne juridiske avtalen er, og hva den innebærer. ? 

Å gifte seg er å inngå en juridisk avtale. Den innebærer bla at man arver hverandre, (uten barn arver også foreldre 1/2parten), det innebærer at det man opparbeider sammen i løpet av eksteskapet er begges, dermed er det også et regelverk på plass dersom det blir brudd. Gidder ikke ramse opp mer, du er sikkert i stand til å Google ekteskapsloven selv. Poenget er uansett at som samboer så må man inngå en hel haug med avtaler etc, som man altså ikke trenger om man gifter seg. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

regine skrev (1 time siden):

Å gifte seg er å inngå en juridisk avtale. Den innebærer bla at man arver hverandre, (uten barn arver også foreldre 1/2parten), det innebærer at det man opparbeider sammen i løpet av eksteskapet er begges, dermed er det også et regelverk på plass dersom det blir brudd. Gidder ikke ramse opp mer, du er sikkert i stand til å Google ekteskapsloven selv. Poenget er uansett at som samboer så må man inngå en hel haug med avtaler etc, som man altså ikke trenger om man gifter seg. 

 

Det er dette jeg mener. Ingen kan komme med noe banebrytende her. Det tar minimalt med tid å penger og lage en avtale hos en advokat som er skreddersydd for enhver livssituasjon. Det jeg har lest i ekteskapsloven kan erstattes av bare noen linjer hos en advokat.  Gifter man seg og skal skjevdele verdier som man har med inn i ekteskapet så blir det vel uansett en tur til advokaten.  Dette med ekteskap kan jeg skjønne på et følelsesbasert opplegg. Men ikke på det juridiske. 

Anonymkode: 2dae9...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første; du må jo snakke med han om det. Det er uansett ikke en menneskerett å gifte seg. Jeg forstår heller ikke hvorfor folk på død og liv skal.. Det vintigste er vel at man er sammen. Trenger ikke et papir for det..

Anonymkode: c4f74...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er dette jeg mener. Ingen kan komme med noe banebrytende her. Det tar minimalt med tid å penger og lage en avtale hos en advokat som er skreddersydd for enhver livssituasjon. Det jeg har lest i ekteskapsloven kan erstattes av bare noen linjer hos en advokat.  Gifter man seg og skal skjevdele verdier som man har med inn i ekteskapet så blir det vel uansett en tur til advokaten.  Dette med ekteskap kan jeg skjønne på et følelsesbasert opplegg. Men ikke på det juridiske. 

Anonymkode: 2dae9...a43

Deg om det. Vigsel er gratis, om det er i din lokale kirke eller på rådhuset. Det er ikke et par timer hos advokat. Man trenger heller ikke oppdatere avtaleverket med jevne mellomrom, fordi det er lovregulert. 

Alle må gjøre som de vil, men jeg forstår ikke angsten mot å inngå ekteskap, samtidig som mange egentlig vil ha de samme rettigheter som et ekteskap medfører og derfor lager avtaler om alt mulig. Eller klager når den ene parten dør og man finner ut at sorry, fordi dere ikke var gift og fordi dere aldri kom dere til å lage avtaler, ja da må du ut av huset fordi du eier det jo ikke. Eller lignende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

regine skrev (1 minutt siden):

Deg om det. Vigsel er gratis, om det er i din lokale kirke eller på rådhuset. Det er ikke et par timer hos advokat. Man trenger heller ikke oppdatere avtaleverket med jevne mellomrom, fordi det er lovregulert. 

Alle må gjøre som de vil, men jeg forstår ikke angsten mot å inngå ekteskap, samtidig som mange egentlig vil ha de samme rettigheter som et ekteskap medfører og derfor lager avtaler om alt mulig. Eller klager når den ene parten dør og man finner ut at sorry, fordi dere ikke var gift og fordi dere aldri kom dere til å lage avtaler, ja da må du ut av huset fordi du eier det jo ikke. Eller lignende. 

Folk i dag sørger jo for sine rettigheter. Jeg kjenner ingen som bor i et hus de ikke eier. Enten helt eller delvis. Og ingen kan komme med konkrete ting i det juridiske ved å gifte seg? Eneste som er nevnt her er arv ved død. Og har man særkullsbarn så anbefales det å skrive ekstern avtale i tillegg til det som omfattes av ekteskapet uansett. 

Anonymkode: 2dae9...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Folk i dag sørger jo for sine rettigheter. Jeg kjenner ingen som bor i et hus de ikke eier. Enten helt eller delvis. Og ingen kan komme med konkrete ting i det juridiske ved å gifte seg? Eneste som er nevnt her er arv ved død. Og har man særkullsbarn så anbefales det å skrive ekstern avtale i tillegg til det som omfattes av ekteskapet uansett. 

