Gå til innhold

Jeg ønsker å gifte meg, -han vil ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo alle brylliupsfolk! 
Jeg og samboeren min ble sammen som unge og har vært sammen i rundt et tiår nå. Vi har hus, biler og hund sammen nå. Jeg har siden starten av forholdet alltid vært tydelig på at jeg vil gifte meg. Han har jattet med hele veien frem til nå. Når jeg har forsøkt å ta opp temaet om at jeg vil gifte meg før vi får barn, ler han det bort og mener han ikke vil støtte kirken og at han mener det er latterlig å bruke masse penger på bryllup. For meg er det viktig å gifte meg i kirken, men de siste årene har jeg funnet ut at jeg ikke lengre ønsker meg et stort bryllup med "alt og alle", men at jeg heller vil ha kun nærmeste familie og nærmeste venner i bryllupet mitt. Dette har jeg også hintet litt forsiktig om når vi har vært i andres bryllup. Da får jeg ingen respons. Både hans og min familie og venner pleier å erte han med at han ikke enda har fridd, og lure på når han skal det, da ler han det igjen bort og så snakkes det ikke mer om. 
Jeg er så utrolig skuffet over han, for jeg har hele veien vært tydelig på hva jeg ønsker, og istedenfor å si noe har han jattet med. Det gjør litt vondt hver gang noen spør om giftemål og jeg må le og smile bort spørsmålet når jeg egentlig vil fortelle de hvor jævelig skuffa jeg er over han.

Er det noen av dere som har opplevd det samme? 
 

(Og ja, jeg vet at vi allerede er samboere så derfor kan det vel umulig være så viktig å gifte seg kristelig, men det er uansett det jeg ønsker og jeg vil ikke gifte meg på rådhuset.. Hvis han hadde hatt et sterkt ønske om å gifte seg på rådhuset kunne jeg sikkert blitt med på det. Og ja, det er sikkert utdatert å forvente at mannen er den som skal fri i 2020, men det er også noe jeg har vært tydelig med han om at jeg forventer og ønsker hele veien..)

Anonymkode: 1ae61...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes samboeren din er teit. Vet han hvor vondt dette er for deg? Har du fortalt han om hvordan du føler deg når andre spør om dere skal gifte dere snart? 

Anonymkode: 5973c...cea

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han sagt konkret at han ikke vil eller tolker du det slik ut fra at han ler seg bort fra svaret?

Kanskje er han ikke like religiøs som deg eller like opptatt av å gifte seg. 

Vil du gifte deg for å være i brudekjole eller er det en annen grunn?

Du kan fint fri til ham - det er ikke tabu eller så uvanlig. Om bare for å se reaksjonen hans.

Du bør ha en samtale med han hvor du forklarer at du vil ha en oppklaring og svar på hva han tenker og ønsker. Å le seg bort og ikke svare er respektløst.

Anonymkode: e33b4...0e8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en samtale "Du jeg ville bare prate om en ting som jeg tenker veldig mye på, og har gjort i 10 år. Du vet at det å gifte seg er veldig viktig for meg, og jeg vil bare ha et fast svar fra deg ang hva du ønsker? For meg er det uaktuelt å få barn uten giftemål, og du har jo visst hvor viktig dette er for meg i over 10 år nå, så vil bare ha en samtale om det"

Også fri til han seinere.

Anonymkode: f96ff...7c6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, sånn er min også. Har alltid virka positiv til å gifte seg. Helt til han plutselig ikke ville det lenger, og nekta  snakke om det. Da hadde vi vært sammen i ørten år, og jeg ventet og ventet.. 

Jeg ble knust, i cirka 1 dag. Så valgte jeg å ikke tenke på det mer. Eller, huff.. Her en daggråt jeg litt på vei fra jobb, men sånn til vanlig tenker jeg ikke på det ihvertfall! 

- Men vi har unger, og det er noe helt annet. Da har man jo inngått en livslang forpliktelse uansett. Dessuten må jeg jo bare leve med å ikke være gift, jeg elsker ham jo. Mesteparten av tida 😅

Du har fremdeles en mulighet til å finne noen du vil gifte deg med som vil gifte seg med deg. Men du må jo snakke med ham først. Fortell ham at du ikke er der at du skal ha det største bryllupet. At du ønsker å kunne gå med ringen på fingeren for å vise alle at du er hans og at han er din. At dere faktisk hører sammen. 

Jeg ga utrykk for at jeg følte meg litt lurt, og da låste det seg for samboeren min.. Og jeg fikk aldri snakket ut om hvor sårt det var for meg. Så anbefaler deg å trå forsiktig, men insistere på at dere har en ordentlig samtale rundt temaet hvor han ikke fleiper det bort. 

Anonymkode: b1f38...1da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan forstå at enkelte ikke vil ha bryllup. Hva med å gifte seg på rådhuset lunchpausen?. Om han takker nei til det så er det nok selve ekteskapet han ikke vil ha

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss fordi vi "måtte" (han er utlending). Ingen av oss hadde lyst, men det gjorde alt enklere. Vi gjorde ikke noen stor sak ut av det. Gikk ut og spise sammen med familiene våre samme dag, og hadde en hjemmefest med venner dagen etterpå. Dere gjør hva dere vil ut av det. Dersom man elsker den man er sammen med, gifter man seg. Dessuten må dere betale mindre skatt.

Anonymkode: 95700...89e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du, sånn er min også. Har alltid virka positiv til å gifte seg. Helt til han plutselig ikke ville det lenger, og nekta  snakke om det. Da hadde vi vært sammen i ørten år, og jeg ventet og ventet.. 

Jeg ble knust, i cirka 1 dag. Så valgte jeg å ikke tenke på det mer. Eller, huff.. Her en daggråt jeg litt på vei fra jobb, men sånn til vanlig tenker jeg ikke på det ihvertfall! 

- Men vi har unger, og det er noe helt annet. Da har man jo inngått en livslang forpliktelse uansett. Dessuten må jeg jo bare leve med å ikke være gift, jeg elsker ham jo. Mesteparten av tida 😅

Du har fremdeles en mulighet til å finne noen du vil gifte deg med som vil gifte seg med deg. Men du må jo snakke med ham først. Fortell ham at du ikke er der at du skal ha det største bryllupet. At du ønsker å kunne gå med ringen på fingeren for å vise alle at du er hans og at han er din. At dere faktisk hører sammen. 

Jeg ga utrykk for at jeg følte meg litt lurt, og da låste det seg for samboeren min.. Og jeg fikk aldri snakket ut om hvor sårt det var for meg. Så anbefaler deg å trå forsiktig, men insistere på at dere har en ordentlig samtale rundt temaet hvor han ikke fleiper det bort. 

Anonymkode: b1f38...1da

Vel, er du sikret i tilfelle han går bort? Hvis ikke må du betale ut egne unger på huset du eier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner jo selv at dette ikke fungerer i lengden. Det er mange store spørsmål man må ha stilt før man fortsetter livet sammen, og tydeligvis er dere ved et veiskille. Her må du ikke tro at han kommer til å ombestemme seg eller at du ikke synes det er like viktig om en stund. Nå er tiden inne for å gå hver deres vei. Du vil gifte deg, han vil ikke og sånn er det bare. 

Anonymkode: 5c08a...773

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, er du sikret i tilfelle han går bort? Hvis ikke må du betale ut egne unger på huset du eier. 

Ikke for å kuppe tråden. Men jeg er litt grønn på dette. Jeg har også følt meg lurt da samboer har sagt direkte i flere år at "når vi kjøper hus får du ring på fing" "jeg gleder meg til vårt bryllup" etc.. de siste årene vil han ikke gifte seg (etter huskjøp og barn).. dårlig gjort. 

Men hva bør samboere gjøre med felles barn tilfelle ene faller fra?

Anonymkode: b5781...f82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Ikke smart å eie hus og biler ilag med noen man ikke er gift med.

Da må en i såfall ha et helsikkes antal nøye papirarbeid og styr på det. Romantiske møter med advokat og underskrifter.

Anonymkode: ccab7...794

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å kuppe tråden. Men jeg er litt grønn på dette. Jeg har også følt meg lurt da samboer har sagt direkte i flere år at "når vi kjøper hus får du ring på fing" "jeg gleder meg til vårt bryllup" etc.. de siste årene vil han ikke gifte seg (etter huskjøp og barn).. dårlig gjort. 

Men hva bør samboere gjøre med felles barn tilfelle ene faller fra?

Anonymkode: b5781...f82

D

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må en i såfall ha et helsikkes antal nøye papirarbeid og styr på det. Romantiske møter med advokat og underskrifter.

Anonymkode: ccab7...794

Dette.

Eller gifte seg så slipper en styr med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

D

Dette.

Eller gifte seg så slipper en styr med dette.

Off.. så mye styr. 

Jeg som hadde så lyst å gifte meg. Men det blir uaktuelt..  

Takk for svar hvertfall!

Anonymkode: b5781...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig mye enklere å stikke på Tinghuset å gifte seg enn å styre med alt papirarbeidet. Anbefales.

Anonymkode: b6fb4...e99

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er så utrolig mye enklere å stikke på Tinghuset å gifte seg enn å styre med alt papirarbeidet. Anbefales.

Anonymkode: b6fb4...e99

Skulle vært gjort før huskjøp og unger satt til verden ideelt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Off.. så mye styr. 

Jeg som hadde så lyst å gifte meg. Men det blir uaktuelt..  

Takk for svar hvertfall!

Anonymkode: b5781...f82

Nokså fantastisk å unngå å sikre sin egen og barnas framtid fordi man ikke orker "styr". Er du generelt uforsvarlig i livet ellers?

Anonymkode: 5c08a...773

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke gått med på å gifte meg i kirken dersom jeg var samboeren din. Er man ikke religiøs, så star man ikke og lyver i kirka. Ville han gått med på å gifte seg på Rådhuset?

Alternativt, kan ikke du foreslå dette med Rådhuset, og så kan du fri? Dersom han sier nei, hadde jeg ansett forholdet som dødt.

Anonymkode: d199b...8ef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nokså fantastisk å unngå å sikre sin egen og barnas framtid fordi man ikke orker "styr". Er du generelt uforsvarlig i livet ellers?

Anonymkode: 5c08a...773

Altså.. så mye styr hvis man ikke gifter seg - var det jeg mente. 

Hvis du leser hva jeg skriver i tråden her- hva mener du egentlig jeg skal gjøre? Tvangsgifte meg med samboer? Han mener giftemål er uaktuelt! 

Makan altså..  folk må lære seg å lese før de begir seg ut på KG 🤦‍♀️

Anonymkode: b5781...f82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...