Gå til innhold

Jeg ønsker å gifte meg, -han vil ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst så må dere jo snakke skikkelig sammen om dette, hinting her og der er jo håpløst. Snakk sammen, finn ut hvor landet ligger og om det er noen måte dere kan møtes på halvveien på. 

Anonymkode: 78997...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere noen gang hatt en samtale om ekteskap uten at du «maser» om kirkebryllup? Når jeg leser teksten sin så hører jeg «jeg vil, jeg vil, jeg er skuffet over han».

Hva vil han? Hvis han ikke vil ha kirkebryllup, eller ha bryllupsfest så er dere åpenbart diamentralt uenige.

(«Fest kun med familie og nære venner» anser jeg som en vanlig bryllupfest. Hvis dere skal møtes på midten så bør du innstille deg på færre gjester.)

Anonymkode: 0ddd3...948

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. så mye styr hvis man ikke gifter seg - var det jeg mente. 

Hvis du leser hva jeg skriver i tråden her- hva mener du egentlig jeg skal gjøre? Tvangsgifte meg med samboer? Han mener giftemål er uaktuelt! 

Makan altså..  folk må lære seg å lese før de begir seg ut på KG 🤦‍♀️

Anonymkode: b5781...f82

Hvis giftemål er uaktuelt så får du ordne med papirene. 

Anonymkode: 5c08a...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde heller ikke gått med på å gifte meg i kirken dersom jeg var samboeren din. Er man ikke religiøs, så star man ikke og lyver i kirka. Ville han gått med på å gifte seg på Rådhuset?

Alternativt, kan ikke du foreslå dette med Rådhuset, og så kan du fri? Dersom han sier nei, hadde jeg ansett forholdet som dødt.

Anonymkode: d199b...8ef

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis giftemål er uaktuelt så får du ordne med papirene. 

Anonymkode: 5c08a...773

Eller finne en annen mann som faktisk vil gifte seg.

Anonymkode: 02918...e8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller finne en annen mann som faktisk vil gifte seg.

Anonymkode: 02918...e8d

Enig, men når man allerede står i dritten med hus, bil og barn så må papirer på plass før man avslutter forholdet. 

Anonymkode: 5c08a...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har observert mer enn en gang at en fyr som har vært hard på å ikke gifte seg med ei dame, blir gift innen kort tid etter han har gått inn i nytt forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis giftemål er uaktuelt så får du ordne med papirene. 

Anonymkode: 5c08a...773

Ja, blir nok papirarbeid ja. 

Anonymkode: b5781...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Jeg har observert mer enn en gang at en fyr som har vært hard på å ikke gifte seg med ei dame, blir gift innen kort tid etter han har gått inn i nytt forhold. 

Ja hva faen er det med det der egentlig? Samme ei venninne av meg, hun ville så gjerne flytte sammen med typen, men han var ikke klar blabla. Men han skulle bli det, eller de skulle bo sammen en gang. Så ble det slutt, og før tårene var borte så hadde han ikke bare fått ny dame, de flyttet samme  etter 4 mnd bare. Venninnen min var så lei seg og følte det var noe galt med henne. Heldigvis kom hun over det og innså at hun kom best ut av det.  Fyren og den nye dama bor sammen enda, men det er krangling og drama, de er mer som dop for hverandre enn partnere. 

Anonymkode: ccab7...794

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo alle brylliupsfolk! 
Jeg og samboeren min ble sammen som unge og har vært sammen i rundt et tiår nå. Vi har hus, biler og hund sammen nå. Jeg har siden starten av forholdet alltid vært tydelig på at jeg vil gifte meg. Han har jattet med hele veien frem til nå. Når jeg har forsøkt å ta opp temaet om at jeg vil gifte meg før vi får barn, ler han det bort og mener han ikke vil støtte kirken og at han mener det er latterlig å bruke masse penger på bryllup. For meg er det viktig å gifte meg i kirken, men de siste årene har jeg funnet ut at jeg ikke lengre ønsker meg et stort bryllup med "alt og alle", men at jeg heller vil ha kun nærmeste familie og nærmeste venner i bryllupet mitt. Dette har jeg også hintet litt forsiktig om når vi har vært i andres bryllup. Da får jeg ingen respons. Både hans og min familie og venner pleier å erte han med at han ikke enda har fridd, og lure på når han skal det, da ler han det igjen bort og så snakkes det ikke mer om. 
Jeg er så utrolig skuffet over han, for jeg har hele veien vært tydelig på hva jeg ønsker, og istedenfor å si noe har han jattet med. Det gjør litt vondt hver gang noen spør om giftemål og jeg må le og smile bort spørsmålet når jeg egentlig vil fortelle de hvor jævelig skuffa jeg er over han.

Er det noen av dere som har opplevd det samme? 
 

(Og ja, jeg vet at vi allerede er samboere så derfor kan det vel umulig være så viktig å gifte seg kristelig, men det er uansett det jeg ønsker og jeg vil ikke gifte meg på rådhuset.. Hvis han hadde hatt et sterkt ønske om å gifte seg på rådhuset kunne jeg sikkert blitt med på det. Og ja, det er sikkert utdatert å forvente at mannen er den som skal fri i 2020, men det er også noe jeg har vært tydelig med han om at jeg forventer og ønsker hele veien..)

