AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #1 Skrevet 19. oktober 2020 har to barn på 2 og 4 år (snart). de har sovet dårlig siden de ble født begge to. Da de var spedbarn var det snakk om at de våknet opptil 20 ganger på natt. Jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger eldste har sovet natten gjennom. Yngste har aldri gjort det. De våkner begge minst én gang, og oppimot 5-6. Yngste har også ofte 1-2 timer der han er våken. Gjerne ikke lys våken, men urolig nok til at jeg ligger lys våken.. ikke nok med det, men vi bruker også over en time på legging. Hver kveld. De sover maks 10 timer til sammen per natt. Sovner sent og våkner tidlig. Har mye familie rundt meg, men ingen som vil ha barna på overnatting (forståelig nok). Barnefar har samme problemet, men har dem «bare» 2 netter i uken. Jeg trøster meg med de to nettene jeg får i uken på å faktisk sove ordentlig, men det holder jo ikke. Og for barnas egen skyld også. Jeg har tatt opp dette med søvn på hver kontroll på helsestasjonen, med forskjellige helsesøstre. Til tross for hvor sjokkerte alle blir, så virker det ikke som de tar det alvorlig nok. Får bare «standard tips» som jeg har prøvd hundre ganger og som ikke fungerer for oss. Er en stund siden jeg har vært på helsestasjonen nå, men jeg er redd for å spørre om bruk av melatonin og få «kjeft», eller at helsesøster/ lege fraråder meg. Jeg er så ubeskrivelig sliten, og lei av disse kveldene og nettene. Jeg holder på å gå fra vettet nesten hver eneste kveld, og har flere ganger blitt rasende og det har vært skriking og gråting fra alle tre. Jeg er alenemor, fulltidsstudent med deltidsjobb, og jeg kjenner at det ikke går an å ha det slik mer! Jeg vet jeg burde ringe lege/ helsesøster ang melatonin, men er seriøst så redd for å få et nei. Jeg orker ikke mere. Jeg trenger søvn og barna trenger mer søvn. (skal sies at flere på barnefars side har slitt med søvnproblemer og tatt i bruk sovemedisin som småbarn) er det noen som har tatt i bruk melatonin uten samråd med lege/ helsesøster? Og hvor ille må det evt være for å få grønt lys til å bruke melatonin (evt noe annet som hjelper)? Anonymkode: 2de7f...783
Ariam Skrevet 19. oktober 2020 #2 Skrevet 19. oktober 2020 Snakk med legen din, ikke gi uten avtale med lege. Selv om melatonin er kroppens naturlige hormon syns jeg det er greit å ha legen på laget. Husk også at melatonin kun hjelper med innsovning og ikke for alle oppvåkninger i løpet av natten. Kanskje legen har andre forslag/medikamenter for å hjelpe. 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #3 Skrevet 19. oktober 2020 Du trenger ikke nevne en dritt for helsesøstre. De tror de har makt til å avgjøre hva som er best for enhver familie. Bestill time hos en privat barnelege så skal du se at du får mer forståelse. Anonymkode: f5bda...694 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #4 Skrevet 19. oktober 2020 Vi slet med mye av det samme da minsten var mindre, vi fikk i samråd med barnelege vallergan, den har hatt en kjempe effekt på henne. Vi gjorde som avtalt og ga i 7 dager før vi deretter begynte å trappe ned. Det er snart 2 år siden. Vi har ikke brukt vallergan siden. Det tok vel en natt før den hjalp skikkelig, men når effekten kom gjorde den det skikkelog. Og, prøv å få noen til å ha barna over natt en dag eller to i helgen, så du får sovet skikkelig. Dårlig søvn kan ta livet av en.. Anonymkode: 0eb13...43d 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #5 Skrevet 19. oktober 2020 Snakk med legen, dette er garantert ikke førte gang han er borti problemet. Som nevnt over er det ikke uvanlig å få Vallergan til barn, med god effekt hos de jeg kjenner til. Jeg har for øvrig forsøkt Melatonin selv (etter avtale med lege), det fungerte like godt som en Mentol, altså ikke i det hele tatt, noe som var ganske vanlig iflg legen min. Anonymkode: 8918a...991
Gjest Geirfuglen Skrevet 19. oktober 2020 #6 Skrevet 19. oktober 2020 Du bør høre med legen. Melatonin er ikke egentlig et vanlig legemiddel, men et søvnhormon. De færreste barn har mangel på dette, så det er heller et bra alternativ for eldre som ikke produserer nok søvnhormon, eller f.eks. barn med hjerneskade. Skjønner at du blir sprø, det er så grunnleggende å få nok søvn, men hør med en lege hva som er best for dine barn.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 Du kjøper bare melatonin på helsekosten eller reseptfritt på apotek. Null stress. Anonymkode: df341...b5c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg føler meg deg, og kan nok ikke sette meg helt inn i hvor sliten du er ❤ Du kan gå til fastlege, i stedet for helsesykepleieren på helsestasjon. Håper du finner noe som hjelper. Men ett innspill: Ei jeg kjenner hadde en gutt med mye dårlig søvn. Etter mye frem og tilbake ble det oppdaget polypper i nesa (sitter i nærheten av mandlene) som ble fjernet. Helt annen søvn etter dette! Barn nummer to begynte å ha symptomer på det samme, så der fikk de fjernet de mye kjappere. Sier ikke at dette er tilfellet hos ditt barn, men kanskje verdt å ha i bakhodet? Anonymkode: a3596...c95
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #9 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg forstår deg virkelig, går på tredje året med oppvåkninger hver natt her selv. Ikke like ille som hos deg, men jeg kjenner at søvnmangelen tar på. I natt var jeg våken kl 23.45, 3.00 og deretter oppe halv seks. Herlig. Jeg hadde dog ikke turt å gi barna noe uten samråd med lege. Jeg tenker at om du får nei, får du heller kreve at de utreder dem (i alle fall 4-åringen) grundig og prøver å finne ut hvorfor han våkner hver natt. Og om du likevel velger å gå mot legens råd, så har du i alle fall tatt en informert beslutning og ikke bare en desperat en. Anonymkode: f8c70...2de
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #10 Skrevet 21. oktober 2020 Dette tar du opp med legen din. Jeg er ikke medisiner, men tenker at det vil være mest aktuelt med depottabletter, som slipper ut virkestoffet litt etter litt gjennom natten. Det tror jeg ikke du får kjøpt uten resept. For eksempel: https://www.felleskatalogen.no/medisin/slenyto-neurim-666385 Anonymkode: 358a0...cf8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå