AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Hei, lurer på noe. I mitt borettslag har vi blitt rådet til at vi ikke burde ha IN-ordning da dette kommer til å koste for masse for borettslaget. Men rådgiveren har ikke vist oss noe regnestykke eller forklart skikkelig hvorfor det ikke skulle lønne seg. Utenom "de fleste beboere bruker det ikke". Vi betaler ganske mye månedlig, så for min del og flere andre så er det mer økonomiskgunstig å løse ut fellesgjelden. Syntes det var litt rart, for jeg har bodd i andre borettslag som hadde denne ordningen på plass hvor det ikke så ut som det påvirket økonomien så negativt som rådgiveren skal ha det til. Noen som vet noe om dette? eller vet om en instans jeg kan spør eller få råd? Anonymkode: 61584...305
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Hvor høy rente er det på fellesgjelden da? Med mindre den er urimelig høy er det vel null grunn til å betale ekstra? Anonymkode: 1ed9d...322
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #3 Skrevet 23. oktober 2020 Vi er 450 leiligheter og betaler ca 700 000 til foretningsfører Obos årlig. Ved inngåelse av IN tar de 10% gebyr av 700’ årlig. For at beboer kan starte ordningen må beboer betale 4-6 tusen i gebyr selv. Så det koster mye penger totalt sett. Renten hos oss på fellesgjeld er lav. Så det hele er et stort tapsprosjekt. Forstår ikke poenget med å betale ned fellesgjeld eller bake inn i eget lån (når vår rente er så bra. Og uansett rente er det i praksis liten forskjell på eks 1,5% og 2%. Ved salg er det en totalpris. Men prosantydning blir ikke tilsvarende høyere det du betaler ned av fellesgjelden. Er mye psykologi oppi det. Betaler jeg ned 200 000 selv via IN og selger til en prisantydning på 5,8 mill. Så tror jeg naboen med fellesgjeld også får det samme for å være ærlig. Og da en høyere totalpris. Anonymkode: 6e926...dd2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #4 Skrevet 24. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er 450 leiligheter og betaler ca 700 000 til foretningsfører Obos årlig. Ved inngåelse av IN tar de 10% gebyr av 700’ årlig. For at beboer kan starte ordningen må beboer betale 4-6 tusen i gebyr selv. Så det koster mye penger totalt sett. Renten hos oss på fellesgjeld er lav. Så det hele er et stort tapsprosjekt. Forstår ikke poenget med å betale ned fellesgjeld eller bake inn i eget lån (når vår rente er så bra. Og uansett rente er det i praksis liten forskjell på eks 1,5% og 2%. Ved salg er det en totalpris. Men prosantydning blir ikke tilsvarende høyere det du betaler ned av fellesgjelden. Er mye psykologi oppi det. Betaler jeg ned 200 000 selv via IN og selger til en prisantydning på 5,8 mill. Så tror jeg naboen med fellesgjeld også får det samme for å være ærlig. Og da en høyere totalpris. Anonymkode: 6e926...dd2 Men det er jo ikke alle som nedbetaler fellesgjelden for å flytte gjelden til egen bank. Jeg bor i et lag som har IN ordning, og her bor det flere par som har solgt eneboligen de har eid hele livet når ungene har flyttet ut, og nå vil ha en lettstelt og sentral leilighet til siste del av arbeidslivet og pensjonisttilværelsen. Selger du en enebolig til 8 mill som du har nedbetalt for så å kjøpe en leilighet til 5 mill, så kan du betale ned hele gjelden din og være gjeldsfri, fremfor å betale gradvis ned med renter på et lån du ikke trenger. Anonymkode: 02717...b43