Anonymkode: 1ae61...d1c

Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor du ønsker å gifte deg, men jeg vet ikke helt om jeg forstår hvorfor du vil at han skal fri til deg. Dere er jo samboere, så det er jo tydelig at dere er glad i hverandre og har det bra sammen. Kan du ikke forsøke å inngå et kompromiss? Foreslå en Kjærestereise ("bryllupsreise") etter korona er parkert, velg et sted hvor de har en sjømannskirke og så kan dere gifte dere der? Det behøver ikke bli veldig dyrt og selve festen kan dere ha når dere kommer hjem. Fest har man jo av og til uansett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hva faen er det med det der egentlig? Samme ei venninne av meg, hun ville så gjerne flytte sammen med typen, men han var ikke klar blabla. Men han skulle bli det, eller de skulle bo sammen en gang. Så ble det slutt, og før tårene var borte så hadde han ikke bare fått ny dame, de flyttet samme  etter 4 mnd bare. Venninnen min var så lei seg og følte det var noe galt med henne. Heldigvis kom hun over det og innså at hun kom best ut av det.  Fyren og den nye dama bor sammen enda, men det er krangling og drama, de er mer som dop for hverandre enn partnere. 

Anonymkode: ccab7...794

Damerne er plassholdere til de har fått bygget seg opp verdier til å få sjans på dama de egentlig vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Damerne er plassholdere til de har fått bygget seg opp verdier til å få sjans på dama de egentlig vil ha.

Hva enn det er for damer.. patetisk. 

Anonymkode: ccab7...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er vel om dette er så viktig for deg at du ikke ser en fremtid med han om han ikke ønsker gifte seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, remix2020 skrev:

Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor du ønsker å gifte deg, men jeg vet ikke helt om jeg forstår hvorfor du vil at han skal fri til deg. Dere er jo samboere, så det er jo tydelig at dere er glad i hverandre og har det bra sammen. Kan du ikke forsøke å inngå et kompromiss? Foreslå en Kjærestereise ("bryllupsreise") etter korona er parkert, velg et sted hvor de har en sjømannskirke og så kan dere gifte dere der? Det behøver ikke bli veldig dyrt og selve festen kan dere ha når dere kommer hjem. Fest har man jo av og til uansett.

Veldig bra forslag! Sier han nei til dette synes han nok du ikke er et bra nok koneemne, desverre.

Har flere venninner som har ventet og ventet på frieri, og så har det tatt så lang tid at de har valgt å få barn i mellomtiden. Kommer aldri til å bli noe giftemål nå i hvert fall. Så stå på kravene dine ts, blir dere ikke gift så får det heller ikke bli noen barn!

Ei venninne var sammen med samboeren sin fra de var 18. Han visste at hun ønsket seg barn i ung alder og giftermål. Da han ikke fridde på tiårsdagen så flyttet hun ut dagen derpå. Han flyttet hjem på gutterommet etter at det ble slutt. Han er 37. Venninna mi er også 37, nygift, og fikk baby for to måneder siden. 

Så ts, hvis samboeren din ikke ønsker det samme som deg, håper jeg du finner lykken med en snill mann som ønsker det samme som deg ❤️

Anonymkode: 20149...2bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer vil heller ikke gifte seg.

MEN man har like mange rettigheter som samboere idag, det sa en familierådgiver til meg. Det er lurt å ha livsforsikring, i tilfelle den ene dør. 

Anonymkode: 0be85...351

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør forklare hvilke økonomiske goder som ligger bak det å gifte seg. Gifte har mange flere rettigheter enn samboere. 

Anonymkode: b76db...6a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk er forskjellig. Jeg må heller ikke gifte meg, men jeg har vært både samboer og gift tidligere. Gifter meg gjerne igjen om jeg får muligheten. Hvorfor?

Fordi jeg ser på ekteskapet som en fantastisk kjærlighetserklæring til den kvinnen jeg elsker. Trenger ikke stort kirkebryllup, men en strandvielse på Hawaii hadde ikke vært å forakte 😉. Nå er jeg nærmere 50 enn 40, så jeg hadde levd fint med rådhuset også, selv om det hadde vært hyggeligere og litt mer feiring av kjærligheten om man hadde gjort litt mer ut av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør forklare hvilke økonomiske goder som ligger bak det å gifte seg. Gifte har mange flere rettigheter enn samboere. 

Anonymkode: b76db...6a3

kanskje det er grunnen for at TS sin samboer ikke ønsker gifte seg? 

Anonymkode: c3971...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med kvinner og bryllup? Er den ene dagen så viktig at dere vurderer å gå fra mannen dere elsker? 
 

Anonymkode: 14423...08d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer vil heller ikke gifte seg.

MEN man har like mange rettigheter som samboere idag, det sa en familierådgiver til meg. Det er lurt å ha livsforsikring, i tilfelle den ene dør. 

Anonymkode: 0be85...351

Dette er helt feil. Man har selvsagt ikke de samme rettighetene når man «bare» bor sammen som når man har inngått en juridisk avtale med hverandre, som er det man gjør når man gifter seg. Det handler verken om kirke eller prinsessenykker, det handler om en juridisk avtale som to mennesker som velger å leve sammen inngår. DET er giftemålet. Det er gratis, om du gjør det i din nærkirke eller på rådhuset, og da er man sikret på en helt anne måte enn om man ikke er gift. Er man samboere så MÅ man lage skriftlige avtaler, ellers regnes man kun som to personer som tilfeldigvis bor under samme tak. 

Så TS er absolutt den fornuftige her og burde sette seg ned med samboeren og forklare dette. Antar at dere heller ikke har noen slags avtaler, verken samboerkontrakt, gjensidig testament, livsforsikring eller annet. Alt dette bør man ha iallfall når man eier ting sammen for å sikre seg ved brudd eller dødsfall. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...