Gå til innhold

Leksemengde 1 klassing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 1 klassing får omtrent 3-4 lekser hver dag i skoleuka, pluss en ekstra lekse på ukeplan (Feks, tell til xxx og tilbake igjen). For et barn som nettopp har avsluttet bhg mener jeg dette er alvorlig mye!! Til sammenlikning: 6 klassingen går på samme skole og får i snitt 1-2 lekser per dag. Jeg synes det er ufattelig vanskelig å motivere førsteklassingen som ikke kan skrive alle bokstaver enda. Ikke kan hun lese heller. Førskoleklubb utgikk pga corona.. 

Er så mange lekser normalt?? Tenker å ta dette opp med lærer. 

Anonymkode: 09250...03e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han ikke kan noe fra før så blir det jo vanskeligere for han men sånn er det. Dere hadde vel litt "førskole" for han hjemme håper jeg? HVis han kommer helt uforberedt så skjønner jeg det er vanskelig, men du må nesten ta en prat med lærer.

Anonymkode: 60a71...b29

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han ikke kan noe fra før så blir det jo vanskeligere for han men sånn er det. Dere hadde vel litt "førskole" for han hjemme håper jeg? HVis han kommer helt uforberedt så skjønner jeg det er vanskelig, men du må nesten ta en prat med lærer.

Anonymkode: 60a71...b29

Nå skal de vel lære seg hele alfabetet, lesing og skriving i første klasse vel? Hun kunne selvsagt noe fra før. Vi har øvd hjemme, og gjør det fortsatt på fritiden. Det er mengden lekser jeg reagerer på. 4 ark med lekser for en 6 åring er mye! 

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal de vel lære seg hele alfabetet, lesing og skriving i første klasse vel? Hun kunne selvsagt noe fra før. Vi har øvd hjemme, og gjør det fortsatt på fritiden. Det er mengden lekser jeg reagerer på. 4 ark med lekser for en 6 åring er mye! 

Høres mye ut. Her har 2. klassingene 4 lekser til fredag, pluss lesing hver dag

Anonymkode: 127e0...54a

Skrevet

Høres mye ut! Vi hadde 1 ark med bokstavtrening i begynnelsen av 1.klasse, pluss ett matteark èn dag i uka, og noen småoppgaver ila uka (type tell til 20 for en voksen, si fargene på engelsk etc)

Etter jul gikk de over til leselekser i stedet for bokstavtrening, der vi lesete et lite ark 3 ganger. Pluss en side penskrift i uka.

Jeg ville gitt læreren tilbakemelding på mengden! 
(Jeg er forresten sterkt i mor lekser i det hele tatt)

Anonymkode: 86cd4...0d3

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres mye ut! Vi hadde 1 ark med bokstavtrening i begynnelsen av 1.klasse, pluss ett matteark èn dag i uka, og noen småoppgaver ila uka (type tell til 20 for en voksen, si fargene på engelsk etc)

Anonymkode: 86cd4...0d3

Samme for vår 1.klassing. Akkurat passe, selv om han fint hadde gjort mer (i motsetning til sine søsken da de gikk i 1.).

Jeg må innrømme at jeg styrer litt hvor mye de må gjøre. Om du ser det blir for mye, ville jeg begrenset det. Han lærer jo ikke bedre av å miste motet allerede nå!

Anonymkode: 3fd03...0fa

Skrevet

Måtte telle over.. 14 lekser totalt, inkludert de oppgavene som er utenom de skriftlige oppgavene. Feks at de skal telle, eller øve på et eller annet..

TS

Skrevet

Det hørtes mye ut. Her har 1.klassingen 2 lekser til dagen, syns det er mer enn nok. 

Anonymkode: db1b2...842

Skrevet

Dette skjønte jeg ikke helt? 14 lekser på en uke? 

Her har vi leselekse til hver dag med ny tekst to ggr i uken. Lese inn en dag på Showbie. Ellers er det gjerne en lekse med å ta bilde av noe og legge det inn i Showbie eller noe slikt. Det er alt. Mer lekser bør heller ikke en 1. klassing ha. De skal få være barn og ha fritiden sin. Ville definitivt tatt dette opp med lærer.

• Liker 1
Skrevet

Vi har unger som går på Steinerskolen. Har ikke sett noen lekser enda, og ungen går i andre klasse.👍

Anonymkode: 9e693...3e3

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Nephthys skrev:

Dette skjønte jeg ikke helt? 14 lekser på en uke? 

Her har vi leselekse til hver dag med ny tekst to ggr i uken. Lese inn en dag på Showbie. Ellers er det gjerne en lekse med å ta bilde av noe og legge det inn i Showbie eller noe slikt. Det er alt. Mer lekser bør heller ikke en 1. klassing ha. De skal få være barn og ha fritiden sin. Ville definitivt tatt dette opp med lærer.

Ja? 12 skriftlige oppgaver som å skrive bokstaver og lese lyden. Matteoppgaver. Og to oppgaver utenom ekstra på uke planen. 

Fikk beskjed at det mest skulle være lek i 1 klasse ved skolestart... 

Skrevet

4 ark pr dag er egentlig ikke så mye. 
Når barna i barnehagen her har førskoleklubb kan de fort gjøre mer enn 4 ark på en halvtime. Vi bruker kopier av 1.klassebøker (ikke samme lærebøker som de bruker på skolen her)

Spørsmålet er hvor lang tid han bruker på arkene. Blir det mer enn 30-40-minutter effektiv jobbing, så er jeg enig i at det bør reduseres. 
Og så gjøres de muntlige oppgavene ‘dann og vann’ ellers i løpet av ettermiddagen 

Anonymkode: 868c5...8d9

• Liker 2
Skrevet

Syns det høres mye ut

Anonymkode: 2ac00...6db

• Liker 1
Skrevet

«14 lekser» sier oss jo ingenting. Hva skal de gjøre? Hvor lang tid tar det? Tenker du at en matteopppgave er en lekse? Er leksene på noen måte nivådelt? Disse «ekstra» leksene, er de valgfrie? Ta det opp med lærer, evt på foreldremøte. 

Anonymkode: 53e62...284

• Liker 3
Skrevet

Her har vi

Leselekse daglig (tekst på rundt 10-12 setninger)

Mattelekse: daglig telling osv og to sider i boken i uken

Norsklekse: to sider med oppgaver

+ øve på engelske ord og uttale.

Anonymkode: 415a3...a20

Skrevet

Det hørtes mye ut. Vår 3.klassing har leselekse mandag-onsdag og skrivelekse på torsdager. Etterhvert utover skoleåret skal det også bli mattelekser. Ta en prat med lærer. Det nytter ikke å ha for mye heller, det går utover motivasjon og fører ingen steder.

Anonymkode: eb36b...3d7

Skrevet

Barn er forskjellige. Læreren her har sagt ifra at vi foreldrene må sile leksene litt hjemme, utfra dagsform og forutsetninger, og så sier vi bare ifra til lærer. 

Når det er sagt, så gjør min førsteklassing ferdig ALT hen får tak i av lekser omtrent før hen får satt seg ned hjemme, og skulle jeg telt med alle de «ekstraleksene» i lesing, skriving og regning hen tvinger oss her hjemme til å komme opp med, så ville den ukeplanen blitt ganske lang. 

Det eneste jeg tenker litt på her er at du ikke burde være så rask til å skylde på corona for at barnet ditt har gått glipp av skoleforberedelser og liksom stilte til start med dårligere forutsetninger. For der skulle du jo bare tatt tak selv, mener jeg. Har du ikke hørt med foreldre til eldre barn på samme skole om hvordan progresjonen det første året er, slik at du hadde en pekepinn på forhånd? I vår omgangskrets er det en selvfølge - ingen får overraskelser på det punktet. 

Anonymkode: c270f...27d

• Liker 2
Skrevet

Fram til høstferien har de fått ett ark i uka, med oppgaver på begge sider. Det har vært skrivelekser, der de repeterer ukens bokstav. Skal være ferdig innen fredag. 

Nå etter høstferien har det vært leselekser, samme mengde som ovenfor. 

Synes dette holder. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn er forskjellige. Læreren her har sagt ifra at vi foreldrene må sile leksene litt hjemme, utfra dagsform og forutsetninger, og så sier vi bare ifra til lærer. 

Når det er sagt, så gjør min førsteklassing ferdig ALT hen får tak i av lekser omtrent før hen får satt seg ned hjemme, og skulle jeg telt med alle de «ekstraleksene» i lesing, skriving og regning hen tvinger oss her hjemme til å komme opp med, så ville den ukeplanen blitt ganske lang. 

Det eneste jeg tenker litt på her er at du ikke burde være så rask til å skylde på corona for at barnet ditt har gått glipp av skoleforberedelser og liksom stilte til start med dårligere forutsetninger. For der skulle du jo bare tatt tak selv, mener jeg. Har du ikke hørt med foreldre til eldre barn på samme skole om hvordan progresjonen det første året er, slik at du hadde en pekepinn på forhånd? I vår omgangskrets er det en selvfølge - ingen får overraskelser på det punktet. 

Anonymkode: c270f...27d

Leser du at jeg skriver at jeg har en 11 åring i samme skole? Forskjell på barna mine er at de har hatt forskjellige lærere som har ulike syn på lekser og undervisning. Det ville være mer naturlig at en 6 klassing bruker mer tid på lekser vs en 1 klassing! Når det sagt, er mitt eldste barn svært faglig dyktig i alle fag og har alltid 'tatt ting raskt' fra hun var 3-4 år. Barnet mitt på seks år har en tregere modningsprosess og det bør det være rom for når de fullførte siste året i bhg for noen få måneder siden. 

Skrevet

Som lærer på 2. trinn synes jeg det høres ut som veldig mye lekser. Mine elever har leselekse hver dag, pluss ei skrivelekse og mattelekse som skal være ferdig til fredag. Synes i grunnen det er nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...