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #5 Skrevet 24. oktober 2020 Hadde iallefall ønsket IN ordning. hadde brl leilighet å betalte 7000kr i mnd i fellesgjeld, når vi solgte leiligheten fikk vi jo aldri noen av disse pengene tilbake på salget. 7K , 12 mnd , skikkelig drit hadde vi brukt 7K på selve boliglånet å solgt så hadde vi jo faktisk fått det tilbake (så fremt man ikke selger med tap) Anonymkode: 1a590...90c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #6 Skrevet 24. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hadde iallefall ønsket IN ordning. hadde brl leilighet å betalte 7000kr i mnd i fellesgjeld, når vi solgte leiligheten fikk vi jo aldri noen av disse pengene tilbake på salget. 7K , 12 mnd , skikkelig drit hadde vi brukt 7K på selve boliglånet å solgt så hadde vi jo faktisk fått det tilbake (så fremt man ikke selger med tap) Anonymkode: 1a590...90c Skulle stå eks. 7K x 12 mnd er ganske mye Anonymkode: 1a590...90c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #7 Skrevet 25. oktober 2020 På 24.10.2020 den 9.02, AnonymBruker skrev: Hadde iallefall ønsket IN ordning. hadde brl leilighet å betalte 7000kr i mnd i fellesgjeld, når vi solgte leiligheten fikk vi jo aldri noen av disse pengene tilbake på salget. 7K , 12 mnd , skikkelig drit hadde vi brukt 7K på selve boliglånet å solgt så hadde vi jo faktisk fått det tilbake (så fremt man ikke selger med tap) Anonymkode: 1a590...90c Det blir jo ikke reellt sett 7000 mindre å betale fordi om dere hadde hatt en IN-ordning. Inni de 7000 er det mange utgifter som skal betales uavhengig av lånet, f eks kommunale avgifter, forsikring, vedlikehold, trappevask, garasje osv. Og om dere hadde måtte ta opp et eget lån for å løse inn fellesgjelden, så ville mest sannsynlig lånerenten vært høyere. Uansett, dere hadde ikke hatt 7000 ekstra i mnd til boliglån. Ikke sikkert at dere ville tjent på det heller, for mange kjøper borettslagsleilighet nettopp pga lavere innskudd enn selveier. Så dere kunne ha risikert at potensielle kjøpere valgte naboen leilighet, for der var innskuddet lavere, men da fellesgjelden høyere. Anonymkode: 26a3b...9a8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #8 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg bor i selveier og kan ikke skjønne hvordan en IN-ordning skal utgjøre noe forskjell. Betaler jeg ikke for det samme, bare gjennom en ordning? Er ikke det fordyrende? Jeg har sett personer med gjeld i IN-ordningen. De betaler lite ned, og gjelden vokser og vokser. Renten har de inngått fastrente på som er skyhøye i forhold til dagens renter. Bare tull. Anonymkode: 849f3...d8a
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #9 Skrevet 25. oktober 2020 På 24.10.2020 den 9.02, AnonymBruker skrev: Hadde iallefall ønsket IN ordning. hadde brl leilighet å betalte 7000kr i mnd i fellesgjeld, når vi solgte leiligheten fikk vi jo aldri noen av disse pengene tilbake på salget. 7K , 12 mnd , skikkelig drit hadde vi brukt 7K på selve boliglånet å solgt så hadde vi jo faktisk fått det tilbake (så fremt man ikke selger med tap) Anonymkode: 1a590...90c Du må skille mellom fellesgjeld og fellesutgifter. Det du betaler i fellesutgifter får du selvfølgelig ikke tilbake, det går til driftign av laget som plenklipping, måking, trappevask, forsikring, strøm ect. Det du betaler ned på fellesgjelden tilhørende din enhet inngår jo i totalprisen for leiligheten, og er sånn sett verdier du kan få tilbake ved salg. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i selveier og kan ikke skjønne hvordan en IN-ordning skal utgjøre noe forskjell. Betaler jeg ikke for det samme, bare gjennom en ordning? Er ikke det fordyrende? Jeg har sett personer med gjeld i IN-ordningen. De betaler lite ned, og gjelden vokser og vokser. Renten har de inngått fastrente på som er skyhøye i forhold til dagens renter. Bare tull. Anonymkode: 849f3...d8a Nei, du betaler ikke for det samme. IN ordning er for å kunne nedbetale din eierseksjons andel av fellesgjelden hurtigere om du ønsker det. Noen vil følge normert nedbetaling, andre ønsker gjerne å kvitte seg med gjelden fortest mulig. Nå er renten så lav at folk ikke bryr seg, men når renten er høy kan det helt klart være en fordel å bli kvitt lån man ikke trenger å ha, fremfor å måtte henge med på fellesskapet. Det er ikke fordyrende nei, og ingen setter seg mer i gjeld ved at borettslaget har IN-ordning enn om de ikke har det. Tror ikke du helt har forstått hva det faktisk innebærer. Du tenker på IN-ordning som det samme som avdragsfrihet, og det er det ikke. Jeg bor i borettslag med IN-ordning, fellesgjelden her er hos Husbanken, og rentene der er alltid lavere enn i ordinære banker, og de inngår heller ikke fastrenteavtale. Her er det du som mangler kunnskap. Anonymkode: 02717...b43
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #10 Skrevet 25. oktober 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du betaler ikke for det samme. IN ordning er for å kunne nedbetale din eierseksjons andel av fellesgjelden hurtigere om du ønsker det. Noen vil følge normert nedbetaling, andre ønsker gjerne å kvitte seg med gjelden fortest mulig. Nå er renten så lav at folk ikke bryr seg, men når renten er høy kan det helt klart være en fordel å bli kvitt lån man ikke trenger å ha, fremfor å måtte henge med på fellesskapet. Det er ikke fordyrende nei, og ingen setter seg mer i gjeld ved at borettslaget har IN-ordning enn om de ikke har det. Tror ikke du helt har forstått hva det faktisk innebærer. Du tenker på IN-ordning som det samme som avdragsfrihet, og det er det ikke. Jeg bor i borettslag med IN-ordning, fellesgjelden her er hos Husbanken, og rentene der er alltid lavere enn i ordinære banker, og de inngår heller ikke fastrenteavtale. Her er det du som mangler kunnskap. Anonymkode: 02717...b43 Beklager, jeg har vært for dårlig til å lese og misforsto hva det betydde. Jeg husker bare at jeg så andelsleiligheter med fastrende fra Nordea løpende flere tiår til 5% rente. Forstår nå at IN-ordning betyr man kan betale ned fellesgjelden selv uavhengig av de andre i blokka, jeg trodde IN-ordning var at alle avgifter inkl. strøm skulle gå gjennom felles pott, siden sist jeg leste om det så var det et borettslag Slik som jeg skjønner det nå så forstår jeg ikke hvordan IN-ordning kan være så galt, med mindre dette legger på betydelige summer i gebyr for alle de som bor der (ikke bare de som betaler inn ekstra). Det er litt lite vits nå som renten er lav i Husbanken, hvis det du sier er sant. Jeg har personlig sett på andelsleiligheter og så to ute for samme pris, hvor den ene hadde fellesgjelda helt nedbetalt og den andre hadde høy fellesgjeld, begge til samme totalpris. Ser ikke noe grunn til at leiligheten blir mindre verdt om du har valgt å betale ned fellesgjeld, banken er ikke dum de kommer til å regne all gjeld som gjeld. Jeg personlig foretrekker å ha all gjelda selv i egen bank, men hvis Husbanken har lave renter er ikke det like greit med mye fellesgjeld? Anonymkode: 849f3...d8a
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #11 Skrevet 25. oktober 2020 Tl;dr hadde det vært 5% fastrente hadde jeg ønsket IN-ordning og betalt ned fellesgjeld fortere enn lånet for å kjøpe andelen. Hvis det hadde vært lave flytende renter hadde jeg ikke brydd meg. Og det tipper jeg 90% kommer til å si. Anonymkode: 849f3...d8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå