Gå til innhold

Farlig person på Finn


n_97

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Wilma89 said:

Jobber med alvorlig psykisk lidelse og følger derfor opp mange som har gjort alvorlige forbrytelser som drap og voldtekt i psykose. Når de er friske og stabile er de helt normale og ofte harmløse. Dere vil ikke tro hvor mange tilsynelatende vanlig mennesker som har gjort sinnsyke ting i en ustabil fase.

Hvor vanlig er det at de viser anger eller innsikt i det de har gjort? Mange mennesker blir psykotiske, det er en ganske vanlig lidelse. De er helt harmløse for andre enn seg selv. Ikke like mange begår drap. Viljen til å skade må være tilstede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kristina S. skrev (1 minutt siden):

Og åpenbart er det ikke til noe hjelp det "arbeidet" du gjør.

Dessverre blir de ofte ignorert av systemet frem til det skjer en alvorlig hendelse. Jeg jobber kun med forebygging der det allerede har skjedd. Etter min mening er det alt for stort fokus på angst og depresjon, mens de med langt alvorlige psykiske lidelsene går under radaren. Så blir man totalt overrasket når det skjer en alvorlig hendelse. Utrolig trist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kristina S. said:

Såpass. Så denne tråden var en gylden mulighet til å få fram denne ideologien. Skjønner.

Jeg mistenker at du misforstår med vilje. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wilma89 said:

Dessverre blir de ofte ignorert av systemet frem til det skjer en alvorlig hendelse. Jeg jobber kun med forebygging der det allerede har skjedd. Etter min mening er det alt for stort fokus på angst og depresjon, mens de med langt alvorlige psykiske lidelsene går under radaren. Så blir man totalt overrasket når det skjer en alvorlig hendelse. Utrolig trist.

Akkurat her kom det ikke som en overraskelse, men tydeligvis et hull i regelverket som gjorde at han ikke ble sendt på institusjon. Psykiatri er neglisjert generelt virker det som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (4 minutter siden):

Hvor vanlig er det at de viser anger eller innsikt i det de har gjort? Mange mennesker blir psykotiske, det er en ganske vanlig lidelse. De er helt harmløse for andre enn seg selv. Ikke like mange begår drap. Viljen til å skade må være tilstede. 

Ja det er mange som blir psykotiske, men et fåtall har såpass paranoide vrangforestillinger og er så virkelighetsfjerne at de virkelig ikke vet hva de gjør. Jeg måtte faktisk begynne å jobbe med dette før jeg faktisk virkelig kunne tro på at ja, man kan faktisk bli så psykotisk at man tar livet av et annet menneske, uten at det på noen som helst måte var meningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

n_97 skrev (4 minutter siden):

Akkurat her kom det ikke som en overraskelse, men tydeligvis et hull i regelverket som gjorde at han ikke ble sendt på institusjon. Psykiatri er neglisjert generelt virker det som. 

Ofte havner de på institusjon i flere år etter hendelsen. Når de blir oppleves som stabile over lengre tid begynner man sakte, men sikkert tilbakeføring til samfunnet. Skrives som regel ut fra institusjon med oppfølging fra ganske mange instanser, pluss tvangsmedisinering i form av sprøyte. Så vil tro at personen du henviser til får rimelig tett oppfølging. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (4 minutter siden):

Ofte havner de på institusjon i flere år etter hendelsen. Når de blir oppleves som stabile over lengre tid begynner man sakte, men sikkert tilbakeføring til samfunnet. Skrives som regel ut fra institusjon med oppfølging fra ganske mange instanser, pluss tvangsmedisinering i form av sprøyte. Så vil tro at personen du henviser til får rimelig tett oppfølging. 

I og med at dette er ditt fagfelt, hvor stor vil du si at sjansen er for at en psykotisk person (ikke denne personen som vi ikke en gang aner hvem er men generelt sett) som får tett oppfølging, får medisiner og får god hjelp, plutselig får for seg å drepe noen helt ut av det blå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (24 minutter siden):

Hvor vanlig er det at de viser anger eller innsikt i det de har gjort? Mange mennesker blir psykotiske, det er en ganske vanlig lidelse. De er helt harmløse for andre enn seg selv. Ikke like mange begår drap. Viljen til å skade må være tilstede. 

Forstår jeg deg riktig nå? Du vet altså hva psykose er, at en oppfatter det som at ting er på en annen måte en de faktisk er? Som at en psykotisk kan oppfatte det som at "h*n har en kniv klar bak sin rygg, jeg må slå til h*n nå, eller så dreper h*n meg", selv om der ikke er noen kniv og selv om den som står foran den psykotiske er en helt annen enn den psykotiske ser for seg. Men hvis den psykotiske agerer i det den psykotiske oppfatter som selvforsvar, fordi den psykotiske tror det dreier seg om at den psykotiske vil bli drept, så skal den psykotiske tenke, "det var min skyld"?

Du mener at psykose er noe den psykotiske har "skyld i"? For drapet er jo ikke overlagt, det er begått fordi den psykotiske oppfattet ting helt annerledes enn de faktisk var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gugglo said:

Du mener at psykose er noe den psykotiske har "skyld i"? For drapet er jo ikke overlagt, det er begått fordi den psykotiske oppfattet ting helt annerledes enn de faktisk var.

Vedkommende hadde også personlighetsforstyrrelser hvor viljen til å skade andre er et kardinalsymptom. Denne personlighetsforstyrrelsen er også veldig behandlingsresistent. Så i akkurat dette tilfellet er voldspotensialet åpenbart forankret i personligheten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på sosiale medier i 25 år og har sett mye rart i nettets kriker og kroker. Denne personen er det mest forstyrrede jeg noensinne har sett. Det er første og forhåpentligvis siste gang jeg vil be folk om å være obs. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (5 minutter siden):

Vedkommende hadde også personlighetsforstyrrelser hvor viljen til å skade andre er et kardinalsymptom. Denne personlighetsforstyrrelsen er også veldig behandlingsresistent. Så i akkurat dette tilfellet er voldspotensialet åpenbart forankret i personligheten. 

Da heter det, "unnskyld, jeg skulle ha skrevet det". I det hele tatt er det mye som forandrer seg i denne historien din, etter hvert som du møter på kritikk basert på påstandene dine.

n_97 skrev (På 23.10.2020 den 22.09):

Nei det har du helt rett i, alle bruker ikke sitt ekte navn. Men denne personen gjorde det, så et kjapt google søk kan redde livet ditt. Jeg kommer til å være langt mer forsiktig i fremtiden. 

Godt at et googlesøk på navnet reddet livet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Gugglo said:

Da heter det, "unnskyld, jeg skulle ha skrevet det". I det hele tatt er det mye som forandrer seg i denne historien din, etter hvert som du møter på kritikk basert på påstandene dine.

Kan like godt være at jeg ikke vil gå ut med alle opplysningene, da kunne jeg ha skrevet veldig mye mer. Hva er det som forandrer seg? Det med pf skrev jeg tidligere, virker som du ikke har lest alle innleggene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kristina S. said:

Jeg forstår at du mener at psykiatere et. al. skal få sine egne avlukkede lekeplasser for å "ta seg av" disse pasientene. Kanskje utnytte dem ala Bastøy og kjøre på med eksperimenter som ikke virker. Så kan man lage en tåredryppende film 50 år senere der denne yrkesgruppen slår seg på brystet med at nå gjør vi ikke sånn mere og så flott at vi har noe som virker i dag da dere. Verden vil bedras. 

Du leste tydeligvis ikke det jeg skrev om egne psykiatri/fengselslandsbyer og hvordan jeg mener de skal være konstruert for å leve normalt. Hva slags behandling som skal bli gitt er ingen av oss kvalifisert til å si noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes det er positivt at du gir hint om å være forsiktig med personer man ikke kjenner på Finn.

Men nå skal jeg gi deg et eksempel på hva en psykose er - jeg kan faktisk gi to:

NN: Drepte eks samboeren sin etter langvarige psykiske problemer. Ble innlagt og behandlet - det viste seg at NN hadde en psykose da drapshandlingen skjedde. Jeg har truffet NN - snill person, jeg kjenner foreldrene. NN ble frisk og har tatt full avstand til ugjerningen som ble gjort. Tvunget psykisk helsevernstraffen er ferdigsonet.

NA: Etter langvarig trakassering, nedrakking, seksuelle overgrep og vold ringte NA på døren i sine foreldres hjem og sendte to haglskudd rett i brystet på sin far. NA husker den forutgående trakasseringen, men er helt blank når det gjelder hva som hendte og at NA har drept sin far. NA's mor var vitne til hendelsen. Det hører med til historien at NA, moren og andre søsken alle led under denne farens tyranni. NA ble ikke dømt da det ble regnet som selvforsvar.

Ingen av disse kommer til å gjenta sine voldshandlinger.

Når dette er sagt så er jeg helt enig med TS i at man skal passe på at man ikke blir utsatt for noe kriminelt, men jeg synes det er drøyt å gå ut med en generell advarsel mot alle tidligere straffede på denne måten. Du vet lite om situasjonen.

Ut fra det TS skriver kan en jo spørre seg om TS ville latt være å handle fra Veronica Orderud, f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gugglo skrev (2 timer siden):

I og med at dette er ditt fagfelt, hvor stor vil du si at sjansen er for at en psykotisk person (ikke denne personen som vi ikke en gang aner hvem er men generelt sett) som får tett oppfølging, får medisiner og får god hjelp, plutselig får for seg å drepe noen helt ut av det blå?

Psykotisk er ikke noe man er hele tiden, men noe man kan bli hvis man har en psykoselidelde. Med utgangspunkt i de jeg følger opp som har en psykoselidelse og med en alvorlig hendelse bak seg, uten at personen har vist noen symptomer på forhånd, vil jeg si det er like stor sannsynlighet som den vanlige mannen i gata. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (2 minutter siden):

Psykotisk er ikke noe man er hele tiden, men noe man kan bli hvis man har en psykoselidelde. Med utgangspunkt i de jeg følger opp som har en psykoselidelse og med en alvorlig hendelse bak seg, uten at personen har vist noen symptomer på forhånd, vil jeg si det er like stor sannsynlighet som den vanlige mannen i gata. 

Det var vel omtrent det inntrykket jeg også hadde. Det er godt å få det bekreftet uansett. Takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
n_97 skrev (På 19.10.2020 den 22.58):

Jeg bruker finn til kjøpe og selge ting, som så mange andre. I den forbindelse ble jeg kontaktet av en person angående en annonse. Det ringte noen bjeller angående navnet, så jeg googlet og viste seg at vedkommende ble kjent i forbindelse med en drapssak for noen år siden, som personen også ble dømt for. Dette er en svært farlig person, jeg mener at vedkommende ikke skulle vært løslatt men psykiaterene er tydelig av en annen mening. Et kjapt søk på Google avslørte personen, så å søke opp navnet på folk man skal handle med er veldig lurt. Spesielt om man skal møtes personlig. 

EDIT: Ser at noen har lurt konkret på hvem det er. Ber om at dere ikke gjør det, da risikerer vi at tråden blir slettet og advarselen forsvinner. 

Hvor mange år siden er det snakk om? Jeg tror muligens jeg har vært i kontakt med samme person på Finn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/9/2021 at 2:45 AM, caffemocca said:

Hvor mange år siden er det snakk om? Jeg tror muligens jeg har vært i kontakt med samme person på Finn.

Det er noen år siden men ikke sånn kjempemange år. Ta dine forholdsregler og bruk sunn fornuft, så er finn et fantastisk sted hvor man kan spare store summer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...