Anonymkode: 2dae9...a43

Les det jeg har skrevet over, så er en konkret ting at man blir et økonomisk fellesskap, altså at det man erverver som gift blir begges. Forblir man samboere så skjer ikke det, da er det du kjøper ditt og det partner kjøper vedkommendes. 

At du ikke «kjenner noen» som ikke har avtaler betyr ikke at sånn er det for alle. Det du kommer med er det som kalles svogerforskning, og er irrelevant. Det var nylig en sak i avisa om ei dame som måtte gå fra huset fordi hun hadde vært samboer med en mann i alle de år som nå var død. Ikke giftet de seg og ikke skrev de noen avtaler. Svært mange er i den situasjone at de nettopp ikke skriver avtaler fordi de «tror» at det er slik og sånn. Og så kommer den sure svien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

regine skrev (4 timer siden):

Les det jeg har skrevet over, så er en konkret ting at man blir et økonomisk fellesskap, altså at det man erverver som gift blir begges. Forblir man samboere så skjer ikke det, da er det du kjøper ditt og det partner kjøper vedkommendes. 

At du ikke «kjenner noen» som ikke har avtaler betyr ikke at sånn er det for alle. Det du kommer med er det som kalles svogerforskning, og er irrelevant. Det var nylig en sak i avisa om ei dame som måtte gå fra huset fordi hun hadde vært samboer med en mann i alle de år som nå var død. Ikke giftet de seg og ikke skrev de noen avtaler. Svært mange er i den situasjone at de nettopp ikke skriver avtaler fordi de «tror» at det er slik og sånn. Og så kommer den sure svien. 

Nå kom det opp en sak. Om en eldre dame som gikk i den såkalte kvinnefellen. Tror du i fullt alvor at unge kvinner i dag begår slike tabber ? Det tror ikke jeg. Folk i dag sikrer seg å sitt liv for de fleste vet jo at et forhold basert på den såkalte kjærligheten har jo bare en viss tids varighet. Misforstå meg ikke jeg er for at de som ønsker det gifter seg. Men at det juridiske rundt det er så utrolig bra for alle det tror jeg ikke. Ikke for alle. Kansje for noen. Og så sliter jeg med å få tak på alle fordelene. Om man eier hus bil og hytte samme. Og har skrevet en god kontrakt hos en advokat så skulle vel det dekke de strukturelle og juridiske forhold godt nok. 

Anonymkode: 2dae9...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
regine skrev (På 28.2.2021 den 18.36):

Deg om det. Vigsel er gratis, om det er i din lokale kirke eller på rådhuset. Det er ikke et par timer hos advokat. Man trenger heller ikke oppdatere avtaleverket med jevne mellomrom, fordi det er lovregulert. 

Alle må gjøre som de vil, men jeg forstår ikke angsten mot å inngå ekteskap, samtidig som mange egentlig vil ha de samme rettigheter som et ekteskap medfører og derfor lager avtaler om alt mulig. Eller klager når den ene parten dør og man finner ut at sorry, fordi dere ikke var gift og fordi dere aldri kom dere til å lage avtaler, ja da må du ut av huset fordi du eier det jo ikke. Eller lignende. 

Dette.

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 23.04):

Nå kom det opp en sak. Om en eldre dame som gikk i den såkalte kvinnefellen. Tror du i fullt alvor at unge kvinner i dag begår slike tabber ? Det tror ikke jeg. Folk i dag sikrer seg å sitt liv for de fleste vet jo at et forhold basert på den såkalte kjærligheten har jo bare en viss tids varighet. Misforstå meg ikke jeg er for at de som ønsker det gifter seg. Men at det juridiske rundt det er så utrolig bra for alle det tror jeg ikke. Ikke for alle. Kansje for noen. Og så sliter jeg med å få tak på alle fordelene. Om man eier hus bil og hytte samme. Og har skrevet en god kontrakt hos en advokat så skulle vel det dekke de strukturelle og juridiske forhold godt nok. 

Anonymkode: 2dae9...a43

Ut fra historier i forumet så går kvinner i kvinnefella like mye nå som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 22.10.2020 den 13.03):

Som hva da? At den andre får halvparten av alt du har ved skillsmisse?

Anonymkode: 14423...08d

Jeg har spurt så mange ganger om disse fordelene med å være gift. Har aldri fått konkrete svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...