Jump to content
AnonymBruker

Borderline - Devaluering/ Idealisering

Recommended Posts

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Isåfall burde du ikke føle deg verken truffet eller angrepet. Jeg ga et generelt svar, ikke et personlig. 

Anonymkode: 33770...9f4

Hmmm. Ok.

Anonymkode: d51b6...a0b

Fortsetter under...

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det! ♥️

Det gir han meg ofte. Ikke minst når han har blitt litt usikker, og er veldig takknemlig for at jeg bidro til å avvepne det som kunne blitt en veldig vanskelig situasjon med å ikke "bite på". Han er veldig bevisst på når han har latt sin redsel ta litt over nå, og veier godt opp med å vise at han setter veldig pris på at jeg er trygg når han blir redd. 

Han gjør virkelig en god innsats i å gjøre det verdt å stå i dette for min del også. Dette er ikke noe jeg klarer alene, men noe vi klarer mye på grunn av hvor hardt han selv jobber med det, og er bevisst på å vise hvor mye han setter pris på at jeg er villig til å forstå. 

Han gir meg det samme andre veien også, når jeg trenger hans støtte, omsorg og forståelse. Som jeg naturligvis også trenger innimellom, selv om jeg ikke har slik diagnose. Alle trenger jo dette innimellom uansett. 

Så hyggelig! Høres nå ut som at du er ganske heldig som har han også, blir helt rørt av det du skriver.

Kan jeg spørre om han sliter/ har slitt med å mistolke små ting som ansiktsuttrykk, toneleie etc og hvordan han og du reagerer på det? Det er noe jeg selv sliter voldsomt med i det daglige i nære relasjoner, hvor min reaksjon (negative følelser, dårlig humør, svingninger) skaper konflikter.

Anonymkode: 19cec...478

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hyggelig! Høres nå ut som at du er ganske heldig som har han også, blir helt rørt av det du skriver.

Kan jeg spørre om han sliter/ har slitt med å mistolke små ting som ansiktsuttrykk, toneleie etc og hvordan han og du reagerer på det? Det er noe jeg selv sliter voldsomt med i det daglige i nære relasjoner, hvor min reaksjon (negative følelser, dårlig humør, svingninger) skaper konflikter.

Anonymkode: 19cec...478

Ja han tar alt slikt negativt og personlig, men jeg vil jo ikke si at ansiktsuttrykk og toneleie er små ting. Det er jo store deler av hvordan vi kommuniserer. 

Dette har vi løst ved at jeg alltid forteller hvorfor når jeg er sliten, negativ, sur og så videre. Han takler det godt når han vet at det ikke gjelder ham, og bedre enn å være usikker på det også om det skulle gjelde ham.

Innen vi kom frem til dette med å si hvorfor man ikke er i topp humør er best, alltid, følte jeg at han var en slags blodige i å suge til seg hvilket humør jeg var i. Jeg fikk aldri ha en dårlig dag alene. Han ble i verre humor enn meg straks han merket det. 

Når jeg nå forteller hvorfor, alltid, så påvirkes ikke han negativt når det gjelder andre ting enn ham, men er støttende og prøver å løfte meg ut av dårlig humør. 

Det er også lurere å si hvorfor jeg føler for å "nedprioritere" ham enn å tro at han ikke skal ta det personlig. Han tar egentlig alt veldig personlig. 

Vil jeg heller lese en bok enn se film med ham vil det for eksempel bli tatt dårlig at jeg sier "Har ikke lyst til å se film i dag." og bare drar frem boka. Da tror han jeg mener at jeg ikke vil gjøre noe sammen med ham, og at det er noe galt.

Bedre er det om jeg sier "Jeg har så lyst til å finne ut hva som skjer videre i boka. Du kan kose deg med fotball i dag. " 

Da forstår han at det ikke har noe med å være negativ til ham å gjøre. 

Jeg må jevnt over forklare meg litt mer, og være bevisst på hvordan jeg formidler ting, men ærlig talt er dette med å kommunisere bedre rundt slikt noe alle forhold og relasjoner totalt sett burde ha mer av. Det er veldig mye også vi uten diagnoser reagerer på angående slikt. Vi later gjerne som at vi ikke bryr oss om sur tone eller negative ansiktsuttrykk, men dette sårer vel egentlig alle altfor ofte, og det er ikke så dumt å kommunisere tydelig generelt. Ikke la andre få inntrykk av at de har gjort noe galt.