AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Har et barn som akkurat har fylt to år. Jeg ønsker å det skal slutte med smokk av tannhelse-årsaker. Men så får jeg litt dårlig samvittighet siden barnet er veldig glad i smokken, og det virker som den er en viktig kilde til kos og ro ved innsovning. Er barnet i det hele tatt klart for det? Smokken brukes bare ved soving og i bil. Anonymkode: bafcc...29f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 De har jo ikke sugebehovet lenger, kanskje du kan prøve å erstatte den med en koseklut eller liknende. Kjenner flere som er avhengige av smokken etter fylte tre også, men man må jo bare bestemme seg for at de må slutte en gang. Anonymkode: e5020...f35 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 Vi sluttet ved 18 mnd uten problem, men ble ikke brukt så mye. Tenker nesten det er lettere da enn feks et år senere. Anonymkode: 920e3...010
Eneri Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 Mine sluttet da de var ca tre år. Siste året brukte de kun smokk når de skulle sovne på kvelden. Jeg registrerte at smokken falt ut når de sovnet, uten at de dermed våknet pga det. Avvenningen gikk greit, men jeg var også bevisst på at smokk kun var tilgjengelig på kveld etter at de hadde sluttet med dupp på dagtid. Lot ikke smokker ligge rundt om i huset slik at de kunne ta en når som helst. Barnehagstyrer fortalte at hennes erfaring var at avvenning er enklere med de fleste barn hvis det skjer ved to-årsalder.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 Begge mine sluttet mellom 2-2,5 år. Snakket veldig mye om det i forkant og de fikk selv bestemme hva vi skulle gjøre med smokkene. Begge ville gi de videre til babyer de kjente(ga smokkene til foreldrene til babyen som kastet de brukte smokkene for oss når vi hadde reist hjem) Gikk veldig greit, bedre søvn ble det også😊 Anonymkode: cb776...368
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 Det mener jeg er helt avhengig av barnet. Er smokken en stor trygghet, ville jeg sett an og heller trappet ned og kanskje byttet ut med en bamse, sutteklut eller andre overgangsobjekter. Anonymkode: 78e88...a39
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 Ved 2år går det helt fint å ha smokk, men bruk den kun til soving. Ikke bilkjøring, ikke trøst på dagen osv. kun soving. Når vi bestemte at det var slutt helt, snakket vi om det en periode og barnet var enig i måten å «kvitte» oss med den på. Vi begynte også å ta ut smokken rett etter barnet hadde sovnet, for å minimere tid med smokk i munn. Det viktigste med smokkeslutt er å se an barnet, finne en metode som passer for akkurat han/hun. Og la barnet være delaktig i beslutningen. Bruk tid om barnet trenger deg. Når det er sagt så er det ikke nødvendig å slutte med smokk til soving før 3år (pga tannhelse), så må jo dere avgjøre om for hvem sin grunn skal barnet slutte nå ved akkurat fylt 2år? Fortsatt liten, så jeg ville latt barnet ha den til innsovning en stund til. Når det ikke er noen fysiske grunner til hvorfor ikke? Anonymkode: 64cb4...cfd
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ved 2år går det helt fint å ha smokk, men bruk den kun til soving. Ikke bilkjøring, ikke trøst på dagen osv. kun soving. Når vi bestemte at det var slutt helt, snakket vi om det en periode og barnet var enig i måten å «kvitte» oss med den på. Vi begynte også å ta ut smokken rett etter barnet hadde sovnet, for å minimere tid med smokk i munn. Det viktigste med smokkeslutt er å se an barnet, finne en metode som passer for akkurat han/hun. Og la barnet være delaktig i beslutningen. Bruk tid om barnet trenger deg. Når det er sagt så er det ikke nødvendig å slutte med smokk til soving før 3år (pga tannhelse), så må jo dere avgjøre om for hvem sin grunn skal barnet slutte nå ved akkurat fylt 2år? Fortsatt liten, så jeg ville latt barnet ha den til innsovning en stund til. Når det ikke er noen fysiske grunner til hvorfor ikke? Anonymkode: 64cb4...cfd Barnet har stort mellomrom mellom fortennene. Jeg er redd at det kommer av smokkebruk.. Takk for alle innspill. Anonymkode: bafcc...29f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå